Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (345)
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301 - 405 AFLEVERING 3 REEKS 316-330 (DEEL 1)
Vijftien rijtuigen, alle gebouwd uit de eerste reeks twee-assige accumulatorentrams 101 - 142, geleverd tussen 1898 en 1901. (zie rijtuig 124 ter illustratie)
Voor de constructie werden bij Les Ateliers Métallurgiques de Nivelles langere chassis en draaistellen aangekocht. Van de oude rijtuigen werden de rijtuigkasten, de motoren en de controllers gerecupereerd. De rijtuigen werden in de werkhuizen te Gentbrugge omgebouwd. Ze verschenen op het net tussen 7 maart 1929 en 4 januari 1930.
In 1932 kregen de 323, 324 en 325 sterkere ex-NMVB-motoren met bijpassende controllers, een nieuwe elektrische uitrusting, nieuwe draaistellen en een koppelingsysteem voor solenoïderemmen op aanhangwagens (de opvallende "rubberen slurven", geleverd door het Zwitserse bedrijf Sécheron.)
In 1936 werden de andere eveneens op die wijze omgevormd, behalve de 328, die pas in 1938 werd voorzien van het hogervermelde remsysteem voor bijwagens, maar toen wel als prototype werd uitgerust met elektromagnetisch werkende remblokken, de zogeheten patins. In 1949-'50 werden de andere rijtuigen voorzien van dergelijke remblokken.
De modernisatie van de rijtuigkasten geschiedde in de periode tussen 1950 en 1954. Verder waren de meest opvallende verbeteringen:
- wit geschilderde platen als plafondbekleding; - rolfilms als lijnaanduiding; - sterkere kop- en kruislichten; - richtingaanwijzers; - fluorescentielampen binnenin; - nieuwe, verstelbare zetels voor de reizigers; - elektrische bellen voor halteaanvraag en alarm; - installatie van verwarmingselementen; - een verplaatsbare baar met geleidersstoel.
Enkele algemene kenmerken vanaf 1954:
- gebogen onderstel; - elektromagnetische remblokken; - plat dak met weerstanden erop voor de afkoeling; - deuren en vensters op ongelijke hoogte; - blauwe middenband op ongelijke hoogte; - ingebouwde koplampen op de voorpanelen; - lengte 11,38 m, breedte 2,01 m; - kunnen bijwagens trekken.
Ze werden alle buiten dienst gesteld in 1971 of 1972. Rijtuig 328 werd voor museumdoeleinden bewaard, de andere zijn gesloopt. (informatie via P. de Meyer en F. Coussens)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________