Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (377)
EEN NIEUWE RUBRIEK: OPGELET...WERKEN !! DEEL I 1967 - 1980
Toeval of niet, maar net nu de paasvakantie is begonnen gaan wij het uitgebreid over werken hebben, spoorwerken wel te verstaan... Die zijn van alle tijden. Tekens van vooruitgang voor de ene, kop van jut voor de andere, omdat die er vooral veel hinder van ondervindt...
Er is in de voorbije 130 jaar al wat afgedolven in Gent en dan hebben we het hier enkel nog maar over het openbaar vervoer.
Die zijn in te delen in volgende categorieën: - herstellingswerken op het bestaande net; - werken in de marge van andere, b.v. als een brug wordt vernieuwd of een tijdelijke omleiding noodzakelijk is; - aanleg van nieuwe tracés in vervanging van de oude; - uitbreiding van lijnen; - opbraak van niet meer benutte sporen...
Voor vandaag houden we het bij de eerste drie oorzaken en omdat het toch steeds over mensenarbeid gaat waarbij veel fysieke inspanningen te pas komen een typisch plaatje, want ere aan wie ere toekomt...
We nemen de draad op in de tweede helft van de jaren zestig, om straks in 1980 te eindigen.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________