Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (379)
Een andere netelige kwestie vormde de toestand aan het Van Arteveldeplein (Sint-Annaplein). Na het inleggen van busdiensten op de lijnen 7 en 5, respectievelijk in 1964 en 1965, maakte enkel lijn 2 nog gebruik van het plein, dat dringend moest heringericht worden in het voordeel van koning auto. De MIVG had reeds langer plannen om het traject van lijn 2 om te leiden langs de Clarissenstraat - waar zich nog geen sporen bevonden - Frère-Orbanlaan, Graaf van Vlaanderenplein en Vlaanderenstraat tot aan het "Rond Punt" (Lippensplein), om daar aansluiting te vinden met de bestaande sporen naar en van de Kouter. In een eerste fase werd een dubbele verbinding gemaakt tussen de Brabantdam (kant Kouter) en de Vlaanderenstraat (kant Zuid) en reden de trams voorlopig via de Zuidstationstraat naar het Sint-Annaplein. Dit geschiedde voor het eerst op 3 september 1969. (Foto: aanleg van het verbindingsspoor tussen de Vlaanderenstraat en de Brabantdam - W. Gogaert).
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________