Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
O. vervoer Gent (400a)
Boven: het rijtuig met zicht op de uitwendige koplamp, aan de terminus "Zandeken" van lijn 3 te Mariakerke. (Foto: E.J. Bouwman - 1962)
Onder: hier met zicht op de ingebouwde koplamp, tijdens een rit op lijn 1 ter hoogte van het "Rond Punt" (Lippensplein), richting Moscou. (Foto: E.J. Bouwman - 1966)
362
ex-trolleytram 162, type Charleroi in dienst op 12 december 1930 het nummer werd in 1948 niet gewijzigd behoorde oorspronkelijk tot de reeks 362-380 (deuren en ramen op gelijke hoogte - gebogen onderstel - blauwe middenband op gelijke hoogte) in 1959 voorzien van zware motoren en pas in 1960 van elektromagnetische remblokken (patins) in augustus 1969 vernummerd tot 339 II, de huidige drie-assige museumtram te Gentbrugge in dienst op 13 september 1969, gewijzigd in type TCM 80 zoals de reeks 331-361 reed tot 1969 met een ingebouwde koplamp aan de ene zijde en een uitwendige aan de andere
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________