Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (409)
AFLEVERING 37 (WEEK VAN 29 APRIL TOT 5 MEI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301-405 AFLEVERING 9 REEKS 363 - 380 (DEEL 1)
De onderreeks 363-380 (18 rijtuigen) werd in 1930-'31 samengesteld uit de kasten van twee-assers type "Westinghouse" (101-172), waarvan de motoren T3d en controllers T10 behouden werden. In 1937 werden ze uitgerust met controllers T46 (ex-NMVB), inclusief vernieuwde weerstanden, wielstellen en kabels. In 1950-'53 ondergingen ze een grondige modernisatie van de kast, verlichting, verwarming, signalisatie, enz. Rijtuig 363 werd net als de 362 in 1959 van zwaardere motoren en elektromagnetische remblokken voorzien.
Enkele algemene kenmerken: - gebogen onderstel, geen remblokken (de 363 later wel); - deuren, ramen en blauwe middenband op ongelijke hoogte; - uitwendige koplichten bij rijtuigen 366, 372, 373, 378 (aan één kant) en 379; - uiterste lengte 10,98 m; breedte 2,10 m.
363
De drie-asser in beeld doet dienst op lijn 7 en bevindt zich aan het begin van de Antwerpsesteenweg, kant Dampoort. Het rijtuig is op weg naar de terminus aan de Darsen. In tegengestelling met wat in de hoger vermelde officiële gegevens staat vermeld, is minstens aan één zijde een uitwendig koplicht aanwezig ! Foto: R. Temmerman - 14 september 1962)
ex-accutram 123, type Westinghouse in dienst op 8 augustus 1930 als rijtuig 353 vernummerd in 1948 tot 363 buiten dienst in november 1970 afgevoerd naar Chimefer op 23 november 1970 de kast belandde bij een particulier in Avelgem
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________