Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
18-09-2007
Op. vervoer in Gent (67)
7 september 1931(De Gentenaar)
Sedert zaterdag 5 september is tramlijn 1 verlengd van de Vooruitgangplaats (* Ledebergplein) tot nabij de overgang van de ringspoorweg in de Gontrodestraat, waarachter een volkrijke wijk gelegen is. De nieuwe terminus kreeg de benaming Moscou. Lijn 9 verzekert verder de verbinding met het Arsenaal langs de Hoveniersstraat. De trammaatschappij vestigt de aandacht op de volgende vervoertarieven: - de reizigers die uitsluitend de nieuwe lijn tussen het Kerkplein en Moscou gebruiken, betalen een gewoon biljet: 70 c. in eerste klasse, 60 c. in tweede; - de reizigers die tussen de Sint-Lievenspoort en het Kerkplein in- of uitstappen en tevens de nieuwe lijn moeten gebruiken, betalen een uitbreidingsbiljet van 20 c. naast hun gewoon biljet; - de reizigers die de nieuwe lijn gebruiken en verder op het grondgebied van Gent in- of uitstappen betalen: a) hun gewoon biljet, b) een uitbreidingsbiljet van 20 c., c) een bijbiljet van 10 c. voor de voorsteden, d) een aansluitingsbiljet van 5 c. indien zij moeten overstappen, e) eventueel een tweede bijbiljet van 10 c. indien zij naar Gentbrugge (lijn 3), Mariakerke (lijn 3), Zwijnaarde (lijn 5) of Sint-Amandsberg (lijn 7) of het Van Beverenplein (lijn 1bis) moeten. Zo te zien zal het behalve voor de studenten van de hogeschool, wel twee jaar duren vooraleer de gewone burger door heeft hoeveel centen hem uit de zak zullen geschud worden voor een ritje van Gent-Sint-Pieters naar de Gontrodestraat. En dan te weten dat in de wijk Moscou, de pleisterplaats van de werklieden van de spoorwegateliers, maar weinig gegoede burgers wonen...
Drie-asser 378 , thans in lamentabele staat in een legerdepot in Weelde, hier aan de terminus "Moscou", vertrekkensklaar voor een rit naar het Van Beverenplein via lijn 1 (foto: Freddy Coussens, 4 maart 1971). PCC's op die lijn vanaf 2 november van dat jaar.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________