Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
O. vervoer Gent (469a)
Het Oktrooiplein vanaf de zwaaikom, met zicht op het tramhuisje, een trolleyrijtuig en uiterst rechts op de achtergrond de spoorwegviaduct van de Dampoort in aanbouw.
** Op 19 juni 1907 werd aan de Dampoort de tramdienst onderbroken tussen het uiteinde van de Kasteellaan en de Antwerpsesteenweg, wegens de werkzaamheden voor het bouwen van een spoorwegviaduct van 65 meter lang met vier bogen. De reizigers voor Sint-Amandsberg vonden voorbij de gelijkgrondse spoorwegovergang ter hoogte van het station "Land van Waas" een ander rijtuig.
** Officiële opening op 23 juni 1907 van de buurtspoorweg tussen Merelbeke en Herzele, langs Lemberge, Bottelare, Moortsele, Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem, die de verlenging uitmaakte van de elektrische tramlijn Gent-Zuid - Merelbeke. De Société Anonyme de Chemins de Fer Provinciaux exploiteerde en onderhield de lijn bij middel van stoomlocomotieven.
** Plechtige inhuldiging op zondag 6 juni 1909 van de stoomtramlijn Gent - Drongen. Er werd voorzien in 12 afreizen per dag, tussen 5 uur 09 's morgens en 8 uur 30 's avonds. De stopplaatsen waren Gent-Begijnhoflaan, Nieuwewandeling, brug, Spiegelhofstraat, Akkergemlaan, Brughuizeken, Halfweg, Groenen Boomgaard en gemeentehuis. De reis duurde zowel in het gaan als het terugkeren 18 minuten. Het traject was 4,560 km lang.
** Op 15 juni 1913 was de aanleg van een lijn rond het Sint-Annaplein voltooid, dit om de belemmering rechtover de Keizer Karelstraat te vermijden die vaak ontstond door de rijtuigen van de 'gestreepte' lijnen 5 en 7 naar de Wereldtentoonstelling. Die reden voortaan rond het plein en konden zonder spoorwisseling en verandering van richting gemakkelijker terugkeren. Het ringspoor bleef in gebruik tot 1965.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________