Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (470)
    Drie-asser 322 op het parkeerspoor in de Afsneelaan (* thans Koningin Fabiolalaan) in 1939. Het rijtuig is sinds 1937 uitgerust met koppelingen voor het slepen van aanhangwagens, maar nog niet met elektromagnetische remblokken. Let ook op de 20 op de lijnnummerschijf en het vooruitspringend koplicht.


    ** In juni 1932 werd tramlijn 7 uitgebreid van de Verkortingstraat te Sint-Amandsberg langs de Grondwetlaan en de Hogeweg tot onder de spoorwegviaduct van de lijn Gent - Antwerpen, met terminus aan de Motorstraat (Darsen).
    Tegelijk liep tot 4 juli een onderzoek van commodo en incommodo betreffende het uitbreidingsplan van de buurtspoorwegen naar de stedelijke slachthuizen.

    ** De trambedienden begonnen op 22 juni 1936 aan een staking die tot 28 juni zou duren. De oorzaak was te vinden in "...de slechte dienstregeling, onmenselijke behandeling en miskenning van de veroverde syndicale rechten..."
    De staking kaderde evenwel in een algemene beweging die een weerslag had op zowat alle sectoren van het land.

    ** Op 9 juni 1939 werden in Gent luchtbeschermingsoefeningen gehouden. De elektrische stroom, geleverd door de centrale in de Bomastraat, werd als eerste signaal voor het rollend personeel 30 seconden afgesneden en dan gedurende twee minuten terug ingeschakeld, om de geleiders de gelegenheid te geven de rijtuigen buiten de kruispunten te parkeren.

    ** Na eerdere proeven met elektromagnetische slofremmen op drie-asser 328 het jaar voordien, verzekerde het rijtuig in juni 1939 op lijn 5 de dienst met een doorlooptijd van 23 minuten en een commerciĆ«le snelheid van 16,65 km per uur, alle stilstanden en wachttijden inbegrepen.
    Bijgevolg oordeelde de Commissie van Vervoer van de stad Gent, dat alle rijtuigen met patins mochten worden uitgerust.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!