Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
O. vervoer Gent (470a)
Drie-asser 361 aan het Maria-Hendrikaplein, in dienst op lijn 2 "Rozemarijnbrug - Van Arteveldeplein - Arsenaal", gevolgd door een rijtuig van lijn 8. De schijnwerpers zijn afgedekt met een hoes die bij duisternis slechts een beperkte lichtstraal doorliet. (Foto: Erhard Mupdofer - 1941)
** De Gentenaars stelden op 4 juni 1940 met genoegen vast dat de tramdienst gedeeltelijk kon hervat worden, nadat in de nacht van 22 op 23 mei talrijke bruggen door de terugtrekkende Belgische genietroepen werden opgeblazen. Een noodspoor over de slechts gedeeltelijk vernielde Keizerbrug liet opnieuw toe rijtuigen van uit de stelplaats op enkele lijngedeelten in te zetten.
** Vanaf 13 juni 1940 konden de trams van lijn 5 opnieuw doorrijden tot de vroegere terminus aan de Blokhuizen op de Zwijnaardsesteenweg.Ook lijn 8 naar De Sterre kwam weer in voege, Tenslotte startte een rechtstreekse tramdienst tussen Gentbruggebrug en de Lousbergbrug langs de Dendermondsesteenweg (lijn 3), de Dampoort en de Kasteellaan (lijn 7).
** Sedert het opblazen van de Muidebrug waren de inwoners van Meulestede verplicht te voet te gaan tot aan de halte van lijn 4 in de Voormuide. De noodbrug die daar werd aangelegd was immers niet stevig genoeg om er een tram over te laten bollen. De maatschappij nam op 23 en 25 juni 1940 de rijtuigen 376 en 377 uit elkaar om de verbinding Muide - Meulestede tijdelijk te verzekeren. Het tweetal verbleef er echter tot midden 1942.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________