Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (471)

    De spoorauto AR 241 op het lijngedeelte Evergem - Bassevelde te Kluizen - Hoogstraat op 24 mei 1956, een week voor de stopzetting van de exploitatie.
    (Foto : Van Witsen)



    ** Op 22 juni 1944 bracht het bombardement rond 19 uur op het vormingsstation Gent-Zeehaven en de Muidesluis, tevens ernstige schade toe aan de lijnen 7 en 10, waardoor de uitbating gedwongen werd stopgezet.
    Het enige rijtuig van lijn 7 dat zich in de buurt van de Darsen bevond bleef onbeschadigd maar de luchtlijnen en de sporen aan de Hogeweg werden zwaar getroffen. Men rekende op tien dagen om het tramverkeer tussen de terminus en de Lourdesstraat te herstellen.
    Op lijn 10 werden evenmin rijtuigen beschadigd, alhoewel ze getroffen werd op de Blaisantvest, ter hoogte van de Spaarstraat. De sporen, waarvan er één toebehoorde aan de NMVB en het ander naast de waterkant aan de ETG, waren ten gevolge van de ontploffingen in het midden van de straat vervormd en losgeraakt op een totale lengte van 72 meter.

    ** Juni 1954 was de laatste maand waarin de buurtlijn Gent-Sint-Pieters - Zomergem werd uitgebaat door de ETG, met rijtuigen uit de reeks 9874 - 9879, die tevens werden ingezet op Gent-Zuid - Merelbeke. Vanaf 1 juli nam de NMVB nog tot einde mei 1959 de lijn in eigen beheer over.

    ** Op 2 juni 1956 werd het reizigersverkeer met spoorauto's op de lijn Evergem - Bassevelde afgeschaft en vervangen door een exploitatie met autobussen. In Oost-Vlaanderen zou een einde komen aan het vervoer met "mazoetjes" op 28 september 1957, toen ook bussen werden ingezet op het lijnvak Oostakker - Zaffelare.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!