De spoorauto AR 241 op het lijngedeelte Evergem - Bassevelde te Kluizen - Hoogstraat op 24 mei 1956, een week voor de stopzetting van de exploitatie. (Foto : Van Witsen)
** Op 22 juni 1944 bracht het bombardement rond 19 uur op het vormingsstation Gent-Zeehaven en de Muidesluis, tevens ernstige schade toe aan de lijnen 7 en 10, waardoor de uitbating gedwongen werd stopgezet. Het enige rijtuig van lijn 7 dat zich in de buurt van de Darsen bevond bleef onbeschadigd maar de luchtlijnen en de sporen aan de Hogeweg werden zwaar getroffen. Men rekende op tien dagen om het tramverkeer tussen de terminus en de Lourdesstraat te herstellen. Op lijn 10 werden evenmin rijtuigen beschadigd, alhoewel ze getroffen werd op de Blaisantvest, ter hoogte van de Spaarstraat. De sporen, waarvan er één toebehoorde aan de NMVB en het ander naast de waterkant aan de ETG, waren ten gevolge van de ontploffingen in het midden van de straat vervormd en losgeraakt op een totale lengte van 72 meter.
** Juni 1954 was de laatste maand waarin de buurtlijn Gent-Sint-Pieters - Zomergem werd uitgebaat door de ETG, met rijtuigen uit de reeks 9874 - 9879, die tevens werden ingezet op Gent-Zuid - Merelbeke. Vanaf 1 juli nam de NMVB nog tot einde mei 1959 de lijn in eigen beheer over.
** Op 2 juni 1956 werd het reizigersverkeer met spoorauto's op de lijn Evergem - Bassevelde afgeschaft en vervangen door een exploitatie met autobussen. In Oost-Vlaanderen zou een einde komen aan het vervoer met "mazoetjes" op 28 september 1957, toen ook bussen werden ingezet op het lijnvak Oostakker - Zaffelare.
|