Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (473)
PCC 37, in dienst op lijn 21 "Sint-Pietersstation - Melle Leeuw", verlaat de tramtunnel om zich via het Maria-Hendrikaplein naar de Koning Albertlaan te begeven. (Eigen foto - 10 maart 1997)
** Gemeenschapsminister Johan Sauwens kwam op 2 juni 1992 naar Gent om op de werf van de tramkoker onder het Sint-Pietersstation een symbolische spadesteek te verrichten, wat op het druilerige spoor 1 enige euforie onder gezagsdragers en verantwoordelijken van De LIJN en de N.M.B.S. deed heersen. Na de aanleg van de tunnel van 120 m lang en 13 m breed zou de stad eindelijk naar het zuiden van de stad kunnen doordringen. Het kunstwerk werd op 27 juni 1996 officieel in gebruik gesteld voor de lijnen 21, 22 en 40, terwijl de rijtuigen van lijn 1 halt bleven houden op de oude keerlus voor het station.
** Op 12 juni 1992 startten op de Brusselsesteenweg tussen de Schooldreef en Melle Leeuw de werken voor de verlenging van tramlijn 21.
** In juni 1998 werd aanvang gemaakt met de geleidelijke hernummering van het rijtuigenpark: de trams kregen het getal 62 vooraan (voorbeeld: PCC 6242), de trolleybussen 74 (voorbeeld: 7405), echter nooit ten uitvoer gebracht op de rijtuigen).
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________