Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
O. vervoer Gent (503a)
Graag sluit ik deze aflevering af met drie rubriekjes "oude stijl",waarmee ik feiten bedoel uit de glorietijd van de drie-assers. Weliswaar ingekorte krantenartikels al of niet begeleid van de originele persfoto.
"...Woensdag heeft zich aan het kruispunt Burggravenlaan - Parklaan een ongeval voorgedaan dat tal van mensenlevens had kunnen kosten indien het noodlot het had gewild. Het tramrijtuig 356 van lijn 7 kwam de 300 meter lange weg afgereden in de richting van het Sint-Pietersstation. Wanneer de geleider van zijn remmen wilde gebruik maken teneinde zonder gevaar de scherpe bocht naar rechts te nemen, stelde hij met ontzetting vast dat zij defect waren. Alhoewel de wattman nog gebruik maakte van de handrem, slaagde hij er praktisch niet in de snelheid van het logge voertuig merkelijk te verminderen. Het onvermijdelijke deed zich dan ook voor. Wanneer het tramrijtuig aan grote snelheid in de bocht kwam, sprong het uit de sporen, bolde nog enkele meter verder, om dan midden een hels lawaai op de linkerzijde te kantelen. Het dient niet gezegd te worden dat onder het veertigtal reizigers - meestal schoolkinderen - een ware paniek ontstond. De meeste die uit het voerttuig konden geraken sloegen door schrik bevangen op de vlucht. Onmiddellijk daagde hulp op en werden de passagiers die er niet in geslaagd waren op eigen kracht uit het voertuig te geraken, uit hun netelige positie bevrijd door voorbijgangers en toegesnelde automobilisten. Slechts een viertal personen liepen lichte kwetsuren op. Ook de wattman liep enkele verwondingen op en was zeer onder de indruk. Het mag werkelijk een geluk heten dat het voertuig op de linkerzijde gekanteld is en niet langs de open zijde, zoniet hadden er vele slachtoffers te betreuren geweest bij degenen die op de platforms stonden. Het tramverkeer werd vele uren gehinderd en moest op één spoor geschieden, want het kostte heel wat moeite om het zwaar beschadigde rijtuig recht te trekken, terug in de sporen te brengen en weg te halen..."
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________