Reactie van Verhulst, E.:
Het probleem is inderdaad complex, maar getuigt van veel politieke onwil, onbekwaamheid en zelfs van zachte corruptie. Het file probleem is maar een van de vele tekens aan de wand.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het "openbaar" vervoer is niet echt een alternatief om minder de auto te nemen. Integendeel, dat wordt steeds slechter georganiseerd.
Het probleem zit in de knelpunten, niet de breedte van de wegen, bv door:
1. Verkeerslichten om de 200 m op drukke toegangswegen => doorstroming wordt 5%. Hier kan men een verband vaststellen met de onderneming die de wegsignalisatie levert. Die blijkt voor 80% van één firma te komen. Breng dat dan even in verband met de stunt van Schouppe om op het laatste moment van de vorige regering nieuwe verkeersborden wettelijk te verplichten (impact van 58 miljoen). Het is gelukkig niet doorgegaan maar het spreekt boekdelen.
2. 4-baans snelwegen die op 200 meter aansluiten op een andere 4-baans weg op een breedte van 2 rijstroken (bv. Zaventem, al meer dan 30 jaar) Zelfs het heraangelegd klaverblad van Lummel geeft nog steeds files omwille van deze tweede reden. Het volstaat naar bv. Nederland of Duitsland te kijken. Daar zijn ook veel auto's maar ze hebben de files teruggedrongen. Ze gebruiken rotondes i.p.v. kruisingen met lichten, enz.
Een heel simpele manier om veel verkeersellende weg te werken is terug te keren naar de basis: pas uw snelheid aan de omstandigheden aan en hou voldoende afstand om te kunnen stoppen. Maak ritsen verplicht (zoals in Duitsland). Je kan dan de meeste verkeerlichten gewoon afschaffen. De mensen zullen zelf vlotter rijden (heb ik al meermaals vastgesteld: als de lichten defect zijn is er geen file). Op langere termijn, moet ook het openbaar vervoer aangepakt worden. Dat wordt niet opgelost met subsidies en busbanen waar elk uur één bus op rijdt voor een paar km. En automatiseer het vervoer. Soit, er is nog veel over te zeggen, ...
|