Ik ben Freddy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam fritske.
Ik ben een man en woon in Rotselaar (Belgié) en mijn beroep is ex ambulancier GHB Leuven.
Ik ben geboren op 29/01/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Af en toe ééns schilderen , oude pretkaarten verzamelen en bloggen ! Ben een man van weinig woorden maar van daden..
Ik ben geboren en getogen te Rotselaar in 1945 . ( deelgemeente T.W. WERCHTER zal U beter bekent zijn ). Mijn hobby's zijn , af en toe ééns schilderen en ben ook bezig met mijn genealogie . Ik was ambulancier in GHB Leuven .
Waar komt de naam Brussel vandaan ? Deze vraag gaf aanleiding tot een hele reeks hypothezen. We geven er slechts een, de meest gangbare. Die stelt dat ' Brussel ' zou zijn afgeleid van ' Bruocsella ' , dat ' woonplaats in het moeras ' betekent .
In 712 overleed Goedele , de latere patroonheilige van Brussel. Zij was de dochter van Pepijn van Landen en woonde samen met haar ouders in het kasteel van Ham , nabij Aalst . In 984 toen Karel van Frankrijk , broer van de Franse koning Lotharius , de resten van Goedele overbracht naar zijn kapel op het Sint-Gorikseiland . In 1010 zette Lambertus , graaf van Leuven en Brussel de verste- delijking verder door het kleine Sint-Gorikskerkje te herbouwen, maar dan groter, nabij de plaats waar Karel van Frankrijk zijn castrum had opgericht . Teven begon hij met de bouw van de Sint-Michiels- en Sint- Goedelekerk die in 1047 werd gewijd .
Dit was het uitzicht van de bakermat van de stad, het Sint-Goriks- eilend en de wijk althans volgens een maquette die tentoongesteld staat in het Museum van de Stad Brussel ( Broodhuis ) .
Hij moet dagtekenen uit de XV de of het begin der XVI de eeuw en werd opgericht met het typische bouwmateriaal der streek , de bruine ijzersteen . In de XV de eeuw had deze steen uit de groeven van Rotselaar veel aftrek ; A. van den Panhuysen bate hem uit .
Het hof Terheiden waarbij de toren ligt , hoorde in de XVI de eeuw toe aan Jonker Joachim van Dendermonde . Doch Aert van Eynatten bekwam het in het begin der XVII de eeuw . In de voorgevel prijkt zijn schild .
Op de Dijle draaide de watermolen van de Hertog van Arenberg. Het oudste en mooiste gedeelte dateerd uit de zeventiende eeuw. Hij was verhuurd aan de familie Van Doren die hem in 1902 kocht en vergrootte . De boeren van Rotselaar , Werchter en Wezemaal moesten niet ver met de kruiwagen of de kar rijden om hun graan te laten malen .
DE MELKERIJ VAN CYRIEL PERSOONS LACSOONS - STABILAC
Melkerij van Cyriel Persoons Lacsoons - Stabilac De bouw is begonnen in 1914 en de eerste arbeiders zijn aangenomen in 1916 wegens de oorlog . Verder werd de melkerij uitgebreid tot de grootste van Belgié
Koning Boudewijnbracht een bezoek aan de grote zuivelfabriek te Rotselaar. De jeugd treedt aan met bloemen . Een van de jongens houdt een " toespraak " waarnaar de vorst aandachtig luistert .
Franse portretschilderes en tekenares , "16-4-1755 in Parijs , + 30-3-1842 aldaar . Als portretschilderes ontwikkelde Vigée-Lubrun zich snel tot een van de meest gevraagde portrettistes van de Franse hoge adel . Ze werd in haar werk niet alleen door Rubens geinspireerd , maar ook door de classistiche portretteerstijl van David .
De Notre-Dame in Parijs . Een copie uit de schilderij van Maurice Utrillo .
In het legendarische jaar 1492 , toen de drie schepen van Columbus met bolle zeilen westwaarts voeren naar de Nieuwe Wereld , bezocht een bisschop uit Armenié Parijs en bekeek vol verwondering de kathedraal met zijn tweelingstoren , die van een eiland in de Seine af de stad beheerste . De grootste kerk was toen al 247 jaar oud . Hoe men haar ook benadert , uit welke hoek men haar ook be- schouwt , Notre-Dame is in de ogen van haar bewonderaars steeds een perfect beeld van steen , evenwicht , harmonie en volmaaktheid het zijn altijd dezelfde woorden die ons te binnen schieten om haar te omschrijven . Schilder tekenaar fotograaf weten het goed men kan haar uit ontelbare gezichtshoeken vastleggen . Notre-Dame De kathedraal der kathedralen !
Een van mijn eerste schilderijen Freddy Piette. Geschilderd op gewoon laken 60 x 75 cm.
De naam Rotselaar is een Vlaamse benaming , maar bijna alle geschiedschrijvers der vervlogen eeuwen zeggen Rochelaria - maar zegt J.B. Gramaye , in zijn " Antiquitates Belgicae " , als men de Germaanse oorsprong van de naam in aanmerking neemt , moet men schrijven Rothelaria . Inderdaad " Rochelaria - Rochellaria - Rotselar - Rotselaer - Rotselaar " is wel de Vlaamse benaming , die synoniem is met Rotsplein ( Verwijs en Verdam : Middel - Nederlands woordenboek - Cornelius Kilianus Duffacus , Etymologicum Teutonicae linguae ) . Deze verklaring is volgens de meeste schrijvers ook de natuurlijkste : met het oog op de uitgestrekte velden aan de voet van de rotsachtige heuvelen .
Wat mij het meest boeid aan deze kerk , is het orgel waar men zoveel over geschreven heeft . Maar wat bijna niemand weet dat onze grootvader ( Nante ) Fredinand Piette ( geboren in Wezemaal op 08/11/1878 ) in deze kerk van beroep organist was en waarop wij nu nog allemaal fier over zijn !!!
De datum der oprichting van de eerste kerk te Rotselaar is niet bekend . De huidige toren is zeer oud ( 10e eeuw ) en de geschiedenis door werden onze godstempels verschillende malen vernield en geplunderd . In 1489 brandde het gebouw gedeeltelijk af . Sporen van brand kunnen thans nog worden opgemerkt aan de noordzijde van de toren . De menige plunderingen in de loop van de tijden zijn oorzaak, dat tal van kunstschatten verdwenen . Het rechter zijaltaar, is sinds oudsher toegewijd aan St. Antonius Abt. Het altaar is veelvuldig van kleine figuurtjes voorzien ( Louis XIII stijl ). Boven in de nis bevindt zich een eiken beeld , St . Antonius met een everzwijn . Links van het O. L. Vrouwaltaar bevindt zich een merkwaardige grafsteen van Nicolaus Van Eynatten , laatste bezitter van de Heerlijkheid Terheide . Bij gelegenheid van de historische feesten 1948 , werd de binnenzijde van de huidige kerk gans gerestaureerd in haar oorspronkelijke staat . Veel oude schoonheid onder de kalklagen verborgen , is aldus weer aan 't licht gekomen .
Bij toeval vond men de begraafplaats in steen waarin het geraamte lag van een wonderbare grote mens " overtreffende naar hun duncken de lengte van twee middelbaeren menschen , twaalf voet lang ". De omstaanders , zegt het document , waren zeer verwonderd en sommigen die het aanzagen namen het als het geraamte van St . Antonius , beschermheilige der parochie , terwijl de meesten geloofden dat het hier het geraamte van een reus betrof .
Bijdrage tot de geschiedenis der abdij van Vrouwenpark onder Rotselaar .
Onder de talrijke vrouwenabdijen , die in de loop der 13e eeuw in het oude Hertogdom Brabant gesticht werden , was Vrouwenpark één der mooiste . Gelegen op het grondgebied van Rotselaar , genoot zij eeuwen lang de hoge bescherming van de machtige Heren van Rotselaar , die van meet aan de abdij rijkelijk doteerden . Onder haar bizonderste weldoeners dienen ook de Heren van Wezemaal en de Hertogen van Aarschot vermeld . Op geestelijk gebied hing Vrouwenpark van Wezemaal af , zodat de meeste geschiedschrijvers ten onrechte Vrouwenpark onder Wezemaal situeren . In de 14e eeuw kon de abdij reeds op een rijk partrimonium bogen , en in de 16e eeuw bereikte zij het hoogtepunt van haar materiéle bezittingen , die zich vooral uitstrekten langsheen Dijle , Demer , Velp en Gete . Over de geschiedenis der abdij werd niet veel gepubliceerd , alhoewel de abdij in de Brabantse folklore geen onbekende is . Signaleren we terloops de Beatrijslegende , de H . Katharina van Leuven , de Karnavalzotten van Rotselaar en Wezemaal en de Non op de vurige Zeug . Eveneens dient de aandacht gevestigd op het mirakuleus O.L.V. beeldje dat heden ten dage nog op Vrouwenpark berust .
Een ander volkse legende , die de herinnering aan het verdwenen vrouwenklooster levendig houd , is die van de " Vurige zeug " . Er leefde daar in vroeger jaren een godvruchtige Moeder-Overste , die ook buitengewoon schoon was . Vurig vereerde zij de H. Moeder Gods en alle dagen bad zij vele uren voor haar beeld . In een ogenblik van zwakheid luisterde zij gewillig naar de verleidende woorden van een jongeling , die dikwijls het klooster bezocht , liet zich uit het klooster lokken en zwierf jarenlang met hem rond . Eindelijk werd hij haar moe en liet haar in de steek . Kort daarop stief zij een ellendige dood als zwijnenhoedster . Sinds die tijd kan men haar 's nachts op een gloeiende zeug zien rijden , met vlammen omringd . Zij komt uit het bos aan de overkant van de weg of uit het priéeltje waar ze de eerste maal zondigde . In snelle vaart rent het dier met haar naar het klooster toe en dan weer terug . Na meermaals heen en weer gereden te hebben , verdwijnen beiden weer even plotseling als ze zijn verschenen . Vele mensen uit de buurt hebben de " Vrouwenperkzeug " gezien . Rik Poels is dood achterover gevallen toen hij de spookverschijning aanschouwde . Een werkman die 's nachts van Leuven kwam is er met een flinke knuppel op afgegaan , maar die keer was het gelukkig de non niet op haar varken , maar wel de witte gedaanten van twee slapende zwanen midden op de vijver .