E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    17-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
    Vervolg . Fig . 12 . c
       De onderdelen

      Bekijk  nu  afbeeldingen   van  de  figuren  49  en  50  aandachtig  en  zie  bijvoorbeeld  eens  hoe  de  onderkant  van  de  broekspijp  op  de  schoen  rust en  dientengevolge  een  knik  in  de  stof  veroorzaakt .  Te  veel  beginners  maken , zonder  de  moeite  te  nemen  om  goed  te  kijken , de  pijpen  van  een  pantalon  te  recht  en  het  lijkt  dan  meer  op  een  plaatijzeren  buis .  Zorg  er  dus  altijd  voor  dat  de  stof  mooi  soepel  valt ( figuren , 50 ).  Laten  wij  in  dit  hoofdstuk  vooral  de  hoeden  niet  vergeten  ( figuren . 51 ) .  Hoe  ingewikkeld  zien  de  golvingen  van  de  randen  er  vaak  uit .  Waneer  U  ze  echter  goed  observeert    zult  U  ontdekken  dat  het  allemaal  heel  logisch  verloopt .  De  lijn  die  de  voorrand  volgt , moet  zich  bijvoorbeeld  noodzakelijkerwijs  verbinden  met  die , welke  overeenkomt  met  de  achterrand , als  hij  de  omwenteling  om  de  bol  heeft  gemaakt .  Wees  hier  vooral  op  uw  hoede  voor  verraderlijke  verkortingen !  
    Als  U  eenmaal  de  goede  gewoonte  genomen  heeft  om  deze  vormen  te  ontleden  en  te  begrijpen , zult  U  de  moeilijkheden  snel  overwonnen  hebben .  In  het  voorgaande  betoog  hebben  wij  als  het  ware  de  schets  uit  elkaar  gehaald  en  ons  deze  keer  niet  toegelegd  op  de  volledige  beschrijving  van  een  persoon  in  zijn  geheel  bezien .  Bij  deze  studie  ging  het  er  dus  om , dat , alvorens  wij , de  gehele  figuur  onder  de  loep  namen , beseften  hoe  belangrijk  de  onderdelen  zijn  om  de  persoon  te  karakteriseren .  Neem  daarom  alle  tijd  om  te  observeren  en  te  schetsen  en  al  werkende  zult  U  ondekken  dat  U  vlugger  vooruit  gaat  dan  je  had  durven  dromen .  Denk  ook  eens  aan  het  plezier  dat  U  heeft  als  je  in  staat  zult  zijn  om  -  zoals  vele  leerlingen  bereikt  hebben  -  schilderachtige  en  interessante  typen  op  papier  te  zetten .  U  vindt  ze  te  allen  tijde  op  straat , in  de  wachtkamers , op  perrons .  En  zijn  deze  vluchtige  notities  vaak  niet  levendiger  dan  een  foto ?  Maar.... laten  wij  beginnen  bij  het  begin .  Begin  eerst  met  de  ledepoppen .  Maakt  uw  eerste  schetsen  naar  levend  model  zeer  vereenvoudigd ;  zoekt  geen  ingewikkelde  standen .  Tenslotte  zal  het  U  niet  verboden  zijn  om  de  schtsen  naar  levend  model  verder  uit  te  werken  -  hoewel  dan  de  schets  verandert  in  een  echte  tekening  -  als  het  model  U  de  tijd  er  voor  laat .  Maar  dit  alles  is  pas  te  doen  wanneer  de  praktische  ervaring  voldoende  is ; wij  zullen  hierom  terugkomen  in  de  les  over  " Licht  en  Schaduw " .  Voorlopig  moet  je  hier  echter  nog  niet  teveel  aan  denken , maar  zich  uitsluitend  bezighouden  met  een eenvoudige  schets  op  de  wijze  zoals  wij  besproken  hebben .  Ook  het  schetsen  uit  geheugen  dient  U  nog  te  laten  rusten .  Studeert  eerst  voldoende  naar  levend  model .  Een  eenvoudige  schets  in  een  enkele  lijn  kan  -  ook  zonder  het  aangeven  van  licht -  en  schaduwpartijen  -  zijn  charme  hebben , vooral  wanneer  je  afwisseling  in  de  lijndikte  brengt .  Hierover  hebben  wij  uitvoerig  gesproken  in  de  eerste  lessen  " van  hand  en  oog ".  Aan  de  kant  vanwaar  het  licht  komt  dus  een  licht  lijn ;  aan  de  schaduwkant  een  zwaardere .  Zij   moeten  niet  zo  maar  worden  aangebracht , maar  ten  volle  verantwoord .  Let daarbij  ook  vooral  op  de  accenten ;  een  zeer  zware  schaduwval  bij  plooien  bijvoorbeeld  wordt  nog  eens  extra  aangezet , evenals  andere  belangrijke  details .  Op  deze  wijze  kunt  je  een  levendig  beeld  laten  ontstaan  en  zal  de  vorm  als  het  ware  ruimtelijk  worden  en  van  zijn  achtergrond  loskomen .  Wij  laten  je  enkele  voorbeelden  zien , in  de  figuren  52 ,  53 ,  54 ,  55  en  56 . 
    Hoe  meer  je  tekent  des  te  beter  gaat  U  tekenen .  In  de  figuren  van  57  laten  wij  U  de  schetsen  van  het  naakt  onder  de  kleding  zien .

    17-04-2006 om 14:14 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 51
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 51

    17-04-2006 om 14:13 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 53
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 53

    17-04-2006 om 14:07 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  X

    Schetsen  van  A . B . C . cursisten

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XI

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XII

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XIII

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XIV .

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 12 . c ,

    Plaat  XV .

    Schetsen  van  Personen

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door Freddy


    16-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
    Art .Nr . 12 . c

    De  ondedelen

      In  al  deze  oefeningen  gaat  het  erom  het  belangrijkste  te  ondekken  en  weer  te  geven .
    Wij  zullen , in  deze  geest ,  de  verschillende  onderdelen  van  het  lichaam  nader  bestuderen , evenals  de  verschillende  onderdelen  van  de  kleding ; elk  van  beide  dus  apart  gezien .  Wij  zullen  trachten  om  het  zeer  eenvoudig  weer  te  geven , in  alle  rust , te  beginnen  bij  de  stilstaande  figuur .

    Evenwel  zullen  wij  deze  onderdelen  vanuit  verschillende  standpunten  bezien .  Het  ideaal  zou  zijn  indien  wij  er  langzamerhand  toe  zouden  komen  om , dank  zij  onze  ernstige  waarnemingen  en  studies , de  meest  kenmerkende  aangezichten  van  deze  onderdelen  " van  buiten  te  kennen " .  Deze  kennis  zal  U  namelijk  in  de  gelegenheid  stellen  om  uw  schetsen , die  een  beweging  tot  uitdrukking  brengen  en  te  schematisch  opgezet  zijn , aan  te  vullen .  Figuur  47  en  48  toont  U  duidelijk  hoever  U  kunt  gaan  in  de  vereenvoudiging  en  waartoe  U  moet  komen  in  dergelijke  oefenschetsen .  Deze  handen  en  voeten  enz . zijn  volkomen  teruggebracht  tot  hun  belangrijkste  lijnen .  Uitgaande  van  eenvoudige  vormen  kan  men  dan  verder  gaan  en  wij  laten  U  dit  op  Figuur  47  en  48  zien .  Maar  het  gaat  dan  al  meer  om  tekenen  dan  om  schetsen .  De  grens  tussen  deze  twee  is  niet  zuiver  te  omschrijven .  Hier  echter  moeten  wij  eerst  spreken  over  de  schets , en  langzamerhand , wanneer  U  met  ijver  blijft  oefenen , zult  U  in  staat  zijn  om  zich  vollediger  uit  te  drukken .  Voor  het  hoofd  en  het  gelaat  dienen  wij  ons  te  bepalen  tot  de  algemene  omtrek  van  de  schedel  en  van  het  gelaat , waarin  dan  verder  alleen  de  lijnen  van  de  gelaatstrekken  aangebracht  worden .  In  dezelfde  geest  gaan  wij  nu  te  werk  bij  het  weergeven  van  de  handen .  Dit  is  een  moeilijker  gedeelte  omdat  de  vorm  ingewikkelder  is  ten  gevolge  van  de  vele  gebaren .  Hier  zullen  wij  dus  nog  sterker  moeten  vereenvoudigen .  De  duim  en  de  vingers  geven  wij  aan  als  één  massa .  Is  het  gebaar  van  de  vingers  zeer  sprekend , dan  schetsen  wij  de  vingers  apart , doch  ook  heel  eenvoudig ; al  geven wij  de  scheiding  tussen  de  kootjes  met  een  enkel  streepje  aan .  Voor  de  voeten  en  het  schoeisel  zullen  in  de  meeste  gevallen  ook  alleen  de  contouren  voldoende  zijn .  Op  dezelfde  wijze  zullen  wij  de  onvermijdelijke  lijnen  en  plooien  van  de  kleding  vereenvoudigen .  Nog  even  komen  wij  terug  op  het  schoeisel .  De  grootste  moeilijkheden  leveren  de  verkortingen  op .  Maak  daarom  eerst  aparte  schetsen  van  dit  onderdeel  en  bekijk  schoenen , pantoffels  en  laarzen  van  alle  kanten ; van  boven  en  van  onderen , van  achteren  en  van  voren  en  ook  in  driekwart  aanzicht .  Let  goed  op  de  constructie  en  betrek  daarom  zoveel  mogelijk  hulp -  en  richting -  lijnen  in  uw  schetsen .  Het  is  stellig  aan  te  bevelen  om  voor  deze  schetsen  nog  eens  het  A.B.C.-scherm  te  voorschijn  te  halen  en  deze  schetsen  desnoods  op  het  ruitjespapier  uit  te  voeren .      

    16-04-2006 om 20:38 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
    Art . 12 , b

    Praktische  Raadgevingen .

            Het  model

      Wij  gaan  ons  eerst  nog  even  bezighouden  met  de  plooien  in  de  kleding  en  kunnen  niet  voldoende  wijzen  op  het  grote  belang  hiervan .  Steeds  immer moet  het  lichaam  onder  de  kleren  voelbaar  blijven .  Een  mouw , broekspijp  of  een  jurk  zouden  leeg , "onbewoond "  schijnen  als  U  er  niet  de  plooien  in  zoud  aangeven , die  ontstaan  door  de  houding  en  het  gebaar  van  uw  model .  Wij  herhalen  dan  ook , dat  U  niet  op  goed  geluk  af  de  hals , de  armen  of  benen  uit  de  kleding  mag  laten  steken , indien  dit  niet  volkomen  verantwoord  is .  Het  is  dus  bijzonder  nuttig  om  eerst  schetsen  van  houdingen  en  bewegingen  te  maken  naar  een  levend  model  met  zeer  weinig  kleding ( bijv.  in  badpak  of  sportkleding ) .  Overigens  kunt  U  zelf  ook  als  model  dienen  en  gedeeltelijke  of  gehele  naaktstudies  maken  door  een  spiegel  van  voldoende  afmetingen  of  door  een  tweetal  spiegels  -  oordeelkundig  opgezet  -  voor  U  te  plaatsen .  Niets  is  zo  goed  om  een  beweging  te  " voelen "  en  te  begrijpen  dan  om  hem  zelf  uit  te  voeren  en  te  bestuderen .  Een  andere  uitstekende  oefening  is  om  doorschijnend  papier  op  akademische  naaktfoto's  te  leggen  en  er  de  kleding  op  te  tekenen .  Ook  op  die  wijze  krijgt  U  een  goed  begrip  van  de  nauwe  betrekking  tussen  het  naakt  en  de  kleding .  De  omgekeerde  bewerking , nog  steeds  op  een  stukje  doorschijnend  papier , is  het  schetsen  van  het  naakt  op  een  foto  van  een  gekleed  model .  U  kunt  zich  daarbij  laten  leiden  door  de  punten  van  het  naakt  die  duidelijk  onder  de  kleding  zichbaar  zijn .  Dat  zal  uw  visuele  geheugen  en  uw  voorstellingsvermogen   oefenen , waarbij  U  steunt  op  vroegere  waarnemingen .  Na  veelvuldig  oefenen  zult  U  dan  stellig  in  staat  zijn , U  zich  een  beeld  voor  ogen  te  halen  van  de  werkelijke  lichaamsvormen , hun  houdingen  en  bewegingen .  

     

    16-04-2006 om 20:20 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 49 . DE ONDEDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 49 .
    De  onderdelen

    Hier  ziet  U  de  perspectievische  vormveranderingen  van  schoenen  in  verschillende  standen .

    16-04-2006 om 20:14 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 50 . DE ONDEDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 50 .
    De onderdelen .

    Let  op  de  vorm  van  de  zoom  van  de  pantolon .  Observeer  dit  bij  verschillende  figuren .

    16-04-2006 om 20:12 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .
    De  onderdelen

    16-04-2006 om 20:04 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .

    16-04-2006 om 20:02 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 47  en  48 .

    16-04-2006 om 20:02 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 47  en  48 .

    16-04-2006 om 20:01 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 47  en  48 .

    16-04-2006 om 20:00 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .
    De  onderdelen ,

    16-04-2006 om 19:59 geschreven door Freddy


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47  en  48 .
    De  onderdelen .

    16-04-2006 om 19:59 geschreven door Freddy




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!