Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
"Altijd Welkom Bij fritske2"
17-04-2006
VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
Vervolg . Fig . 12 . c De onderdelen
Bekijk nu afbeeldingen van de figuren 49 en 50 aandachtig en zie bijvoorbeeld eens hoe de onderkant van de broekspijp op de schoen rust en dientengevolge een knik in de stof veroorzaakt . Te veel beginners maken , zonder de moeite te nemen om goed te kijken , de pijpen van een pantalon te recht en het lijkt dan meer op een plaatijzeren buis . Zorg er dus altijd voor dat de stof mooi soepel valt ( figuren , 50 ). Laten wij in dit hoofdstuk vooral de hoeden niet vergeten ( figuren . 51 ) . Hoe ingewikkeld zien de golvingen van de randen er vaak uit . Waneer U ze echter goed observeert zult U ontdekken dat het allemaal heel logisch verloopt . De lijn die de voorrand volgt , moet zich bijvoorbeeld noodzakelijkerwijs verbinden met die , welke overeenkomt met de achterrand , als hij de omwenteling om de bol heeft gemaakt . Wees hier vooral op uw hoede voor verraderlijke verkortingen ! Als U eenmaal de goede gewoonte genomen heeft om deze vormen te ontleden en te begrijpen , zult U de moeilijkheden snel overwonnen hebben . In het voorgaande betoog hebben wij als het ware de schets uit elkaar gehaald en ons deze keer niet toegelegd op de volledige beschrijving van een persoon in zijn geheel bezien . Bij deze studie ging het er dus om , dat , alvorens wij , de gehele figuur onder de loep namen , beseften hoe belangrijk de onderdelen zijn om de persoon te karakteriseren . Neem daarom alle tijd om te observeren en te schetsen en al werkende zult U ondekken dat U vlugger vooruit gaat dan je had durven dromen . Denk ook eens aan het plezier dat U heeft als je in staat zult zijn om - zoals vele leerlingen bereikt hebben - schilderachtige en interessante typen op papier te zetten . U vindt ze te allen tijde op straat , in de wachtkamers , op perrons . En zijn deze vluchtige notities vaak niet levendiger dan een foto ? Maar.... laten wij beginnen bij het begin . Begin eerst met de ledepoppen . Maakt uw eerste schetsen naar levend model zeer vereenvoudigd ; zoekt geen ingewikkelde standen . Tenslotte zal het U niet verboden zijn om de schtsen naar levend model verder uit te werken - hoewel dan de schets verandert in een echte tekening - als het model U de tijd er voor laat . Maar dit alles is pas te doen wanneer de praktische ervaring voldoende is ; wij zullen hierom terugkomen in de les over " Licht en Schaduw " . Voorlopig moet je hier echter nog niet teveel aan denken , maar zich uitsluitend bezighouden met een eenvoudige schets op de wijze zoals wij besproken hebben . Ook het schetsen uit geheugen dient U nog te laten rusten . Studeert eerst voldoende naar levend model . Een eenvoudige schets in een enkele lijn kan - ook zonder het aangeven van licht - en schaduwpartijen - zijn charme hebben , vooral wanneer je afwisseling in de lijndikte brengt . Hierover hebben wij uitvoerig gesproken in de eerste lessen " van hand en oog ". Aan de kant vanwaar het licht komt dus een licht lijn ; aan de schaduwkant een zwaardere . Zij moeten niet zo maar worden aangebracht , maar ten volle verantwoord . Let daarbij ook vooral op de accenten ; een zeer zware schaduwval bij plooien bijvoorbeeld wordt nog eens extra aangezet , evenals andere belangrijke details . Op deze wijze kunt je een levendig beeld laten ontstaan en zal de vorm als het ware ruimtelijk worden en van zijn achtergrond loskomen . Wij laten je enkele voorbeelden zien , in de figuren 52 , 53 , 54 , 55 en 56 . Hoe meer je tekent des te beter gaat U tekenen . In de figuren van 57 laten wij U de schetsen van het naakt onder de kleding zien .
In al deze oefeningen gaat het erom het belangrijkste te ondekken en weer te geven . Wij zullen , in deze geest , de verschillende onderdelen van het lichaam nader bestuderen , evenals de verschillende onderdelen van de kleding ; elk van beide dus apart gezien . Wij zullen trachten om het zeer eenvoudig weer te geven , in alle rust , te beginnen bij de stilstaande figuur .
Evenwel zullen wij deze onderdelen vanuit verschillende standpunten bezien . Het ideaal zou zijn indien wij er langzamerhand toe zouden komen om , dank zij onze ernstige waarnemingen en studies , de meest kenmerkende aangezichten van deze onderdelen " van buiten te kennen " . Deze kennis zal U namelijk in de gelegenheid stellen om uw schetsen , die een beweging tot uitdrukking brengen en te schematisch opgezet zijn , aan te vullen . Figuur 47 en 48 toont U duidelijk hoever U kunt gaan in de vereenvoudiging en waartoe U moet komen in dergelijke oefenschetsen . Deze handen en voeten enz . zijn volkomen teruggebracht tot hun belangrijkste lijnen . Uitgaande van eenvoudige vormen kan men dan verder gaan en wij laten U dit op Figuur 47 en 48 zien . Maar het gaat dan al meer om tekenen dan om schetsen . De grens tussen deze twee is niet zuiver te omschrijven . Hier echter moeten wij eerst spreken over de schets , en langzamerhand , wanneer U met ijver blijft oefenen , zult U in staat zijn om zich vollediger uit te drukken . Voor het hoofd en het gelaat dienen wij ons te bepalen tot de algemene omtrek van de schedel en van het gelaat , waarin dan verder alleen de lijnen van de gelaatstrekken aangebracht worden . In dezelfde geest gaan wij nu te werk bij het weergeven van de handen . Dit is een moeilijker gedeelte omdat de vorm ingewikkelder is ten gevolge van de vele gebaren . Hier zullen wij dus nog sterker moeten vereenvoudigen . De duim en de vingers geven wij aan als één massa . Is het gebaar van de vingers zeer sprekend , dan schetsen wij de vingers apart , doch ook heel eenvoudig ; al geven wij de scheiding tussen de kootjes met een enkel streepje aan . Voor de voeten en het schoeisel zullen in de meeste gevallen ook alleen de contouren voldoende zijn . Op dezelfde wijze zullen wij de onvermijdelijke lijnen en plooien van de kleding vereenvoudigen . Nog even komen wij terug op het schoeisel . De grootste moeilijkheden leveren de verkortingen op . Maak daarom eerst aparte schetsen van dit onderdeel en bekijk schoenen , pantoffels en laarzen van alle kanten ; van boven en van onderen , van achteren en van voren en ook in driekwart aanzicht . Let goed op de constructie en betrek daarom zoveel mogelijk hulp - en richting - lijnen in uw schetsen . Het is stellig aan te bevelen om voor deze schetsen nog eens het A.B.C.-scherm te voorschijn te halen en deze schetsen desnoods op het ruitjespapier uit te voeren .
ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
Art . 12 , b
Praktische Raadgevingen .
Het model
Wij gaan ons eerst nog even bezighouden met de plooien in de kleding en kunnen niet voldoende wijzen op het grote belang hiervan . Steeds immer moet het lichaam onder de kleren voelbaar blijven . Een mouw , broekspijp of een jurk zouden leeg , "onbewoond " schijnen als U er niet de plooien in zoud aangeven , die ontstaan door de houding en het gebaar van uw model . Wij herhalen dan ook , dat U niet op goed geluk af de hals , de armen of benen uit de kleding mag laten steken , indien dit niet volkomen verantwoord is . Het is dus bijzonder nuttig om eerst schetsen van houdingen en bewegingen te maken naar een levend model met zeer weinig kleding ( bijv. in badpak of sportkleding ) . Overigens kunt U zelf ook als model dienen en gedeeltelijke of gehele naaktstudies maken door een spiegel van voldoende afmetingen of door een tweetal spiegels - oordeelkundig opgezet - voor U te plaatsen . Niets is zo goed om een beweging te " voelen " en te begrijpen dan om hem zelf uit te voeren en te bestuderen . Een andere uitstekende oefening is om doorschijnend papier op akademische naaktfoto's te leggen en er de kleding op te tekenen . Ook op die wijze krijgt U een goed begrip van de nauwe betrekking tussen het naakt en de kleding . De omgekeerde bewerking , nog steeds op een stukje doorschijnend papier , is het schetsen van het naakt op een foto van een gekleed model . U kunt zich daarbij laten leiden door de punten van het naakt die duidelijk onder de kleding zichbaar zijn . Dat zal uw visuele geheugen en uw voorstellingsvermogen oefenen , waarbij U steunt op vroegere waarnemingen . Na veelvuldig oefenen zult U dan stellig in staat zijn , U zich een beeld voor ogen te halen van de werkelijke lichaamsvormen , hun houdingen en bewegingen .