E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Archief per week
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 15 . - FIG . 47 .
  • BESTE LEERLINGEN BEZOEKERS VAN FRITSKE2
  • FIG . 46 / 47 .STILLEVEN VAN CHARDIN .
  • FIG .48 / 49 . APPEL
  • FIG . 48 / 49 .
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • FIG . 50 / 51 . DE BEGRENZING VAN DE SCHADUWPARTIJEN.
  • ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 15 FIG . 44 . SCHEMA VAN DE COMPOSITIE
  • FIG . 43 . DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
  • ART . NR . 14 , a . HET EFFECT.
  • FIG . 36 . HET EFFECT
  • FIG . 37 . HET EFFECT
  • FIG . 38 . TINTEN - NUANCE
  • FIG . 39
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG . 42 . HET EFFECT
  • ART . NR . 14 , TOONWAARDEN
  • FIG . 31
  • FIG . 32
  • FIG . 33
  • FiG . 34 .
  • ART . NR . 13 . d , SLAGSCHADUWEN OP VERTICALE EN OP SCHUINE VLAKKEN .
  • FIG . 14 en 15 . LINKS BIJ KUNSTLICHT . RECHTS BIJ ZONLICHT .
  • FIG . 22 , 23 , 24 , 25 en 26 .
  • FIG . 27
  • FIG . 28 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • FIG . 29 .
  • FIG . 30 . HET SPEL VAN LICHT EN SCHADUW BIJ EEN SAMENGESTELDE BELICHTING .
  • ART . NR . 13 . c . NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE BELICHTING
  • ART . NR . 13 . d , - FIG . 19 , 20 , 21 , SCHADUW BIJ KUNSTLICHT
  • ART . NR .13 . d , - FIG . 16 , 17 , 18 , SLAGSCHADUW ZONNESTRALEN
  • FIG . 9 .
  • FIG . 10 .
  • FIG . 11
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13
  • FIG . 7 en 8 , SLAGSCHADUW VAN EEN CILINDER
  • ART . NR . 13 . b , SLAGSCHADUWEN EN HUN PERSPECTIEF.
  • FIG . 6 . KUNSTMATIGE BELICHTING
  • FIG . 5 . KUNSTATIGE - LICHTBRON .
  • FIG . 4 . HET ZONLICHT KOMT VAN LINKS .
  • ART . NR . 13 . a , DE SCHADUW
  • ART . NR . 13 . - FIG . 1 . - EIGEN SCHADUW EN SLAGSCHADUW .
  • ART . NR . 13 - FIG . 2 . - SLAGSCHADUW ( ZON OP RIJ BOMEN )
  • FIG . 3 . - KUNSTMATIGE LICHTBRON
  • ART . NR . 13 . LICHT EN SCHADUW
  • ART . NR . 12 , d . VERSCHILENDE WIJZEN VAN UITVOERING
  • VERVOLG . FIG . 12 . c , DE ONDERDELEN
  • FIG . 51
  • FIG . 53
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT X - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XI - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIII - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XIV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 . c , - PLAAT XV - SCHETSEN VAN PERSONEN
  • ART . NR . 12 , c . DE ONDERDELEN
  • ART . NR . 12 , b . PRAKTISCHE RAADGEVINGEN HET MODEL
  • FIG . 49 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 50 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 .
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDERDELEN
  • FIG . 47 EN 48 . DE ONDEDELEN
  • ART . NR . 12 . a , - FIG . 40 . - PERSPECTIEVISCHE SCHAAL VAN VERKLEINING
  • ART . NR . 12 , a . DE PERSPECTIEVE SCHAAL VAN VERKLEINING .
  • FIG . 41 en 42
  • FIG . 43 en 44
  • FIG . 45
  • FIG . 46
  • ART . NR . 12 . - FIG . 37 . - NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • ART . NR . 12 . -NOG IETS OVER PERSPECTIEF
  • FIG . 38 .
  • FIG . 38
  • FIG . 39
  • ART . NR . 11 , b . - PLOOIENVAL
  • FIG . 34 . PLOOIENVAL .
  • ART . NR . 11 , a . DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 35 , 36 , a en b . - PLOOIEN
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT III . PLOOIEN IN HERENKLEDING
  • ART . NR . 11 . a , - PLAAT IV . PLOOIEN IN DAMESKLEDING
  • ART . NR . 11 . - DE PRAKTIJK
  • FIG . 33 . - AFBEELDINGEN IN BEWEGING
  • ART . NR . 11 . a , - FIG . 32 . - DE COMPLETE SCHETS
  • ART . NR . 10 , c . - HOUDINGEN EN BEWEGINGEN .
  • Fig . 27
  • FIG 28 .
  • FIG . 29 .
  • ART . NR . 10 , b . HET EVENWICHT . - DE LOODLIJNEN
  • ART . NR . 11 . - FIG 31 . - DE FIGUUR IN BEWEGING
  • ART. NR . 11 . - FIG . 30 . - VERSCHILLENDE STANDEN VAN FIGUREN IN RUST .
  • FIG . 24 . LEDEPOP . B , GEZIEN DOOR A.B.C.-SCHREM.
  • FIG . 25 . - LOODLIJNEN EN PUNTEN VAN ERKENNING.
  • FIG . 26 .
  • ART . NR . 10 , a
  • LEDEPOP , B
  • ART . NR . 10 . a , - PLAAT II - LEDEPOP B
  • DE A . B . C . LEDEPOP.
  • FIG . 22 en 23
  • ART . NR . 10 . - PLAAT I
  • ART .NR . 10 . SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • ART . NR . 9 , b . DE VERKORTINGEN.
  • FIG . 15 , 16 , 17 .
  • FIG . 18 EN 19 .
  • FIG . 20
  • FIG . 21
  • ART . NR . 9 , a . DE VERKORTINGEN .
  • ART . NR . 9 . a , - FIG . 7 , 8 , 9 en 10 . - DE VERKORTINGEN .
  • FIG . 11 .
  • FIG . 12 .
  • FIG . 13 .
  • FIG . 14 .
  • ART . NR . 9 . HET SCHETSEN VAN PERSONEN .
  • FIG . 1 .
  • FIG . 2 .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 2 bis .
  • FIG . 3
  • FIG . 4
  • FIG . 5
  • FIG . 6
  • ART . NR . 8 , a .
  • FIG . 71 .
  • FIG . 70 .
  • FIG . 69
  • ART . NR . 8 . DE BOUW EN DE DEFINITIEVE TEKENING .
  • FIG . 66
  • FIG . 67
  • FIG . 68
  • FIG . 56
  • FIG . 57 .
  • FIG . 58 en 59.
  • FIG . 58 en 59 .
  • FIG .60 en 61 .
  • .
  • FIG . 60 en 61
  • FIG . 62
  • FIG . 63
  • FIG . 64
  • FIG . 65 .
  • ART . NR . 7 a
  • FIG . 55 .
  • ART . NR . 7
  • FIG . 51 .
  • FIG . 52
  • FIG . 54 .
  • FIG . 53 . - GROTE VOORWERPEN MET KLEINERE OBJECTEN
  • ART . NR . 6 . a , - FIG . 50 . - SILHOUETTEN
  • ART . NR . 6 a
  • DE PERSPECTIEF VAN DE CIRKEL .
  • FIG . 43 .
  • FIG . 44 EN 44 BIS .
  • FIG . 45 .
  • FIG . 46 .
  • FIG . 47 .
  • FIG . 48 .
  • FIG .49
  • ART . NR . 6 DE HORIZON.
  • FIG . 38
  • FIG .30
  • FIG . 40
  • .
  • .
  • FIG . 40
  • FIG . 41
  • FIG. 42
  • Fig . 34
  • Fig . 35
  • Fig . 36
  • Fig . 37
  • ART .NR . 5
  • FIG .27 en 27 bis .
  • FIG . 28.
  • FIG . 29 .
  • FIG .30 .
  • FIG . 31 .
  • FIG . 32.
  • Fig . 33.
  • ART . NR. 4 b
  • ART . NR . 4 . b , - PLAAT II
  • ART . NR . 4 . a , - PLAAT I - DECORATIEVE VERSIERINGEN
  • Fig . 26 .
  • ART . NR. 4 a
  • Fig. 23
  • ART . NR . 4 . a , - FIG . 21 en 21 bis - FIG . 22
  • FIG . 25 . - PENSEELTEKENINGEN VAN JAPANSE KUNSTENAARS
  • FIG . 24 . - HET PENSEEL
  • ART . NR . 4 . - FIG . 13 . - HB POTLOOD
  • FIG . 17 . - CIRKELS OVALEN EN ELLIPSEN
  • FIG . 18 . - AFBEELDINGEN VAN DECORATIEVE VERSIERINGEN EN VOORWERPEN
  • ART . NR . 4 . - FIG . 19 en 20
  • ART . NR . 4 . - FIG . 14 , 15 en 16 . - LOSSE LIJNOEFENINGEN
  • ART . NR. 4 . - HET POTLOOD
  • Fig. 10 . - VOORBEELD VAN HET TEKENEN MET A.B. C. - SCHERM
    Mijn favorieten
  • Gastenboek
  • Groetjes uit Tessenderlo
  • Een aangenaam weekend.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo Fritske.
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    "Altijd Welkom Bij fritske2"

    24-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 15 , DE COMPOSITIE VAN HET STILLEVEN
    Art . Nr . 15 ,

    De  Compositie van  het  Stilleven

      Een  stilleven  noemt  men  een  schilderij  of  tekening  van  dode  voorwerpen .  Het  kunnen  gewone  huishoudelijke  voorwerpen  zijn , doch  ook  verschillende  gereedschappen  of instrumenten , vruchten  of  groenten , vissen  of  wild .  De  samenstelling  van  de  verschillende  voorwerpen  wordt  bepaald  door  de  regels  der  aesthetica .
      Het  opbouwen  van  een  stilleven  is  dan  ook  geen  gemakkelijke  taak .  Na  veel  heen  en  weer  geschuif , hoger  of  lager  zetten  van  enkele  onderdelen , richten  van  de  belichting  enz.  moeten  wij  tot  een  goed  en  verantwoord  geheel  weten  te  komen .  Graag  willen  wij  je daarbij  helpen  en  raadgeven . 

     1e.  Het  stilleven  moet  een  steunpunt  hebben .  Het  voorwerp  waar  het  om  gaat  mag  dan  ook  nimmer  aan  de  rand  van  de  compositie  komen  te  staan .  Dit  belangrijkste  voorwerp  moet  dus  in  het  centrum  komen , omdat  het  oog  op  die  plaats  een  rustpunt  vindt , zonder  evenwel  te  verhinderen  dat  de  gehele  compositie  gezien  wordt .

    2e.  De  samenstelling  moet  mooi  in  evenwicht  zijn .  De  gedeelten  links  en  rechts  moeten , groot  gezien , ongeveer  dezelfde  ruimten  innemen .  

    3e.  De  lichtpartijen  mogen  niet  meer  dan  ongeveer  een  derde  van  de  compositie  uitmaken .  

    4e.  Het  centrale  voorwerp  mag  nooit  precies  in  het  midden  van  de  compositie  liggen , doch  even  links  of  rechts  uit  het  midden . 

       Het  zijn  weliswaar  nuchtere regels , voortgekomen  uit  gezond  verstand  en  goede  smaak .
      Bezien  wij  nu  eens  fig . 43 ;  een  stilleven  van  Chardin .  Wij  zouden  niets  kunnen  vinden  dat  sprekender  en  duidelijker  is .  Wanneer  wij  dit  schilderij  bestuderen , ontdekken  we  dat  er  ondanks  de  schijnbare  wanorde  een  gelukkige  harmonie  en  evenwicht  verkregen  zijn .  Deze  begaafde  schilder  bezat  in  hoge  mate  de  kunst  van  componeren .  Het  gaat  bij  een  stilleven  niet  alleen  om  een  aangename  verdeling  van  kleuren  en  tonen , doch  vooral  om  een  harmonische  rangschikking  van  de  vormen  om  op  die  wijze  een  bepaald  gevoel  uit  te  drukken .  In  het  schilderij  van  Chardin  is  de  compositie  gebaseerd  op  een  driehoek .  Het  centrale  onderwerp  is  interessant  om  zijn  vorm , zie  de  mooie  vloeiende  lijnen , en  om  zijn  belichting .  Je  zult  ook  zien  dat  de  verticale  as  van  deze  vaas  niet  precies  in  het  midden  ligt , doch  even  rechts  daarvan .  Wij  waarschuwen  je  dan  ook  nogmaals  voor  een  onaangename  symmetrie  door  links  en  rechts  van  het  centrale  onderwerp  voorwerpen  van  gelijke  grootte  te  plaatsen . Het  beeld  mag  dus  nimmer  horizontaal , verticaal  of  diagonaal  in  twee  gelijke  stukken  worden  gedeeld , waarop  dan  telkens  voorwerpen  van  gelijke  grootte  voorkomen .  Natuurlijk  moet  de  compositie  evenwichtig  zijn , doch  dit  kan  ook  worden  bereikt  zonder  een  storende  symmetrie .  Chardin  is  hierin  altijd  volledig  geslaagd .  De  granaatappels  en  de  druiven  links  vormen  een mooi  tegenwicht  met  de  appels  en  peren  rechts , terwijl  de  beide  glazen  juist  even  boven  de  horizontale  middenlijn  steken .  Je  ziet  dus  dat  -  ook  al  is  de  compositie  gevat  in  een  geometrische  figuur  -  de  symmetrie  vermeden  is  door  de  centrale  vorm  naar  rechts  te  verplaatsen  en  de  glazen  buiten  deze  vorm  uit  te  laten  steken .  De  tafelrand  wordt  gebroken  door  een  overhangende  druiventros  welke  daardoor  ook  meteen  een  tegenhanger  vormt  met  de  opgaande  lijn  der  glazen .  De  sterke  lichtval  op  het  mes  doorsnijdt  eveneens  de  tafelrand  en  richt  tevens  de  blik  naar  het  voornaamste  onderwerp  in  dit  stilleven .  Doch  niet  alleen  hierdoor , maar  ook  door  de  meesterlijke  verdeling  van  de  overige  voorwerpen  is  een  schitterend  evenwicht  bereikt , waartoe  ook  het  spel  van  licht  en  schaduw  bijdraagt .  Gelijkheid  in  toon  moeten  wij , evenals  gelijkheid  in  vormen  altijd  weten  te  vermijden . 
      Na  de  grote  opbouw  van  zijn  stilleven  gevonden  te  hebben  gaat  de  schilder  zich  bezighouden  met  de  uitwerking .  Hij  heeft  de  aandacht  gericht  op  het  belangrijkste  voorwerp , zonder  evenwel  de  andere  voorwerpen  te  verwaarlozen .  Integendeel , hij  heeft  deze  laten  meewerken  tot  de  geslaagde  compositie , zonder  dat  elk  van  die  bijkomende  voorwerpen  te  belangrijk  wordt .  Zo  ziet  je , dat  in  overeenstemming  met  de  gegeven  " richtlijnen  voor  het  stilleven " , de  totale  lichtpartijen  iets  minder  dan  een  derde  gedeelte  van  het  totale  beeld  uitmaken .  Overigen  zijn  onze  richtlijnen  geen  vaststaande  wetten  en  enige  gedurfdheid  behoeft  niet  altijd  schade  te  berokkenen  wanneer  een  beter  effect  het  gevolg  kan  zijn .  Het  loslaten  -  in  beperkte  mate  dan  -  van  deze  regels  kan  zelfs  een  bepaald  accent  toevoegen  en  het  karakter  en  de  oorsponkelijkheid  van  het  werk  verhogen .  Wij  hebben  het  reeds  vaker  gezegd : in  de  kunst  telt  het  resultaat  alleen .
      Reeds  in  de  eerste  les  hebben  wij  je  aangeraden  om  voorwerpen  op  aangename  wijze  te  groeperen .  Deze  oefening  moet  je  thans  herhalen .  Alvoren  te  gaan  tekenen  dient  je  -  de richtlijnen  in  het  oog  houdend  -  de  onderdelen  zo  te  rangschikken  dat  een  verantwoord  en  harmonieus  geheel  ontstaat .  De  volgende  stap  is  de  plaatsing  op  het  papier .  In  grote   lijnen  schetst  je  de  vormen  binnen  het  door  uzelf  bepaalde  kader .  Maak  hierbij  gebruik  van  het  A.B.C. - scherm , een  instrument  dat  nog  altijd  nuttig  blijkt  te  zijn !   Deze  eerste  stap  tot  de  uitvoering  van  het  stilleven  noemen  wij  de  vlakverdeling  of  "  mise  en  page " .  Deze  vlakverdeling  zal  ook  de  grote  schaduwpartijen  te  zien  geven , en  hieraan  verder  werkende  komt  men  tenslotte  tot  de  verdeling  van  licht  en  donker , welk  begrip  wij  veelal  zullen  tegenkomen  in  zijn  franse  benaming :  " clair - obscur " .  Bij  het  clair-obscur  gaat  het  niet , zoals  men  geneigd  is  te  denken , alleen  om  het  aanbrengen  van  licht - en  schaduwpartijen , doch  om  een  kunstzinnige  verdeling  van  licht  en  donker  en  dit  op  een  dusdanige  wijze  dat  zij  elkaar  versterken  en  daardoor  leiden  tot  het  " effect " .
      En  dan  is  nu  het  ogenblik  aangebroken  dat  wij  overgaan  tot  de  praktijk !
      


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!