Het zit niet mee voor François Hollande.
Eerst was er zijn minister van begroting die ontslag moest nemen, nadat bekend
werd dat hij al tien jaar zwart geld (en nog geen klein beetje, voor een
socialist: 600.000 euro!) op een rekening in Zwitserland had staan. Nog
dezelfde week bleek dat de penningmeester van zijn verkiezingscampagne twee
maatschappijen heeft opgericht op een van de Caribische belastingsparadijzen.
De man beweert wel niets illegaals te hebben gedaan, maar ethisch is zo iets
natuurlijk niet te verkopen binnen een linkse partij die van de bestrijding van
de belastingontduiking in eigen land een stokpaardje had gemaakt. Doet me
denken aan dat verhaal over onze notionele intrestaftrek van ACW en rode Rudy.
Er zijn trouwens nog vergelijkingen tussen
wat er in la douce France gebeurt en bij ons, waar de federale regering ook beheerst
wordt door socialisten. Evenmin zoals bij ons kan Frankrijk zijn Europese
verplichtingen nakomen en gaan er daar stemmen op om staatseigendommen te
verkopen om de gaten in de begroting te kunnen vullen.
Monsieur normal, die de recente
verkiezingen won met een ruime meerderheid, kan momenteel nog op ongeveer 25%
bijval rekenen. Zopas was er in Beauvais (ten noorden van Parijs) nog een
plaatselijke verkiezing waar de socialistische kandidaat in de tweede stemronde
amper 51% haalde, tegenover 49% voor het verrassende FN van Marine Le Pen (en niet de UMP
van Sarkozy, die de tweede ronde niet eens haalde). Als men weet dat het FN
normaal goed is voor zon 20% van de stemmen, dan weet men ook dat de kiezers
van UMP (en zelfs een deel van de SP) voor uiterst recht gekozen hebben. Iets
wat destijds voor vader Le Pen niet gebeurde tijdens vorige
presidentsverkiezingen.
Sinds de overwinning van Hollande in de
presidents- en parlementsverkiezingen en in de wetenschap dat er dan een
rijkentaks zou komen, schat men dat er in Frankrijk, met het vertrek van een
deel der gefortuneerden, zon miljoen jobs op de helling staan, voor zover ze al
niet verloren zijn gegaan. Arnault, Depardieu en Co is men al kwijt. DSK nog niet,
maar of dat een voordeel is, valt te betwijfelen. Bij mijn weten verschaft die alleen werk aan advocaten!
Sinds de opkomst en vooral de razendsnelle
ontwikkeling van alle soorten van informatica en communicatie, kan men gerust
stellen dat er van echte privacy geen sprake meer is. Wie daarvan nog wil
genieten, mag tegenwoordig zelfs geen GSM of computer meer hebben. Het kleinste
berichtje dat men verstuurt maakt nl een einde aan uw privacy. Men kan
achterhalen wie naar wie belt, wanneer en tezelfdertijd de gegevens van de
communicerenden te weten komen. En die men kan zowel goede als kwade
bedoelingen hebben.
In het licht van bovenstaande is het dan
feitelijk ook geen verrassing dat allerlei zaken, die vroeger geheim konden
gehouden worden, nu op straat worden gegooid. We hebben dat al meegemaakt met
Wikileaks, waarbij militaire gegevens van het machtigste land ter wereld
openbaar werden gemaakt, maar ook met bankgegevens van instellingen uit bv
Zwitserland en Liechtenstein die ervoor zorgden dat eigenaars van zwart geld of
belastingontduikers werden ontmaskerd.
Het laatste nieuwe schandaal ter zake, de
ontdekking van geheime bankrekeningen van zon 135.000 personen en bedrijven in
het vroegere zeeroversgebied van de Caraïben is dan ook eigenlijk niet zon
verrassing als men het ons wil wijsmaken, de schaalgrootte is dat wel.
Er zou zich ook een honderdtal Belgen
tussen die 135.000 bevinden. Als het er niet meer zijn, is dat bitter weinig.
Daarenboven is het zeer de vraag of het wel om echte Belgen gaat, want
diamantairs uit Antwerpen waarmee ze worden aangeduid kan ook slaan op
mensen met een dubbele nationaliteit. Wie denkt dat de Belgische staat
op een goudmijn van minstens enkele extra miljarden euros is gestoten, zou
zich wel eens flink kunnen vergissen. De vraag is zeer of de banken en andere
financiële instellingen in die belastingsparadijzen gaan meewerken en of het
wel degelijk om illegale praktijken gaat. Als men weet dat ook bedrijven uit de
Bel 20 ginds volledig legaal aan het werk zijn en de Belgische staat er zelf contacten
heeft i.v.m. ontwikkelingshulp (en dat is bevestigd door De Tijd), dan wordt het
er niet eenvoudiger op. Daarbij komt nog dat dezelfde digitale vooruitgang die
ervoor zorgde dat men deze zaken heeft blootgelegd, er eveneens voor kan zorgen
dat het geld, of een deel ervan, met één druk op de knop er kan verdwijnen.
Simpele zielen die denken dat dit land
straks de gaten in zijn begroting zal zien verdwijnen met een bonanza aan
frauduleus geld uit de Caraïben zullen dan ook nog wel wat geduld moeten beoefenen.
Ondertussen heeft België, door het niet behalen van zijn Europese
begrotingsnormen, een achterstand van 7 miljard euro (alleen al voor 2013)
terwijl het een overschot zou moeten hebben van 1,5% en dit gedurende acht jaar om
alleen nog maar de kosten van de vergrijzing te kunnen opvangen. Nieuwe
minister zonder Financiën Geens zal nog dikwijls mogen komen vertellen hoe hij
dat gaat klaar spelen voordat we hier paradijselijk geld gaan zien.
Wat
zich nu voordoet in Korea doet me denken aan dat oude mopje over België. Ons
land zat, nog maar eens, zonder geld en de Belgische regering wist echt niet
meer van welk hout pijlen maken. Op het kernkabinet kwam de minister van landsverdediging
met een origineel voorstel: Laat ons de oorlog verklaren aan Amerika, zei
hij, Dan zullen de Amerikanen ons land bezetten, gaan ze hier waarschijnlijk
heel wat investeren en zijn wij van de zorgen vanaf. Zie maar hoe goed
Duitsland daarmee gevaren is. Waarop een collega-minister antwoordde: Ja, als
we die oorlog verliezen. Maar stel dat we hem winnen, wat dan?.
Alle gekheid op een stokje, wat daar in het
verre Oosten gebeurt, lijkt wel waanzin. Je zult er maar leven. Een
schurkenregime dat niet in staat is zijn eigen bevolking te voeden, maar wel
geld heeft voor een nucleaire wapenopbouw en dat het vijfde grootste leger ter
wereld onderhoudt (qua manschappen: 1,2 miljoen militairen), dreigt met een
totale oorlog. Tot hiertoe lijkt het allemaal bluf, maar er is daar niet veel
nodig om Oen of een van zijn generaals te laten doordraaien en stommiteiten
aan te vangen. Na alle dreigementen die er de laatste weken geuit zijn, wordt
het voor het regime hachelijk om straks gezichtsverlies te lijden door de
staart weer in te trekken. Als er wel oorlog van komt, gaan de Zuid-Koreanen
waarschijnlijk de eerste slachtoffers worden, maar voor Noord-Korea dreigt dan
helemaal het Armageddon, het einde van hun wereld.
En zeggen, dat we hier, in ons zgz
democratisch systeem, een partij hebben - de uiterst linkse PvdA+ - die dat
Noord-Koreaanse schrikbewind verdedigt en goedpraat, maar toch door de eveneens
zgz democratische partijen geduld wordt. Denk maar aan Borgerhout, waar Groen
en SP.a er geen graten in vonden om samen met zon partij een
bestuursovereenkomst voor het district te sluiten. Dit in tegenstelling tot het
Vlaams Belang dat automatisch overal wordt uitgesloten. De ex-bendeleider uit
Voeren, José Happart, mocht zopas nog in de Vlaamse media komen vertellen dat
er over een Belgisch confederalisme met alle partijen kan gepraat worden, maar
niét met het VB. Ook dat durft men hier democratie noemen
Charel Picqué, voorlopig nog
minister-president van het Brusselse stadsgewest, maar binnenkort weer fulltime
burgemeester van Sint-Gillis waar hij al sinds 1985 de scepter zwaait - heeft
de voorstanders van een fusie van de 19 Brusselse gemeenten idioten genoemd.
De man heeft de officiële pensioenleeftijd van 65 bereikt, maar denkt aan geen
opgeven en vreest dat hij zijn lucratief jobke als burgemeester bij een fusie
zal kwijt geraken. Een fusie zou nochtans de logica zelf zijn, zoals ik al
enkele keren geschreven heb. Als het Brusselse stadsgewest één brandweerkorps
kan hebben, waarom dan niet één politiezone, één burgemeester, één
schepencollege en één gemeenteraad? Overal ter wereld is dat zo bij grote wereldsteden
en het Antwerpse voorbeeld heeft bewezen dat de buurten nog steeds contact met
de overheid kunnen hebben via de districten. Nu blijkt echter dat er, buiten de
plaatselijke postjes, een heel andere reden is voor de hardnekkigheid waarmee
de meeste huidige en toekomstige burgemeesters van Broekzele zich blijven
verzetten tegen elke vorm van een efficiëntere hoofdstad en die reden heet
Vlaanderen.
Luckas Vander Taelen, Vlaams parlementslid
voor Groen, maar realistisch dwarsligger in Brussel, waar hij woont (hij kreeg
zelfs in zijn partij geen plaats op de kieslijst in de eigen gemeente,
omdat hij af en toe de naakte waarheid durft zeggen), schrijft in De
Standaard dat een blijvende versnippering van de stad er voor zorgt dat de
Vlamingen er weinig impact op kunnen hebben. Dat is anders dan op het
gewestelijk vlak, omdat daar de pariteit wettelijk is vastgelegd en er zonder
de Vlamingen niet kan geregeerd worden. Als de gemeenten blijven bestaan, kan
men er de Vlamingen buiten houden. Althans dat denken Picqué en consorten, maar
zij dwalen.
Brussel heeft nl geen toereikend fiscaal
draagvlak. Zonder de Rand en de Vlaamse centen zal de stad nooit efficiënt kunnen werken.
Its the money, stupid! Dat laatste blijft dan ook het wapen waarmee
Vlaanderen ervoor kan zorgen dat Brussel in het gareel blijft lopen.
Tegelijkertijd mag Vlaanderen nooit toelaten, dat er iets komt in de trant van
WalloBrux. Dat staat nergens in de Belgische Grondwet en zal er ook nooit in
komen als Vlaanderen dat niet wil. Zelfs kabouter Peumans, op wie de laatste
tijd terecht nogal wat kritiek was, heeft zopas nog een schrijven dat
uitging van het parlement de la Fédération
Wallonie-Bruxelles straal genegeerd. Die federatie bestaat
alleen op papier en in de hoofden van francofonen die altijd nog niet begrepen
hebben dat Brussel internationaliseert, niet meer verfranst. Buiten het veranderende
taalgebruik blijkt, uit de recente peiling van Ipsos, dat nog amper 26% van de
Brusselse inwoners een samengaan met Wallonië wil. Als de vooruitzichten
bewaarheid worden dat er tegen 2020 nog zon kleine 200.000 (!) inwoners in
Brussel zouden kunnen bijkomen, dan schiet er van dat percentage zo goed als
niets meer over om zich nog verder druk om te maken. De mensen die waarschuwen
voor de chaos nu idioten noemen, is dan ook een brug te ver. Die titel zou men
best geven aan de zgn baronnen, Picqué inbegrepen, die in een wereldstad aan
dorpspolitiek willen blijven doen.
Normaal zie ik op Tv alleen nog het nieuws en
dat gebeurt dan in de eerste plaats bij de VRT. Niet dat ik daar een fan van
ben, maar ondanks hun drang naar alles wat links is, vind ik hun journaal toch
iets (niet écht veel) professioneler dan dat van VTM. Dat gelinksel moet men
erbij nemen en ik denk dat de doorsnee Vlaamse kijker genoeg mentaal gewapend
is om door hun linkse duiding door te kijken. Dat wordt duidelijk als men ziet
hoe de linkse partijen in onze regio bij elke verkiezing steeds meer terrein
verliezen ondanks de steun die ze de hele tijd van de nationale zender
krijgen, die neutraal zou moeten zijn, maar dat niet is. Mochten de mensen alles geloven wat ze ons op de VRT trachten wijs te
maken, dan zou Vlaanderen al lang overwegend links stemmen, wat niet het
geval is.
VTM geeft
ook wel het algemene nieuws, maar houdt zich toch ook meer bezig met wat rond
de kerktoren gebeurt en af en toe hoort men er dan toch nieuwtjes die de moeite
zijn om er eens bij stil te staan. Zo hoorde ik er gisteren, al zappend,
nog eentje dat me is bijgebleven. Een man had geweigerd een parkeerboete te betalen
en won het pleit bij het Grondwettelijk Hof. Op zich niets abnormaals, dat komt
nog voor. Deze keer zou het echter wel eens grote gevolgen kunnen hebben en
toont het tegelijkertijd aan hoe het met dit land fout loopt.
Volgens de man in kwestie zijn nl álle parkeerboetes,
geschreven tussen 2003 en 2010, onwettelijk. De reden daarvoor is dat deze
materie toebehoort aan de regios, maar dat de federale overheid dat
verkeersreglement enkele jaren geleden heeft gewijzigd, terwijl dat niet meer
haar bevoegdheid was. Dat overlappen van bevoegdheden is bijna dagelijkse kost
in dit land en het is dan ook bijna normaal dat er regelmatig iets fout moet
lopen. Wij hebben hier een hele reeks overheden die elkaars bevoegdheden
betwisten, structuren die elkaar tegenwerken en niveaus die geld uitgeven dat
andere tekort komen (denk maar aan die zgz usurperende bevoegdheden, waarvan
sprake in de nieuwste staatsmisvorming).
Door het feit dat er ook nu bij de zoveelste
begrotingscontrole geen echte structurele maatregelen zijn genomen, blijft men
het bos niet zien door de bomen. Het gevolg daarvan is, dat de
overheidsuitgaven als we alle overheden bij elkaar tellen blijven toenemen,
juist het tegenovergestelde van wat men voor ogen heeft (en wat men Europa wil wijsmaken). Dat het hier ooit écht
fout zal lopen, is een zekerheid. De vraag is alleen: wanneer?
De liquidatie door het speciale federale
politie-interventieteam van de gangster-terrorist Hakim Benladghem blijft
nazinderen. In eerste instantie heeft men op Tv het wapenarsenaal laten zien dat de Franse Algerijn in huis had*,
maar nu blijkt men ook plannen van hem gevonden te hebben om o.m. een of
meerdere aanslagen te plegen, waaronder een op magistraten van het Brusselse
gerecht. Het alarmpeil voor Brussel is daardoor van 2 op 3 (op een
schaal van 4) gebracht.
Ik kom even terug op dat wapenarsenaal dat men
op het Tv-journaal heeft laten zien en waarbij verteld werd dat de twee zwarte
vlaggen met witte tekst die aan de muur hingen erop wezen dat de man wel eens
banden zou kunnen hebben gehad met Al Qaida. Tussen die twee vlaggen in hing echter
nog een derde vlag: een groene met een wit zwaard en witte Arabische letters.
Daarover werd geen commentaar gegeven en daarom zal ik het hier maar doen. Dat
is nl de vlag van Saoedi Arabië en de tekst erop zegt: Allah is groot en
Mohammed is zijn profeet. Het blijkt dus nog altijd mogelijk dat men tegelijkertijd
terrorist en vrome moslim kan zijn. De meest fanatieke imams in Europa komen
niet voor niets meestal uit Saoedi Arabië.
Dat brengt ons bij de discussie die ontstaan
is i.v.m. jonge moslims die vanuit ons land naar Syrië zijn getrokken om daar
te gaan vechten tegen Assad. Nota bene: een oorlog van moslims tegen moslims.
Als die knapen het geweld daar overleven en terug naar hier zouden komen, is de
kans inderdaad groot zoals politie en staatsveiligheid stellen dat die
flink gebrainwashed en geradicaliseerd zullen zijn en daarenboven vlot met
allerlei wapens zullen kunnen omgaan. En dan mag die Rik Coolsaet van de UGent
meteen wel voor de camera komen vertellen dat het zon vaart niet zal lopen en
het maar om een klein percentage van die groep zal gaan, elke fanatieke moslim
is er hier een teveel. Dat hebben we vorig jaar in Luik kunnen meemaken en nu
ook weer met die Benladghem. En daaruit wordt wel degelijk met recht en reden
besloten die mujahedin (of hoe men ze ook noemt) goed in t oog te houden.
Daarbij hoort ook het in de gaten houden van jongeren die plots van kleding
en haargroei veranderen. Dat laatste goedpraten, zoals de linksen en een deel van de media doen in
Antwerpen, heeft trouwens niets te maken met enige terreurdreiging, maar gewoon
met het feit dat men daar, sinds de door links verloren gemeentelijke verkiezingen,
elke beslissing van de huidige autoriteiten zal blijven aanvechten, tot in het
belachelijke toe. Het zijn nu eenmaal slechte verliezers.
* Advocaat Sven Mary,
specialist ter zake, kwam met het gebruikelijke uitgestreken gezicht vertellen, dat Hakims vrouw van niks wist. Verboden te lachen! Het idee, dat de familie van Benladghem zich ondertussen bij het parket van Doornik burgerlijke partij heeft gesteld om de exacte omstandigheden van het vuurgevecht te weten te komen, zal ook wel uit Sven Mary's koker zijn gekomen.
De begrotingscontrole van de federale
regering is gelukt, althans dat is wat deze regering zelf beweert. Ik heb zo
het gevoel, dat het niet het geval zou geweest zijn, mocht er geen paasvakantie
voor de deur gestaan hebben. Mede door het dwarsliggen van de Open VLD is het
hele verhaal verwaterd en afgezwakt klaar gekomen. Opmerkelijk dat CD&V en
natuurlijk SP.a daarbij niet te horen waren, buiten enkele wollige uitspraken
naast de context van wit konijn Geens.
Is nu alles in kannen en kruiken? Helemaal
niet. Er zijn inderdaad geen nieuwe belastingen bijgekomen, maar andere reeds
bestaande zijn aangepast, wat voor velen op hetzelfde neerkomt. En dan is er
nog het structureel verhaal. De traditionele partijen, die altijd zo meewarig
doen over de term confederalisme, schijnen helemaal geen probleem te hebben
met het woord structureel, alhoewel dat woord bij deze begroting evenmin de
lading dekt. Volgens het laatste begrotingsakkoord betekent het nl besparingen
die langer dan één jaar meegaan. Dat klopt niet. Structurele besparingen zijn
besparingen die minstens járen (mv) meegaan, want zelfs dat ene jaar zou er
straks wel eens teveel aan kunnen zijn. Nog dit jaar moet immers de begroting
voor 2014 worden ingediend en daarvan kan nooit iets komen als er niet gevoelig
en degelijk zal worden gesneden in het overheidsbeslag.
Vergeten we ondertussen niet dat de federale
regering bij het opmaken van de begroting voor 2014 met een handicap zal moeten
beginnen. Voor 2012 is het definitieve tekort tenslotte 3,9% geworden i.pl.v.
2,8. Dat had ook te maken met Dexia, maar niets zegt dat zoiets dit jaar niet
zal voorvallen. Mocht dat gebeuren, dan mag men de Europese limieten helemaal
vergeten, want de begroting voor dit jaar tikt nu al af op 2,46 i.pl.v. de
eerst overeengekomen 2,18%. Onder de 100% staatsschuld blijven, nog zon
Europese eis, zal er ook dan niet meer bij zijn.
Tenslotte nog dit: het opmaken van de
begroting voor 2014 zal in dit najaar moeten gebeuren, uitgerekend in een
periode waarin de verkiezingscampagne voor de moeder aller verkiezingen van
2014 reeds volop zal draaien*. Sensatie nu reeds verzekerd!
*
Ondertussen blijkt dat Tobbackske zichzelf officieel heeft voorgedragen als
boegbeeld van zijn partij voor de komende verkiezingen. Dat had ik gisteren in
mijn blog nog geïnsinueerd, toen ik schreef dat hij dan evenzeer zou
gesandwiched worden door het duo Peeters/De Wever als in 2006 Vande Lala
tussen het duo Verhofstadt/Leterme