De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    07-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Symbolen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iets over symboliek in het dagelijks leven...

    We lopen er achteloos aan voorbij, maar dagdagelijks zien we symbolen waarvan we allang de betekenis zijn vergeten of waarvan we zelfs niet weten dat ze een betekenis hadden. In tegenstelling tot vroeger, waar mensen amper konden lezen, wisten zij wel de betekenis van een symbool. 
    Neem nu de leeuwenkop als deurklopper op een voordeur. Eerlang stond de leeuw symbool van bewaker. Of een tuinafsluiting waarbij de vertikale spijlers speren lijken, maar de vorm hebben van de Franse lelie. Het stond ooit symbool voor rijkdom. Terzijde, de drie lelies in het Frans koninklijk wapenschild hadden ze te danken aan Clovis. Bij zijn doop zag hij drie padden in de lucht die op slag veranderden in drie lelies! Vandaar de drie lelies dus. Een doop kan wat teweeg brengen!
    Waar we zeker al niet bij stilstaan is het smeedijzerwerk van hekkens op het platteland. In veel gevallen zijn dit de runetekens ODAL en ING. Het ODAL teken verwees naar het Germaanse Odal-recht, wat betekende dat de eigendom bezit was en overging van vader op zoon. Het ING teken was dan eerder een symbool van vruchtbaarheid.
    Of neem een kerktoren: veelal zie je van onder naar boven: een glanzende bol, kruis (vaak windwijzer) en de haan. De glanzende bol is van heidense oorsprong die we vandaag het best kennen als de kerstballen. De spiegel was om boze geesten te verdrijven. Op dit heidens teken is het kruis geplaatst (symbolisch heeft de Kerk het heidense verdreven). De haan betekent dat dit de plaats is waar de gelovigen samenkomen. (De haan is de leider van de kippen die hem volgen). En het feit dat een haan steeds kraait met de wind mee om verder hoorbaar te zijn en zich zo te manifesteren, maakt hem een perfect figuur als windwijzer.




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pieter Bruegel de Oude: 'Jagers in de sneeuw'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We beginnen de blog met een beroemd schilderij van Bruegel de Oude uit 1565, dat in het Kunsthistorisches Museum in Wenen hangt (dat trouwens de grootste Bruegelcollectie bezit).

    'Jagers in de sneeuw' toont een besneeuwd winterlandschap met een dreigende donkere lucht. Mensen zijn her en der doende: sommigen zijn aan het werk, anderen spelen. Een man linksonder is vogels aan het vangen met lijmstokken en in de verte is men een schouwbrand aan het blussen. Maar het oog wordt vooral getrokken naar het voorplan waar 'jagers' staan afgebeeld met hun honden.

    Ik typ 'jagers' onder aanhalingstekens want in feiten zijn het stropers. De titel van het schilderij zou dus 'Stropers in de sneeuw' moeten zijn. Jagen was de tijd van Bruegel voorbehouden voor de rijke grootgrondbezitters. Je moest  grond in eigendom hebben. En zo zien de personen er niet uit. De voorste stroper heeft trouwens stroppen aan zijn gordel hangen en de stokken met weerhaken die ze bijhebben, is om konijnen uit hun pijp te halen.
    Als het dan drie stropers zijn, hoe kunnen ze twaalf honden te eten geven? Men had amper voedsel voor zichzelf! De rijken joegen inderdaad met een meute honden, maar dit zijn arme stropers! 
    Wat wou Bruegel hiermee duidelijk maken?

    Volgens mijn interpretatie gaat het om een verborgen betekenis. Het schilderij werd gemaakt in 1565. Dit is twee jaar voor de beeldenstorm. Vlaanderen was toen onder de ultrakatholieke Spaanse bezetter en onze streken waren zeer onrustig vanwege de godsdienstperikelen (hagepreken, protestanten,...). Mijns inziens zijn de stropers een subtiele verwijzing hiernaar. De katholieke orde die toezicht hield op het naleven van het geloof was de Orde der Dominikanen. In de volksmond werden ze 'honden van God' genoemd (een woordspeling van 'Domini Canes' in het Latijn). Vandaar de 'twaalf' honden en de 'drie' stropers (drievuldigheid).
    Bovenop zijn er nog enkele verwijzingen: links is men een vuur aan het aanmaken. Een verwijzing naar de brandstapel? Of het uithangbord van de taverne: 'Dit is het gulden hert' staat er, met een monnik die knielt voor een hert. Het bord hangt wankel aan één oogvijs. Een verwijzing naar het geloof dat wankelt?
    Bruegel schilderde mijns inziens veel meer dan de landschappen en de mensen uit zijn tijd...




    Reacties (0)
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!