Dit schilderij was tot pakwag 1975 bij het brede publiek onbekend. Tot het boek 'Het bloed en de Heilige graal' van Michael Baigent en Henry Lincoln verscheen, dat handelde over het mysterie van Rennes le chateau. In dat verhaal zou de dorpspastoor op korte tijd steenrijk geworden zijn zonder te weten waardoor. In het mysterieverhaal zou de pastoor op een bepaald moment een kopie van dit schilderij gaan ophalen zijn in het Louvre. En zo kwam het schilderij onder brede belangstelling van in eerste instantie de complotdenkers. (Een gelijkaardige tombe is in de buurt aangetroffen en trok op de duur zoveel toeristen, dat de eigenaar van het stuk land de tombe opblies). Je moet maar eens googelen of het boek lezen.... Nu over het schilderij en de schilder: Poussin (1594-1665) was afkomstig van Normandië, ging werken in Rome van 1624-1640. Van 1640-1642 werkt hij aan het Franse Hof en keert nadien terug naar Rome waar hij stierf. Hij was dus nooit in de streek van Rennes le Chateau geweest.
Van dit thema maakte hij er twee, waarvan dit de tweede versie is uit 1629. Het allereerste werk met die uitdrukking 'Et in Arcadie ego' komt voor bij de schilder Guercino in 1623 in DIT werk. De slogan is vermoedelijk bedacht door de dichter en latere paus Clemens IX voor wie hij het schilderij maakte. Arcadië is een wondermooie streek in Griekenland. De uitdrukking vertaald is: 'Ook in Arcadië vindt men mij', wat slaat dus op de dood (gezien de schedel op het schilderij), bedoelend dat zelfs op de mooiste plek op aarde ook de dood rondwaart. Een soort 'memento mori'-voorstelling dus (Gedenk te moeten sterven!)
Zes jaar na Guercino maakte Poussin zijn eerste versie, die een ietwat Griekse mythologie stijl uitstraalt. En een jaar later deze beruchte tweede versie. In beide versies gaat het om drie herders en een dame bij een graftombe. Echter in de tweede versie maakt hij mogelijks een verwijzing met de Maria Magdalena legende in Zuid Frankrijk. De dame is deze keer in het geel gekleed en heeft gele sandalen. Met die legende in het achterhoofd kan men dus de bedenking maken of ze het graf van Jezus aanwijzen.
En zo komen we bij het Rennes le chateau-mysterie, waarvan één van de theorieën is dat Jezus niet aan het kruis stierf maar verzorgd werd en uiteindelijk in de streek van de pyreneeën begraven werd. (De kerk in Rennes le chateau is gewijd aan Maria Magdalena) Mocht je ooit naar Rennes le chateau gaan, steek geen spade in de grond of je hebt de politie op je dak (zoeken naar de schat of wat dan ook is er verboden). Het is een heel speciale plaats en een prachtige streek, waar je snel met je hoofd in de wolken bent...maar ook je voetjes op de grond moet houden.... tenzij je kickt op complottheorieën...
|