Of de 'schildersvlieg' genoemd. Vliegen hadden vaak een negatieve betekenis in de schilderkunst. In Vanitas-taferelen kwamen ze voor en stelden ze de vergankelijkheid en de aftakeling voor. In religieuze taferelen wezen ze veelal op het kwade. Halverwege 16de-begin 17de eeuw ontstond een andere betekenis. Schilders schilderden een vlieg soms op trompe d'oeil-taferelen en ook soms op portretten. Vliegen zijn moeilijk te schilderen en hiermee toonde de schilder zijn kunst in het fijnschilderen. Soms werden ze geschilderd als een soort grap. Als ze levensecht geschilderd was en ze werd op een opvallende plaats geschilderd, was ze soms bedoeld als een soort artistieke grap alsof er een echte vlieg op het schilderij zat.
Enkele voorbeelden: -Antonio Moro: portret van Catharina van Castilië (vlieg op de zakdoek) -Crivelli: Maagd met kind (religieuze betekenis) -Petrus Cristus: portret van een kartuizer (als trompe l'oeil op de kader onderaan) -Meester van Frankfurt: zelfportret met vrouw
En nu zie je ze bijna vliegen zeker?:-) Tot slot nog deze vliegenwijsheid van G.C. Lichtenberg:De vlieg die niet gemept wil worden, zit het veiligst op de vliegemepper.
|