Zoals je kunt zien heb ik niets gewijzigd aan de foto, de palen alsook het gebouw staan op de verticale sterke lijnen. Hier valt ook niets op te zeggen, behalve dat ik U ook naar de volgende lessen ga sturen en zal Bernard hiervan op de hoogte brengen.
Dus je volgende inzendingen gaan over Ritme en Structuur.
Vergeet ook niet bij die lessen het kadreren in het oog te houden, want die zaken gelden daar ook, en het is de bedoeling stap voor stap te werken, maar telkens het geleerde mee te nemen naar de volgende stap.
Proficiat Dannyp, en we zien elkaar terug later voor de opdracht Diepte wat voor U ook geen probleem zal geven.
De meesjes zijn in vandaag, het is trouwens de periode om ze aan te lokken. Uw foto is gekropt buiten de normale formaten van 3:2 of 4:3, dus heb ik het opnieuw wat gekropt op 4:3 (monitorformaat), en zoals je kunt zien ligt het kopje van het meesje mooi op een van de sterke punten. In dit geval had het niet beter gekund, zijn lichaam is in de richting van links naar rechts, dus ruimte geven aan de rechter kant, en zijn kopje staat naar links gedraaid, dus ruimte geven aan de linker kant.
Mooie opname Dannyp en zeer goed gekadreerd, maar we zijn dat al een beetje gewoon van al je werkjes die je inbrengt.
Tweede opname, ook van deze zomer, mooi in vorm geschoren haagjes, is wel iets moeilijker. De aandacht wordt getrokken door de haagjes, dus heb ik die op de sterke lijnen geplaatste (horizontaal), waardoor ze ook meer in het oog springen. Opgelet met de lichtmeting op contrastrijke dagen. Het padje vooraan vertoont al een uitgebrande plek, alsook het dak aan de linker kant.
Uw foto doet me al denken aan de komende lente, alles terug mooi groen. Zoals je kunt zien is de kadrering nog best meegevallen, ben een beetje dichter bij de struiken gaan staan om deze juist op een sterke lijn te plaatsen, alsook de bomen op de achtergrond ligt nu beter op de horizontale sterke lijn. De foto was een klein beetje onscherp, dat is te verhelpen met een kleiner diafragma opening (groter getal) te nemen, er was toch genoeg zonlicht aanwezig.
Opnieuwvalt erop gebied van kadrering niet te veel te zeggen, wel heb ik de foto wel een beetje gekropt om een sterk punt juist op de ogen te leggen, maar dat is een detail.
Wel heb je veel geelzweem bij al je binnenopnamen, daar zou je eens moeten op letten, en je witbalans goed aanpassen, desnoods met de grijskaart. Nog een klein detail waar men best op let, is de afscheiding van de grijze wand t.o.v. de witte achtergrond. Net aan de ogen en onder de helm ziet men nog de witte achterwand, had de dame een paar centimeter meer vooruit gestaan had men dit niet meer gezien.
Voor wat het kadreren aangaat heb je dat goed gedaan, de dame staat netjes op een van de sterke lijnen, toch een paar opmerkingen: ik ben wel geen specialist in het maken van fotos van modellen, maar toch wil ik ze meegeven wat mijn persoonlijke mening is. Volgens mij had je een klein beetje meer ruimte moeten geven boven het hoofd van het model. Vervolgens is ze aan het tellen op haar vingers, of maakt ze een V teken van Victory en persoonlijk vind ik de houding van het model niet zo aantrekkelijk, maar dat is echt zeer persoonlijk.
Met zo een mooie achtergrond had er volgens mij een betere foto kunnen gemaakt worden.
Hier heb je drie vliegen in een klap willen vangen, de bewolkte lucht, de zee met de zeilbootjes, alsook de Dame. Aan zee ziet men de strakke lijn van de horizon zeer goed, dus zorg ervoor dat deze mooi horizontaal staat, hier heeft ze een beetje de neiging van rechts leeg te lopen.
De Dame hebt U ongeveer in het midden geplaatste, dat is een beetje voorbij gestreeft.
Gezien ze naar rechts aan het kijken is, geef haar de ruimte en plaats haar op de linkse vertikale sterke lijn, ga ook wat dichter staan, want de straat heeft geen toegevoegde waarde aan de foto. Het best zou zijn haar ogen op een sterk punt te plaatsen, maar dat is hier niet meer mogelijk.
Dit onderwerp leent zich uitstekend om symmetrisch te gaan kadreren, en dat heb je zeer goed gedaan als je even kijkt hoe de sterke lijnen gelegen zijn t.o.v. het onderwerp.
Probeer nu eens een onderwerp te fotograferen waarbij je gebruik maakt van de linkse of rechtse vertikale sterke lijn.
Bij deze foto worden mijn ogen automatisch geleid via de ingang naar de voordeur van de hoeve. Beide liggen op een sterke lijn, er valt dus niet te zeggen over de kadrering.
Het enige wat mijopviel was een dak van het huis achter de hoeve, die heb ik dan maar afgebroken, toch geen bezwaar?
Een prachtige hond, spijtig is het kadreren niet zo goed, te hoog geplaatst en net in het midden.
Bijgaand heb ik een uitsnede gemaakt waarbij de ogen op de bovenste sterke lijn komen te liggen, alsook meer naar links heb geplaatst, waardoor de hond meer toto zijn recht komt.
Tevens heb ik de poten van de stoel en de tafel, alsook de voeten van de dame even weg gekloond, die als storen element op de foto staan. Ook hier de raadgeving, probeer van zo laag mogelijk de foto van het dier te nemen, om vogelperspectief te vermijden.
Veelal had men vroeger de neiging als men een persoon ging fotograferen, deze juist in het midden van de foto te plaatsen, en deze moest naar het vogeltje kijken welke uit de lens zou komen. Thans is men daar van afgestapt, en zal men de persoon een meer actieve rol gaan laten spelen in de opname.
Daar kan je veel opsteken hoe het best moet om een mooie opname te maken en te kadreren.
Ik heb je foto wat bewerkt als volgt:
De dame staat er niet volledig op, haar voeten zijn niet zichtbaar, dus heb ik er onderaan een stuk afgeknipt.
Links boven staat een beeldje aan de muur, welke ook maar gedeeltelijk op de foto staat, mag dus ook weg.
Volgens mij zijn de voornaamste delen van de foto de Dame, welke bij het kerststuk staat, en daar heb ik de foto op gekadreerd.
Als eerste ingestuurde foto niet slecht, hou rekening met bovenvermelde, en tracht je achtergrond niet te overladen te hebben, dus hou het eenvoudig om te beginnen.
Hier heb je misschien bewust je voorwerp centraal geplaatst, en dit zou aanvaarbaar zijn indien je achtergrond aangepast was.
Je hebt hier een stuk van de deur mee gefotografeerd welke storend is. Terug krijg je hier vogelperspectief omdat je vanuit de hoogte de foto genomen hebt. Dit kan zeer rare beelden opleveren, vooral als men kinderen op die manier in beeld gaat nemen.
Op bijgaande foto heb ik geprobeerd een beetje te verbeteren, maar de opname laat niet toe het 100% te doen.
Probeer nog maal, rekening houdend met voorgaande, en we zullen er wel komen. Eenvoudige opnamen zijn soms te mooiste.
Blijkbaar begin je het kadreren onder de knie te krijgen, zoals je ziet liggen het kerststuk en de lamp goed op de sterke lijnen, ik heb er juist maar een klein stukje aan de rechterkant weggesneden, om nog een betere kadrering te krijgen.
Op de foto in zijn geheel heb ik toch enkele opmerkingen:
Je hebt de foto vanuit de hoogte genomen, het was beter geweest even door de knieën te zakken om geen vogelperspectief te hebben.
Achter het onderwerp is een groot raam waarin alles reflecteert, zoiets moet je trachten te vermijden.
En aan de linkerkant staat de rugleuning van een zetel, welke er ook beter niet had op gestaan.
Een advies, plaats je voorwerp voor een donkere of witte achtergrond, of zorg ervoor dat je achtergrond zeer onscherp word door te spelen met je diafragma, maar dat zien we later nog wel.
Wat een mooie opname stuur je me daar, toch heb ik enkele raadgevingen.
Die groene paal aan de rechter kant mag volledig weg, het is de molen die de aandacht moet trekken, dus heb ik er een verticale uitsnede van gemaakt. Bij hoge voorwerpen zoals hier is dit het best, tenware er geen enkele storend voorwerp in de buurt staat.
De uitsnede heb ik dan zo gemaakt dat de molen op een sterk punt komt te staan, en nog ruimte voor zich heeft om wind op te vangen.
Opgelet als je witte voorwerpen gaat fotograferen, dat je geen uitgebrande vlekken zonder enige structuur krijgt. Dus in dit geval best spotlichtmeting doen op de molen, waarbij je soms de kans krijgt dat de omgeving dan te donker wordt. Dus meerdere opnamen maken met verschillende lichtmeting.