Niet alle afgebeelde kant is door mij gemaakt, dat zou trouwens onmogelijk zijn. Ik wil alleen ALLE facetten van KANT belichten !!
15-10-2014
's Gravenmoer - Nederland
19de en 20ste eeuw
Max Liebermann
Ook voor de kunstenaars uit die tijd vindt, o.a door de Franse revolutie, een omwenteling plaats. De Kerk, de Staat en de adel zijn niet langer aan de macht.
De burgerij, "het grote publiek" bezoekt tentoonstellingen en geraakt geïnteresseert in kunst.
Jan Veth
Kunstenaars zoals Max Liebermann, Jan Veth en Marie de Roode Heijermans leggen de kantwerksters van 's Gravenmoer vast in hun kunstwerken.
In 's Gravenmoer wordt de techniek van het kantklossen doorgegeven van moeder op dochter, van grootmoeder op kleindochter
In 1647 vindt men in 's Gravenmoer de eerste vermelding van kantwerk, in een boedelinventaris. Bij boedelverkopen is er sprake van een werkkussen, een knaapje (staander), bouten en kantwerk (als versteviging van het linnengoed).
Of dit al 's Gravenmoerse kant was, is niet bekend.
De kantgeschiedenis van 's Gravenmoer wordt zeer didactisch en overzichtelijk voorgesteld. Grote pancartes vertellen ons het leven en werken van de kantklossters door de eeuwen heen.
Foto's, brieven, orderboeken....alles is aanwezig.
Het thema van de cursus was inzicht krijgen in het verwerken van gekleurde draden in een kantwerk.
Gedurende de workshops heeft men één of meerdere draden gemengd met de draden van een grondkleur.
De verschillende mogelijkheden werden uitgewerkt en besproken. Iedere deelneemster heeft een ontwerp gemaakt en uitgeklost naar eigen keuze en ervaring, gebruik makend van traditionele of moderne gronden.
De dames van 't Liers Juweeltje hebben samen lief en leed gedeeld gedurende 30 jaar.
In de beginperiode werden er vooral kleinere werken gemaakt en daarom kon men ieder jaar een tentoonstellen.
Nu werken ze aan grotere kantwerken en die nemen natuurlijk meer tijd in beslag.Daarom werd besloten om per twee jaar een tentoonstelling te organiseren.
Tot slot :
't Liers Juweeltje staat voor vriendschap en het delen van een passie :
In 1984 heeft Josee Bogaerts een kunstwerkje gemaakt in Lierse kant en dit aan UNICEF geschonken. Dit werk hangt nu in New York, op het hoofdkantoor van Unicef.
De dames van 't Liers Juweeltje verkochten nog kantwerken ten bate van een goed doel. Gaston Berchmans en Jackie Lafon ( die spijtig genoeg niet aanwezig kon zijn) peter en meter van de Cliniclows, waren de eersten om een cheque in ontvangst te nemen.
Andere goede doelen :
Het kinderkankerfonds
Kom op tegen kanker
En wat velen zich nog herinneren, ik ook, zijn de sleutelhangers die n.a.v. 800 jaar Lier, verkocht werden ten voordele van Moeders voor Moeders.
Een jaar vloog voorbij, vanaf het leren draaien van het crochet, over het op maat tekenen van patronen tot aan de eerste tentoonstelling in 1985. Al de leden hadden nu de basis beet om Lierse kant te maken. Niet veel later begonnen enkele dames dan ook aan parelwerk. Van brillenkas, over handtas tot zelfs kleding. Men probeerde alles.
De 25 dames, sommigen hadden vroeger in de kantindustrie gewerkt en anderen moesten alles nog leren, kregen allemaal dezelfde opdracht namelijk beginnen met het eerste werkje van de kantwerkster
" de brodlap" !
Bij dit werkje leert men omgaan met het materiaal zoals de tule, de draad en het crochet (een hele fijne haak) en leert men ook de basistechnieken die later het uitzicht geven aan de Lierse kant.
Met genoegen denken we terug aan die eerste lessen toen we Lierse kant moesten maken onder parasolletjes.
Waarom onder parasols ?
De zaal had zulke grote ramen dat het licht op de witte tule teveel weerkaatste en door de parasols werd de lichtinval gebroken.
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005