6/8 Exorcist Pr Dan Reehil onthult het exacte aantal weesgegroetjes dat in dringende gevallen moet worden gebeden - Living Faith Daily
In dringende momenten wendt meer dan 90% van de katholieken zich tot het Weesgegroet. Maar weinigen weten dat er een exact getal is dat de hemel verlangt. En het werd onderwezen door pater Dan Reehil, een katholieke priester en exorcist met tientallen jaren pastorale ervaring. Terwijl de meesten willekeurig en wanhopig bidden, volgden de heiligen een heilig getal dat buitengewone genade ontsluit. Veel katholieken bidden met devotie, maar zonder richting, en vragen zich af waarom de hemel zo ver weg voelt.
Maar misschien is de stilte geen afwijzing. Misschien wacht de hemel op precisie. Pater Reehil hoorde in de biecht steeds weer vrome katholieken zich met pijn in hun stem naar voren buigen en fluisteren: "Vader, ik bid de hele tijd, maar ik heb het gevoel dat de hemel me niet hoort." Dit zijn geen lauwe zielen. Ze gaan naar de mis. Ze bidden de rozenkrans. Ze houden van God. En toch voelen ze zich verlaten in hun uur van nood. Hij legde zachtjes uit wat hij van een heilige oude priester had geleerd: in momenten van grote urgentie reageert Maria op een heel specifiek aantal Weesgegroetjes, niet als bijgeloof, maar als reactie op een heilige uitnodiging, een uitnodiging die de heiligen begrepen en die de hemel nog steeds eert.
Hij gaf haar het getal. Hij liet haar zien hoe ze het drie keer per dag, negen dagen lang, met geloof kon bidden, maar ook met structuur. Ze verliet die kapel met niet alleen een rozenkrans in haar handen, maar ook een blauwdruk voor bovennatuurlijke voorbede. De hemel werkt volgens goddelijke orde. En OLVrouw, als volmaakte discipel, weerspiegelt die orde in alles wat ze doet.
Door de hele Schrift heen werkt God met getallen, niet willekeurig, maar met een doel. De zondvloed van Noach duurde 40 dagen. De Israëlieten zwierven 40 jaar rond. Jezus vastte 40 dagen voordat hij de duivel onder ogen moest zien. Toen hem gevraagd werd hoe vaak hij Jezus moest vergeven, zei hij 70x7, een getal dat grenzeloze genade symboliseert, maar toch specifiek. Niets in de hemel is toevallig. En Maria, die de wil van de hemel volmaakt weerspiegelt, zet dit goddelijke patroon voort. Toen Prr Dan Rehill het getal voor het eerst aan die rouwende moeder vertelde, pauzeerde ze even.
Waarom 153? vroeg ze. Hij opende het Evangelie van Johannes 21:1. Na de opstanding gingen de apostelen, moe en onzeker, vissen. Aanvankelijk vingen ze niets. Maar toen Jezus aan de oever verscheen en hun vertelde waar ze hun netten moesten uitwerpen, gehoorzaamden ze en haalden ze een net van 153 grote vissen op. Simon Petrus ging aan boord en trok het net vol grote vissen aan land, 153 in totaal. Johannes 21:11. De vroege kerkvaders zagen een diepe betekenis in dit getal.
De heilige Hiëronymus, Augustinus en anderen schreven dat 153 de volheid van genade symboliseert, de volledigheid van goddelijke voorziening. Het waren er geen 150, geen 200, het waren er 153. Pater Reehil legt uit dat, net zoals de apostelen precies 153 vissen vingen na gehoorzaamheid aan Christus' woord, katholieken vandaag de dag worden uitgenodigd om Maria's stille instructie te beantwoorden met hetzelfde vertrouwen, hetzelfde aantal en dezelfde overgave. Wanneer iemand 153 Weesgegroeten bidt, vooral gedurende negen dagen in tijden van grote urgentie, stapt hij of zij in dat Bijbelse ritme, een net dat wijd is uitgegooid en niet gevuld is met vis, maar met genade.
Degenen die de kracht van dit gebed hebben ervaren, hebben niet zomaar willekeurig 153 Weesgegroeten gereciteerd. Bid gedurende 9 dagen elke dag 153 Weesgegroeten, verdeeld in drie sets van 51. 51 's ochtends, 51 's middags, 51 's avonds, 51 omdat er volgens de kerkgeschiedenis 51 officieel erkende Mariaverschijningen zijn. Elke set van 51 is een manier om haar moederlijke aanwezigheid aan te roepen op elk moment van de dag. En elk moment van de dag is verbonden met een specifiek Maria-mysterie. 's Ochtends, de aankondiging, toen Maria zonder uitstel ja zei.
's Middags, het bezoek toen ze met spoed naar Elizabeth reisde om haar te helpen. 's Avonds, de bruiloft in Kana, toen ze voorspraak deed en Jezus zijn eerste wonder verrichtte. Dit gaat niet alleen om herhaling. Het gaat om afstemming, om je behoefte via Maria's Hart aan te bieden, volgens hetzelfde patroon dat de hemel al generaties lang eert. Het kan tijd kosten. Het kan focus vereisen, maar de structuur wordt een vat, en erdoorheen stroomt genade met verrassende kracht.
Degenen die zich aan deze negen dagen houden, zeggen vaak hetzelfde aan het einde. Er veranderde iets. De hemel voelde nabij. Maria was aanwezig. Pr Dan heeft de noveen van 153 Weesgegroeten gebeden met structuur en geloof, als spirituele artillerie. De Catechismus van de Katholieke Kerk noemt Maria het model van geloof en naastenliefde (CCC 967) in de middelares van alle genaden (CCC 969). Deze rol maakt haar niet passief.
Het betekent dat ze Gods genade actief kanaliseert, maar via specifieke kanalen die de hemel heeft ontworpen. De H. Louis de Montfort leerde dat devotie voor Maria krachtig is, maar dat de kracht ervan het diepst stroomt wanneer men zich aan haar instructies houdt. De heiligen benaderen Maria nooit achteloos. Ze volgden haar aanwijzingen, en die aanwijzingen kwamen vaak met getallen, timing en vorm.
3 keer per dag, 9 dagen lang. Dit gebed is niet alleen voor wonderen. Het is voor eenheid. Eenheid met de Moeder die ziet wat jij niet ziet en weet hoe ze de hemelpoorten kan openen.
|