Foto
Inhoud blog
  • Terug van weggeweest...
  • Uitblazen...
  • Terug in BelgiĆ«.
  • Naar Venlo.
  • De Rijn op en Nederland binnen.
    Zoeken in blog

    Archief per week
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    LUWTE naar DENEMARKEN
    Reis van de LUWTE in 2019
    06-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richting Elbe.

    Om 9 u losgegooid en varen we naar het sluizen complex van Holtenau. Eerst moeten we om te betalen ( 18 euro!) aanleggen aan een steiger die zo gemaakt is dat onze fenders geen steun vinden en we dus een paar keren flink tegen de wal bonken, waarna we aan een automaat betalen en een ticketje in ruil krijgen als bewijs. Goed bijhouden is de boodschap, want we zullen op het bezit ervan een paar maal aangesproken worden.

    Er zijn 4 sluizen, maar er is maar een ( 1 !) die werkt. De drie andere zijn voor enkele maanden in herstelling. En aangezien de beroepsvaart voorang heeft moeten we wachten tot twee zeeschepen aangemeerd zijn voor wij de sluis in mogen. Alles bijeen heeft ons dat anderhalf uur rondjes draaien gekost. Gelukkig verloopt het versassen snel en zonder problemen en draaien we het kanaal in richting Rendsburg.

    Het kanaal is breed, diep en meestal op beide oevers begroeid met bomen en struiken. Het wordt daardoor wel wat eentonig varen, ware het niet dat we regelmatig voorbij gevaren worden door zeeschepen, die een behoorlijke boeggolf veroorzaken en dus de stuurkunst van de schipper op de proef stellen! 

    We komen aan in Rendsburg waar we allemaal naast elkaar in boxen (met palen) kunnen aanmeren. Monique mispakt zich in het via de boeg afstappen van de boot en valt langsuit op de steiger. Gelukkig komen we er met de schrik, een geschaafde hand en wat blauwe plekken vanaf. Ze decreteerd onmiddellijk dat we zullen moeten uit eten gaan, want met een geschaafde hand kan ze niet koken. Waarvan akte en dus reserveren we, samen met anderen van de groep, een plaatsje in het restaurant. Het eten was er erg lekker, en de sfeer was eveneens opperbest.

    Om 17 u is het palaver in het haven restaurant en we beslissen een rustpauze in te lassen en een dagje te blijven liggen. 

    06-08-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    05-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid van de Oostzee.

    Om 9 uur gaan de landvasten los en vertrekken we naar de jachthaven van Laboe (Kiel). Er is weinig wind, grijs maar geen regen. Omdat de diesel in Denemarken behoorlijk duurder is dan in Duitsland hebben nogal wat boten van onze groep het tanken uitgesteld en varen nu met wat stress met een “reserve” aanduiding. Iedereen komt echter aan in de jachthaven waar eerste werk door alle boten aangeschoven wordt aan de dieselpomp. Die is niet voorzien op 7 wachtende boten en dus wordt het rondjes draaien. Na ongeveer een uur en +/- 3000 liter diesel afgenomen zijn de tanks weer bij iedereen voldoende gevuld en kunnen we aanmeren in de jachthaven “Baltic Marina” met zijsteigers!

    De rest van de dag wordt het stadje bezocht, de supermarkt leeggehaald en de dorst gelest.

    Morgen varen we het Nord Ostsee Kanal ( Kiele kanaal) op!

    05-08-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    04-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid van Denemarken.

    vandaag varen we Denemarken uit! We vertrekken om 8uur nog met zon en varen in de luwte van het eiland Aero. Wanneer we de noordelijke punt moeten ronden richting Maasholm wordt het grijs en het water al een stuk woeliger en varen we tegen de wind in naar de bescherming van het land. Daarna gaat het redelijk rustig zuidwaarts tot we maasholm bereiken. Het aanleggen moet in boxen met palen achter, en door de slechte aanduidingen van de beschikbaarheid hebben we eindelijk na drie keer aanmeren en terug losmaken de goede box gevonden.

    Het stadje stelt niks voor, maar we hebben wel een lekker visje opgepeuzeld in het plaatselijk restaurant “Tonne 15”. Nog even het bezoekersvlaggetje omwisselen van Denemarken naar Duitsland en dan naar bed.

    04-08-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    03-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aeroskobing.

    Vrijdag 2 augustus:

    Normaal vertrek om 8u50 onder een grijze hemel met af en toe wat motregen. We varen door wat betonde vaargeulen en bereiken Aeroskobing om 11 uur. Aan ligplaatsen op dit uur geen tekort, en zoals gewoonlijk liggen de kleintjes in boxen, en de groten aan langs steigers. We liggen daardoor wel ver uit mekaar.

    De haven is goed ingericht: er is plaats voor kinderen in de grote speeltuin, en ook voor de volwassenen zijn tafels en BBC mogelijkheden voorzien. Bovendien is er een Netto supermarkt aan de haven! Er heerst een gezellige sfeer wegens een jazz festival, en dat lokt veel volk!

    s' Namiddags komt de zon erdoor, wordt het warm en bezoeken we met de groep het dorp. Aeroskobing is een middeleeuws stadje (+/- 1860) en is sindsdien vrijwel niet veranderd: de straten en huisjes zijn mooi onderhouden en origineel. Spijtig dat er toch nog veel auto's geparkerd staan! 

    Van het vele wandelen krijgt iedereen dorst, en na lang zoeken (te veel toeristen in het dorp!) vinden we plaats in het binnenhof van een hotel. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het programma voor de volgende dagen te bespreken. Daarna terug naar de boten.

    Zaterdag 3 augustus;

    Vandaag bezoeken we Marstal, een ander stadje op het eiland met een grote haven. We nemen de (gratis) bus en met veel zon doorkruisen we gans het eiland en krijgen een heel mooi zicht op de velden (veel graan en mais) en dorpjes.

    Eerst reserveren in een restaurant, want met 14 personen is het niet evident om plaats te vinden in een druk bezochte stad. Daarna gaan we de stad in. 

    Alhoewel er zeker een aantal mooi onder- en be-houden straatjes zijn, is er toch geen vergelijk met Aeroskobing. 

    In de mooie kerk hangen, zoals hier gebruikelijk, scheeps modellen aan het plafond, maar hier zijn dat er zeven!

    Het restaurant is een meevaller. Onze tafel staat gedekt in de binnen tuin, de bediening is in perfect engels en het eten is lekker. Na het eten bezoekt een deel van de groep het scheepvart museum, en de rest bezoekt een terrasje... 

    Het museum is zeker de moeite waard, met veel modellen en originele toestellen en dokumenten. Ook veel originele films over grote evenementen uit het verleden. Daarna terug de bus op en naar onze boten.

    Daar aangekomen zitten de zwaluwen op onze landvasten in de hoop wat eten te krijgen...

     

    03-08-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    01-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Svendborg dag 2.

    Vandaag wordt het een luierdag. Het stadje wordt verkend, en er is veel volk op de been. Er is namelijk een verenigingsmarkt aan de gang, en de deelnemers zijn allen gekleed zoals het honderd jaar geleden moet geweest zijn. De sfeer is top, want orkestjes vrolijken de zaak op! Ook de winkelstraat is druk bezocht.

    's Namidags worden nog enkele musea bezocht en gaat het regenen. Een plaatselijk thais restaurant zorgt voor een lekkere maaltijd.

    01-08-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    31-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Svendborg.

    De tocht naar Svendborg bedraagt slechts 17 km. We vertrekken dan ook niet te vroeg (9u30).

    Het is grijs weer, en af en toe valt er wat regen. We varen tussen veel kleine eilandjes en ook hier zijn op de oevers tal van huizen met eigen steigers te zien. Dit is werkelijk een zeilers mekka! 

    We hebben de stroom stevig mee, en na 1u15 draaien we de "havn nord" binnen.

    Deze haven ligt midden in de stad, en wordt dan ook fel gegeerd door varende bezoekers. Op het eerste gezicht is er geen enkele plaats meer vrij, tot we helemaal op het einde van de haven een vrije steiger vinden waaraan we met de voltallige vloot, welliswaar twee en drie dik, kunnen aanmeren! 

    Het blijft af en toe regenen, en na een korte verkenning van de stad blijven we aan boord. We blijven hier twee nachten, dus morgen zien we wel meer...

    31-07-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    30-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rudkobing.

    Wanneer we opstaan is het mistig en er staat 3 Bft ,met stoten 4, bijna dwars op de te varen koers. Niet de ideale omstandigheden die we graag hebben, maar we besluiten toch om, na het uitvaren van de ferry, te vertrekken. We blijven dicht bij elkaar, want me moeten een druk verkeerscheidingsstelsel kruisen en de mist is af en toe zeer dik.

    De omstandigheden zijn inderdaad niet goed: de boten steigeren en rollen, en de extra aandacht vereist door de mist maakt het varen vermoeiend.

    Eenmaal we de kop van het eiland Langeland gerond hebben varen we beschut en wordt de zee spiegelglad. 

    Monique heeft gebeld naar de haven, waar we te horen kregen dat er in de Marina geen plaats was voor onze vloot. Wel werden we omgeleid naar de "Traffic" haven, waar een steiger voor ons zou gereserveerd worden. Dit hadden we nog niet meegemaakt, en met enig ongeloof zijn we de aangegeven haven in gevaren. En jawel, er was een steiger voor ons gereserveerd met een duidelijke aanwijzing voor anderen dat deze steiger voorzien was voor onze groep! Prima service, en daarenboven prima rustige ligplaats dichtbij het stadscentrum.

    's Namiddags maken we een wandeling door de stad. De zon is weer van de partij en Rudkobing is een aangenaam stadje. Vooral de winkestraat is zeer druk.

    De wandeling wordt afgesloten met het lessen van de dorst.

    's Avonds gaan we met zijn allen eten in een buffet restaurant in de marina. Het eten (geen vis) bevalt zeer, en na het ijsje gaat iedereen terug aan boord. Morgen wordt er weer gevaren... 

    30-07-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    29-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussenstop OMO.

    Maandag vertrekken we voor een lange dag (64 km.) naar het kleine eiland OMO. De haven daar is ook klein, en dus vertrekken we om 8 u. om toch vroeg in de haven aan te komen en met de hoop dat we dan toch nog onze zeven boten kwijtgeraken. 

    Er staat bijna geen wind, de zee is glad en er zijn dan ook geen zeilen te zien. De temperatuur stijgt snel tot 26 graden, en het is verder een rustige trip. 

    Rond één uur komen we aan in de haven van OMO, en de haven meester wijst onze plaatsen aan. Alleen BOB kan er niet meer bij en moet in de ferry haven een plaats zoeken. De havenmeester beklaagt zich echter dat we niet op voorhand gebeld hebben (wat we anders bijna altijd doen) want zeven boten van die grootte zijn ze hier niet gewend. Uiteindelijk ligt iedereen vast in een box. De haven loopt snel vol, en tegen de avond krijg je er geen roeiboot meer bij.

    De kleine haven is vrij recent gebouwd, en heeft alle faciliteiten, incl. kinderspeeltuin en barbecue ruimte.

    's Namiddags gaat een groep wandelen naar het kleine dorpje. De weg gaat door graanvelden en her en der is een kerk, huis of boerderijtje te zien. Geen gelegenheid om onze dorst te lessen, dus wordt het een ijsje...We komen terug via het strand.

    Om 6 uur houden we palaver en beslissen de volgende dag op het normale uur te vertrekken naar Rudkobing.

    29-07-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!