MG – B evolutie
20 sept 1962 : ‘ MKI’ MGB (type G-HN3 ) uitgebracht met 1798 cc motor 3 x gelagerde krukas. 18G B-series. Vroege modellen hebben “pull” deurhandels
Oct 1964 : 18 GB B –series met oliekoeler en sterkere 5 x gelagerde krukas
Nov 1965 : MK I BGT ( type G-HD3 ) : stillere Salisbury achteras en verwarming.Nov. 1966 : anti-roll bar voor, standaard
July 1967 : Salisbury achteras gemonteerd op alle MGB
Nov. 1967 : MKII en BGT ( type GHN4 / G HD4 ) uitgerust met nieuwe type 18GD motor, bredere transmissietunnel voor optionele automatische en nieuwe all-synchro handgeschakelde versnellingsbakken met MGC- spec – binnenwerk. Interieur eveneens aangepast.
Dec.1967 :MGC en CGT ( type G-CN1 / G-CD1 ) de 6-cilinder op basis van MKII body, onderbroken door BLMC in augustus ’69 na 9002 wagens
Sept / oct 1969 : “Leylandisering “ van de B en BGT (type G-HN5 / G-HD5 ), met een nieuw ontworpen rooster, RoStyle wielen, grotere achterlichten, vernieuwd interieur en badges.
Aug.1971 : revisie van het interieur, inklapbare stuurkolom en 18V serie motor.
Aug 1972 : revisie van het rooster met zwarte gaas, nieuwe badge.
April 1973 : BGT V8 ( type G-D2D1 ) krijgt aangepaste motorruimte voor de 3528 cc Rover V8 motor, Dunlop D4 wielen, hogere rijhoogte, V8 badge en luxueuser interieur, 2591 ex. Gebouwd.
Aug. 1973 : de automaat wordt afgeschaft.
Sept. 1974 : rubber bumpers op de B, Marley schuim Bayflex 90 polyeruthane bumpers en 1,5 “ hoger rijhoogte.
April 1975 : GT jubileum markeert MG’s 50 ste jubileum een jaar te laat. Donkerder Br Racing green met gouden schouder striping , goudkleurige badges en GT V8 wielen, 751 GT’s
Juni 1975 : overdrive wordt standaard.
Juni 1976 : aangepaste stuurinrichting, verbeterde pedalen en een dikkere antiroll bar . laatste interieurrevisie
Augustus 1980 : de laatste 1000 auto’s gebouwd zijn LE versies. En worden verkocht vanaf jan. 1981. Met frontspoiler, lichtmetalen velgen of optionele spaakwielen, lagere flankstickers in tin voor de GT en brons voor de B
July 1988 : British Motor Heritage herstart een productie van MGB plaatwerk gebruik makend van origineel fabrieksgreedschap.
Oktober 1992 : nieuw ontwikkelde en ontworpen RV8 voor de B zijn 30-ste verjaardag. Gemaakt met de BMH body en gemotoriseerd met een 3.9 lt Rover V8.
|