Inhoud blog
  • Afsluitingsgedachte
  • Afsluiting Enkele gedachten ter overweging
  • Poetry in motion
  • Foto 16
  • Foto 15
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het Mysterie Voorbij

    02-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The Prayer

    Lak op hout 1.20x0.80

    Hier is een uitleg op zijn plaats.De vijf gekleurde lijnen stellen de leden van een gezin voor.

    De man (blauw) spreekt een smeekbede uit. De wens dat de vijf levens 'vruchtbaar' zijn wordt

    uitgedrukt in de formule:"de som van het positieve en de som van het negatieve is hopelijk

    een groot positief getal" met een vraagteken. 

    Uit de 'hoge' komt het bevestigend antwoord.De instorting van een genade is hier afgebeeld.

    De  'clou' van de uitbeelding is het scheve assenkruis waaop de werkelijke wereld berust.

    De horizontale as naar rechts is de tijdas,de verticale as naar beneden is de vertrouwensas van

    God.

    Het scheve assenkruis,wijst op de waarschuwing dat God zijn belofte nakomt indien de natuur

    het toelaat zonder dat wij moeten spreken van een mirakel.

    02-11-2014 om 09:38 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Ontmoeting

    Steinbach,fusain en mine sanguine

    Gemaroufleerd op hout 0.67x0.90

    De voorstelling van de ontmoeting met de brandende struik.
    Let op de verwondering en het afwerend gebaar dat de persoon maakt.

    De afbeelding diende tevens als voorblad bij de boekuitgave.

    01-11-2014 om 11:39 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Evolution

    Lak op hout 1.20x0.80

    Een regelmatig patroon van vierkante blokken plots onderbroken in het midden door

    een kleine verschuiving, een mutatie.

    Diende oorspronkelijk om een schildering te ondersteunen bestaande uit doorzichtige kleurenlagen.

    31-10-2014 om 00:00 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De groeispiraal,de handtekening van God

    Lak op hout 1.20x0.80

    Het thema is zeker niet origineel, het komt van een logo op internet.

    Er is zeer veel te vertellen over de verhoudingen der lijnstukken die de rechthoeken vormen,  

    zij vormen de Gulden Snede.

    In de rechthoek kan men een spiraal tekenen die de groeikromme voorstelt.

    Een mooi voorbeeld van zo een natuurlijke kromme is de schelp van  de inktvis Nautilus.

    30-10-2014 om 21:41 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde van de hoofdstukken

    Hiermee hebben we het einde van de twee hoofdstukken bereikt.

    Het verder gevolg gaat over kunst.In 2002 kreeg ik een CVA

    (beroerte) en na de revalidatie wilde ik schilderen,tekenen, werken

    met klei werken en gips.Ik had evenwel geen enkele kunstzinnige

    opleiding gekregen.Ik bleek enkel geschikt om aan arte povera

    (l'art des pauvres) te kunnen voldoen  en minimalistische werken

    uittevoeren.

    In het boek staan een twintigtal werkjes te bezichtigen aansluitend

    op de inhoud van het boek.Indien er interesse voor bestaat gelieve

    een mailtje te sturen dan zet ik die er ook op met de nodige uitleg.

    29-10-2014 om 00:00 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.126

    Het laatste woord is aan Jean Rostand,de man waar alles

    mee begon.

    "Met onze armzalige menselijke middelen aan te tonen

    dat bestaat, acht ik onmogekijk.Maar ik ben er niet

    minder van overtuigd dat wij God nodig hebben en dat

    zij, die in Hem geloven, niet alleen wellicht gelijk heb-

    ben , maar dat hun bovendien een gunstbewijs is geschon-

    ken dat alle anderen te boven gaat".

    Wij eindigen met een vers uit het gedicht Liberté van

    Paul Eluard van 1942, het jaar van mijn geboorte.

                              

                                Et par le pouvoir d'un mot

                                   Je recommence ma vie

                                Je suis né pour te connaitre

                                          Pour te nommer

                                               Liberté

    28-10-2014 om 10:41 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.125

    verkleining zelf groter wordt.Het is als het overhevelen

    van water uit het ene vat in het ander (le transvasement).

    Zie ook het schilderij De Aanklacht (le soupèsement).

    Levenservaringen zijn weining of niet mededeelzaam om-

    dat God wenst dat zij uniek beleefd worden, in een leven

    dat even uniek op u afkomt in de positieve of negatieve

    zin.Zie het schilderij De Golven van Hokusai.

    Ik denk dat op het einde het volgende kan gebeuren.

    -Wij kiezen voor God en helpen mee om de aarde te be-

    sturen .Dit impliceert, deelname in de last die Hij draagt.

    Mee te lijden , bemiddelaar zijn tussen de mensen beneden

    en de overledenen boven.De hemel wordt geen lachertje.

    Dit lost de vraag op, of er een eventuele 'engelbewaarder'

    kan bestaan tijdens ons leven.Het antwoord is ja.

    Wanneer wij ons van de wereld en zijn problemen afke-

    ren, dan is er contemplatie van God in een tijdloze zet-

    ting.

    De tijd is een opeenvolging van gebeurtenissen.

    Een gebeurtenis is een waarneembaar feit.

    Dit geeft ook een antwoord op de vraag:"Is er daar per-

    ceptie van de tijd"?Ja,naar de wereld toe, een normale,

    natuurlijke perceptie.Naar God toe valt de tijd weg.

    -Zij die weigeren om God te zien op principiële redenen

    (het aangedane fysieke of morele kwaad is te groot),ver-

    zamelen zich om elkaar steun te geven en leven verder

    met het oog op de aarde gericht.

    -Zij die God afzweren.Gelijkgestemden kunnen zich niet

    verenigen wegens hun Ik-drift,die hen uit elkaar drijft.

    Zij leven apart,verward verder en doven uiteindelijk uit.

    Men kan niet leven zonder God.Is dit de eindbestemming

    van Hitler?

    27-10-2014 om 16:48 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.124

    noem ik de Intentionele Flits.In de laatste momenten

    overloopt de mens zijn leven, daar kan een catharsis

    plaatsvinden waarbij men de kans krijgt om God in uw

    leven toetelaten.

    Bij de dood van een kind of een zwakzinnige keert de

    Geest terug naar de oervorm, de Ziel gaat naar God in

    zijn primaire toestand.

    Een laatste vraag die zich stelt is de volgende.Wij komen

    op aarde door de wil van onze ouders.Wij komen soms

    terecht in een omgeving waar wij volkomen onrechtvaar-

    dig en ruw worden behandeld.Wie zegt dat wij recht-

    vaardig en fair zullen behandeld worden na onze dood,

    dat er echt een compensatie is?Dat dit zo moet zijn om

    een moreel evenwicht te bewaren in de Schepping? 

    De beloning op het einde van het leven

    Dit onderwerp is zuiver speculatief, niemand weet wat er

    na de dood gebeurt.Laat u niks wijsmaken.Volgt er een

    beloning?

    De mens beslist wat het wordt in een verder leven.Père

    Gilbert wist het al toen hij zei:"La fin? Je m'enfiche

    éperdument".

    Hij laat het aan de Andere over,hij verwacht niks.Enkel

    het goede doen, louter voor zichzelf  om 'gered' te wor-

    den,is niet de beste manier om in de gratie van God te

    komen.

    De eindbeslissing of le transvasement

    De eindbeslissing is een God die zich klein maakt en zo

    de beslissing afwacht van de mens die in deze machts-

    26-10-2014 om 10:02 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.123

    volk hebben aangedaan.God was daar aanwezig, keek

    vertwijfeld toe, maar was niet in staat iets te doen.De

    wil (Der Wille zur Macht-Nietzsche) van de SS-man-

    nen was zo groot , dat God gewoon er niet aan te pas

    kwam .Het enige dat Hij kon doen was mee-te-lijden.

    Hij kon iets doen als anderen iets ondernamen, maar

    alles was zo georganiseerd dat een menselijke ingreep

    op voorhand uitgesloten was.

    Waren de aanslagen op Hitler geen buitenkans voor God

    om deze tiran uitteschakelen?Daar werden kansen ge-

    creërd om zonder gezichtsverlies Hitler een halt toe te

    roepen .Hier sta ik voor een raadsel.God had de aktentas

    van Von Stauffenberg op de goede plaats kunnen laten

    neerkomen zodat de explosiekracht niet gebroken werd

    door de massieve tafelpoot.Hoeveel aanslagen zijn er

    niet gebeurd?Historici zeggen dat het er een  twintigtal

    zijn.Was er daar geen enkel toeval mogelijk?

    Ik moet zeggen dat ik het niet weet, ik kijk toe met open

    mond, niet begrijpend.Is er dan toch een Godsplan dat

    wij niet begrijpen?Is er dan toch een Mysterie?

    God en het einde

    Op het einde volgt er een afrekening,er is geen data-

    bank van onze slechte daden wel is er een van onze

    intenties.

    De manier waarop wij nu leven is bepalend voor ons ein-

    de.Wanneer wij God tijdens ons leven niet (willen) zien,

    zal Hij ook niet aan ons verschijnen op het einde.Wij

    maken Zijn verschijning onmogelijk door onze houding.

    Tijdens ons leven kunnen wij reeds inzicht krijgen in on-

    ze slechte daden, daaruit leren en ons gedrag aanpassen.

    God geeft ons, bij het sterven, nog een laatste kans.Dit

    25-10-2014 om 17:22 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.122

    De atheïst en het einde

    Velen atheïsten beweren dat er na de dood geen verder-

    zetting van het leven is, onder één of andere vorm.Zij

    steunen zich daarbij op de volgende bewering.Iedere

    zijns-vorm steunt altijd op een materiële basis.Denken

    steunt op neurale netwerken,emotie steunen op hormo-

    nen, liefde steunt op een derivaat van fenantreen, enz.

    Neem de materie weg en het psychisch verschijnsel valt

    stil. De dood legt alle psychische uitingen stil.

    Wij kunnen echter het volgende bekijken.Wanneer ie-

    mand een boodschap wil overbrengen in de ruimte kan

    hij zich bedienenvan een eenvoudige zaklantaarn.De

    lichtgolven, bevatten een draaggolf waarop de boodschap

    gemoduleerd wordt.De lichtgolf vertrekt met de snelheid

    van het licht en plant zich onbeperkt voort in plaats en tijd,

    hopelijk zal iemand de boodschap onderscheppen en ont-

    cijferen.Het interessante is hier dat de zaklantaarn reeds

    lang verdwenen kan zijn, terwijl de boodschap blijft be-

    staan.  

    Wij kunnen dus een analogie opstellen die ons doet ver-

    moeden dat wanneer de materiële vorm verdwenen is, de

    kern van de zaak blijft bestaan. Met het lichaam is dit

    ook zo. Wij emaneren iets na onze dood, dit immateriële

    blijft  bestaan en vormt onze Ziel.

    Een valse noot?

    Wij zijn bijna op het einde gekomen.Moeten wij toch

    niet enkele netelige vragen stellen?

    Waar was God tijdens Auschwitz? Ik kan het eenvoudig

    houden ondanks het vreselijke lijden dat Duitsers daar een

    24-10-2014 om 00:00 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.121

    losofen en theologen, waar de westerse wereld terecht

    fier mag zijn.Zij leveren genoeg denkstof op om een

    mensenleven te vullen.

    Zelfdoding en euthanasie

    Iedereen heeft recht op een minimum aan geluk.

    Als het leven onder dit minimum gaat, heeft men het recht

    niet om uit dit leven te stappen.Men zou de toelating moe-

    ten vragen aan iedere betrokkene en ook de toelating krij-

    gen. Een plaag van deze tijd is een depressie.Wanneer de

    gedachten aan zelfdoding u overvallen doet men best het

    volgende:

    -inschrijving in een PAAZ (Psychiatrische Afdeling van een

    Algemeen Ziekenhuis) door uw huisarts.Dit is een open af-

    deling waar men verblijft onder toezicht van een psychiater

    en een therapeut gespcialiseerd in zelfdoding, depressies en

    verslavingen.

    -na ontslag kiezen voor ambulante therapie of verdere opvol-

    ging door de huisarts.

    Euthanasie, actieve en passieve, is ook een recht , geen doel op

    zich met dezelfde restricties als hierboven (toelatingen).

    Een ezel die belast wordt zet zich schrap en draagt de last

    die hij krijgt, bij een teveel aan last bezwijkt het dier en

    gaat door zijn poten. Zo ook met de mens. Soms wordt de

    last verlicht door anderen, en wordt het net draaglijk,

    soms zijn wij alleen en bezwijken wij.

    Wij moeten de mens niet verstoten en zijn keuze respecteren.

    Wij weten niet wat er in de laatste momenten is gebeurd.

    23-10-2014 om 11:19 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.120

    alleen daar moet men voor vechten, moeite voor doen.En

    dat doet hij, zelden zo iemand gedreven gezien.Zijn lessen

    zijn zalig om naar te luisteren.

    -U heeft slecht onderwijs gekregen.Zijn reactie op mijn

    vroegere opleiding.Veel te eng, veel te veel gericht op de

    positieve wetenschappen.Gebrek aan inzicht in het men-

    selijke, emotionele aspect van een gebeuren.

    Een persoonlijke openbaring

    Vele kunnen zo vervuld zijn van God dat zij visioenen

    krijgen waarin sommige zaken worden geopenbaard.

    Dit kan tweeledig zijn.

    Goddelijk geïnspireerd of puur uitvindsel van uw inner-

    lijk.Visioenen zijn moeilijk om dragen voor gewone

    schepsels.Zij hebben meestal een dwingend karakter,

    wees daarom voorzichtig met meditatie en uitdieping van

    uw innerlijk. U moet de nieuwe inzichten aankunnen,

    men ontdekt steeds meer plichten, niet rechten.

    Als je een overtuiging bezit, heb respect voor de mening

    van anderen.Je menig is niet gebaseerd op iets on-

    feilbaars.

    Vergelijkende godsdienstleer

    Het spreekt vanzelf dat ik andere godsdiensten en religies

    in beschouwing heb genomen.Dit is eerder oppervlakkig

    gebeurd via vulgariserende werken.

    Ik denk dat in bij mijn 'roots' blijf in plaats van de 'tren-

    dy' tour op te gaan en bijvoorbeeld boeddhist te worden.

    Ik beperk mij tot wat de Joden, de Grieken, en de Romei-

    nen hebben gedacht.Daarna komt nog een schare aan fi-

    22-10-2014 om 10:18 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.119

    van gedood te worden?

    Het antwoord zal ik nooit weten en het kan zijn dat er op

    die moeilijke momenten een genade komt die mij de no-

    dige moed geeft.

    Wij leven een leven bestaande uit dommigheid.

    De kritiek van Richard Dawkins en volgelingen.Wij zien

    niet wat zij zien en zij begrijpen niet dat wij de evidentie

    niet willen inzien van voor  hen, objectieve feiten.

    De gedachte dat een groot intellect moet leiden tot een

    atheïstische levenswijze, wordt ontkracht door een figuur

    als Einstein.Zijn spitsbroeder, Newton, was ook een ge-

    lovig man.

    Geloof heeft niks met intellect te maken en het is maar

    goed zo.Geloof moet voor iedereen bereikbaar zijn.

    Wetenschap, de rede, gaat naar het geraamte der din-

    gen en het geloof naar het vlees.Beide zijn nodig, het één

    kan niet zonder het andere willen ze een aantrekkelijke een-

    heid vormen.Wij kijken met andere ogen naar de Schepping.

    Die van de morbide causaliteit wensen wij niet te aanvaarden.

    Wij zien meer dan een verandering op zich, wij zien een ver-

    andering die een weg wijst. Een zinvolle finaliteit. Eerst

    voorbij de dood,dan een samenzijn met de Ander.

    Een vijfde ontmoeting met een jezuïet

    In het kader van het Davidsfonds en andere vormingsac-

    tiviteiten heb ik professor Abicht verschillende keren

    ontmoet.In het gesprek achteraf bleven mij twee uitspra-

    ken bij.

    -Een publiek, dat moet men verdienen.Succes komt niet

    21-10-2014 om 14:16 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.118

    omstandigheden voorafgaand aan de dood, maar de dood

    zelf boezemt mij geen schrik meer in.

    Daarom een tweede smeekgebed:

    God,als ik moet gaan maak het kort.

    Uit het bovenstaande, blijkt mystiek met u iets te doen en

    dit is onmiddelijk en blijvend.Daarom die natuurlijke en

    persoonlijke reactie om mystiek op afstand te houden.

    Eén keer is genoeg.

    Kritiek op de levenswijze van de gelovige

    De kritiek is dubbel en genoegzaam bekend.Ofwel lezen

    wij ze in een boek, ofwel horen wij ze gedurende een dis-

    cussie.

    Wij kunnen het leven niet aan.

    Tijdens een discussie met een vrijdenker, die deze mate-

    rie omzwachteld behandelde, vroeg ik hem op de man af:

    "U beschouwt mij als een lafaard?".De man schrok en

    krabbelde terug via een reeks verontschuldigingen.Wij

    zijn in hun ogen laf, wij kunnen het leven niet aan en

    hebben daarom een God gecrëerd.

    Ik kan die stelling niet beantwoorden.Het huidige leven

    dat ik leid stelt mij niet in staat mij op de proef te stellen

    in uitzonderlijke omstandigheden.

    Wat zou ik doen tijdens de oorlog zoals WOII?Wat zou

    ik doen als een joods gezin met drie kinderen aanklopt

    en vraagt om hulp? Zak ik die geven wetende dat het de

    dood van mezelf en van gans mijn gezin kan betekenen?

    Wat als ik Duitser ben en gevraagd word om mee te wer-

    ken aan een uitroeiingsprogramma?Zal ik de moed heb-

    ben om te reageren volgens mijn geweten, die zegt geen

    burgers te doden?Tegen mijn oversten ingaan, op gevaar

    20-10-2014 om 09:16 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem Blz.117

    hoofd zou er aan denken Hem te krenken.

    Als God Liefde is en dat is Hij, dan is Hij zeer kwetsbaar.

    Wij, mensen, dekken ons in, zelfs als wij verliefd zijn.

    Wij willen onze basisschil niet prijsgeven, angstvallig

    bewaken wij ze.

    God kan dit niet, er is geen basisschil.De Liefde is totaal

    en onherroepelijk maar daarom is Hij zo kwetsbaar.

    Darom noemen wij Hem, de Ondergedokene, de God in

    Mineur.

    God heeft zich ondergedoken in Zijn Schepping, in

    Mineur omdat Hij langs alle kanten vastzit aan Zijn

    Schepping.Dit is Zijn engagement.

    Toen ik jaren geleden die theorie ontwikkelde van de

    God in Mineur, was ik er niet zo gelukkig mee.Ik voelde

    het aan dat ik mij op een hoger vlak plaatste dan God.Ik

    kon Hem pijnigen, schofferen en dat lag niet in mijn

    aard.Zo ben ik niet.Ik wens, persoonlijk, geen confron-

    tatie met God.Ik leefde in een toestand van vreesachtig-

    heid en nu kunnen wij de tweede 'mystieke' openbaring

    op zijn juiste waarde schatten.

    I denk dat in onbewust de ganse zaak in scène heb ge-

    zet,visueel en audidief.Ik zat in een negatieve gemoeds-

    toestand.De ervaring zelf was niet echt aangenaam.Zij

    bracht mij in  een verwijdering, het was als het ware, de

    God van het Oud-Testament die sprak.Het was een erva-

    ring van uit elkaar gaan.

    Wat heeft u die mystieke ervaringen opgebracht?

    Het feit dat men God gezien heeft  (eerste ervaring),stra-

    lend en uitnodigend, neemt de schrik voor de dood weg.

    Er is nog de schrik dat ik kan terechtkomen in slechte

    18-10-2014 om 17:45 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blr.116

    ligen indien mogelijk, doch onder drie voorwaarden.

    God moet het willen, de mens moet het willen en de na-

    tuur moet het toelaten.Toelaten, in de zin van, het moet

    geen mirakel zijn dat er dient te gebeuren, maar een

    doodnormale gebeurtenis zodat zij onopgemerkt kan ge-

    beuren.

    God is een zwakke kracht.Hij is te vergelijken met de

    zwaartekracht, overal aanwezig maar o zo zwak.

    De zin van het leven

    De gelovige stelt de vraag anders.Wat is de zin van mijn

    leven?Mijn zin is, de natuurwet te volgen, een goede

    wisselwerking te hebben met mijn omgeving en God in

    zijn Scheppingsplan te ondersteunen.Wij kunnen een

    goede analogie opstellen omdat te verduidelijken.

    Veronderstel, wij zitten in de auto met God aan het stuur,

    het regent en het is donker.Hij let niet op en mist  de afrit.

    Wij kunnen nu drie houdingen aannemen.

    Luidkeels roepen en verwijten maken,de bestuurder het

    knap lastig maken want Hij heeft Zijn energie nodig

    om naar de wegwijzers te zoeken.Ofwel zitten mokken

    en niets zeggen of doen, ofwel stil zijn en aandachtsvol

    naar de borden speuren en de bestuurder er opmerkzaam

    maken.Samen, in stille verbondenheid de nacht doorma-

    ken, hopend om er samen uittegeraken.

    Wij zijn die nacht, op die plek, gelijkwaardig.God

    kwetsbaar in zijn fout zijn, onderhevig aan onze kritiek,

    dankbaar voor hulp van onze kant en wij, afhankelijk van

    Hem (Hij bezit,daar, letterlijk de aandrijving) om ons

    einddoel te bereiken.

    Die samenwerking zie ik wel zitten en geen haar op mijn

    17-10-2014 om 11:10 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz 115

    zijn meestal elegant en menselijk.Mij treft de eenvoud

    van Romaanse kerken, daar voel ik Iets, een Aanwezig-

    heid.

    Ik moet hier iets zeggen over de 'smeekbeden'.Eigenlijk

    behoren wij geen verzoeken aan God te vragen, zij zijn

    een teken van zwakte.Ik behoor niet tot de topklasse van

    de 'geroepenen' of  'zieners', ik heb die geesteskracht

    niet , dus is het voor mij geoorloofd.

    Ik maak gebruik van één formulegebed.

    God, bescherm mij en diegene die ik liefheb.

    Het is niet veel tekst en ik zeg het op iedere maal dat wij

    op reis gaan.Het is een  soort van spirituele amulet.

    Het inwilligen van een gunst laten wij aan God over,

    doch ik denk niet dat wij moeten bidden om zaken te be-

    komen die wij door onze eigen inspanning kunnen be-

    werkstelligen.Bidden is God opmerkzaam maken op

    uw aanwezigheid.

    De theorie van de snijdende lijnen

    Leeflijnen van personen kunnen heel erg verschillen.

    Sommige lijnen lopen van in het begin verkeerd.Sommi-

    ge personen vertonen van bij het begin zo een ontstellend

    gebrek aan geweten, dat hun pad bezaaid is met brok-

    stukken van andere levens.Zij leren geen levenslessen,

    zij zien niet wat zij aanrichten en aanvaarden geen hulp

    van anderen.Bij een eventuele 'clash' met zo een per-

    soon komen zij er, inde regel,nog goed vanaf.

    Wanneer uw levenslijn zo een 'slechte' lijn ontmoet ligt

    op het snijpunt slechts kommer en kwel of, in het ergste

    geval,doden.

    Wij kunnen God vragen zo een lijn te verleggen.Dit kan

    men vragen, dit is waardevol en God zal uw vraag inwil- 

    16-10-2014 om 12:27 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.114

    nog anderen hebben een totaal verschillende weg inge-

    slagen, zoals wij nu zien in de opkomst van het boed-

    dhisme.

    De uitwendige.

    Evenzoveel mensen,evenzoveel uitingsvormen.De ene

    wil zijn Godheid uitbeelden, de andere wil er kaarsen

    voor branden.Een derde wil een riant onderkomen bou-

    wen voor zijn God.

    Dit alles heeft niet veel met geloven te maken.De riten

    zijn daar om het groepsgevoel te ondersteunen.De ge-

    bouwen zijn er om de macht van de groep te laten zien.

    Een hiërarchie kan bestaan uit mensen die het voorbeeld

    geven en laten zien hoe een gelovige kan leven.

    Bidden

    Door onze katholieke opvoeding zijn wij wel vertrouwd

    met de notie 'bidden'.Het wordt teveel gezien als een

    formulegebed, een vaste tekst die dan wordt afgerammeld

    zonder echt op de betekenis van de woorden te letten.

    Met het Weesgegroet en het Onze Vader gaat het nog,

    een ramp zijn de  Twaalf Artikelen van Het Geloof. Ik

    heb dit gebed dan maar naar de vergetelheid verwe-

    zen.

    Onder bidden versta ik een gewoon gesprek met God,

    een denken aan God.Zo simpel is het!

    Bidden vraagt geen speciale plaatsen of voorzieningen.In

    de vele kerken, die ik in mijn leven gezien heb, vroeg ik

    mij af of God daar wel aanwezig was.Spaanse en Itali-

    aanse barokkerken zijn verschrikkelijk, Franse kerken

    15-10-2014 om 10:28 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.113

    voel.Dit maskeren wij dan met drank of drugs, zo wordt

    de werkelijkheid draaglijk.

    Het geweten

    De natuurmoraal is alles omvattend, doch moet nog ge-

    implementeerd worden.Dit is wat anderen ons aange-

    leerd hebben en door ons als juist wordt ervaren.

    Ouders, grootouders, de school, vrienden werken norme-

    rend.Zij praten ons een schuldbewustzijn aan.Hun op-

    vattingen worden later door ons als juist of onjuist erva-

    ren.Het geweten heeft niks met God te maken.

    Het is mogelijk met het geweten in de knoei te komen ten

    opzichte van de reguliere wetgeving die eerder van een

    algemene consensus uitgaat.Tijdens ons leven kunnen

    wij een staat opmaken van wie en wat wij zijn in moeilij-

    ke omstandigheden.Af en toe komen wij voor een com-

    plete verrassing te staan, voornamelijk als wij niet preste-

    ren volgens ons geweten.

    De inwendige en uitwendige tekenen van een geloof

    De inwendige.

    Geloven is een persoonlijke relatie aangaan met God.Dit

    is te vergelijken met een huwelijk.Ik ga een relatie aan

    met iemand anders.Ik besta, ik heb rechten en plichten

    en zo ook voor de ander.Ik kan die ander aanvaarden of

    afwijzen.Het spreekt vanzelf dat een geloofsovertuiging

    verschillende niveaus van kwaliteit kan bereiken.Som-

    mige blijven staan in het kinderlijke aangeleerde, anderen

    hebben de zaak uitgediept in hun godsdienst of religie en

    14-10-2014 om 09:55 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssysteem blz.112

    die ervaren worden als een mogelijke, persoonlijke

    openbaring.

    God spreekt tot de mens langs dit collectieve onbewuste

    en de mens is niet bij machte het onderscheid te maken

    tussen een boodschap van God of een boodschap met ar-

    chetypische vorm.De informatie is 'gekleurd'.Niet iede-

    reen is bij machte om in de 'gekleurde' mededeling zijn

    eigen, specifieke Goddelijke boodschap te zien.

    Meestal ziet men in wat men wil zien, 'opgekleurd' door

    de bewuste inhouden van ons brein.Zo interpreteren wij

    de, zogezegde neutrale waarneming.

    Het goede leven leiden

    "Il suffit d'essayer".Woorden uitgesproken door André

    Malraux, die hoop geeft aan de minder vermogende.

    Een daad, ter beschikking van iedereen die oprecht wil

    zijn.Hij zij niet:"Il suffit d'aimer",want beminnen is

    gedeeltelijk aangeboren.Wanneer men bij zichzelf een

    verkeerde programmatie ontdekt (bv.men is pedofiel)

    moet men het goede betrachten (extern hulp halen),zelfs

    al faalt men keer op keer.Men kan moeilijk zijn innerlij-

    ke struktuur wijzigen.Hierboven is er sprake van een in-

    tentie.Dit is primair en dus belangrijk.

    Volgt de daad zelf. Deze kan erg verschillen van wat

    men beoogde.Dit hangt van onze talenten af en van de

    uiterlijke omstandigheden.Dit is secundair en onder

    geschikt.

    De mens wordt beoordeeld op de intentie die hij heeft,

    niet op het werkelijke doel dat hij bereikt.

    In het beschouwen van onze omgeving moeten wij wel

    een onderscheiding maken tussen hoe wij de zaken zien

    en hoe zij in werkelijkheid zijn.

    In vele gevallen kunnen wij de werkelijkheid niet dragen,

    omdat deze te belastend is voor ons persoonlijkheidsge-

    13-10-2014 om 11:12 geschreven door Ernst Newman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!