09-11-2014
Foto 12
De grot van Plato
Olie op doek 1.70x1.10 m. Naar een idee van Margolles en Boltanski
De vlammenzee werpt een perfecte schaduw van de oorspronkelijke gekartelde lijn. De toeschouwer (Ich+Du) kijkt toe .Niet begrijpend. Links staan de namen van beroemdheden,rechts de invloed op de massa.Zij lagen aan de oorsprong der nefaste gedachte (het punt alfa) evoluerend naar de uitwerking door de massa (het punt omega).
Wat ik niet begrijp is de impact dat een idee heeft (bv.de Jodenvervolging) en de daarop volgende massa volgelingen (de uitwerkers). Waar is de stellingname van het individu te midden van de massa?Wat met het geweten?
Waarom heeft een idee zoveel navolgers?Stelt zich niemand vragen?
Plato,Descartes,Marx,Darwin,Nietzsche.Freud gaven het idee aan, De -ismen volgden: idealism, reductionism, communism, evolutionism, nazism, regressionism.
09-11-2014 om 10:59
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
05-11-2014
Foto 7
Four needles away
Collage,gemengde techniek
Dit steunt op de derde mystieke ervaring.Ik zag een Schepping met daarachter God als Licht.
De Schepping uitgebeeld door een amalgaam van negatieve en positieve foto's.In het midden bevindt zich een vrouw,die met een handbeweging ter zelfdertijd haar genitäliën zowel bedekt als ontdekt.
Als men de vier spelden,op de collage,verwijderdt ziet men God als een schitterend Licht.
Op de vier luiken staat de tekst, science, philosophy, religion en truth seekers verwijzend naar de vier invalshoeken van onderzoek en kennis.
De lange, gekleurde lijnen beelden de theorie van de snijdende lijnen weer.De man (blauwe lijn)
heeft met een smeekbede de donkere lijn weten af te weren.Iemand anders (bruine lijn) zijn
levenslijn wordt gesneden en op het snijpunt gaat de lijn onderbroken door,dit betekent smart, pijn.
05-11-2014 om 16:16
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
28-10-2014
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.126
Het laatste woord is aan Jean Rostand,de man waar alles
mee begon.
"Met onze armzalige menselijke middelen aan te tonen
dat bestaat, acht ik onmogekijk.Maar ik ben er niet
minder van overtuigd dat wij God nodig hebben en dat
zij, die in Hem geloven, niet alleen wellicht gelijk heb-
ben , maar dat hun bovendien een gunstbewijs is geschon-
ken dat alle anderen te boven gaat".
Wij eindigen met een vers uit het gedicht Liberté van
Paul Eluard van 1942, het jaar van mijn geboorte.
Et par le pouvoir d'un mot
Je recommence ma vie
Je suis né pour te connaitre
Pour te nommer
Liberté
28-10-2014 om 10:41
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
27-10-2014
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.125
verkleining zelf groter wordt.Het is als het overhevelen
van water uit het ene vat in het ander (le transvasement).
Zie ook het schilderij De Aanklacht (le soupèsement).
Levenservaringen zijn weining of niet mededeelzaam om-
dat God wenst dat zij uniek beleefd worden, in een leven
dat even uniek op u afkomt in de positieve of negatieve
zin.Zie het schilderij De Golven van Hokusai.
Ik denk dat op het einde het volgende kan gebeuren.
-Wij kiezen voor God en helpen mee om de aarde te be-
sturen .Dit impliceert, deelname in de last die Hij draagt .
Mee te lijden , bemiddelaar zijn tussen de mensen beneden
en de overledenen boven.De hemel wordt geen lachertje.
Dit lost de vraag op, of er een eventuele 'engelbewaarder'
kan bestaan tijdens ons leven.Het antwoord is ja.
Wanneer wij ons van de wereld en zijn problemen afke-
ren, dan is er contemplatie van God in een tijdloze zet-
ting.
De tijd is een opeenvolging van gebeurtenissen.
Een gebeurtenis is een waarneembaar feit.
Dit geeft ook een antwoord op de vraag:"I s er daar per-
ceptie van de tijd"? Ja,naar de wereld toe, een normale,
natuurlijke perceptie.Naar God toe valt de tijd weg.
-Zij die weigeren om God te zien op principiële redenen
(het aangedane fysieke of morele kwaad is te groot),ver-
zamelen zich om elkaar steun te geven en leven verder
met het oog op de aarde gericht.
-Zij die God afzweren.Gelijkgestemden kunnen zich niet
verenigen wegens hun Ik-drift,die hen uit elkaar drijft.
Zij leven apart,verward verder en doven uiteindelijk uit.
Men kan niet leven zonder God.Is dit de eindbestemming
van Hitler?
27-10-2014 om 16:48
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
26-10-2014
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.124
noem ik de Intentionele Flits. In de laatste momenten
overloopt de mens zijn leven, daar kan een catharsis
plaatsvinden waarbij men de kans krijgt om God in uw
leven toetelaten.
Bij de dood van een kind of een zwakzinnige keert de
Geest terug naar de oervorm, de Ziel gaat naar God in
zijn primaire toestand.
Een laatste vraag die zich stelt is de volgende.Wij komen
op aarde door de wil van onze ouders.Wij komen soms
terecht in een omgeving waar wij volkomen onrechtvaar-
dig en ruw worden behandeld.Wie zegt dat wij recht-
vaardig en fair zullen behandeld worden na onze dood,
dat er echt een compensatie is?Dat dit zo moet zijn om
een moreel evenwicht te bewaren in de Schepping?
De beloning op het einde van het leven
Dit onderwerp is zuiver speculatief, niemand weet wat er
na de dood gebeurt.Laat u niks wijsmaken.Volgt er een
beloning?
De mens beslist wat het wordt in een verder leven.Père
Gilbert wist het al toen hij zei:"La fin? Je m'enfiche
éperdument".
Hij laat het aan de Andere over,hij verwacht niks.Enkel
het goede doen, louter voor zichzelf om 'gered' te wor-
den,is niet de beste manier om in de gratie van God te
komen.
De eindbeslissing of le transvasement
De eindbeslissing is een God die zich klein maakt en zo
de beslissing afwacht van de mens die in deze machts-
26-10-2014 om 10:02
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
25-10-2014
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.123
volk hebben aangedaan.God was daar aanwezig, keek
vertwijfeld toe, maar was niet in staat iets te doen.De
wil (Der Wille zur Macht-Nietzsche) van de SS-man-
nen was zo groot , dat God gewoon er niet aan te pas
kwam .Het enige dat Hij kon doen was mee-te-lijden.
Hij kon iets doen als anderen iets ondernamen, maar
alles was zo georganiseerd dat een menselijke ingreep
op voorhand uitgesloten was.
Waren de aanslagen op Hitler geen buitenkans voor God
om deze tiran uitteschakelen?Daar werden kansen ge-
creërd om zonder gezichtsverlies Hitler een halt toe te
roepen .Hier sta ik voor een raadsel.God had de aktentas
van Von Stauffenberg op de goede plaats kunnen laten
neerkomen zodat de explosiekracht niet gebroken werd
door de massieve tafelpoot.Hoeveel aanslagen zijn er
niet gebeurd?Historici zeggen dat het er een twintigtal
zijn.Was er daar geen enkel toeval mogelijk?
Ik moet zeggen dat ik het niet weet, ik kijk toe met open
mond, niet begrijpend.Is er dan toch een Godsplan dat
wij niet begrijpen?Is er dan toch een Mysterie?
God en het einde
Op het einde volgt er een afrekening,er is geen data-
bank van onze slechte daden wel is er een van onze
intenties.
De manier waarop wij nu leven is bepalend voor ons ein-
de.Wanneer wij God tijdens ons leven niet (willen) zien,
zal Hij ook niet aan ons verschijnen op het einde.Wij
maken Zijn verschijning onmogelijk door onze houding.
Tijdens ons leven kunnen wij reeds inzicht krijgen in on-
ze slechte daden, daaruit leren en ons gedrag aanpassen.
God geeft ons, bij het sterven, nog een laatste kans.Dit
25-10-2014 om 17:22
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
24-10-2014
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.122
De atheïst en het einde
Velen atheïsten beweren dat er na de dood geen verder-
zetting van het leven is, onder één of andere vorm.Zij
steunen zich daarbij op de volgende bewering.Iedere
zijns-vorm steunt altijd op een materiële basis.Denken
steunt op neurale netwerken,emotie steunen op hormo-
nen, liefde steunt op een derivaat van fenantreen, enz.
Neem de materie weg en het psychisch verschijnsel valt
stil. De dood legt alle psychische uitingen stil.
Wij kunnen echter het volgende bekijken.Wanneer ie-
mand een boodschap wil overbrengen in de ruimte kan
hij zich bedienenvan een eenvoudige zaklantaarn.De
lichtgolven, bevatten een draaggolf waarop de boodschap
gemoduleerd wordt.De lichtgolf vertrekt met de snelheid
van het licht en plant zich onbeperkt voort in plaats en tijd,
hopelijk zal iemand de boodschap onderscheppen en ont-
cijferen.Het interessante is hier dat de zaklantaarn reeds
lang verdwenen kan zijn, terwijl de boodschap blijft be-
staan.
Wij kunnen dus een analogie opstellen die ons doet ver-
moeden dat wanneer de materiële vorm verdwenen is, de
kern van de zaak blijft bestaan. Met het lichaam is dit
ook zo. Wij emaneren iets na onze dood, dit immateriële
blijft bestaan en vormt onze Ziel.
Een valse noot?
Wij zijn bijna op het einde gekomen.Moeten wij toch
niet enkele netelige vragen stellen?
Waar was God tijdens Auschwitz? Ik kan het eenvoudig
houden ondanks het vreselijke lijden dat Duitsers daar een
24-10-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
23-10-2014
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.121
losofen en theologen, waar de westerse wereld terecht
fier mag zijn.Zij leveren genoeg denkstof op om een
mensenleven te vullen.
Zelfdoding en euthanasie
Iedereen heeft recht op een minimum aan geluk.
Als het leven onder dit minimum gaat, heeft men het recht
niet om uit dit leven te stappen.Men zou de toelating moe-
ten vragen aan iedere betrokkene en ook de toelating krij-
gen. Een plaag van deze tijd is een depressie. Wanneer de
gedachten aan zelfdoding u overvallen doet men best het
volgende:
-inschrijving in een PAAZ (Psychiatrische Afdeling van een
Algemeen Ziekenhuis) door uw huisarts.Dit is een open af-
deling waar men verblijft onder toezicht van een psychiater
en een therapeut gespcialiseerd in zelfdoding, depressies en
verslavingen.
-na ontslag kiezen voor ambulante therapie of verdere opvol-
ging door de huisarts.
Euthanasie, actieve en passieve, is ook een recht , geen doel op
zich met dezelfde restricties als hierboven ( toelatingen).
Een ezel die belast wordt zet zich schrap en draagt de last
die hij krijgt, bij een teveel aan last bezwijkt het dier en
gaat door zijn poten. Zo ook met de mens. Soms wordt de
last verlicht door anderen, en wordt het net draaglijk,
soms zijn wij alleen en bezwijken wij.
Wij moeten de mens niet verstoten en zijn keuze respecteren.
Wij weten niet wat er in de laatste momenten is gebeurd.
23-10-2014 om 11:19
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)