• 08 dag 8 Renesse - Knokke/Brugge woensdag 28/04/2010
  • 07 dag 7 Hoek van Holland - Renesse dinsdag 27/04/2010
  • 06 dag 6 Aalsmeer - Hoek van Holland maandag 26/04/2010
  • 05 dag 5 Uitdam- Aalsmeer zondag 25/04/2010
  • 04 dag 4 Callantsoog - Uitdam zaterdag 24/04/2010

Noordzeeijsselmeerfietstocht2010
    Met de bende van Bob 2010 fietsen langs de Noordzee naar IJsselmeer
    15-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 Dag 1 Knokke - Renesse woensdag 21/04/2010

01 Dag 1 Knokke – Renesse woensdag 21/04/2010

Ons fietsprogramma 2010 wordt kompleet overhoop gegooid.

Een IJslandse stofwolk ontregelt het vliegverkeer.

Op maandag 19 april word ik door Jetair op de hoogte gebracht dat onze vlucht naar Malaga is geschrapt. Noodgedwongen moeten we onze Vuelta de Andalucia uitstellen. Zie verslag Andalusië op: (http://blog.seniorennet.be/viadelaplata/)

De bende laat zich niet kennen, onmiddellijk en unaniem beslissen we één weekje bij onze Noorderburen te gaan fietsen. In recordtempo is de reisweg uitgedokterd en zijn de overnachtingen vastgelegd, op woensdag 21/04 kunnen we starten.

Liliane en Hugo zijn vandaag 45 jaar getrouwd. Alle vrienden en familieleden, en de  “Bende van Bob”zijn uitgenodigd op een feestelijk ontbijt in de Icebar “Liliane” op de Zeedijk.

Met een vol buikje nemen we om 10h00 stipt afscheid en vertrekken richting

’t Zwin. Het is fris maar de zon is wel van de partij.

Vlug zijn we door Cadzand-bad, we blijven op een rijtje doorstormen naast de dijk tot de Zwarte Polder.

We klimmen op het schelpenpad naar Breskens waar we om 11h25 het veer nemen naar Vlissingen……We kennen alle vier de weg en stuiven op naar Middelburg.

Genietend van het lentezonnetje drinken we op een vertrouwd terras onze eerste Leffe……dat kan deugd doen!

Via Gapingen, Serooskerke en Vrouwenpolder komen we aan de Veersegatdam.

Hoog tijd om een kibbelingsnack te eten in het strandpaviljoen.

De parking is bijna leeg, er zijn slecht enkele wandelaars, we worden vlug bediend.

Aan onze rechterzijde zicht op het Veersemeer volgen we het fietspad aan de voet van de duinen, lekker uit de wind en in de zon. Lang duurt het echter niet.We zijn 50 km ver en de stormvloedkering ligt voor ons. Deze verbinding tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland is ongeveer 11km lang. De wind heeft altijd vrij spel.

Dit unieke kustwerk maakt nog steeds indruk op ons. In sneltempo zijn we op het volgende eiland en moeten door het Westerschouwense zeebos. Ongelofelijk door welk groot bos men kan fietsen met mooie en goede fietspaden. Vlakbij de zee met prachtduinen en vele zitbankjes.

Gelukkig komen we slechts enkele wandelaars tegen. Onze snelheid ligt hoog bij dit voortdurend op en neer crossen in de duinen.

In Burg-Haamstede vleien we ons…, we hebben heel grote dorst, op het zonnige terras van Café Restaurant “Bom”. Dit café ligt recht tegenover het kasteel “Haamstede”. Terwijl we ons zweet laten opdrogen smaakt de Westmalle heerlijk. We zijn het helemaal eens met elkaar, het was een heel mooie rit en binnen een half uurtje zijn we al in Renesse. We blijven iets langer dan gewoonlijk genieten van het zonnige terras.

Om 17h00 stipt rijden we Renesse binnen. Hugo kent de weg en we komen aan onze camping “ de Wijde Blick” bij de achteringang.

We krijgen onmiddellijk een trekkershut toegewezen. Het campingsanitair is kraaknet. We kunnen genieten van een zalige douche. Zo vroeg op het seizoen zijn wij bijna de enigen op de camping.

Renesse is een drukke badplaats met veel jongeren in het hoogseizoen.

Nu zijn het voornamelijk onze leeftijdsgenoten welke hier rondkuieren en de terrasjes bevolken. We slenteren door de hoofdstraat, overal hebben ze versieringen en aanmoedigingen voor de renners van de Giro d’Italia aangebracht. Binnen enkele dagen zal deze wielerronde hier voorbij denderen.

Later ook de Ronde van Frankrijk wordt ons verzekerd.

Op aanraden van de campinguitbaatster gaan wij eten in eethuis “Nelson”.

Het wordt een tegenvaller, voor de eerste keer zijn wij echt teleurgesteld wat ze ons voorschotelen. Dit is Nederland onwaardig. De uitbaatster heeft geen oren naar onze opmerkingen. Dit eethuis zullen we zeker aan niemand aanraden. Gelukkig kunnen wij op het marktplein in alle rust nog enkele slaapmutsjes nemen.

We genieten van enkele Erdingers en beloven hier te komen eten op onze terugtocht binnen enkele dagen. Het was werkelijk een prachtige fietsdag. We kunnen boffen met dit goed fietsweer met veel zon.

Na een gezellige babbel wordt het hoog tijd om ons bedje op te zoeken.

Start :         Knokke  10h00

Aankomst: Renesse  17h00

Afstand :    76km

Weer:         Zonnig, matige  wind   +/- 18°C

Verblijf: Trekkershut op Camping “De Wijde Blick”

Lagezoom  23    4325CK  Renesse Tel: 0111-468888

wijdeblick@ardoer.com

www.ardoer.com/wijdeblick

15-10-2010 om 16:23 geschreven door Via de la Plata

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00 Voorblad