hier zijn we terug met de CZ 360 tweepijper, de schilder en plafondwerken in de garage en werkplaats zijn achter de rug en nu is het terug "CZ time".
de laatste broodnodige onderdelen heb ik ondertussen gevonden en al een keer voorlopig op de motor gezet, t'is niet te geloven maar het past allemaal.
op deze foto zie je nog een keer wat de tand des tijds allemaal kan aanrichten en hoe de look van een motor totaal kan veranderen door een aantal niet originele onderdelen te monteren
intussen zijn de wielen herspaakt met 4 mm spaken en de magnesium naven geparelstraald en voorzien van een paar lagen beschermcoating. een nieuw zadel, dat goed past en dat mooi aansluit tegen de tank kon er ook nog af, ondanks de Fortis en andere crisissen.
de achtervering is vervangen door speciaal voor de retrocross ontworpen exemplaren.
de vaste originele voetsteuen werden vervangen door opklapbare, het regelment laat geen vaste voetsteunen meer toe
een mooi ogend bijna origeneel tankje werd eindelijk gevonden en paste perfect op de bevestigingspunten van het frame
een nieuwe gemaakt voorspatbord, precies zoals het was in 1965, en een achterspatbordkapje heb ik gevonden en besteld in Amerika, de dollar stond laag en de prijs was zeer schappelijk, alles ging goed tot het pakje hier in België bij ABX terechtkwam en ik een briefje in de bus kreeg met een paar vraagjes, om een lang verhaal kort te maken, het pakje is bijna 1 maand bij ABX blijven liggen, na een paar telefoontjes, telkens met een ander persoon natuurlijk bracht de post mijn pakje tezamen met een extra faktuur tot aan mijn voordeur, mits het betalen van 60 kon ik het pakje in ontvangst nemen. de 60 omvatten 21% BTW + 10% invoerkosten + administratieve kosten, wees dus op je goede als je iets besteld in het land van Uncle Sam.
uiteindelijk toch het correcte achterspatbord gevonden, deze met de luchtfilterbak in één stuk
een paar originele CZ nummerborden staat altijd goed, de 2 bovenste zijn de zijplaten en de onderste is deze voor vooraan
en last but not least een "New Old Stock" CZ zuiger in overmaat, nu is het nog kwestie van alles in de juiste kleur op de goede plaats te krijgen, en binnen een paar maand zou het eerste gepreutel uit de dubbele pijpen te horen moeten zijn.
wie liefhebber is van motoren, auto's, vliegtuigen en ga zo maar door, en wil weten waar die dingen zich bevinden in de musea moet eens klikken op onderstaande link, je kunt die site ook terugvinden bij mijn "favorieten" (zie linkerkant van de blog,) een handig dokument, deze site als je het mij vraagt.
misschien staat er wel ergens een Wabeha 500 2 takt van begin de jaren 60 (zie foto's) in een van die musea, deze motor zou ontworpen zijn daar de piloten WAltz - BEtzellbacher-HAuger, vandaar de naam en Maico zou als model hebben gestaan
ik heb ook de 2 sites mbt Heikki Mikkola toegevoegd aan mijn "favorieten" (zie linkerkant van de blog)
na het kampioenschap van Limburg nu ook kampioen van België bij de BLB Vedetten, en er zouden er nog 2 volgen in 1965 en 1967 als internationaal bij de BMB, Jef werd ook 5 maal vice kampioen (links van Jef zien we Leon Keteleer en rechts Wim Schouteden, info Marnix Vanslembrouck)
met de CZ tweepijper 360 in het zand, idiaal voor een "zandkoning"
met neefje Harry Everts aan de start
met de Belgische BLB ploeg op de internationale cross te Paal op 7/8/1960 wie herkent wie ?
Marnix Vanslembrouck liet het volgende weten: De piloten zijn de volgende : kamp van Belgie Willy Sanders bij de seniors (half in beeld)
Jo Sangers
Jef Teuwissen
Jef Liebens (enige twijfel)
Jos of Ritten Hayen
Wim Schouteden
Werner Castelyns merkte het volgende op: De vlag die Jef aan heeft is een Duitse 90 graden verdraaid...
met de Husqvarna nr 1 van Jef was er soms ook een probleempje
hier in 1969 terug kampioen van Limburg en dat reeds voor de 11de keer, in 1970 werden het er een dozijn, waarvan 9 maal als internationaal en 3 keer als senior
zeker een foto van na 1967 want hier zit Jef al op de Husqvarna
eindelijk wat meer foto's van Jef Teuwissen dankzij Mario Brouwers die me een CDtje toestuurde met mooie foto's uit de oude koekentrommel, tevens wil Mario nog wat bekendheid geven aan het mooie boek en naslagwerk dat Leopold Nouwen schreef over Jef Teuwissen. het boek kan men bestellen rechtstreeks bij Jef via Mario mario.brouwers@telenet.be op aanvraag zal Jef het boek signeren wat het naslagwerk kompleet maakt.
het boek toont tal van mooie foto's (niet deze die je hier ziet op de blog) maar ook zeer veel uitslagen en natuurlijk de beschrijving van Jef zijn crossloopbaan met hoogte en laagtepunten en dat allemaal voor de prijs van 20 + eventuele verzendingskosten.
veel leesgenot
met de Matchless in 1959 te Hechtel
kampioen van Limburg bij de BLB, Rijkhoven 1959
Hechtel 1960 met de Norton
Beringen 1960, een smile, bloemen en in het zadel van een Goldstar, wat kan een mens zich nog meer wensen
Jef in aktie met de Goldstar 500 te Opglabeek 1960, vallen stond die dag blijkbaar niet op het menu zo te zien aan de uitrusting van Jef
Met zijn trouwe aanhang op de foto in 1960, ik denk uiterst recht Jef zijn broer en mekanieker François te herkennen
stijlvol op de BSAte Hechtel
hier op de voorflap van het boek over Jef schreef Leopold Nouwen van "Zandkliever tot Zandkoning" het is inderdaad zo dat Jef een lange weg heeft afgelegd naar de top met vallen en opstaan, toch heeft hij een geslaagde crossloopbaan achter de rug, hij draaide vlot mee aan de top van het crossgebeuren en dat leverde Jef de eer dat er over hem een boek werd geschreven.
Boekel In het midden Frans Goossens en links half in beeld Toon Karsmakers, op Husky. Te zien is een speciale aluminium tank waar elke zaterdag een half potje poets op werd gesmeerd. Een mooie tank, maar wel elke week poetsen.(info Peer Bijnen)
Dorst 1972 In het midden Frans Goossems, rechts 50 cc rijder Peter de Vries. Er staat al een foto van hem op het blog bij 50 cc in nederland.(info Peer Bijnen)
Deze foto's zijn in Beoly Engeland genomen tijdens een wedstrijd om het West Europees kampioenschap van de IMBA in 1972, uitslagen van IMBA wedstrijden uit die tijd zijn nog terug te vinden op internet. Frans rijd met N15, De belg Leon Martens rijd met B1.
B3 was Johan de Cuyper op CZ die te zien is op de voorlaatste foto juist achter N15 (info: met dank aan Jef wuyts)
Op de foto is inderdaad B1 te zien Leo Martens (tweede van rechts) uiterst links B2 is Andre Sevens en naast hem B4 Jef Wuyts (info: met dank aan Jef Wuyts)
mijn zwager Frans Goossens uit Eindhoven is van 1967 tot circa 1980 een bekende NMB crosser geweest,5x Nederlands kampioen in de 250cc. Eerste jaren op Bultaco Pursang daarna jaren op CZ, hij reed samen met Gerrit Does die ook reeds op de blog staat. Groeten Hans Lodewijks
dit mailtje ontving ik van Hans Lodewijks tezamen met een dozijn mooie foto's van weleer, hieronder kun je Frans Goossens aan het werk zien met het nr N39.
Bultaco Pursang
CZ 250
CZ Yellow tank
met de bloemen naar huis rijden is altijd prettig
concentratie voor de start, bij deze CZ zie je dat de voorste remtrommel aan de linkerkant is gemonteerd (origineel was de remtrommel aan de rechterkant) dat deed men vaak omdat daardoor de remkabel een mooiere boog kon maken en er zo minder gevaar was om klem te raken.
hier staat de remtrommel zoals origineel aan de rechterkant
weeral een podiumplaats
met de kampionstrui om gaat men altijd een beetje sneller
Hartelman en Wolsink, de leraar en de meester zo kunnen we het wel stellen, dat is wat ik opmaakte uit het mailtje van Peter Rietman, die een paar foto's van beide heren naar me toemailde.
Gerrit Wolsink was in die tijd woonachtig in Hengelo ( G ) en zijn mentor was Bennie Hartelman die in zijn glorie periode kampioen van Nederland is geweest bij de 500 cc'ers.
het palmares van de "Vliegende Tandarts" is toch wel indrukwekkend, hij reed op Suzuki, Husqvarna, Maico en Honda en op al deze merken wist hij het Nederlands kampioenschap binnen te halen in de 500cc klasse
1968 70 en 71 NK op Husqvarna 1973 NK op Maico 1974 76 77 78 NK op Suzuki 1982 84 NK enduro op Honda
1975 3 de plaats in het WK 500 1976 2 de plaats in het WK 500 1977 3de plaats in het WK 500 1979 2de plaats in het WK 500
en in totaal een groot dozijn GP overwinningen, daarvoor moet je toch tandards zijn met juist dat beetje meer
Bennie Hartelman mentor van Wolsink met het nummer H22
Gerrit Wolsink een hele grote ,ik heb samen met hem aan het starthek gestaan ik zag hem pas weer in het rennerskwartier.(Peter Rietman)
begin december worden er weer enkele classic motocross wedstrijden gereden in het noorden van Spanje, nl: op zaterdag 6 december in St Cebria de Vallelta (St Pol) en op maandag 8 december in St Coloma de Farners (op het circuit van Ronny Renders). Volgende reeksen staan op het programma: pre 60-65-70-75 en twin shocks. Verder is er een damesreeks en zijspannen (klassiek en modern). Als top op de bil is er de herkansing van het wk voor veteranen (+40 jaar met moderne motoren). Transport van de motoren kan eventueel gebeuren door Herman Verboven (0032.3 312 55 25). Voor verdere inlichtingen contacteert men best Ronny Renders op 0034.676 533 602 of op 30 november tijdens de History Day waar Ronny aanwezig zal zijn. Met sportieve groeten, Gie Geerinckx.
foto van André Syvertsen: met André op de Bultaco (30) de andere piloot zou Norbert Vermeiren moeten zijn op de Husqvarna(41)
een tip van Werner Castelijns: om een beetje in de stemming te komen, een retrofilmpje van Markelo cross in 1963, dit is te vinden op zijn oldtimer crosssite bij uitstek http://www.katesretropage.be/intro.html klik door op FILMPJES en maak je keuze
mooie en waardevolle foto omdat er veel piloten herkenbaar zijn, bekijk ze maar eens
Bijgaand een start-foto van de "Cross der Azen" te St Anthonis uit 1965 zoals deze destijds genoemd werd.
Van links naar rechts: Broer Dirkx, Vic Eastwood (34), Albert de Wit, Torsten Halmann, achter deze Ad Verhoeven, daarachter Jo Heijboer, Jeff Smith (E30), achter deze helm zichtbaar van Dick van Heugten dan Bennie Hartelman, Dave Bickers (E32) en daarachter Rolf Tibblin.
ter vergelijking een foto van meer dan 10 jaar eerder (1954) H1 = Hennie Rietman, H3 = Jan Clynck en achter Jan Clynck
Na het boek over Jef Teuwissen heeft Leopold Nouwen zijn schrijverstalent nu benut om een boek over René Baeten samen te stellen, hieronder alle nuttge gegevens:
Op 30 november 2008- tijdens de MX HISTORY DAY - http://www.mxhistory.be/ verschijnt er opnieuw een boek over oud- wereldkampioen René Baeten. Het boek heet : René Baeten- Ambassadeur van de motorcross. De prijs bedraagt 20 euro. Het bevat 184 pagina's en circa 65 foto's. Dit boek en het vorige boek(niet meer te verkrijgen) zijn totaal verschillend van mekaar : zowel tekst als foto's. Inlichtingen : gsm : 0478 93 80 38 of 0495 33 63 61 E-mail : Leopold.Nouwen@telenet.be of Lucypoelmans@telenet.be
Hier de omslagfoto van de nieuwe uitgave.
of de onderstaande foto in het boek zal voorkomen weet ik niet, maar om de foto's/dokumenten direct groot op het scherm te laten komen moeten er minimum 2 worden geplaatst, vandaar