Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
05-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 juli 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen In de Paasvakantie stapten we langs GR563 van Petit-Rechain naar Baelen, vandaag staat het vervolg Baelen - Raeren op het programma. Ik heb berekend dat de tocht 18.450 km lang is, maar de nieuwe dvd van Lannoo en NGI doen daar nog enkele honderden meter bij. Ik vermoed dat dit komt omdat de dvd de niveauverschillen wel in rekening brengt, en ik dat met potlood en papier niet doe.
Dit mag dan wel de GR van het Land van Herve zijn, ik heb de indruk dat we daarvoor al net iets te ver naar het zuiden zijn afgezakt, maar dat maakt de pret er niet minder om: het is een prettige, afwisselende tocht, met stukken over heerlijke veldwegen, met soms prachtige bomen van allerlei slag erlangs, stevige bostrajecten (langs de grenzen van het Osthertogenwald) en wat stroken tussen en door de weiden en de koeien (dus toch Herve!). Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de TWQ op 69 % uitkomt.

Ernaartoe rijden is andermaal niet zo moeilijk: we kiezen voor een aankomstuur even na elven, en dan kun je niet onder IC 507 uit. We gunnen onszelf wat speling in Brussel-Zuid, en daarom nemen we P 7515 van 8:19 in Halle die om 8:31 (een minuutje later dan voorzien) in Brussel-Zuid aankomt. Het is een robuust stel M5 dat geduwd wordt door loc 2142. In rijtuig 51509 is het al voor een stukje vakantie; zalige rust, al zijn de meesten op weg naar het werk.
IC 507 (Brussel-Zuid 8:57) bestaat uiteraard uit 12 I11'en, geduwd door loc 1348. We kiezen voor rijtuig 11826, en dat lijkt niet zo'n goede keuze: een kanjer van een vierkant wiel zorgt voor erg storend lawaai. De tocht door de NZV zorgt voor een vijftal minuten vertraging, maar daar blijft in Leuven niets meer van over. En dat is maar goed ook, want vanaf Leuven gaat het over lijn 36 naar Liège. De treinbegeleider roept om dat een technisch defect aan de locomotief deze omweg (die trouwens 2 km korter is...) noodzakelijk maakt, én dat we met een tiental minuten vertraging in Liège zullen aankomen. Om een lang verhaal kort te maken: een vertraagde doorrit in Tienen (werken), een stukje tegenspoor in en om Fexhe (om de 2 L-treinen te ontlopen) en de gebruikelijke hinder tussen Verviers en Eupen monden uiteindelijk uit in 13 minuten vertraging bij aankomst in Eupen.
Eupen, waar we de bus van lijn 725 naar... Verviers nemen. In Verviers overstappen zou de busrit aanzienlijk langer maken, en in theorie kruisen beide bussen elkaar ongeveer in Verviers. (Dat blijkt trouwens niet alleen in theorie zo te zijn). Het is ab5649 (Renault-EMI R312) van stelplaats Eupen die ons van Eupen (Bushof: 11:10) naar Baelen (Village 11:18) brengt, en ons daar met 2 minuten vertraging aflevert. Normaal gezien zou die bus in Eupen klaar moeten staan (na het eerste deel van zijn rit (Bellmerin - Eupen Bushof), maar er is geen bus te bespeuren. Gelukkig staan er nog wachtende reizigers, zodat we niet meteen aan een rampscenario moeten denken. Lijn 725 rijdt trouwens om de 30 minuten, dus echte problemen verwachten we niet).

Voor de terugreis uit Raeren nemen we een bus van lijn 722. Het is alweer een Renaultbus (ab5651) die ons van Raeren naar Eupen brengt. Op de website heb ik gezien dat er niet minder dan 3 halten Raeren Driesch bestaan, telkens in een andere straat. Je zou verwachten dat die straatnamen ook op het haltebord staan, maar nee hoor, Driesch staat er, in totaal op zes haltepalen. Gelukkig staan de straatnamen hier met Duitse Gründlichkeit aangeduid, en hoeven we dus niet al te erg te twijfelen. Raeren (17:20) - Eupen (17:38) verloopt zonder problemen.
IC 514 (die later onze IC 541 moet worden) komt alweer met een dikke tien minuten aan in Eupen, en ja hoor, het is hetzelfde stel met dezelfde 1348 van vanmorgen. We kiezen deze keer voor rijtuig 11834, en dat rijdt wel zacht als een roos. Die 1348 voorspelt niet veel goeds, al vertrekken we stipt op tijd. Net buiten Eupen valt de airco uit, en het lijkt erop dat we naar Welkenraedt rijden zonder enige tractie. Zolang het bergaf gaat is dat niet echt een probleem, natuurlijk, maar we komen toch met een 2-tal minuten in Welkenraedt aan. In Verviers staan we wegens technische problemen wat langer dan voorzien stil, maar het lijkt erop dat die inderdaad verholpen worden. Anders dan gevreesd gaan we zelfs over de HSL naar Leuven. Dat we Brussel-Noord uiteindelijk met een drietal minuten vertraging binnenlopen, heeft vooral te maken met een stukje spoorinfrastructuur dat zich in ijltempo aan het opwerken is tot een nieuwe flessenhals op het Belgische net: de treinen van de lijn van de Luchthaven (36C), de oude lijn 36 en de nieuwe lijn 36N rijden elkaar regelmatig voor de voeten, en dat lijkt ook op dit relatief late uur nog het geval te zijn. CR 1591 (Brussel-Noord 20:17 - Halle 20:37) zal ons ten slotte naar Halle brengen. Vier stellen (waarvan 1 bordeaux) die uiteindelijk met 7 minuten vertraging in Halle aankomen - reden onbekend, want het gros van de vertraging was al opgelopen voor Brussel-Noord. Oh ja, wij zitten in ms 646.
Onze eerste vakantiedag buitenshuis zit erop.

05-07-2008 om 16:17 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
25-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 juni 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen In de Wandelvogel van januari 2001 werd een wandeling beschreven in Kwerps onder de titel Wandelen in de schaduw van vliegtuigen. Dat bleek uiteindelijk de overigens voortreffelijk bewegwijzerde Vliegtuigenwandeling te zijn. En wandelen onder vliegtuigen deden we! Zelf treinspotter zijnde had ik al niet veel moeite om vliegtuigspotters te begrijpen, maar sinds vandaag is dat begrip nog gegroeid - al blijf ik tegenstander van luchtvaart als massatransportmiddel, want je kon de vervuiling op bepaalde plaatsen echt ruiken. Een groot voordeel lijkt alvast het compleet ontbreken van graffiti te zijn...
Het werd een erg aangename wandeling, ondanks de voortdurend aanvliegende tuigen, die zelfs rust uitstraalde in de kalme kernen van Kwerps en Erps, en vooral langs de vele onverharde veldwegen. Met een TWQ van 50 % ligt de score niet erg hoog, maar de kwaliteit van de wegen was van die aard dat het uiteindelijk veel meer leek te zijn.
Geperst tussen een deliberatie en een proclamatie mocht er niet echt veel verkeerd gaan met onze verplaatsing, maar zowel NMBS als De Lijn waren ons gunstig gezind. Echt ingewikkeld was het dan ook niet.

We namen in Halle de CR 3762 (ms 702) van 12:58 (aankomst in Kortenberg voorzien om 13:50, met 3 minuten vertraging, omdat hij bij de Y.Nossegem gehinderd werd door de 4212 in vertraging. Erg was het allemaal niet, je kunt hier zelfs kiezen tussen een bushalte Station Zuid en Station Noord, en dat scheelt al gauw een volle minuut in aansluitingstijd.
De bus van lijn 652 (Melsbroek - Leuven)  rijdt met wat vertraging (5 minuten, namelijk). Ab 4856 (Jonckheere Transit 2000 met airco) van stelplaats Evere (?) blijkt in Kwerps om te rijden. De Lijn Vlaams-Brabant vindt het niet nodig deze omleiding te melden op haar website.

De terugrit verloopt volledig analoog:
om 16:51 pikt ab 4854 ons op aan de tijdelijke halte (zelfs een drietal minuten vroeger, dat is meegenomen, voor de aansluiting in Kortenberg). Deze chauffeur heeft de airco niet aangezet, de dakramen moeten voor verfrissing zorgen. Om 16:59 komen we aan in Kortenberg Station Noord (nog één minuutje te vroeg) en dan is het wachten op de CR 3786 (ms651) naar Braine-le-Comte. De reizigers kijken er aan tegen lelijke geluidschermen. Ter hoogte van de perrons had men toch glas kunnen gebruiken! Kortenberg 17:10 - Halle 18:02 had het moeten worden, maar de IR naar Binche geeft zijn vertraging door aan onze CR, zodat het uiteindelijk 18:06 wordt. Om 19:00 start de proclamatie: tijd om wat stof weg te wassen, andere kleren aan te trekken en nog een boke of 2 te eten. Om 18:54 maak ik mijn opwachting aan het CC 't Vondel, waar de leerlingen - toch zij die uit hun lijden verlost zijn - al staan te wachten. Voor velen zal het vandaag de laatste keer zijn dat ik hen nog zie, hoor, ruik...

25-06-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
21-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 juni 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ben geboren in Gooik. Als dat goed uitkomt, dan pak ik daar graag mee uit. Zoals nu dus.Vroeger had ik daar ook nog veel familie wonen. Tegenwoordig beperk ik de bezoekjes tot één, ergens begin november, meestal zelfs gewoon op 1 november, feest van Allerheiligen. Maar vandaag wandelen we in mijn geboortedorp. We wandelen langs het "Houtemanpad", zowat een van de eerste resultaten van de vernieuwde aanpak van trage wegen, of moet je dat met een hoofdletter schrijven? De wandeling, amper 5 km lang, is dan ook van het korte, krachtige type, langs een aantal prachtige veld- en voetwegen, over een teloorgegane trambedding, in een gemeente waar duidelijk bewust met plattelandstoerisme omgegaan wordt. Het eindpunt in herberg "De Cam" is bijna uniek; het volkscafé, zoals het zichzelf noemt, wordt bezocht door een bont allegaartje van vroegrijpe senioren, maar de plaatselijke tooghangers vormen de echte achtergrond van dit volkscafé. Bovendien is de geuze van De Cam het drinken waard, al mag het voor mij altijd nog iets zuurder. Zeker eens uitproberen dus, het wordt ongetwijfeld een gedenkwaardige namiddag. Met een TWQ van 62 % scoort deze wandeling meer dan behoorlijk, maar de kwaliteit van de gevolgde wegen is bovendien ook nog uitstekend. De oude trambedding van het trammetje van Leerbeek naar Ninove is zowat de best bewaarde trambedding van het hele land, en het zou zonde zijn om deze te verharden. Zoals ze er nu bijligt, is ze gewoon perfect. Slechts één smet op de hele namiddag: gemotoriseerd ongedierte op de motorfiets weet de trage wegen ook te waarderen; onze waardering voor dit relict uit het pre-Kyoto-tijdperk is een stuk lager.

Het wordt een exclusieve busverplaatsing vandaag:
- we nemen "onze" bus van lijn 155 van de halte 's-Hertogenbos tot Halle Station: 12:59 - 13:16 (+3) - de chauffeur is niet op de hoogte van de omleiding in Essenbeek en moet dus terugkeren, maar de dienstregeling is ruim genoeg, om dit te doen zonder noemenswaardige vertraging - we zitten in ab3164 (een Van Hool A600 van Leerbeek);
- in Halle stappen we over op lijn 153 van Halle Station (13:35)  naar Leerbeek (Stelplaats) 13:55 - ab 3912, met chauffeur van Ukkel, maar vermoedelijk zelf van Het Rad zijnde, kwijt zich moeiteloos van zijn taak;
- het is trouwens dezelfde bus die ons langs lijn 162 van Leerbeek naar Gooik (Koekoekstraat) brengt: 14:05 - 14:09 (+3). Op zaterdag rijden de bussen tussen Leerbeek naar Ninove beurtelings langs lijn 162 (Oetingen - Vollezele) en lijn 153 (Neigem). Blijkbaar is het in beide gevallen de bus van lijn 153 die in Leerbeek verder rijdt als 153 of 162.

Zelfde scenario maar omgekeerd voor de terugreis:
- lijn 162 van Gooik naar Leerbeek (15:56 - 16:00) +3 - ab 3912 alweer
- en verder op lijn 153 dezelfde bus: 16:05 - 16:25 -
- en ten slotte lijn 155 Halle - 's-Hertogenbos (16:44 - 17:01) met ab 3947, net zoals de 3912 een Jonckheere Transit 2000.

Gooik, de parel van het Pajottenland, schitterend, dus, maar blijf a.u.b. van die trambedding af.

21-06-2008 om 23:24 geschreven door overweg13  


>> Reageer (6)
09-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9 juni 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen De Toeristische Dienst van Oost-Vlaanderen is al heel lang bijzonder actief op wandelgebied, en dat heeft geresulteerd in een lange reeks praktische wandelfolders en bijhorende uitstekend bewegwijzerde wandelpaden. Vandaag staat de "Reigerroute" op ons programma, die eigenlijk begint bij het infocentrum van het waterparadijs "De Gavers". Voor ons is het stukken makkelijker als we gewoon in de buurt van het station van Idegem aansluiten, en dat is dan ook wat we doen.
Even het internet raadplegen voor je thuis vertrekt, kan nooit kwaad, en zo vernemen we nog net op tijd dat de veerdienst over de Dender alleen nog op zondagmiddag vaart, en dan nog alleen in de toeristische maanden. Deze veerdienst begint op deze manier aardig te lijken op de TEC-busdiensten in de rurale streken van het Zuiden des Lands. Gevolg is wel een ommetje dat door de bebouwing ongetwijfeld minder interessant is dan de Denderoevers, maar het is maandag, er zit dus niet veel anders op.
De Reigerroute wordt gedomineerd door de Dender en door het recreatiepark "De Gavers". En de reigers spelen hun titelrol voortreffelijk: we zien er niet minder dan vijf, de bronzen exemplaren langs de Gaverse vijver niet meegerekend. Met een TWQ van 63 % scoort dit pad vrij hoog, en het is dan ook een ideale wandeluitstap als tussendoortje: met net iets meer dan 6 km is het niet meer dan dat.

Op weekdagen valt de verplaatsing uit Halle naar Idegem best mee:
- we nemen de CR 1581 (Halle 10:39 - Geraardsbergen 11:10) en kunnen zelfs voor een bordeaux stel kiezen: ms 258 - de trein rijdt van begin tot eind erg stipt; dat komt omdat de TBG overal het precieze vertrekuur afwacht; bijna niet te geloven dat dergelijke consciëntieuze mensen (of hun organisaties) ons jaarlijks telkens opnieuw op een aantal rotdagen trakteren. Als stiptheidsactie vond ik deze alleszins geslaagd;
- in Geraardsbergen hebben we een zee van tijd: L1782 (ms 202, opnieuw een zalig wijnrood stel) is gepland voor 11:38, en zet ons 7 minuten later af in Idegem.

De terugrit verloopt analoog, zij het deze keer met "maar" 26 minuten overstaptijd in Geraardsbergen.
L 1763 (14:17 - 14:24) met ms 762 komt 1 minuutje te laat in Geraardsbergen aan;
CR 1564 (14:50 - 15:21) met ms 632 brengt ons stipt naar Halle.

Twee rode en twee purperen treinen, wat zat dat mooi verdeeld vandaag. Doe daar nog een aangename wandeling op een dito zomerdag bij, en je hebt een ideale cocktail.

09-06-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
27-05-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 mei 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen We wisten eigenlijk niet echt goed wat we moesten verwachten van deze 2 lussen, die ik gehaald had uit een oude folder "Wandelwegen in Lummen", nog uit de jaren 1980. Om te beginnen kan het ontwerp van wandelwegen uit die tijd enorm tegenvallen, omdat vele gemeenten gewoon elkaar na-aapten, en dat leidde er soms toe dat ook absoluut oninteressante gemeenten plots wandelgemeenten werden. Bovendien zijn dergelijke oude folders vaak ook verouderd: dikwijls is er ondertussen veel asfalt en beton gegoten, en in het slechtste geval zijn wegen gewoon afgesloten.
Welnu, wij volgden de lussen 1 en 6, en het dient gezegd: Lummen wist ons te charmeren. Natuurlijk duurt het een tijdje voor je het centrum uit bent, (en dat verklaart de TWQ van 41 %, niet echt veel) maar daarna werden we getrakteerd op enkele mooie, roestige beken en op betoverende boswegen, met als absoluut hoogtepunt de Willekesberg.
Verrassing van de dag beleefden we op het golfterrein: het pad liep er dwars door, op de topografische kaart was dat duidelijk af te lezen; met wat moeite kon je de oude weg nog duidelijk traceren in de kortgeknipte versie van dit "natuur"gebied. Aan de rand van het golfterrein stond een bordje: Golfterrein - betreden op eigen risico", en dat deden we dus ook. Ik zag niet meteen waarom het risico voor ons groter zou zijn dan voor de spelers zelf. Zowat halfweg kwam plots een van die flashy elektrische wagentjes naar ons toe gereden. De vriendelijke heer aan het stuur probeerde ons ervan te overtuigen dat we wel degelijk gevaar liepen, en dat hij daar niet mee kon leven. Gevolg: even later zoefden we - want dat doet zo'n elektrisch karretje - over het golfterrein  en nog wat later stonden we aan de rand ervan, krek op de plaats waar we moesten zijn.  Het was de attractie van de dag voor ons, oud geworden kinderen. (Vermoedelijk bestaat de weg dus nog, want anders zouden we ongetwijfeld met klikken en klakken teruggestuurd zijn...)

Het was weer geen sinecure om de weekenddienst van de NMBS een beetje naar onze hand te zetten, en voor de terugreis stond ons opnieuw een overstap van 47 minuten in Brussel-Noord te wachten. Gelukkig rijdt De Lijn tegenwoordig vaak genoeg, om de verplaatsing sowieso mogelijk te maken, en liep ook de heenreis per trein vlot. Enfin, vlot... bijna liep het gewoon verkeerd.
Tussen Halle en Brussel-Zuid namen we IC 1906 (7:27 - 7:39) (loc 2131 duwt M4 51034); een kleine hapering bij het binnenrijden van Brussel-Zuid levert 2 minuten vertraging op. Geen probleem... voorlopig.
IC 506, die ons van Brussel-Zuid (7:57) naar Leuven (8:25) moet brengen, staat al aangekondigd met 6 minuten vertraging; even later wordt dat 7 minuten in het Nederlands en 6 in het Frans. Loc 1353 duwt I11 11804 (de combinatie van 14 dagen geleden!), en de doortocht door de Noord-Zuidverbinding verloopt zonder al te veel extra vertraging: uiteindelijk vertrekken we in Brussel-Noord met 8 minuten vertraging. Om een of andere reden is een trein uit Lourdes met antiek DR-materieel belangrijker dan onze IC, en die moeten we dus laten voorgaan. Leuven wordt bereikt met 12 minuten vertraging, en met een overstaptijd van 6 minuten is dat onheilspellend. Of toch niet?
In Brussel-Zuid heb ik een treinbegeleider aangesproken, en die weet ons bij de latere controle te vertellen dat hij met Leuven gebeld heeft: onze aansluiting zal wachten! En dat gebeurt dan ook. Gelukkig ook, voor dat tiental andere overstappers. Ms 389 doet dienst als L 2458 (Leuven 8:31 - Schulen 9:08); de vertraging wordt niet meer goedgemaakt, en we bereiken Schulen met 6 minuten achterstand op het schema.
De aansluiting trein/bus is echter 16 minuten lang, en we kunnen nog genieten van de doortocht van 2 goederentreinen (een met 2 Duitse locs, en een DLC, en ook nog een IR naar Antwerpen) voor onze bus van lijn 90 opdaagt. Ab 4423-25 van Reizen De Valk (een Jonckheere Transit 2000 met Scaniamotor, in pachtersversie) brengt ons keurig op tijd naar Lummen, waar de Frederickxstraat is omgetoverd tot één lange bushalte. Zo rond het half uur is het aantal bussen hier te vergelijken met de bedrijvigheid in een plattelandsstelplaats. Een keurig aansluitingspatroon zorgt ervoor dat reizigers zowat alle richtingen uit kunnen.

Dat laatste bewijzen we in de namiddag, als we lijn 91 (14:32 - 14:54) naar Hasselt nemen. Ab 4420-48 (van Mebis & Co - een Van Hool New A600 met MAN-motor) is de enige bus die met vertraging aankomt, maar alle andere bussen wachten keurig op aansluiting, en vertrekken dus ook met vertraging. Een omleiding in Spalbeek en stroef verkeer in Hasselt zorgen uiteindelijk voor 12 minuten vertraging, en met 13 minuten aansluitingstijd ziet dat er niet echt goed uit. Maar een spurtje (na een wandeling van 13.6 km kan dat nog) en een minuutje vertraging van de IC naar Blankenberge zorgen ervoor dat het toch nog goed afloopt. IC 1537 bestaat uit 2 ms 96, wij zitten in de 532, en in Landen wordt nog een stel uit Liège aangekoppeld. Brussel-Noord bereiken we nagenoeg op tijd (16:22 i.p.v. 16.21) maar met meer dan 3 kwartier overstaptijd kun je dat bezwaarlijk een probleem noemen.
In Brussel-Noord wordt het dus eindeloos lang wachten op de IR 3938 naar Binche. Meteen na Brussel-Zuid wordt een reiziger naar tweede klasse gestuurd, maar voor Ruisbroek is die al teruggekeerd en nestelt zich in de knusse zitjes van ms 806. Ik begrijp dat sommige mensen zich echt vergissen, maar in dergelijke gevallen is alleen een klasverhoging plus boete aangewezen. Spijtig genoeg zal hij dit spelletje waarschijnlijk tot in de eeuwigheid kunnen blijven spelen. Profitariërs aller landen, verenigt u!

27-05-2008 om 18:51 geschreven door overweg13  


>> Reageer (4)
12-05-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 mei 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit lijkt wel op een meimaand uit de literatuur, want het goede weer kan voorlopig niet stuk. Dus profiteren we ook van deze Tweede Sinksendag (klinkt zoveel mooier dan Pinkstermaandag, omdat het herinneringen oproept aan een verre jeugd in een gaaf Pajottenland). We trekken nog eens naar de Vlaamse Ardennen, en stappen langs GR122 van Opbrakel naar Ronse. Het lijkt erop dat de vzw Trage Wegen hier nog niet is doorgedrongen, want het traject zoals beschreven in de topogids is op een drietal plaatsen gewijzigd. Dat kan betekenen dat de gevolgde paden niet langer begaanbaar zijn, maar het kan natuurlijk ook gewoon betekenen dat eigenaars (?) bepaalde wegen afgesloten hebben. Met een TWQ van 55% scoort deze GR niet echt hoog, maar het landschap maakt natuurlijk veel goed. De doortochten van Brakelbos en Muziekbos (af en toe echte kathedralen van beuken) zijn zonder meer subliem, en dat het Pottelbergbos afgesloten is, is niet echt een probleem, want de wegen die er rond lopen, zijn minstens zo aangenaam. Buiten het bos krijg je namelijk de mooiste uitzichten. De tocht is zo'n 21 km lang, waarvan iets meer dan 1 km tussen GR122 en het station van Ronse.

Treinen en bussen reden vandaag allemaal stipt. Toch is de verplaatsing geen sinecure. De onhandige concentratie van alle treinen tussen Halle en Brussel-Zuid in een 10-tal minuten is daar de schuldige van. Planners geven zelfs een mogelijkheid met bus 170 tussen Brussel en Halle. Om de lange wachttijd in Brussel-Zuid te vermijden, proberen we deze reisweg uit, volledig reglementair overigens, want we kunnen 2 minuten later vertrekken en 2 minuten vroeger aankomen. Magere troost, want zo komen we nog altijd aan meer dan 2 uur verplaatsing voor een reisje naar onze achtertuin.
In Halle nemen we IC 1929 naar Ath (8:34 - 9:00) - loc 2135 sleept o.a. M4 58054. In Ath is er een vlotte aansluiting naar Geraardsbergen met L4879 (9:07 - 9:30); treinstel van dienst is City-Rail 994. In Geraardsbergen is de aansluiting minder goed; 28 minuten wachten - gelukkig staat de trein er klaar: mw 4190 brengt ons van 9:58 in 12 minuten naar Zottegem. Veel valt er op deze 3 treinen niet te beleven. Het worden dus rustige ritten, en dat vind ik nog altijd zalig.
In Zottegem nemen we de bus van lijn 21 (10:20 - 10:42) tot Opbrakel met bus 2208-38 van de firma Geenens. In het bushokje aan het station van Zottegem hangt een vervallen dienstregeling. Het is nooit een probleem om De Lijn op foutje ste betrappen.

Voor de terugrit kiezen we toch een reisweg langs Brussel. Mw 4181 brengt ons van Ronse naar Oudenaarde zonder problemen (17:12 - 17:22). In Oudenaarde stappen we over op de IC naar Lokeren, IC 2316, die uit 1 break bestaat: ms 374. Onnodig te zeggen dat dit nauwelijks voldoende is bij het begin van de zondagavondspits.Wat me opvalt is het aantal studenten dat voor de wekelijkse trip naar het kot de eerste klasse ontdekt heeft. De lage tarieven zullen er wel niet vreemd aan zijn, en er wordt ook duchtig gestudeerd. Normaal komt deze trien om 18:25 aan in Brussel-Zuid, en krijgen wij een overstaptijd van 49 minuten in de maag gespitst, maar de IC doet het tussen Denderleeuw en Brussel 4 minuten sneller dan voorzien, zodat we zelfs zonder lopen de L 3689 halen (18:26 - 18:44). Zo hoeven we niet eindeloos lang op onze aansluiting te wachten, en de 3 kwartier tijdwinst zijn op deze zomerdag natuurlijk meegenomen.

12-05-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
10-05-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 mei 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is wel duidelijk dat deze meimaand 2008 zich opmaakt voor een "specialleke" op weergebied, en daar willen we natuurlijk in de mate van het mogelijke van profiteren. Vandaag stappen we zo'n 16 km langs GR 5 tussen Spa en Stavelot. Je zou deze tocht als volgt kunnen samenvatten: twee keer klimmen en twee keer dalen. Kenners weten dan meteen dat dit geen gemakkelijke tocht is, maar de stapper wordt uitbundig beloond: van Spa gaat het de hoogte in naar de Fagne de Malchamps, dan is het weer zakken naar de vallei van de Roannay, gevolgd door stijgen naar de Fagne de Bellaire, en dan gaat het resoluut naar de vallei van de Amblève, in Stavelot. Spijtig genoeg hebben de droogte en de warmte ook hun keerzijde: de Venen zijn verboden terrein, en dat noodzaakt een verkorting, die trouwens keurig in de topogids beschreven wordt. Ik vraag me trouwens af of het te volgen pad wel echt afgesloten was, want ik kon nergens een rode vlag bespeuren. Met een TWQ van 84 % doet dit stukje GR het echt goed. Als hoogtepunten zou ik willen vermelden: in Spa de Promenade des Artistes (langs de snel dalende Picherotte), het schitterende uitzicht vanaf de Fagne de Malchamps, met terrils op de achtergrond (!), en de Roannay in het gehuchtje Ruy.

De heenreis leek bijna vlekkeloos te verlopen, maar dat was zonder een nukkig treinstel in Franchimont gerekend. Lees maar:
- in Halle namen we IC 1906 (ook nu waren we voor IR 3906 gegaan, maar we waren nu eenmaal op tijd om de eerste te nemen), naar Brussel-Zuid (7:27 - 7:39 - 1 minuut vertraging - loc 2129 duwde o.a. 58054);
- in Brussel-Zuid konden we profiteren van een van de weinige goede aansluitingspatronen tijdens het weekend: de IC naar Eupen nemen we tot Verviers-Central (7:57 - 9:25) - loc 1353 duwt o.a. 11804. Het binnenrijden van Liège-Guillemins loopt even wat stroever, omdat niet alleen de tegenliggende IC naar Oostende buiten moet, maar ook een trein van 4 breaks, vermoedelijk een extra trein naar de kust. In Verviers resulteert dat nog in 1 minuutje vertraging;
- de L-trein naar Spa-Géronstère (5480 - 9:43 - 10:15) staat al keurig te wachten: klassiek stel 254; ik had er eigenlijk heimelijk op gerekend dat hier nog wel een bordeaux stel zou rondrijden, en we hebben dus geluk. Nu ja, geluk:
na Pepinster komt de charmante treinwachtster met het bericht dat een trein (vermoedelijk de 5479 dus) in Franchimont in nood staat, en dat we wat vertraging zullen maken, omdat ze ons stel aan de defecte trein zullen koppelen, waarna we verder rijden naar Spa. Geen man overboord, maar in Theux komt ze met een ander verhaal: onze trein zou beperkt blijven tot Franchimont, maar een bus zou ons oppikken en ons naar Spa brengen. Blijkt dat beide stellen (onze 254 en de al even oude 240) wel gekoppeld zouden worden, maar samen terug zouden rijden naar Verviers. Het is de TEC-bus 7551-07 die ons 35 minuten later dan voorzien aan de Géronstère deponeert. Onnodig te zeggen dat de bus meer dan vol zat, maar kom, de schade bleef beperkt tot een dik half uur vertraging, en dat calculeer ik meestal wel in in ons stapplan.

De terugreis verloopt gelukkig wat voorspoediger:
- ab 7611-29 (van Wergifosse) brengt ons van Stavelot (Écoles) naar Trois-Ponts (16:30 - 16:39), zij het met 5 minuten vertraging, maar dat is geen probleem;
- IR 116 (Trois-Ponts 16:50 - Liège-Guiillemins 17:42) telt 4 rijtuigen, waarvan 3 eersteklasrijtuigen, waarvan er 2 gedeklasseerd zijn. Wij zitten in de echte eerste klasse (rijtuig 11605) en het is de CFL-loc 3002 die ons sleept. Vertraging bij aankomst in Liège: 4 minuten. Dat geklooi met die eersteklasrijtuigen neemt stilaan toch wel dramatische vormen aan, want dit is geen toevallige, kortstondige oplossing: de deklasseringsklevers zijn daar al net iets te verweerd voor. Geen wonder dat niemand nog weet waar hij mag zitten, en dat de treinbegeleider blijkbaar ook niet meer de moeite doet om orde (?) op zaken te stellen;
- in Liège is het nauwelijks wachten op IC 540 (dezelfde loc en rijtuigen van vanmorgen, deze keer kiezen we voor 11821), want de trein rijdt behoorlijk vroeg het station binnen; zowel tussen Liège en Leuven als tussen Leuven en Brussel nestelt een bont allegaartje van reizigers met tweedeklasbiljetten zich in eerste, maar de treinbegeleider kwijt zich voorbeeldig van zijn taak. Spijtig genoeg is er een bijna constante verkeersstroom van de ene zijde van de trein naar de andere, zodat dit zeker geen rustige rit wordt. In Leuven komen we 8 minuten te vroeg aan; met de 2 voorziene minuten stilstand betekent dat dus 10 minuten koekeloeren in een station dat ik bijna 40 jaar geleden ten overvloede heb leren kennen. Wat reserve in een dienstregeling kan geen kwaad, maar trop is te veel, en te veel is trop;
- in Brussel-Noord nemen we de 3940 (19:08 - 19:28) naar Binche (ms 838), maar blijkbaar is de eerste koker van de NZV buiten dienst, zodat we met enkele minuten vertraging vertrekken, omdat een Thalys eerst de pijp in moet, en ook de IC naar Eupen nog even ons vertrek stremt. Doe daar nog een stilstand net voor Brussel-Zuid en een ommetje langs de 96A aan toe, en het mag een wonder heten dat we net onder de zes minuten vertraging blijven bij aankomst in Halle.
Deze Pinksterzaterdag is dus niet echt een onverdeeld succes geworden voor de NMBS. Gelukkig is in de voorbije jaren de wandeling prominent gaan domineren boven de treinreis in mijn perceptie, en zo is dit toch een schitterende dag geworden. (Reis je nog wel graag per trein, vraag ik me soms wel eens af... ik vrees de dag dat het antwoord ondubbelzinnig NEE wordt, al denk ik dat het echte treingebeuren, dat zonder reizigers, me altijd wel zal blijven fascineren.)

10-05-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Foto's van kastelen, dat zie ik graag. (eddy meuris)
        op 10 maart 2025 - Brasschaat - Deurne (GR12)
  • Inhoud blog
  • 5 september 2025 - Wielsbeke
  • klaagmuur van het OV - augustus 2025
  • 27 augustus 2025 - Kanne
  • 22 augustus 2025 - Bokrijk
  • 18 augustus 2025 - Orval - Florenville

    Archief per maand
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!