Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
08-08-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 augustus 2025 - Bevel

De wandeling.
In 1993 publiceerde Lannoo in zijn toch wel indrukwekkende reeks Lannoo's Dicht-bij-Huisgidsen "Wandelen door Vlaamse dorpjes" met 50 wandelingen, 10 voor elke Vlaamse provincie. Wij volgen vandaag wandeling 4 Gestel: in het Land van Arkel. Nu ja, we zetten deze wandeling volledig naar de hand van de OV-gebruikers die we nog altijd zijn: Gestel is alleen bereikbaar met de flexbus en eigenlijk kennen we het inderdaad mooie dorp al van vorige gelegenheden; dus gingen we op zoek naar een alternatief dat wel vlot bereikbaar was met het OV. En daarom lieten we Gestel voor wat het was en kwamen we niet voorbij het Hof van Rameien (dat trouwens in de steigers staat), maar ook: we hoefden geen onaangename betonweg te volgen tussen Gestel en Rameien. Beginpunt was de halte Bevel Itegemsesteenweg en dat liet ons toe om vrij snel aan te sluiten op het door het toenmalige Vakantiegenoegens (nu Pasar) beschreven traject, en wel ter hoogte van de Kruiskensberg, het enige bos"rijke" deel van de tocht. Al de rest was namelijk een rustige wandeling langs de Grote Nete, zoals ongetwijfeld gemakkelijk te herkennen valt op deze kaart of op deze. Met de aanloop naar de bushalte er 2 keer bij kom je aan 7.5 km, waarvan 82% over onverharde wegen; zelfs een deel van de aanlooproute is onverhard. Dat de rivieroevers daar een belangrijk aandeel voor zich van nemen, spreekt vanzelf.

De titel In het land van Arkel kan dan historisch wel verantwoord zijn - er wordt uitvoerig op ingegaan in de inleiding tot de wandeling- maar mocht je Land van Arkel willen opzoeken, dan kom je in Nederland terecht. Dat hier toch Arkel vernoemd wordt, heeft alles te maken met typisch Middeleeuws gehuw en getouwtrek, waarbij gebieden nu eens onder het ene dan weer onder het andere bewind terechtkomen.
En ja, het werd weer een korte wandeling, want we doen aan horse-sitting en een paard van 33 jaar oud kun je moeilijk lang op zijn eten laten wachten…


De Grote Nete speelt de hoofdrol.


De brug over de Grote Nete in de buurt van het Hof van Rameien.


Het weer.
Zwaar bewolkt tot betrokken, rustig, 22° en dus aangenaam stappen.

De stafkaarten.
16/5-6 Lier (2016)

Hoe we er geraakten.
Voor een keer speelt de basisbereikbaarheid volop in ons voordeel: de nieuwe lijn 85 Lier - Herentals bedient Bevel nu elk uur. In Herentals zijn de aansluitingen van en naar de IC Turnhout - Halle - Binche het best en dus rijden we door tot Herentals. In Lier zou het bijna een uur wachten op aansluiting zijn.

Een beetje geschiedenis.
Eigenlijk zat er tot voor kort één constante in de bediening van Bevel: kort na WO II vinden we al een tabel 184 Lier - Herentals, die eigenlijk nauwgezet de spoorlijn 15 volgt tussen beide steden. Bevel valt wat uit de boot: uit Nijlen vertrekken er per dag 2 ritten naar Bevel en terug, alsof de bediening niet bijster belangrijk is. Dat aantal ritten zal in de loop van de jaren wel stijgen: zo vinden we in 1982 al 9 ritten van maandag tot vrijdag, 6 op zaterdag en 3 op zondag. Maar het blijft al die tijd bij een uitbreiding van de buslijn die vanaf 1957 onder het nummer 15a gaat rijden. Vanaf 2007 krijgt de uitbreiding naar Bevel (en Herenthout) het nummer 151, lijn 15a heet nu 150.

Geheel volgens de principes van de basisbereikbaarheid wordt vanaf 2023 een nieuwe lijn 85 ingevoerd die Lier met Herentals verbindt via Bevel en Herenthout. De oude lijn 150 wordt nu lijn 84 naar Vorselaar: het is één van die lijnen die inboet omdat ze parallel loopt met een spoorlijn. En de nieuwe verbinding tussen Lier en Herentals wordt lijn 85, in januari 2024 en dit tot grote tevredenheid van de busgebruikers als we de kranten uit die tijd mogen geloven.


De verbinding.

Halle - Herentals 3407 (IC FTR) 08:21 09:36 +4 1924 (NK) - 61040 (FCL) M6 controle: N
Herentals - Bevel [85] (Lier) 09:53 10:18 +3 ab1115-13 MAN Lion's City J. De Reys & Zn
-
Bevel - Herentals [85] (Herentals) 12:41 13:07 stipt ab639-036 MAN Lion's City De Duinen
Herentals - Halle 3435 (IC LBH) 13:23 14:40 +3 1924 (NK) - 61040 (FCL) M6 controle: JJ

 

En wat we beleefden.
De IC naar Turnhout rijdt zowat het hele traject tussen Halle en Herentals met 3-4 minuten vertraging. Veel rustiger dan deze rit kun je niet hebben; alleen tussen Halle en Brussel-Noord is de bezetting noemenswaardig. Opvallend: vanaf Vilvoorde gaat de trein al over lijn 27 wat verklaart dat hij zowel in Vilvoorde als in Mechelen op spoor 3 komt.

Er is maar één bus zonder gps-gegevens en dat is de onze, die van 9:53, maar de bus staat al klaar. Wij hebben ervaren dat je bij ontbrekende gps-info in ongeveer de helft van de gevallen geen bus ziet opdagen. Vandaag hebben we geluk.
De terugrit verloopt even ontspannen: een rustige busrit, met toch wel wat instappers, en een treinrit in hetzelfde rijtuig als vanmorgen. Tot vlak voor Brussel-Noord loopt het stipt, maar we staan een tijd stil voor Brussel-Noord. Dat resulteert in 5 minuten vertraging, in Halle is de vertraging al opnieuw gereduceerd tot 3 minuten. Het gebrek aan controle in de voormiddag wordt nu gecompenseerd: controle na Mechelen en na Brussel-Zuid, uiteraard door een andere tbg. Ik heb liever dat ik mijn biljet twee keer moet tonen dan helemaal niet…

De treinlectuur.
Louis van DIEVEL, De koers. Een jonge wielrenner komt ten val en sterft aan zijn verwondingen. Zijn weduwe is ervan overtuigd dat dit meer is dan een spijtig ongeval.

Juli ZEH, Onder buren.

.
Trump en Poetin zien elkaar in Alaska. De sfeer zal daar wel ijzig zijn… En hopelijk ruilt men Alaska niet voor…

En vanmorgen hoorde ik Test-Aankoop over de radio verkondigen dat klanten met een variabel elektriciteitscontract maar beter zoveel mogelijk energie gebruiken omdat ze anders zullen betalen voor het overschot aan elektriciteit. Dat is moeilijk te verteren voor al die generaties die hun leven lang geprobeerd hebben om op energie te besparen. Maar ergens zal er wel een ingenieur (of een team) rondlopen die dit allemaal perfect normaal en logisch vindt. Ik niet…

Uitgedrukt…
Stekt ons' 'Ier zen ugen nie uit… (Steek ons Heer zijn ogen niet uit.) Klaag niet als je feitelijk niet te klagen hebt.


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

08-08-2025 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Jan en Elena wensen u een prettig weekend (Jan en Elena)
        op klaagmuur van het OV: juli 2025.
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Inhoud blog
  • 8 augustus 2025 - Bevel
  • klaagmuur van het OV: juli 2025.
  • 24 juli 2025 - Le R½ulx-lez-Braine
  • 17 juli 2025 Bouillon - Dohan (GR161)
  • 9 juli 2025 - Lebbeke - Wieze (Scheldevallei Oost)

    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!