Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
30-11-2025
klaagmuur van het OV: november 2025
08.11.2025 R55 die hier bij ons passeert om 17:47 lijkt eerst normaal te zullen rijden en verschijnt in de app van De Lijn, in haltelink en haltelink tracker. Maar al snel loopt het verkeerd: de bus volgt gewoon de Bergensesteenweg en zet koers naar de Hanseagarage in Huizingen. Ik contacteer de klantendienst maar die weten niet meer (eigenlijk nog minder) dan ik. Hoe moeilijk kan het zijn om bij de dispatch om informatie te vragen; en is het echt onmogelijk om een bus die klaarblijkelijk niet rijdt uit de app te halen?
10.11.2025 Op deze brugdag rijdt De Lijn als in de schoolvakantie. Je zou verwachten dat zoiets toch een tijdelijk plaatsje krijgt op de homepage, maar ik kom het alleen te weten door de dienstregelingen te consulteren en ja, inderdaad, de in pdf's met de dienstregelingen per lijn figureert deze dag als vakantiedag.
12.11.2025 Ik merk nu tot mijn verbazing dat een heen-en-terugbiljet door de NMBS een rondreis genoemd wordt, naar analogie met het Engels, waar men trouwens naast een terugrit langs de route van de heenreis ook met een alternatieve route rekening houdt: A trip from one place to another and back, usually over the same route, maar ook: a trip to a place and back again, esp. returning by a different route.
Van Dale is duidelijker: reis waarop je verschillende plaatsen, personen of zaken bezoekt (en vaak eindigt bij het beginpunt).
Als ik dus een heen-en-terugbiljet koop van bijvoorbeeld Halle naar Leuven, dan mag ik eigenlijk probleemloos van Halle naar Tournai, Namur, Marloie, Liège, Leuven en Halle reizen. Dat komt ervan als je naamgeving dubbelzinnig is. Waarom de NMBS zo een biljet niet gewoon een heen-en-terugreis of retourtje noemt, zal wel te maken hebben met de Engelse ziekte en niet die die we ook kennen als rachitis.
22.11.2025
Onze bus heeft andermaal geen gps. Bang afwachten dus, of de koe meteen bij de horens nemen en te voet naar Halle…
29.11.2025
Het is een echte probleembus blijkbaar, die R55 die bij ons doorkomt om 17:47 op zaterdag. Vandaag is hij min of meer op tijd vertrokken aan Het Rad, maar net voorbij de halte De Hoek ziet hij zijn vertraging groeien tot 12 minuten. Hier wil ik me niet over uitspreken, want ik weet niet wat het probleem was: een fout geparkeerde auto, een ongeval… wie zal het zeggen? De bus loopt zijn vertraging zelfs heel geleidelijk in, maar dan gebeurt het: het valt wel meer voor - gelukkig niet zo vaak - maar voorbij Dworp volgt de bus het traject van de R53, wat betekent dat hij - op het moment dat de chauffeur zijn vergissing inziet, of dat reizigers er hem op wijzen - terug moet keren; uiteraard groeit de vertraging opnieuw. Maar we hebben ondertussen uitgerekend dat we te voet niet sneller in Halle geraken en wachten dus toch maar op de bus. Maar geloof het of niet, in Essenbeek rijdt hij opnieuw verkeerd: reizigers aan de halte Kerkhof en Kerk moeten maar de volgende bus nemen. Het mag een wonder heten dat we uiteindelijk "maar"met 10 minuten vertraging in Halle aankomen. En nog dit: de gps stond wel degelijk op; misschien moet De Lijn daar ook maar eens een bijscholing over organiseren…
De wandeling. In 2002 bracht Natuurpunt een handige wandelgids uit met 30 wandelingen, uiteraard allemaal in en om hun natuurgebieden. We "trokken" de rode wandeling in Zelem, door de vallei van de Zwarte Beek, maar gelukkig had ik bij de voorbereiding een ingeving: Natuurpunt wil dan wel natuur conserveren, maar voor de rest zijn ze alles behalve behoudend. En ja hoor, de rode wandeling die ik op het net vond - en die we vandaag afstapten - verschilde zo goed als volledig van de oorspronkelijke rode tocht in het boekje. Wij wandelden 10.56 km, maar daar is de aanlooproute uit Zelem 2 keer inbegrepen. Aanlooproute die wij uittekenden van de halte Zelem Thibautstraat, maar je zou evengoed kunnenvertrekken aan de Kerk of het vroegere station, alle drie halten van dezelfde buslijn. Op de kaartjes is de aanlooproute (en de eindroute) duidelijk te herkennen:routeyouofNGI.
Maar genoeg uitweiding over hoe de tocht van vandaag door ons vorm gegeven werd. 64% van het traject liep over onverharde, rustige wegen, vaak in wat er nog resteert van de herfstige schaduwen van de bomen. Het werd dus echt een topwandeling met een TWQ van 64%, al zagen we de Zwarte Beek zelf niet zo vaak: we kruisten ze tweemaal en voor de rest zagen we af en toe langere delen van de vallei waarin we de beek konden vermoeden. Natuur was het hoofdingrediënt, de Loboshoeve zo ongeveer het enige vermeldenswaardige bouwwerk onderweg, al was die grotendeels aan het oog onttrokken. Wij quoteerden 18.5/20 en dat zegt hopelijk alles over deze wandeling, die trouwens zo goed als vlekkeloos bewegwijzerd is met rode driehoekjes. Dat vind je o.m. terug in defotoreeks.
Molenstraat heet het hier.
De Zwarte Beek, niet zwart…
Het weer. Geleidelijk meer en meer bewolkt, maar de zon wist haar kansen toch gaaf te houden. Wel fris (12°) en soms winderig (3bf).
De stafkaarten. 25/5-6 Diest (2017)
Hoe we er geraakten. Zelem wordt bediend door buslijn 35 op uurbasis. Die verbindt Diest met Houthalen, maar Diest is nu eenmaal gemakkelijker te bereiken uit Halle, één keer per uur zelfs overstapvrij. Spijtig genoeg zijn de overstaptijden tussen de IC Quiévrain - Tongeren enorm: voor de heenreis kozen we de rechtstreekse trein, voor de terugreis vielen we toch terug op een verbinding met 2 overstappen. Even droomden we van een snelle overstap (3 minuten) in Diest op de rechtstreekse IC, maar erg veel vertrouwen hadden we daar niet in.
Een beetje geschiedenis. Op 1 juli 1865 opende de Grand Central Belge het baanvak Diest - Hasselt. Zelem (Zeelhem, vandaar later de telegrafische afkorting GZH) kreeg zijn station tussen Diest en Schulen; later kreeg de lijn Leuven - Aarschot - Hasselt het nummer 35; in de jaren 1880 was dat nog tabel 12 (Antwerpen/Brussel - Hasselt, Aachen en Köln; bij de "rationalisatie" van de bediening verdwenen heel wat kleinere, tussenliggende stations en Zelem kon de dans niet ontspringen: op 29 september 1957 werd de bediening van het station definitief gestopt.
Uit het spoorboekje van 1892, dat geldig was van 1 mei tot… 31 mei. Zelem als dwerg tussen een hele reeks reuzen…
De vervangingsbus werd opgesplitst in 3 delen: 35a (Leuven - Aarschot/Haacht), 35b (Aarschot - Zichem/Scherpenheuvel - Diest) en 35c (Diest - Tessenderlo - Hasselt). Het is die laatste die ons vandaag interesseert. Deze lijn 35c zou het betrekkelijk lang volhouden. Pas in 2003 wordt lijn 35c gereduceerd tot een schooldienst en verschijnt lijn 92 Diest - Lummen - Heusden. Dat is het moment waarop Lummen (Frederickxstraat) tot knooppunt wordt van het busverkeer in de ruime regio, met onderlinge aansluitingen. Een belbus (735) zorgde voor de rest. Zelfs de invoering van de basisbereikbaarheid heeft daar weinig aan veranderd: de huidige lijn 35 (Diest - Zelem - Lummen - Houthalen) is rechtstreeks afgeleid van lijn 92 en de schooldiensten heten voortaan 352 en 356, voor ritten tussen Heusden en Diest, langs alternatieve reiswegen. De flexbus Limburg-West zorgt voor aanvullende reismogelijkheden.
De verbinding.
Halle - Diest
1708 (IC FHS)
09:26 10:34
stipt
76112 (FHS) - 73203 (FHS)
M7
controle: J
Diest - Zelem
[35] (Houthalen)
11:31 11:40
+3
ab2937
VDL Bus&Car Citea LF-181E
Winterslag
-
Zelem - Diest
[35] (Diest)
15:19 15:28
+3
ab4012-04
Scania Citywide LE
De Valk
Diest - Leuven
2637 (IC FN)
15:50 16:12
+1
561 (FHS)
mr96
controle: J
Leuven - Brussel-Noord
3637 (IC FGSP)
16:20 16:37
+2
76061 (FML) - 73147 (FML)
M7
controle: J
Brussel-Noord - Halle
1938 (IC FTY)
17:01 17:24
+3
1888 (NK) - 61052 (FBMZ)
M6
controle: J
En wat we beleefden. IC 1708 zal het erg behoorlijk doen. Dat we stipt in Diest aankomen, maakt trouwens niet veel uit. We hebben 57 minuten overstaptijd. Eigenlijk hadden we gerekend op een koffie in Wim's Clubs (in het station) maar die maakten de brug en we ondervonden aan den lijve hoe ver het centrum van Diest van het station ligt: geen koffie dus.
De aansluitende bus is een geleed exemplaar. De app van De Lijn voorziet een lange omleiding en we komen inderdaad 3 minuten te laat in Zelem aan. Er is auditieve halte-aanduiding in de bus, maar die krijgt de vervanghalten niet verwerkt. Op het scherm worden die halten wel keurig weergegeven.
Mochten we nog gedacht hebben dat we met de rechtstreekse IC mee konden, dan had de voormiddagrit alle hoop op een supersnelle en handige aansluiting de kop ingedrukt. En inderdaad, ook deze bus rijdt met 3 minuten vertraging; als we het station van Diest naderen, zien we de IC aanzetten. Waarom de chauffeur van de bus op een bepaald moment trouwens aan een van de vervanghalten blijft staan omdat hij een beetje te vroeg rijdt, is ons niet duidelijk. Niet dat het voor de aansluiting iets zou hebben uitgemaakt.
En dus hebben we uitzicht op een verbinding met 3 treinen: IC 2637, IC 3637 en misschien wel P8572, die ondanks de brugdag toch rijdt. Die 3637 rijdt trouwens met 3 AB-rijtuigen; dat is gewoonweg een scheefgetrokken situatie. Maar 3 minuten (alweer) in Brussel-Noord zijn onvoldoende. Dan zouden we normaal gezien de S naar Braine-le-Comte kunnen nemen, maar die heeft veel vertraging en dus wordt het de IC naar Tournai. Er zijn trouwens wel meer flink uit de kluiten gewassen vertragingen: in Lichtervelde heeft een defecte trein stilgestaan en dat heeft gevolgen voor de omgeleide IC's naar Eupen - beperkt tot Welkenraedt en naar Liège-Guillemins - beperkt tot Landen. Ook zijn er vandalen aan het werk geweest tussen Ath en Leuze, en dat zorgt voor een fikse vertraging voor de IC naar Dendermonde; de IC naar Mons (het vervolg op een Tournai - Luchthaven) is zelfs helemaal afgeschaft. Ook vandaag horen we hoe een tbg een ouder koppel uit de nood helpt met de nieuwe tarieven en de app. (In Halle staat een infosessie gepland in het station…) En de tbg van de IC1938 kan andermaal 4 reizigers naar tweede sturen. Eerlijk, ik heb medelijden met de tbg's die beleefd moeten blijven en zodra ze eerste klas betreden als voornaamste opdracht hebben de veelal profiteurs naar tweede te sturen. Ik hoop maar dat de onderwijsbesparingen van Demir geen invloed zullen hebben op de cursus uit de lucht vallen, cursus die de meeste fraudeurs blijkbaar met verve gevolgd hebben. Er is trouwens ook iets fout met het terugkeerbeleid - maar daar gaat Demir niet over - want nauwelijks is de tbg verdwenen of een aantal weggestuurden keert terug. En zelfs als er geen S-trein in de weg zit, slaagt deze IC 1938 er nog in 3 minuten vertraging bij elkaar te rijden tussen Zuid en Halle…
De treinlectuur. Dorothy L. SAYERS, Unnatural death. Ik heb hier al eerder de lof gezongen van deze misdaadauteur en wat eigen speurwerk op het net, liet me nog toe recentelijk romans met Lord Peter Wimsey in de hoofdrol op de kop te tikken. Dit is er één van. Frederik Willem DAEM, Tekens van leven.
Ik schreef hier al over de administratieve last als je 2 dode bomen in een natuurgebied wil vellen. Ik kreeg mijn aanvraag - in het kader van de vereenvoudiging- terug, omdat ik voor de situatieschets een deel van het kadastraal plan van de Vlaamse Gemeenschap had gedownload en in photoshop had bewerkt met de gevraagde gegevens: groene stippen voor de 2 bomen en in een duidelijk lettertype de afstanden tot buren, de straat en ons eigen woonhuis. Maar dat was buiten de waard gerekend: de situering moest met een pdf doorgestuurd worden. Ik dacht het slim te spelen door het psd-bestand op te slaan als pdf, maar dan kreeg ik de melding dat ik niets aan de aanvraag veranderd had… Ik schetste dan maar de toestand in een kinderlijke tekening, die wel duidelijk verschilde (niet qua inhoud!) van de eerst ingediende.
Uitgedrukt… Vol, leeg, kapot, bedorven… of onderwegen. Dat onderwegen duidt aan dat het niet lang meer zal duren voor iets vol, leeg, kapot, bedorven is. Bijna altijd met een negatieve bijklank.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
De wandeling. Zo een twee keer per jaar laten we ons inspireren door een wandelnetwerk en vandaag is dat het netwerk van de Kempense Beemden. We stappen 10.780 km, van Lille naar Vorselaar. Het is een ideale wandeling voor wie houdt van onverharde, rustige veldwegen, tussen de nu kale akkers en de weiden door. 73% van de tocht loopt dan ook over zanderige wegen. Verwacht geen opvallende gebouwen of dergelijke onderweg, de Veertien Kapelletjes zijn zowat het enige punt waar het niet alleen genieten is van de rust, de herfst, de landelijkheid. Al stralen ook zij rust uit. We quoteerden 16/20, waarmee we onze appreciatie uitspreken voor een tocht die we natuurlijk zelf in elkaar gestoken hebben, met de nadruk op onverhard.
De winnende nummers: 12 13 14 15 21 62 61 60 52 53 95 96 93 92 41 42 43 44 1 56 39 90 53. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de kaartjes -routeyou ofNGI- gebruiken.
Het weer. Eigenlijk prachtig weer, maar technisch gesproken bleef het langere tijd zwaar bewolkt, zij het met voornamelijk onschuldige altocumulus (zieeen van de foto's) die slechts af en toe de zon kon versluieren. De wind waaide matig, zonder hinderlijk te zijn en de temperatuur lag met 17° toch wel hoog.
De stafkaarten. 16/3-4 Kasterlee (2016) - 16/1-2 Zandhoven (2016)
Hoe we er geraakten. Andermaal kozen we voor de gemakkelijkste oplossing, met een rechtstreekse trein naar Herentals en aansluitende bussen, de 59 voor de heenreis, de X42 voor de terugreis.
Een beetje geschiedenis. Heel erg lang heeft de tramgeschiedenis van Vorselaar niet geduurd: de tram Brasschaat - Brecht - Oostmalle - Herentals - Westerlo bediende de gemeente van 1908 tot 1949. Daarna volgde de onvermijdelijke verbussing. Ik heb geprobeerd om de geschiedenis rudimentair weder samen te stellen, met enkele reuzensprongen over de jaren heen. In 1924 vinden we de tramlijn terug onder nummer 262. De meeste ritten worden voorgesteld als doorgaand, maar vaak zijn er lange wachttijden. Zo komt rit 225 aan in Herentals om 9:40 om er pas door te rijden om 12:09! Vlak voor WO II is aan die onhandige toestand enigszins tegemoet gekomen. Na WO II tekent zich een situatie af die een hele tijd mee zou gaan. Buslijn 311 (de latere vervangingslijn voor de treinen tussen Lier en Herentals) bedient ook ritten met vertrek in Vorselaar via Bouwel naar Lier. De tram wordt vervangen door een buslijn, ondergebracht in tabel 805: Oostmalle - Herentals. In 1969 vinden we lijn 311 terug als lijn 29. Het NMVB-busnet is verder uitgebouwd met een bus 42 (tabel 656) Herentals - Zandhoven en bus 54 (tabel 671) Heist-op-den-Berg - Herentals. Let op dat nummer 42: het overleeft onder een of andere vorm zo goed als alle wijzigingen die daarna zijn doorgevoerd. In 1982 is de toestand verder verbeterd: er is nog steeds een lijn 29a, lijn 42 verbindt nu Antwerpen via Broechem met Herentals en lijn 44 verbindt Oostmalle met Vorselaar. Met de invoering van de basismobiliteit zien we een serieuze aangroei van het aantal schooldiensten, die deels ook al voordien bestonden. Dat hoeft ook niet te verbazen met een grote onderwijsinstelling in het centrum van Vorselaar. De basisbereikbaarheid van vandaag zorgt voor een bus 21 (Vorselaar - Turnhout), voor een X42 (een snelbus Antwerpen - Herentals) die trouwens ook voordien bestond (als 427) en een aangepast schoolnet.
Nog één opmerking: lang niet alle vermelde tram- en busdiensten bedienden het centrum van Vorselaar. De tramhalte Doornboom lag op een klein uur stappen van het centrum dat sinds de verbussing wel goed bediend wordt.
De verbinding.
Halle - Herentals
3408 (IC FTR)
09:20 10:36
stipt
816 (GCR)
mr75
controle: J
Herentals* - Lille**
[59] (Malle)
10:48 11:04
stipt
ab639-069
MAN Lion's City 12E
De Duinen
-
Vorselaar*** - Herentals
[X42] (Herentals)
15:00 15:13
+2
ab635-042
MAN Lion's City 18EH
De Duinen
Herentals - Halle
3437 (IC LBH)
15:23 16:40
+9
1907 (NK) - 61031 (FCL)
M6
controle: J
* Herentals Station perron 9 - ** Lille Dorp - *** Vorselaar Dorp
En wat we beleefden. Voor de vijfde opeenvolgende dag rijdt IC 3408 met één i.p.v. 2 vierledige stellen. Op het grootste deel van de reis zal dat wel geen capaciteitsproblemen opleveren, maar vanaf Tubize en tot Brussel-Centraal is de trein zwaar bezet. Uit het feit dat ook telkens wordt gemeld dat de trein uit 4 i.p.v. 8 rijtuigen bestaat, kunnen we gelukkig afleiden dat dit geen definitieve toestand is, maar een uitzonderlijke(?). En ja hoor, op het moment dat ik dit schrijf, is IC 3408 al in Turnhout aangekomen met twee vierledige stellen. In december komen er veel treinen bij: hoe dat moet als er nu al te weinig rijtuigen zijn, valt nog af te wachten. Stel 816 lijdt ook nog onder een redelijk vierkant wiel maar dat is eigenlijk bijzaak. Wel belangrijk: de hele rit rijdt de trein op tijd en dat geeft uitzicht op een geslaagde overstap naar bus 59.
Deze bus heeft geen gps-gegevens, maar vermits er maar één bus vertrekt van perron 9 kunnen we veronderstellen dat dat de 59 wordt. De rit verloopt best.
Voor de terugrit is het opnieuw wachten op een bus zonder gps. We zijn dan altijd blij als er een bus opduikt. Dat is de gelede 635042.Het heeft wat voeten in de aarde gehad, ook thuis in de leemgrond van de Zennevallei, voor ik wat gegevens vond over deze bus, die veel weg had van een spookbus: geen gps, geen werkende ontwaarders, geen vermelding in haltelink gps… Maar ook deze bus rijdt zo goed als stipt en dus genieten we opnieuw van een vlotte aansluiting.
IC 3437 rijdt met een kleine vertraging; in Brussel-Noord kan hij zelfs vertrekken met één luttele minuut. Maar dan begint het: Centraal: +3, Zuid +4, Halle bij aankomst +9. Het is één van de treinen waarvan de NMBS vooraf zou moeten aanduiden dat eerste klas kopen geen zin heeft, al is de bezetting van eerste klas toch nog altijd lager dan die van tweede. Dat het tweedeklasrijtuig vlak voor eerste klas ook nog ontoegankelijk is helpt de zaak niet vooruit. Ineens 140 zitplaatsen in tweede klas minder, dat kan tellen in het geval van een trein die sowieso al vol zit.
De treinlectuur. P.F. THOMÉSE, De onderwaterzwemmer. Frederik Willem DAEM, Tekens van leven.
Drones: Russische hoornaars?
Uitgedrukt… een ravottelink of ravotterink: een geluid dat je moeilijk thuis kunt brengen, bijvoorbeeld van iets wat buiten je zicht in elkaar stort of omvalt, maar ook het geluid dat een bewegende groep mensen maakt.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnen en een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
01.10.2025 Vandaag is er staking bij de TEC-LV in de stelplaats Jemeppe. Aanleiding: een nieuwe werkregeling die vandaag ingaat en die onderhandeld is met de vakbonden. Getroffen lijnen: 9 – 10 – 40 – 41 – 42 – 43 – 44 – 46 – 47 – 48 – 49 – 50 – 51 – 52 – 53 – 86 – 87 – 88 – 89 – 90 – 91 – 122 – 145 – 153 – 156 – 194 – 285. Weinig of geen bussen.
03.10.2025 Bij de TEC-Charleroi in Jumet en Genson wordt er geprotesteerd tegen het aanhoudende personeelsgebrek. Een onbekend aantal bussen rijdt niet uit. Toevallig is er in de namiddag een vergadering om het probleem te bespreken.
04.10.2025 Onze bus van 17:47 rijdt andermaal niet: ofwel heeft hij geen gps-gegevens, ofwel wordt hij brutaalweg afgeschaft. De Lijn heeft ons nog de hele dag in de onzekerheid gehouden met het eerste, maar nog net op tijd verschijnt het bericht dat hij niet rijdt. Nog eens 4 km wandelgenot, en ja, we moeten amper 3 minuten vroeger vertrekken te voet dan met de bus: wachttijd aan de halte, afstand tussen bushalte van bestemming en echte bestemming. En we zijn tenminste zeker dat we ook nog op tijd zullen zijn. Hansea, in liberale middens droomt men van privédiensten… ik niet meer zo…
14.10.2025 Nationale actiedag van de vakbonden en nog wat mindere geesten. Zoals altijd worden in de eerste plaats de gebruikers van het OV geviseerd, in de privésector krijg je nog nauwelijks mensen op straat. Tenzij onze economie in elkaar stuikt, dan gaat dat vanzelf. Maar terug naar het OV: we namen vandaag toch 2 van de schaarse bussen, een R55 van De Lijn en een 114 van de TEC. Die stoppen in Essenbeek op precies dezelfde plaats. Alleen is die halte door De Lijn herdoopt tot Kasteelstraat en heet ze voor de TEC nog altijd Nijvelsesteenweg. Hoe kun je verwachten dat toevallige reizigers dit begrijpen?
21.10.2025 Ik heb lang gedacht dat ik de vakbonden mijn vijanden waren, maar eigenlijk is het omgekeerd: ik ben hun vijand, samen met al die andere OV-gebruikers die eind november 3 dagen in de kou zullen blijven staan.
24.10.2025 Bij de TEC-LV is er vandaag eens een staking bij een onderaannemer: Keolis Sprimont. Op 1 januari zou die sluiten en dat is niet naar de zin van de CSC. Drie andere depots van Keolis liggen op fietsafstand…
26.10.2025 Alle OV-maatschappijen wijzen er terecht op dat de reiziger duidelijk moet maken als hij mee wil met de bus. Maar zouden de chauffeurs dan ook enige reactie kunnen tonen, bijvoorbeeld door de richtingaanwijzer te gebruiken? Of zijn het allemaal BMW-rijders?
31.10.2025
Info van De Lijn per mail:
Lijn 160 Edingen - Herne - Kester - Leerbeek (beide richtingen) Van 3 tot 14 november Niet bediende haltes: Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal
Lijn 163 Roosdaal - Lennik - Halle (beide richtingen) Van 3 tot 14 november Niet bediende haltes: Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal
Lijn 164 Halle - Pepingen - Heikruis - Leerbeek (beide richtingen) Van 3 tot 14 november Niet bediende haltes: Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal, Sint-Kwintens-Lennik Zonnestraal
Zou het kunnen dat de halte Zonnestraal in die periode niet bediend wordt?