Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
22-08-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 augustus 2025 - Bokrijk

De wandeling.
In 2004 verscheen bij Lannoo het Groot wandelboek Vlaanderen. Rechts bovenaan de kaft werd terecht vermeld dat het om een volledig nieuwe uitgave ging, van de hand van Luc Vanneste. In het boek worden 75 wandelingen beschreven, 15 per provincie, telkens met uitvoerige toelichting over al die dingen die interessant kunnen zijn voor de wandelaar.

Wij stappen vandaag het nummer 22 met de titel Kiewit, Rustig wandelen in de omgeving van Bokrijk. Wandelaars die trein en bus gebruikten waren destijds nog erg schaars en dus werd er volop van uitgegaan dat die met de wagen naar een bruikbare parkeerplaats moesten rijden om de tocht daar te beginnen. Mondjesmaat is daar de laatste jaren (misschien) wat verandering in gekomen, maar van enige tegemoetkoming aan de trein- en busgebruiker is er in deze gids nauwelijks sprake. Hoe verklaar je anders dat je meteen van het perron van Bokrijk kunt aansluiten op de wandelroute, een luxe die we niet zo heel vaak hebben. Wij hebben ze dan ook naar onze hand gezet en beginnen de tocht bij het station van Bokrijk in plaats van de parking in Kiewit. Hier en daar moesten we onze route wel aanpassen, omdat de te volgen wegen ondoenbaar, afgesloten of onbestaande waren geworden maar globaal genomen is veruit het grootste deel intact gebleven. De TWQ bedraagt 63 %, wat voor deze 14.790 km lange tocht toch een mooie reeks zanderige veld-, bos- en voetwegen betekent. Je stapt o.m. door het prachtige arboretum, je komt bij de Kinderboerderij van Kiewit en het tweede deel brengt je de rust van mooie vijvers, met hier en daar een hengelaar en een stel zwanen. Dit kaartje zal wel een en ander duidelijk maken.


…het tweede deel brengt je de rust van mooie vijvers…



…dat je meteen van het perron van Bokrijk kunt aansluiten op de wandelroute…

Meer foto's.

Het weer.
Betrokken en met 19° een ideale wandeltemperatuur.

De stafkaarten.
25/7-8 Hasselt (2017)


Hoe we er geraakten.
Veruit het gemakkelijkst was een verbinding met 2 treinen met overstap in de NZV. Voor de heenreis was er alleen de IC Gent - Genk, voor de terugreis konden we ook de Genk - Blankenberge nemen.

Een beetje geschiedenis.
Je hoort wel eens klagen over de NMBS, maar geloof me vrij, in de loop van enkele decennia zijn de reismogelijkheden exponentieel toegenomen. Ik nam er ter illustratie het spoorboekje van 01.06.1975 bij en bekeek de dienstregeling van lijn 21 Landen - Hasselt - Eisden (Mijnen).

Wat Bokrijk betreft: de bediening was in alle opzichten minimaal. Niet alleen stopten er op weekdagen alleen treinen tot 7.9.75; tijdens de weekends werd iets ruimer gemikt: tot 27.9.75 en opnieuw vanaf 3.4.76. Een strikt toeristische invalshoek dus. De eerste trein naar As met stilstand in Bokrijk in de vermelde periodes vertrok uit Hasselt om 9:22 (de volgende om 12:47, maar die kwam wel al van Leuven via Diest). Ik herinner me een samenstelling met een loc 62 en één K1-rijtuig BD. In het spoorboekje duidde een 2 bij trein 4309 aan dat er in deze trein alleen 2de klasse werd aangeboden.
In dezelfde tabel vond je wel de treinen terug van Quévy/Saint-Ghislain-Hornu via NZV naar Landen, waar een deel werd afgesplitst dat elk uur naar Hasselt reed. Deze treinen werden zo goed als allemaal uitgevoerd met klassieke 2-ledige stellen, die toen even alomtegenwoordig waren als de desiro's nu. Eén treinpaar kreeg wel een lang stel M2-rijtuigen om voldoende capaciteit te kunnen bieden, maar dat maakte wel een overstap in Landen nodig.


De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 1708 (IC FLV!) 09:27 09:36 +8 76080 (FHS) - 61016 (FHS) M6 controle: N
Brussel-Zuid - Bokrijk 3608 (IC FKG) 10.11 11:46 +4 76109 (FHS) - 61055 (FHS) M6 controle: J
-
Bokrijk - Brussel-Noord 1539 (IC FBK) 16:46 18:14 stipt 76114 (FHS) - 61049 (FHS) M6 controle: JJ
Brussel-Noord - Halle 3439 (IC LBH) 18:18 18:40 +6 801 (GCR) mr75 controle: J

 

 

En wat we beleefden.
Om een of ander reden heeft IC 1708 in Jurbise vertraging opgelopen, maar de snelheid waarmee deze trein het perron in Brussel-Zuid nadert (20km/u of minder) is de echte reden voor de 8 minuten vertraging. We waren trouwens oorspronkelijk van plan IC 1908 te nemen, maar die rijdt ook al met vertraging. Maar het kan altijd erger: IC 3630 Genk - Gent rijdt met een twintigtal minuten vertraging, als gevolg van problemen bij de koppeling in Hasselt. Ik heb het nog maar net over deze (ont)koppelingen gehad in mijn vorige bijdrage. De trein zal vanuit Brussel-Zuid rechtstreeks naar Gent rijden. Gelukkig zijn er volgens de NMBS alleen maar problemen met oud materieel. Dan doet onze IC 3608 het toch iets beter, al blijft die 5 lange minuten te veel stilstaan in Tienen. Die vertraging is er ook nog in Bokrijk.

De terugreis maken we met een van die treinen naar Blankenberge die toch uit Genk vertrekken. Nu is het het binnenrijden van Hasselt (al vanaf de Y. Zonhoven) dat voor vertraging zorgt, maar in Sint-Truiden zijn er 5 minuten stilstand voorzien voor een kruising en dus kunnen we verder stipt rijden. Zo stipt dat we in Brussel-Noord nog de IC 3439 naar Binche kunnen nemen.
Snel na Brussel-Zuid komt de tbg rond: van de 5 reizigers in onze onmiddellijke buurt is er geen enkele in orde; wat moet die man blij geweest zijn als ik hem twee correcte biljetten kan tonen. Verder in de afdeling zijn er trouwens nog "klanten" die moeten verhuizen. Op de treinen naar Tubize en verder zou je de hele dag door met veel succes controleteams kunnen zetten; die zouden zichzelf binnen de kortste keren terugbetalen, als ze tenminste boetes zouden uitschrijven. De trein vertrekt stipt uit Brussel-Zuid, maar bij de Y. Noord Halle staan we een hele tijd stil: 6 minuten vertraging bij aankomst in Halle zijn het gevolg.



De treinlectuur.
Karl MAY, De boodschap van Winnetoe.
Juli ZEH, Onder buren.



De laatste zondag van augustus: kermis te Beert, waar ik het grootste deel van mijn jeugd heb doorgebracht en waarmee ik me zelfs nu als zeventiger nog verbonden voel. Maar nee, de Beertse Feesten worden al in het voorlaatste weekend van augustus georganiseerd. Niet om de inhuldiging van de kerk te herdenken (want dat is een kermis), maar omdat het te vaak gebeurde dat de maandag na de echte kermis de eerste schooldag was. En laat die maandag nu net de kinderdag van de kermis (geworden) zijn. Enig commercieel belang, dat dus duidelijk de traditie verdringt, is hier niet ver weg…

Nog zo een traditie was dat er op zondag gevoetbald werd tussen de getrouwden en de niet getrouwden. Ook dat zou vandaag niet meer kunnen, want de getrouwden zouden ongetwijfeld geen elftal bij elkaar kunnen harken…

Uitgedrukt…
Wat het is, is het… Gezegd bij kleine hoeveelheden, of wanneer iemand maar een heel klein beetje helpt.


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

22-08-2025 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
18-08-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 augustus 2025 - Orval - Florenville

De wandeling.
La Gaume Buissonnière is een buitenbeentje dat al sinds 1986 de Gaume voor wandelaars ontsluit dankzij een enorme lus van 225 km. Aanvankelijk was het gebied wat vergeten door de GR's, al kan dat vandaag niet meer gezegd worden. Hier getuigt een wandelpaal (op Frans grondgebed) van. Wij stappen vandaag 8.7 km en dat is eigenlijk een lange, maar niet zo zware klim uit Orval (en het riviertje de Williers) naar het hooggelegen Florenville. Niet zo zwaar, maar dat is dan zonder rekening te houden met een bijzonder steil pad bij het naderen van Florenville. Het is bovendien hier en daar gevaarlijk toegetakeld door een ruiter met zelfmoordneigingen, wat hier en daar voor flink wat bodemerosie heeft gezorgd.

Het eerste deel van Orval tot Chameleux is zonder meer topklasse en het is dan ook niet verwonderlijk dat zo veel langeafstands- en andere paden hier gebruik van maken. Je loopt parallel met de niet altijd even zichtbare Williers, die hier over enige afstand de landsgrens met Frankrijk vormt. Voorbij Chameleux is het even doorbijten: je volgt langere tijd een eentonige asfaltweg, gelukkig zonder al te veel autoverkeer, tot je rechts een steil en smal pad moet nemen dat je in de buurt van het centrum van Florenville brengt. Onze quotering was dan ook een soort compromis: bepaalde stukken waren zo sterk dat het zonde zou zijn om laag te quoteren: we kwamen uit bij 15.5/20. Dat de TWQ toch 60% bedraagt is daar niet vreemd aan. Kaartje hier of hier.
En nog dit: in de topogids van de GB lees je dat het pad tot Florenville de GR volgt. Dat kan ooit het geval geweest zijn, maar tegenwoordig zoekt/zoeken de GR/GR's andere wegen op en dat vanaf Chameleux.

Je vindt enkele foto's op deze plaats.


Voor wandelaars is deze totempaal vrij herkenbaar. Normale mensen vragen zich ongetwijfeld af of dit niet overdreven is.

Het weer.
Licht bewolkt en een temperatuur rond 20°. Meer moet dat niet zijn.

De stafkaarten.
70/3-4 Villers-devant-Orval (2021) - 67/7-8 Florenville (2021)

Hoe we er geraakten.
We hadden nog net een week om gebruik te kunnen maken van de toeristische buslijn V1, want die stopt er volgende week mee als de Waalse jeugd opnieuw naar school mag. Dus moesten we in Florenville geraken (met 2 overstappen) om daar de V1 te nemen. De terugreis uit Florenville was al een stuk eenvoudiger, met alleen treinen.

Een beetje geschiedenis.
Eigenlijk is er een dubbele opdracht vandaag. Allereerst is er de kaart uit 1922 hieronder. Enkele opvallende dingen:

- Florenville ligt eigenlijk op de kaart die hier links bij aansluit, maar de markt (Place Albert 1er) kon nog net op de kaart van Izel: in de marge van deze kaart zie je, vertrekkend van de markt, de tram richting Sainte-Cécile enerzijds en Bouillon anderzijds;
- meer naar het oosten ligt het Bois dit le Ferme, de tram reed er in eigen bedding richting Florenville Station op lijn 165, maar ook naar de stelplaats van de NMVB;
- verder zie je hoe de tram eerst parallel rijdt met lijn 165 en er wat verder overgaat door middel van een brug, richting Semois (in Moyen, of Izel als je wil).

En de tweede opdracht: zoek een actuele kaart en kijk wat er van de oorspronkelijke trambedding nog is overgebleven. Zoals wel vaker is dat opvallend veel. Mocht je niet zo meteen een kaart bij de hand hebben, ga dan naar de TOPOmap Viewer van het NGI: zie link hierboven, de tweede meer bepaald.

Overigens nog dit: een glorieuze geschiedenis heeft deze tramlijn niet gehad. Eerst stak WO I stokken in de tramwielen en WO II betekende niet minder dan de doodsteek voor deze weinig succesrijke tramlijn: Florenville werd pas bereikt in 1921 en in 1940 was het alweer afgelopen…

En nog even een anekdote: ik nam destijds regelmatig deel aan de uitstappen van de GTF, al hield ik het meestal voorbij halfweg voor bekeken en reed ik met de reguliere treinen terug naar huis. Zo belandden we ook in Virton, waar ik een Railpass (of iets dergelijks, want misschien bestond die toen nog niet) eerste klas wilde kopen voor de terugreis. Alleen, in Virton kenden ze uitsluitend treinen zonder eerste klas (de TT's), en de loketbediende slaagde er niet in om een biljet eerste klas tevoorschijn te toveren. De treinwachter werd erbij geroepen en ik mocht mee: in Florenville zou men klaarstaan met mijn biljet, dat ik uiteraard daar nog moest betalen. Een minuut of twee tijdverlies hoorde er onvermijdelijk bij, maar ik kon probleemloos verder naar Halle sporen.


De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3205 (IC FDR) 07:02 07:14 stipt 76023 (FML) - 73095 (FML) M7 controle: N
Brussel-Zuid - Libramont 2107 (IC LL) 07:33 09:51 stipt 1346 (FNND) - 73066 (NK) M7 controle: J
Libramont - Florenville 5959 (L LL) 09:57 1019 +1 08528 (LL) mr08 Desiro controle: J
Florenville - Orval [V1] 10:30 10:41 +7 ab4201-21  Mercedes Citaro LE C2 Transports Penning
-
Florenville - Libramont 5984 (L LRB) 13:39 14:03 +1 08506 (LL) mr08 Desiro controle: J
Libramont - Brussel-Luxemburg 2136 (IC FBMZ) 14:08 16:03 stipt 1359 (FNND) - 73153 (NK) M7 controle: JJ
Brussel-Luxemburg - Halle 3587 (S FH) 16:15 16:45 +1 08074 (FML) mr08 Desiro controle: J

 

En wat we beleefden.
We waren er niet meteen gerust in, met een krappe aansluiting in Libramont en een twee-uurdienst voor de V1 in Florenville en in Halle konden we al meteen kennismaken met de onhebbelijkheden van de NMBS: IC 3205 naar Dendermonde bestaat uit 4 rijtuigen i.p.v. 10 (en IC 3406 naar Turnhout is helemaal afgeschaft, al staat die trein vandaag niet op ons programma…). Ik begrijp natuurlijk wel dat men treinen laat rijden die op de stille momenten gehalveerd kunnen worden, maar eigenlijk doen er zich toch wel veel problemen voor, omdat een van beide rijtuigstellen het laat afweten. En de combinatie hoogdag - zaterdag - zondag is waarschijnlijk ook geen garantie voor correcte samenstellingen. (Op de verbinding Charleroi - Antwerpen is men er trouwens al enkele jaren van afgestapt.) Maar het valt allemaal nogal mee: de vakantie is nog niet helemaal voorbij en de toeloop is nog niet maximaal: we komen zelfs stipt in Brussel-Zuid aan. Daar zien we dat de nochtans op de schermen aangekondigde IC naar Luxemburg vandaag niet verder rijdt dan Arlon. Maar gelukkig heeft dat geen invloed op onze verplaatsing: de trein haalt maximaal 5 minuten vertraging (na een verlengde stilstand in Ottignies) en komt zelfs nog een minuutje te vroeg in Libramont aan. Pikant detail: de tbg roept regelmatig om dat er in de hele trein (5 rijtuigen!) geen enkel functionerend toilet is. Er zijn ongetwijfeld reizigers die zich al verheugen op de onverwachte overstap in Arlon.

Nog voor het vertrek komt de tbg in L 5959 rond voor controle. Dat gebeurt bijna nooit, maar misschien is het een uiting van gezond verstand: uit Libramont vertrekken namelijk 2 L-treinen naar Arlon, een trage via Virton en een minder trage langs Marbehan. Snelle controles kunnen het aantal verdwaalde reizigers beperken.

Aan het station van Florenville, waar nu een vijftal bussen van Penning geparkeerd staan, buiten de TEC-site, is het weer eens zoeken naar de juiste halte voor de V1. Bij de TEC-Luxembourg vindt men het niet nodig de eindbestemming van de bussen op de halteborden aan te brengen. Veel meer dan dat er wel eens een bus komt, zegt het stickertje V1 niet, net zomin als het stickertje met de vette S, die allerlei (toegankelijke) schooldiensten moet voorstellen. Dat ik niet de enige ben die twijfelt, is duidelijk: een wandelaar wil naar Herbeumont, maar voor hem is het evenmin duidelijk aan welke kant van de straat hij de bus moet nemen. (Nog een anekdote: bij de TEC-Luxembourg heeft men het nooit erg nauw genomen met de info. Toen ik lang geleden eens aan de loketbediende van het NMBS-station vroeg of de NMVB geen dienstregelingen meer uithing in het treinstation, zei die dat het antwoord van de NMVB was: wie de bus gebruikt weet het wel, en anderen zijn er toch niet…) Onze bus heeft wat vertraging en die groeit naarmate we Orval naderen.

Voor de terugreis rekenen we NIET op lijn 23 die sinds vorig jaar Florenville met het station verbindt. De dienstregeling verontrust me: je kunt eruit afleiden dat de bus naar het station 2 minuten voor de aankomst uit de tegenrichting vertrekt; ik ga er namelijk vanuit dat bussen de hele tijd pendelen, en met 3 minuten overstaptijd aan het station kiezen we voor de bijna 2 km lange afdaling naar het station. (Dat hebben we in het verleden al vaker gedaan, toen er nog geen regelmatige verbinding station - centrum was.) Als we bij het station aankomen, wordt het raadsel van de onmogelijke dienstregeling opgelost: lijn 23 ("prolongé vers Arlon") is het verlengde van lijn 22 Arlon - Florenville en dus is het niet telkens weer dezelfde bus die de korte lijn 23 afwerkt. Maar 3 minuten tussen bus en trein lijkt me riskant.

L 5984 rijdt zo goed als op tijd. Net voor Libramont valt de trein abrupt stil; kenners zullen dit wel kunnen benoemen, zeker als duidelijk wordt dat het stel vrijwel meteen opnieuw startklaar is. IC 2136 rijdt een vlekkeloze rit. De aansluitende L 3587, die nu tijdelijk uit Brussel-Luxemburg vertrekt ook. Alleen is het opvallend dat de halte Huizingen blijkbaar niet bediend wordt: daar zijn alle elektronische hulpmiddelen het over eens. Navraag bij de tbg leert ons dat er werken zijn, waar overigens niks van te merken is. Dat zou ook moeilijk zijn, vermits het de werken op lijn 96N (Brussel - Franse grens) betreft… Maar goed, we hebben de wat precaire uitstap zonder problemen tot een goed einde gebracht.

De treinlectuur.
Alena SCHRÖDER, Junge Frau, am Fenster stehend, Abendlicht, blaues Kleid. De lange titel verwijst naar een tijdens WO II verdwenen vermeende Vermeer. Het Israëlische consulaat probeert eventuele gerechtigden op te sporen om eventueel restitutie van het schilderij te doen, gesteld dat het gevonden kan worden.

Juli ZEH, Onder buren.


Je leest regelmatig dat de politie wakkere burgers feliciteert als ze verdachte personen hebben gesignaleerd. Je vraagt je af waarom dat niet gebeurt als het om roekeloze autobestuurders gaat: die zijn veel gevaarlijker dan de meeste inbrekers.



Uitgedrukt…
w'ebbe zeulfs nog geweist da'… (we hebben zelfs nog geweest dat…) : we hebben zelfs nog meegemaakt dat…


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

18-08-2025 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
17-08-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 augustus 2025 - een half uurtje langs lijn 94

16 augustus was de eerste dag waarop de HST's omgeleid werden via lijn 94. Tijd dus om even post te vatten in de buurt van OW11 (kp 17.5), zo een 400 m van de sinds lang afgeschafte OW 13. In een half uurtje tijd kon ik een mooie potpourri aan binnen- en buitenlandse treinen vastleggen.

In een willekeurige volgorde:

MR 08202 met S 2282 Mechelen - Denderleeuw

HLE1920 met IC 1910 Tournai - Brussels-Airport

Eurostar stel 4033 met 9116 London-Saint-Pancras - Brussel-Zuid

Dezelfde Eurostar stel 4034

Eurostar 4301 met 9423 Paris-Nd - Essen Hbf (onder voorbehoud, mijn interesse en kennis van internationale treinen is uiterst beperkt

Eurostar 4536 met 9327 naar Paris-Nord. Zelfde opmerking.

MR 471 met IC 1932 Brussels-Airport - Tournai.

Veel kijkplezier.

17-08-2025 om 10:03 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-08-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 augustus 2025 - Bevel

De wandeling.
In 1993 publiceerde Lannoo in zijn toch wel indrukwekkende reeks Lannoo's Dicht-bij-Huisgidsen "Wandelen door Vlaamse dorpjes" met 50 wandelingen, 10 voor elke Vlaamse provincie. Wij volgen vandaag wandeling 4 Gestel: in het Land van Arkel. Nu ja, we zetten deze wandeling volledig naar de hand van de OV-gebruikers die we nog altijd zijn: Gestel is alleen bereikbaar met de flexbus en eigenlijk kennen we het inderdaad mooie dorp al van vorige gelegenheden; dus gingen we op zoek naar een alternatief dat wel vlot bereikbaar was met het OV. En daarom lieten we Gestel voor wat het was en kwamen we niet voorbij het Hof van Rameien (dat trouwens in de steigers staat), maar ook: we hoefden geen onaangename betonweg te volgen tussen Gestel en Rameien. Beginpunt was de halte Bevel Itegemsesteenweg en dat liet ons toe om vrij snel aan te sluiten op het door het toenmalige Vakantiegenoegens (nu Pasar) beschreven traject, en wel ter hoogte van de Kruiskensberg, het enige bos"rijke" deel van de tocht. Al de rest was namelijk een rustige wandeling langs de Grote Nete, zoals ongetwijfeld gemakkelijk te herkennen valt op deze kaart of op deze. Met de aanloop naar de bushalte er 2 keer bij kom je aan 7.5 km, waarvan 82% over onverharde wegen; zelfs een deel van de aanlooproute is onverhard. (We quoteerden dan ook 16.5/20.) Dat de rivieroevers daar een belangrijk aandeel voor zich van nemen, spreekt vanzelf.

De titel In het land van Arkel kan dan historisch wel verantwoord zijn - er wordt uitvoerig op ingegaan in de inleiding tot de wandeling- maar mocht je Land van Arkel willen opzoeken, dan kom je in Nederland terecht. Dat hier toch Arkel vernoemd wordt, heeft alles te maken met typisch Middeleeuws gehuw en getouwtrek, waarbij gebieden nu eens onder het ene dan weer onder het andere bewind terechtkomen.
En ja, het werd weer een korte wandeling, want we doen aan horse-sitting en een paard van 33 jaar oud kun je moeilijk lang op zijn eten laten wachten…


De Grote Nete speelt de hoofdrol.


De brug over de Grote Nete in de buurt van het Hof van Rameien.


Het weer.
Zwaar bewolkt tot betrokken, rustig, 22° en dus aangenaam stappen.

De stafkaarten.
16/5-6 Lier (2016)

Hoe we er geraakten.
Voor een keer speelt de basisbereikbaarheid volop in ons voordeel: de nieuwe lijn 85 Lier - Herentals bedient Bevel nu elk uur. In Herentals zijn de aansluitingen van en naar de IC Turnhout - Halle - Binche het best en dus rijden we door tot Herentals. In Lier zou het bijna een uur wachten op aansluiting zijn.

Een beetje geschiedenis.
Eigenlijk zat er tot voor kort één constante in de bediening van Bevel: kort na WO II vinden we al een tabel 184 Lier - Herentals, die eigenlijk nauwgezet de spoorlijn 15 volgt tussen beide steden. Bevel valt wat uit de boot: uit Nijlen vertrekken er per dag 2 ritten naar Bevel en terug, alsof de bediening niet bijster belangrijk is. Dat aantal ritten zal in de loop van de jaren wel stijgen: zo vinden we in 1982 al 9 ritten van maandag tot vrijdag, 6 op zaterdag en 3 op zondag. Maar het blijft al die tijd bij een uitbreiding van de buslijn die vanaf 1957 onder het nummer 15a gaat rijden. Vanaf 2007 krijgt de uitbreiding naar Bevel (en Herenthout) het nummer 151, lijn 15a heet nu 150.

Geheel volgens de principes van de basisbereikbaarheid wordt vanaf 2023 een nieuwe lijn 85 ingevoerd die Lier met Herentals verbindt via Bevel en Herenthout. De oude lijn 150 wordt nu lijn 84 naar Vorselaar: het is één van die lijnen die inboet omdat ze parallel loopt met een spoorlijn. En de nieuwe verbinding tussen Lier en Herentals wordt lijn 85, in januari 2024 en dit tot grote tevredenheid van de busgebruikers als we de kranten uit die tijd mogen geloven.


De verbinding.

Halle - Herentals 3407 (IC FTR) 08:21 09:36 +4 1924 (NK) - 61040 (FCL) M6 controle: N
Herentals - Bevel [85] (Lier) 09:53 10:18 +3 ab1115-13 MAN Lion's City J. De Reys & Zn
-
Bevel - Herentals [85] (Herentals) 12:41 13:07 stipt ab639-036 MAN Lion's City De Duinen
Herentals - Halle 3435 (IC LBH) 13:23 14:40 +3 1924 (NK) - 61040 (FCL) M6 controle: JJ

 

En wat we beleefden.
De IC naar Turnhout rijdt zowat het hele traject tussen Halle en Herentals met 3-4 minuten vertraging. Veel rustiger dan deze rit kun je niet hebben; alleen tussen Halle en Brussel-Noord is de bezetting noemenswaardig. Opvallend: vanaf Vilvoorde gaat de trein al over lijn 27 wat verklaart dat hij zowel in Vilvoorde als in Mechelen op spoor 3 komt.

Er is maar één bus zonder gps-gegevens en dat is de onze, die van 9:53, maar de bus staat al klaar. Wij hebben ervaren dat je bij ontbrekende gps-info in ongeveer de helft van de gevallen geen bus ziet opdagen. Vandaag hebben we geluk.
De terugrit verloopt even ontspannen: een rustige busrit, met toch wel wat instappers, en een treinrit in hetzelfde rijtuig als vanmorgen. Tot vlak voor Brussel-Noord loopt het stipt, maar we staan een tijd stil voor Brussel-Noord. Dat resulteert in 5 minuten vertraging, in Halle is de vertraging al opnieuw gereduceerd tot 3 minuten. Het gebrek aan controle in de voormiddag wordt nu gecompenseerd: controle na Mechelen en na Brussel-Zuid, uiteraard door een andere tbg. Ik heb liever dat ik mijn biljet twee keer moet tonen dan helemaal niet…

De treinlectuur.
Louis van DIEVEL, De koers. Een jonge wielrenner komt ten val en sterft aan zijn verwondingen. Zijn weduwe is ervan overtuigd dat dit meer is dan een spijtig ongeval.

Juli ZEH, Onder buren.

.
Trump en Poetin zien elkaar in Alaska. De sfeer zal daar wel ijzig zijn… En hopelijk ruilt men Alaska niet voor…

En vanmorgen hoorde ik Test-Aankoop over de radio verkondigen dat klanten met een variabel elektriciteitscontract maar beter zoveel mogelijk energie gebruiken omdat ze anders zullen betalen voor het overschot aan elektriciteit. Dat is moeilijk te verteren voor al die generaties die hun leven lang geprobeerd hebben om op energie te besparen. Maar ergens zal er wel een ingenieur (of een team) rondlopen die dit allemaal perfect normaal en logisch vindt. Ik niet…

Uitgedrukt…
Stekt ons' 'Ier zen ugen nie uit… (Steek ons Heer zijn ogen niet uit.) Klaag niet als je feitelijk niet te klagen hebt.


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

08-08-2025 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Foto's van kastelen, dat zie ik graag. (eddy meuris)
        op 10 maart 2025 - Brasschaat - Deurne (GR12)
  • Inhoud blog
  • 22 december 2025 - Esneux (Artistes)
  • 11 december 2025: Zemst
  • 4 december 2025 - Waha
  • klaagmuur van het OV: november 2025
  • 10 november 2025 - Zelem

    Archief per maand
  • 12-2025
  • 11-2025
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!