Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
28-09-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 september 2025 - Lummen

De wandeling.
Eén van de oudste wandelfolders die ik hier nog liggen heb, dateert van 1989: Wandelwegen in Lummen. Kiezen uit zo een prehistorisch gestencild boekje met rudimentaire artisanale kaartjes houdt natuurlijk allerlei risico's in, maar meestal heb je wel een idee vooraf als je zo een tocht op een topografische kaart uittekent. Het nummer 2 brengt je langs een mooie weg, waar het lawaai van het verkeer op de N725 nooit ver weg is, naar de Kapel van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart, ook de kapel van de Beukenboom genoemd en verder naar het domein van de Duizendjarige Eik. Tot daar valt het mee, behalve de halve kilometer langs de N725 die op zijn Waals is ingericht: de voetganger wordt verbannen naar de grasstrook en de fietser moet maar hopen dat het noodlot vandaag niet op hem valt. Maar toch vallen al de stukjes onverhard (TWQ is 26%) in de eerste 4.5 km. De rest is de terugtocht naar het vertrekpunt, voorbij het indrukwekkende O.C. Sint-Ferdinand(us) en de straten die naar het centrum van Lummen voeren. We quoteerden toch nog 13/20. Kaart routeyou en NGI.


Deze weg die klimt naar de Willekesberg ziet er top uit, maar hij loopt zo goed als volledig parallel met de N725 en het lawaai van het verkeer is erg storend.


De Duizendjarige Eik heeft zelfs een plaatsje op de stafkaart gevonden!

Meer foto's op deze plaats.

Het weer.
Zwaar bewolkt, fris (14°) en rustig (2Bf).

De stafkaarten.
25/5-6 Diest (2017) - 25/1-2 Tessenderlo (2017)

Hoe we er geraakten.
Lummen wordt bediend door de buslijnen 34 (Hasselt - Beringen) en 35 (Diest - Houthalen), beide met een uurdienst. Ze geven onderlinge aansluitingen aan de halte Frederickxstraat. Sinds december beschikken we over een rechtstreekse trein Halle - Diest (IC Quiévrain - Tongeren); de aansluiting in Diest is wel erg ruim; het kan met een betere overstap als we een overstap in Leuven inplannen, maar de tijdswinst weegt niet op tegen de overstapvrije verbinding.

Een beetje geschiedenis.
In mijn zoektocht naar trein-, tram- of busverbindingen in Lummen voor WO II kwam ik van een kale reis thuis. Lummen lijkt wel tussen alles in te liggen. Het is pas in het spoorboekje van 9 mei 1948 dat ik Lummen voor het eerst aantref, in een tabel 331 Hasselt - Tessenderlo. (met een zestal ritten in elke richting per dag). Later zou het tabelnummer 326 worden. Op 29 september 1959 werd de bediening uitgebreid met een nieuwe lijn 35c: Diest/Tessenderlo - Hasselt. Lummen kon profiteren van de ritten van en naar Diest én Tessenderlo. Op 4 oktober 1959 (of ergens in die buurt, want bij de NMVB bracht men wijzigingen aan wanneer het hén paste) kwam er een nieuwe lijn 30 (tabel 1155) Sint-Truiden - Herk-de-Stad - Lummen - Beringen. Met de invoering van de basismobiliteit werd Lummen een belangrijke draaischijf in het OV van een ruime omgeving; in mijn eigen gemeenterepertorium vond ik de lijnen 7 29 30 35c 90 91 92 en de snellijn 178 terug. De basisbereikbaarheid zorgde voor een rationalisatie - zoals dat heet: als vaste, gecadanceerde lijnen bleven de lijnen 34 (Hasselt - Beringen) en 35 (Diest - Houthalen) over, aangevuld met niet minder dan 9 schooldiensten!


De verbinding.

Halle - Diest 1708 (IC FTG) 09:26 10:34 stipt 76011 (FHS) - 73162 (FHS) M7 controle: J
Diest - Lummen  [35] (Houthalen) 11:24 11:51 +1 ab642-044 MAN Lion's City 12E Reizen De Valk
-
Lummen - Diest [35] (Diest) 14:08 14:36 +3 ab616-056 MAN Lion's City 12E Autobusbedrijf G. Mebis
Diest - Halle 1737 (IC FQ) 15:31 16:34 +2 76114 (FHS) - 73181 (FHS) M7 controle: N

 

 

En wat we beleefden.
Het houdt niet op met de gewijzigde samenstellingen: IC 3408 naar Turnhout rijdt met een stel M6-rijtuigen i.p.v. de gebruikelijke vierledige stellen en IC 1930 maakt het nog bonter, en dat blijkbaar al sinds maandag het geval, met combinaties van M6 en M7. Ook onze IC 1708 rijdt trouwens met een homogeen stel M7-rijtuigen, waar ik M6 verwachtte. De reis naar Diest verloopt helemaal volgens het boekje. We hebben een aansluiting van 50 minuten naar bus 35, maar gelukkig heeft het station nog een stationsbuffet die naam waardig. Sinds onze laatste keer in Diest is hier wel een en ander veranderd: sporen 1 en 2 hebben nu hoge perrons en wie de lift niet wil gebruiken, kijkt tegen een hoge trap aan.

Zowel de heen- als de terugreis naar en van Lummen verlopen in een elektrische MAN-bus. Bij de halte Lummen Frederickxplein staan inderdaad 4 bussen, onderling aansluitend. De bus van de terugrit heeft wel 10 minuten vertraging; ik ben natuurlijk benieuwd hoe het dan zit met de aansluitingen. Niet goed dus, want de bus van lijn 34 naar Hasselt vertrekt gewoon op tijd, zonder te wachten op de bus in vertraging. Tenzij er een communicatie tussen bus en bus of tussen dispatch en bussen is geweest, want er lijkt inderdaad geen overstapper te zijn.

Ook de treinreis verloopt in de beste orde, zoals dat heet. De trein van 10 rijtuigen heeft wel 5 AB-rijtuigen mee, wat het aantal aangeboden tweedeklasplaatsen drastisch verkleint. In Halle zitten de benedenverdiepingen inderdaad goed vol en dan zijn er al veel reizigers uitgestapt. Wat is dat toch met die treinsamenstellingen met veel te veel AB-rijtuigen?

De treinlectuur.
Dorothy L. SAYERS, Have his carcase.
Frederik Willem DAEM, Tekens van leven.



Ergens moet er een algoritme bestaan dat maakt dat jouw optie altijd ontbreekt in het keuzemenu van de automatische klantendiensten.

Uitgedrukt…
Er een handje van weg hebben… Ergens overweg mee weten, soms (vaak?) ook negatief.


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Foto's van kastelen, dat zie ik graag. (eddy meuris)
        op 10 maart 2025 - Brasschaat - Deurne (GR12)
  • Inhoud blog
  • 26 september 2025 - Lummen
  • 22 september 2025 - Ourt
  • 19 september 2025 - Neufchâteau
  • 10 september 2025 - Muno - Herbeumont
  • 5 september 2025 - Wielsbeke

    Archief per maand
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!