De wandeling. Gouvy heeft in samenwerking met het NGI een wandelkaart uitgegeven met niet minder dan 36 lussen in alle deelgemeenten van het uitgestrekte grondgebied. We trekken naar Baclain, waar we wandeling 28 zullen volgen: Les Masotais. Die Masotais (vaker met dubbele s) zijn kleine, kabouterachtige en vrij kwaadaardige wezentjes en we zijn er inderdaad onderweg ook wel wat tegengekomen, zij het dan alleen op schildjes die blijkbaar voor een aanvullende bewegwijzering zorgen voor een wandeling die voor de rest goed te volgen is dankzij rode rechthoeken, die oordeelkundig zijn aangebracht. De wandeling is net geen 8 km lang, de TWQ bedraagt 71%, hoofdzakelijk mooie boswegen, die er na de recente regen al vrij modderig bij lagen. Gelukkig bezorgen de olifanten in die gevallen voor alternatieve paadjes. En wie wil genieten van weidse vergezichten over prachtig golvende weiden, moet zeker zijn kans wagen in Baclain. Kaart.
 We kruisten de Ruisseau du Wé de Halleux drie keer! Elke ontmoeting was een verademing.
 Buiten het bos werden we getrakteerd op adembenemende panorama's.
 In juli 2022 stapten we vanuit Cherain en passeerden zo ook in Baclain. Drie jaar later stond dezelfde bus weer op krek dezelfde plaats!
Alle foto's vind je op deze plaats.
Het weer. Half bewolkt en toch nog vrij fris. De stafkaarten. 55/7-8 Odeigne (2017) - 56/5-6 Gouvy (2017) Hoe we er geraakten. Dit was nog eens een echte expeditie met het OV en als we die dag niet hopeloos in de knoei wilden geraken, moesten we de bus van lijn 89 om 10:36 in Gouvy kunnen nemen. Gouvy is nu wel al enkele jaren om het uur bereikbaar, maar verder gaat het absoluut niet frequent met de bus. En dus bouwen we - ondanks het vroege uur - toch reserve in: ik vind de aansluiting van de IC uit Oostende naar de IC naar Luxemburg absoluut onbetrouwbaar en om het nog erger te maken wordt die alleen maar verzekerd als de vertraging minder is dan 5 minuten. En dus verkiezen we de IC naar Welkenraedt boven die naar Eupen. Voor de terugrit ligt het eenvoudiger, al houden we ook nu rekening met een eventuele vertraging van de IC uit Luxemburg bij aankomst in Liège-Guillemins. Maar de gevolgen daarvan zijn futiel… Een beetje geschiedenis. We stapten in 2022 al in Cherain en toen kwamen ook de gebruikte buslijnen ter sprake. Wel even doorscrollen naar onder tot Cherain.
Toch nog even de focus op lijn 89. Dit is een relatief jonge lijn, want ze kwam er pas op 09.01.1995. Ze werd toen nog als bus express geafficheerd, maar ondertussen is ze gewoon een directe lijn die alleen stopt aan de haltes in de dienstregeling. In wezen is er maar één belangrijke wijziging sinds 1995: toen reden alle bussen langs het station van Gouvy, dt is nu niet meer voor alle ritten het geval: in de richting Vielsalm blijft er zelfs maar één rit meer over die het station van Gouvy bedient.
De verbinding.
Halle - Brussel-Zuid |
3205 (IC FDR) |
07:02 07:14 |
+1 |
76033 (FML) - 73040 (FML) |
M7 |
controle: N |
Brussel-Zuid - Liège-Guillemins |
0406 (IC GWK) |
07:28 08:31 |
+1 |
1881 (NK) - 61073 (LK) |
M6 |
controle: J |
Liège-Guillemins - Gouvy |
5309 (IC lux) |
09:07 10:21 |
+4 |
08537 (LL) |
mr08 Desiro |
controle: J |
Gouvy - Baclain |
[89] (Bastogne) |
10:36 10:47 |
+2 |
ab4516 |
Jonckheere Transit 2000 |
Houffalize |
- |
|
|
|
|
|
|
Baclain - Vielsalm |
[89] (Vielsalm) |
13:12 13:30 |
-1 |
ab4516 |
Jonckheere Transit 2000 |
Houffalize |
Vielsalm - Liège-Guillemins |
5334 (IC FL) |
13:52 14:55 |
stipt |
08537 (LL) |
mr08 Desiro |
controle: J |
Liège-Guillemins - Brussel-Noord |
0537 (IC FSD) |
15:02 15:51 |
+3 |
1857 (FSD) - 73030 (FSD) |
M7 |
controle: J |
Brussel-Noord - Halle |
1937 (IC FTY) |
16:01 16:24 |
+8 |
1833 (FSD) - 61061 (FBMZ) |
M6 |
controle: N |
En wat we beleefden. Het ziet er eigenlijk al meteen onheilspellend uit: de werken op lijn 43 tussen Rivage en Angleur duren langer dan voorzien en dus wordt het gokken dat dit probleem toch snel opgelost raakt. Er is trouwens nog een tweede probleem in het Luikse: tussen Guillemins en Saint-Lambert ligt het verkeer stil, door een tussenkomst van de ordediensten. Volgens L'avenir is er brand uitgebroken in een trein en dus rijden er geen treinen tussen Guillemins en Saint-Lambert. We vertrekken met een bang hartje, maar uiteindelijk zal het allemaal nog meevallen. IC 3205 en 406 rijden zo goed als stipt en dan wordt het afwachten hoe het zit met IC 5309. De normale toestand op lijn 43 is ondertussen hersteld, maar in Liège kunnen we nog veel vertragingen optekenen richting Herstal en verder. IC 5328 die onze IC 5309 wordt, heeft wel wat vertraging, maar erg omineus ziet het er niet uit. Alleszins minder dan wat je uit de aankondigingen kunt afleiden: "onze" trein staat aangekondigd als die van 8:07, pertinent fout, en ook de werken lijken nog niet beëindigd, al zijn ze allang verdwenen uit de app. Doordat de sporen wat langer bezet blijven, moet onze IC binnenkomen op bezet spoor en ja, dat veroorzaakt bijkomende vertraging. We zullen uiteindelijk met "maar" 4 minuten vertrekken en er is dus zeker nog geen man overboord. In Aywaille is het wel wachten op een tegemoetkomende IC met meer dan 20 minuten vertraging. Onze vertraging was ondertussen geslonken tot 1 minuut, maar nu tekenen we weer 5 minuten op. Als we in Gouvy op de bus staan te wachten, merken we dat een bus van lijn 163c ongeveer gelijk met de onze naar Bastogne zal vertrekken, maar voor ons is de enige bruikbare de 89. Overigens, in Gouvy lijkt nooit wat te veranderen, zelfs Aribus functioneert hier nog! Die bus van lijn 89 is een van de ritten die ook het station van Gouvy bedienen. Voor ons is dat al enkele keren erg handig geweest. Het is een directe bus, die al bestond lang voor de TEC met expressbussen uitpakte. Dat is een subtiel verschil: deze direct, noch de bekendere expressbussen bedienen ver van alle halten, maar er is wel een tariefverschil: voor de express betaal je meer. De bus rijdt met enkele minuten vertraging, en er is niet zoveel tijd tussen aankomst en vertrek terug in Baclain, maar het zal toch wel lukken.
De terugrit gebeurt ook met een 89, maar deze rijdt niet langs Gouvy. Dat zorgt meteen voor een complexe halte-inplanting, maar met de middelen van tegenwoordig is dat geen probleem. Overigens hangt aan het haltebord een duidelijke dienstregeling. Hoe anders zou dit zo vele jaren geleden geweest zijn met de rood-witte haltebordjes? Deze bus bedient het vluchtelingenasiel van Courtil. Lang geleden was dit een legerdomein maar nu zijn de instappers uitsluitend vluchtelingen die de desolaatheid van het kamp van Courtil willen ontvluchten en daarvoor maar enkele keren per dag gebruik kunnen maken van deze buslijn.
Veel valt er over de terugreis niet te vertellen: in Vielsalm zijn er veel reizigers: de meeste mensen die in Courtil in de bus gestapt zijn en een groep leerlingen met leraars die deze laatste dag voor hun vakantie gevuld gekregen hebben. We komen stipt in Liège aan en bereiken tegelijk met de IC naar Oostende perron 2. Eenmaal in de trein roept een tbg om dat er achteraan de trein nog veel vrije zitplaatsen zijn. En een bedelaar die ons papieren zakdoekjes wil aansmeren, zorgt voor wat afwisseling tussen Leuven en Brussel-Noord. Zijn modus operandi doet me terugdenken aan een novelle van Cyriel Buysse die ik jaren na elkaar voorgelezen en besproken heb in het 4de jaar humaniora. Peetje Raes staat aan het hoofd van een bedelbende maar in plaats van te bedelen, bidden ze voor de inwoners van de huizen waar ze aankloppen. Niet ingaan op het gebed zou wel eens een vloek over hen kunnen afroepen en dus werd er mild geschonken. Ook deze bedelaar heeft een afbeelding van het Heilig Hart van Jezus op zijn begeleidende briefje, maar in deze geseculariseerde wereld komt er nog nauwelijks respons op. (Ik schreef net dat ik deze novelle jaar na jaar voorgelezen heb en ik hoor sommigen al denken: weer zo eentje die jaren na elkaar hetzelfde riedeltje declameerde. Ik kan je verzekeren dat de jarenlange herhaling tot een ongelooflijk groeiend inzicht in de aangeboden leerstof met zich meebrengt. Een van de mooiste momenten was dan ook die leerling die na de les even bleef hangen en zei: je kunt zien en horen hoe je achter deze tekst staat. Dat kon alleen doordat ik elk jaar opnieuw dieper in de tekst ondergedompeld werd… Elk jaar hetzelfde vertellen heeft dus meer voor- dan nadelen…) IC1937 gaat redelijk vlot door de NZV, maar snel gaat het pas als hij in Lot op lij 96E terechtkomt: tot daar is hij gehinderd door S 3786, die we in Buizingen inhalen. Met 8 minuten noteert deze IC 1937 de enige noemenswaardige vertraging van de dag.
De treinlectuur. Bret EASTON ELLIS, Lunar Park. Alena SCHRÖDER, Bij jullie is het altijd zo ontzettend stil.
 Magistraten die leren van de vakbonden… wie had dat ooit kunnen denken?
Uitgedrukt… Zo stom als 't paard van Christus, en dat was een ezel… Spreekt voor zichzelf, zeker?
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
|