Burgerbegroting gaat volledig digitaal wegens corona-maatregelen: inwoners verdelen geld online over 12 thema’s
Al voor de zevende keer krijgen inwoners van het district Antwerpen de kans om te beslissen over de verdeling van 1,4 miljoen euro ofwel 10% van de volledige begroting van 2021. Omwille van het coronavirus worden de fysieke stemmomenten dit jaar geannuleerd. Het geld verdelen kan vanaf nu dus enkel online, tot en met dinsdag 31 maart 2020.
Meer dan 1000 bewoners kozen eerder deze maand al de 12 thema’s van de Burgerbegroting. Nu is het weer aan de inwoners van het district om te beslissen hoeveel geld ze willen inzetten op deze thema’s.
Femke Meeusen, districtsschepen bevoegd voor participatie & Burgerbegroting, licht de beslissing toe om dit jaar enkel online geld te verdelen: “De fysiekestemmomenten van zondag 29 maart hebben we wijselijk geannuleerd uit voorzorg voor het coronavirus.De gezondheid van onze inwoners primeert. Inwoners kunnen nu dus enkel online geld verdelen via https://doemee.burgerbegroting.be. Vorig jaar introduceerden we voor het eerst deze mogelijkheid. Dit verliep vlot en het geld online verdelen is zeer gebruiksvriendelijk. Inwoners kunnen aan de hand van schuifbalkjes eenvoudig zelf bepalen op welke thema’s ze het meeste geld inzetten.Op die manier beslissen ze mee over de toekomstplannen in district Antwerpen. We sporen iedereen aan om te klikken en te verdelen.”
Inwoners die zich registreren op https://doemee.burgerbegroting.bekunnen snel en eenvoudig duidelijk maken hoeveel geld van het totale bedrag ze in een bepaald thema willen investeren. Online geld verdelen is nog mogelijk tot en met dinsdag 31 maart.
Vanaf woensdag 1 april kan iedereen projecten indienen voor de thema’s en de gekozen budgetten op diezelfde website.Een overzicht van de thema’s en de volgende stappen staat ook op www.burgerbegroting.be.
Kwartier Z wordt triagepunt voor mogelijke coronapatiënten
Provinciebestuur stelt deel van het Gouverneur Kinsbergencentrum gratis ter beschikking
Kwartier Z, een deel van het Gouverneur Kinsbergencentrum in Wilrijk, wordt vanaf vrijdagnamiddag 20 maart een voorpost voor de spoedafdeling van het UZA om de mogelijke toevloed aan coronapatiënten op te vangen. De coördinatie van het triagepunt gebeurt door de plaatselijke huisartsenkring. De provincie Antwerpen verleent haar volle medewerking aan dit initiatief en stelt onder meer het gebouw gratis ter beschikking.
Het triagepunt opent vanmiddag, vrijdag 20 maart om 14 uur. Voorlopig wordt enkel op vaste tijden gewerkt, maar alles is erop voorzien om indien nodig snel over te schakelen naar een 24/7-werking.
De beschikbare ruimte in het Gouverneur Kinsbergencentrum is ingericht voor 3 artsen, met 2 onderzoekslokalen en een onthaal. Deze ruimte wordt volledig afgesloten van de rest van het gebouw met een veiligheidssluis.
Het is niet de bedoeling dat patiënten zichzelf spontaan aanbieden aan het triagepunt; dat gebeurt enkel op afspraak en na doorverwijzing door de huisarts. Op een afgescheiden deel van de parking wachten ze in hun auto tot ze telefonisch verwittigd worden dat ze aan de beurt zijn. De plaatselijke huisartsenkring Zuid (Hoboken, Kiel, Wilrijk / HAAZ) coördineert de werking van het triagepunt.
“ We hebben deze locatie spontaan aangeboden als extra ondersteuning, ” zegt gedeputeerde Kathleen Helsen. “ In normale omstandigheden is Kwartier Z een centrum voor anders leren, anders werken en samenwerken in de zorgsector. Maar in deze uitzonderlijke tijden moet iedereen zijn verantwoordelijkheid opnemen. Daarom stellen wij onze infrastructuur graag ter beschikking om er een triagepunt van te maken. We doen dat gratis; ook de kosten voor telefonie en ICT nemen wij voor onze rekening. “
PRAKTISCHE INFO
Omwille van de privacy van patiënten en hulpverleners is het maken van beelden niet toegelaten zonder expliciete toestemming en vooraf gemaakte afspraken.
Beleidsverantwoordelijken: Kathleen Helsen, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor Zorgeconomie
Gouverneur Cathy Berx vertegenwoordigt de provinciale, gewestelijke (Vlaamse) of federale (Belgische) overheid in de provincie Antwerpen. In die hoedanigheid vormt de gouverneur de schakel tussen de vier bestuurlijke niveaus: de federale overheid, de Vlaamse overheid, de provincie en de steden & gemeenten. Zij woont de provincieraden bij en zit de deputatie - het politieke hart van de provincie- voor. Als commissaris van de Vlaamse regering houdt zij bestuurlijk toezicht op de gemeenten en OCMW’s en kan zij beslissingen schorsen die strijdig zijn met de wetten, decreten en besluiten van de federale of Vlaamse regering. Als commissaris van de federale regering heeft de gouverneur vooral taken op het gebied van ordehandhaving, veiligheid en rampenmanagement.
Gouverneur roept iedereen op maatregelen tegen verspreiding Covid-19- virus nauwgezet na te leven
We hebben maar één kans om de epidemie te vertragen en dat is NU. Alleen samen kunnen we de verspreiding van het Covid-19-virus vertragen. Alleen samen kunnen we de piek voor ons uit schuiven en verkleinen. Dat is absoluut noodzakelijk om ervoor te zorgen dat onze gezondheidszorginfrastructuur de toevloed van (zeer) zwaar zieke patiënten in de ziekenhuizen zal blijven aankunnen.
In de provincie Antwerpen komt de Provinciale Crisiscel onder leiding van gouverneur Cathy Berx dagelijks samen om de federale maatregelen consequent uit te voeren en de uitvoering ervan te coördineren. Ook vragen van de lokale besturen, van burgers, bedrijven, instellingen,… uit de provincie worden tijdens dit overleg besproken. De Provinciale Crisiscel staat in nauw contact met het Nationaal Crisiscentrum. De uitwerking van de maatregelen en beleidsbeslissingen is immers een complexe oefening en vraagt voortdurende afstemming, ook met de andere overheden.
Gouverneur Cathy Berx:
“Sinds vrijdag 13 maart 2020 middernacht zijn cruciale maatregelen van kracht in ons land om de verspreiding van het Covid-19-virus af te remmen en de kwetsbaren in onze samenleving te beschermen. In het belang van uw eigen gezondheid en die van al wie kwetsbaar is: besef de ernst van de situatie en omzeil de maatregelen niet! Alleen samen kunnen we deze epidemie aan. Want hoewel dit virus voornamelijk kwetsbare groepen zoals ouderen en mensen met een slechte gezondheid treft, kan het ook risicovol zijn voor jongeren en volwassenen.
Besteed daarom voldoende aandacht aan persoonlijke hygiëne en beperk het rechtstreeks sociaal contact. Houd altijd voldoende afstand. Wees waakzaam en alert voor symptomen, bij jezelf en bij anderen. Maak elkaar niet ziek In deze digitale tijd zijn er gelukkig heel wat alternatieven om het sociale contact te onderhouden. Zodra alles goed en wel achter de rug is, is er tijd zat om elkaar te omhelzen en samen feestjes te bouwen. Maar niet nu! Verspreid dit nieuws, niet het virus!
De solidariteit en de creativiteit die spontaan ontstaat is hartverwarmend en staat in schril contrast met het roekeloos gedrag van sommigen. Blijf elkaar helpen en bijstaan, maar houd steeds de voorzorgsmaatregelen in acht: houd minstens 1,5 meter afstand van elkaar, blijf thuis wanneer u ziek bent, kom enkel nog samen in familiale of intieme kring, bouw geen feestjes, toon burger- en verantwoordelijkheidszin, houd veel contact via sociale media…
Meer dan ooit dank ik alle zorgverleners, hulpdiensten en alle andere personen die zich massaal inzetten om deze crisis het hoofd te bieden. Bedankt voor zoveel engagement voor de algemene gezondheid van ons allen.”
volgens de laatste richtlijnen worden alle activiteiten in De Roma geschrapt tot en met 3 april. Dat wil zeggen dat naast de concerten tot eind maart (waarvan gisteren werd aangekondigd dat ze niet doorgaan) ook die van Raymond van het Groenewoud (1 april), Dijf Sanders (2 april) en N3rdistan (3 april) worden verplaatst of geannuleerd. We gaan in samenspraak met de artiesten op zoek naar een nieuwe datum, van zodra er duidelijkheid is krijgen tickethouders een bericht.
Alvast bedankt voor jullie begrip en veel sterkte aan iedereen!
Stad Antwerpen neemt noodzakelijke en strikte maatregelen om verspreiding coronavirus tegen te gaan In afwachting van de provinciale of federale fase van het rampenplan neemt de stad Antwerpen noodzakelijke en strikte maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te vertragen en de volksgezondheid te beschermen. Enkel de essentiële dienstverlening zal nog worden gegarandeerd. Niet-essentiële diensten worden al zeker tot en met 31 maart opgeschort.
Enkel essentiële dienstverlening
Na een veiligheidsoverleg tussen de burgemeester, Politiezone Antwerpen, Brandweer Zone Antwerpen, de stedelijke dienst Maatschappelijke Veiligheid en de rampencoördinator van de stad Antwerpen werd beslist om in afwachting van de provinciale of federale fase van het rampenplan noodzakelijke en strikte maatregelen te nemen om de volksgezondheid te beschermen.
Vanaf morgen, vrijdag 13 maart, zal daarom enkel nog de meest noodzakelijke dienstverlening aan de loketten (inclusief sociale centra) worden verzekerd. De stad vraagt wel om zoveel mogelijk het e-loket te gebruiken en om enkel langs te komen op afspraak. Daarnaast wordt opgeroepen om de aanvraag voor of afhaling van een loketproduct zoveel mogelijk uit te stellen of het thuis te laten leveren. De selfloketten zijn wel gesloten, omdat kans op besmetting daar het grootst is.
Alle overige, niet-essentiële dienstverlening wordt opgeschort. Dit betekent dat alle stedelijke culturele instellingen (bibliotheken, cultuur- en ontmoetingscentra, musea), sportinfrastructuur (sportlocaties en zwembaden, jeugdinfrastructuur en het stadsarchief gesloten zullen worden tot en met 31 maart.
Ook alle pers- en publieksmomenten van de stad worden tot het einde van de maand afgelast.
De afvalophaling blijft wel gewoon doorgaan en ook de stedelijke recyclageparken blijven open.
Parken, groendomeinen en begraafplaatsen blijven eveneens geopend.
Antwerpenaren kunnen telefonisch nog steeds terecht bij de infolijn op het nummer 03 22 11 333.
Scholen en kinderopvang
Scholen en kinderopvanglocaties blijven wel open. De stad Antwerpen volgt de aanbevelingen van de hogere overheden daaromtrent nauw op.
Voor specifieke info over activiteiten of maatregelen op de scholen wordt aan ouders gevraagd om de kanalen van de school van hun kinderen te raadplegen of de school te contacteren.
Politie en brandweer
De noodzakelijke operationele werking van de veiligheidsdiensten heeft de hoogste prioriteit. Om de dienstverlening voor de Antwerpenaren maximaal te garanderen, worden daarom alle niet-noodzakelijke overlegmomenten en opleidingen opgeschort. Ook schoolbezoeken aan Brandweer Zone Antwerpen gaan niet door.
Zorgbedrijf Antwerpen
Zorgbedrijf Antwerpen nam woensdag al maatregelen in de dienstencentra, thuisdiensten, serviceflats, dagverzorgingscentra, woonzorgcentra en jeugdzorg en organiseert zich tijdelijk op maximale thuiszorg. In Woonzorgcentra worden voorlopig geen externe bezoekers toegelaten. Dienstencentra blijven enkel open voor bewoners van de serviceflats, niet voor externen. In huishoudhulp-gezinszorg en de thuisverpleging is de noodzakelijke zorg gegarandeerd.
Evenementen
De stad verwacht sterk beperkende maatregelen voor bijeenkomsten en evenementen vanuit het provinciaal of federaal rampenplan en zal deze onverwijld toepassen.
Extra maatregelen voor provinciale evenementen en instellingen n.a.v. corona-virus
Vandaag besliste de deputatie om als provincie maximaal bij te dragen tot een beperking van de verdere verspreiding van het coronavirus. Bijeenkomsten t.e.m. 31 maart worden preventief afgelast en dit zowel grote als kleine, interne of externe bijeenkomsten. Dit is onder meer voor alle voorstellingen van de Warande en congressen in het provinciehuis.
Vandaag besliste de deputatie om als provincie maximaal bij te dragen tot een beperking van de verdere verspreiding van het coronavirus. Dit om het aantal besmettingen zoveel mogelijk te beperken en ervoor te zorgen dat het gezondheidszorgsysteem niet in het gedrang komt en de optimale medische zorgverlening gewaarborgd blijkt. In het bijzonder voor de meest kwetsbare personen.
Bijeenkomsten t.e.m. 31 maart worden preventief afgelast. Bijeenkomsten met meer dan 50 deelnemers worden afgelast, voor kleinere bijeenkomsten geldt: wat niet noodzakelijk is, wordt uitgesteld of afgelast.
Het provinciebestuur neemt het engagement om geen annulatiekosten aan te rekenen voor bedrijven of scholen, evenals het terugbetalen van tickets of deelnemingsgelden.
Overzicht van reeds genomen maatregelen tot en met 31 maart:
- cultuurhuis De Warande Turnhout: annuleringen alle evenementen - provinciehuis Antwerpen: annuleringen van alle groepsbezoeken en congressen - provinciehuis Antwerpen – Urban Trail van 15 maart is uitgesteld - Sport-en Recreatiedomein De Nekker in Mechelen: sluiting zwembad, annulatie turnfeest Gymflex, annulatie seniorenfeest - Provinciaal Groendomein Rivierenhof: annulatie OLT Club - PIVA – 18 maart annulering DOEdag - POM Antwerpen – 26 maart annulering jobevent We are Chemistry - Havencentrum – annulering alle excursies - Toerisme provincie Antwerpen – annulatie 14 maart bijeenkomst fietsmeters-en peters - Kasteel D’Ursel Bornem–annulering painoconcert 15 maart en Primavera Pianistica 16 -21 maart - Europa Direct – annulatie lezing Koude Oorlog 19 maart - Bosgroepen – annulering algemene vergadering 26 maart - PIME – annulatie schoolbezoeken - Proefbedrijf Pluimveehouderij: annulering 6 sectordagen - Plattelandsbeleid: annulatie slotmoment van dorpen in Hulshout en werksessies in Poederlee en Wechelderzande - Provinciaal Domein Zilvermeer: verblijfsrecreatie wordt gesloten voor alle toeristische overnachtingen (blokhutten, bivak, kampeerhutten,…) - Provinciale Groendomeinen Mechelen: annulering alle wandelingen, workshops en zaalverhuur
* dit is slechts een greep uit de bijeenkomsten die geannuleerd zijn.
De provinciale scholen blijven wel open. Zij volgen de algemene richtlijnen voor het onderwijs.
De provinciale diensten communiceren zoveel mogelijk rechtstreeks met hun klanten en zullen de specifieke maatregelen op hun website of sociale media plaatsen.
Het provinciebestuur volgt de aanbevelingen van de overheid op de voet. Indien nodig worden deze maatregelen bijgestuurd.
Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA Perscontact: Faye Van Impe, T 03 240 51 97, M 0486 60 46 02, E faye.vanimpe@provincieantwerpen.be
Beleidsverantwoordelijke: Jan De Haes, N-VA Perscontact: Helke Verdick, T 03 240 58 95, M 0484 09 05 97, E helke.verdick@provincieantwerpen.be
Beleidsverantwoordelijken: Ludwig Caluwé en Kathleen Helsen, CD&V Perscontact: Johny Geerinckx, T 03 240 52 88, M 0485 99 72 97, E johny.geerinckx@provincieantwerpen.be
Gouverneur Cathy Berx vertegenwoordigt de provinciale,gewestelijke (Vlaamse) of federale (Belgische) overheid in de provincie Antwerpen. In die hoedanigheid vormt de gouverneur de schakel tussen de vier bestuurlijke niveaus: de federale overheid, de Vlaamse overheid, de provincie en de steden & gemeenten. Zij woont de provincieraden bij en zit de deputatie - het politieke hart van de provincie- voor. Als commissaris van de Vlaamse regering houdt zij bestuurlijk toezicht op de gemeenten en OCMW’s en kan zij beslissingen schorsen die strijdig zijn met de wetten, decreten en besluiten van de federale of Vlaamse regering. Als commissaris van de federale regering heeft de gouverneur vooral taken op het gebied van ordehandhaving, veiligheid en rampenmanagement.
Gouverneur vaardigt verbod uit op indoor evenementen met meer dan 1000 bezoekers tegen verspreiding van het Covid-19 virus
Eind vorig jaar brak in China een nieuw coronavirus (Covid-19) uit. Intussen bereikte het virus ook België en de provincie Antwerpen, en neemt het aantal besmette personen dagelijks toe. De overheid vaardigt dan ook nieuwe maatregelen en richtlijnen uit om kwetsbare groepen te beschermen en om de verdere verspreiding van het coronavirus in te perken en te vertragen. Dit is de zogeheten "versterkte" fase 2 in de beheersing van corona in ons land.
Zo vraagt de federale regering aan iedereen de ‘social distancing’-maatregelen in acht te nemen. Dit zijn maatregelen om situaties te vermijden waarbij veel mensen samenkomen en zo de kans op een contact tussen een mogelijke besmette persoon en gezonde personen te verminderen. Voor meer informatie over deze maatregelen, zie https://www.zorg-en-gezondheid.be/versterkte-fase-2.
Ook kregen de Belgische gouverneurs op 10 maart 2020 het advies van de federale regering om indoor evenementen van meer dan 1000 personen op hun grondgebied te verbieden. Dit op voorstel en vraag van de artsen-epidemiologen, medische experten en vertegenwoordigers van de gezondheidszorg die zich sinds de uitbraak van het Covid-19 virus buigen over maatregelen die nodig zijn om de volksgezondheid te beschermen. Concreet zijn het de Risk Assessment Group (RAG) en de Risk Management Group (RMG) die zulke adviezen uitwerken.
Gouverneur Cathy Berx volgt dit advies nauwgezet op en beslist dan ook een politiebesluit uit te vaardigen dat een verbod op alle indoor evenementen met meer dan 1000 personen legt. Slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden kan er afgeweken worden van dit verbod. Voor een volledig overzicht van richtlijnen en maatregelen, zie bijgevoegd politiebesluit, dat onmiddellijk van kracht wordt. Activiteiten in open lucht kunnen wel blijven doorgaan.
Gouverneur Cathy Berx: “Het allerbelangrijkste is dat we er allen samen voor moeten zorgen dat elke besmetting die we kunnen vermijden, ook moeten vermijden. Het is essentieel dat we een razendsnelle verspreiding van het virus voorkomen. Ziekenhuizen die geconfronteerd worden met een toevloed van zeer ernstig zieke mensen en medisch personeel dat onder druk komt te staan, zal immers de optimale medische dienstverlening, en zo het gezondheidszorgsysteem in het gedrang brengen.
Dit verbod op grootschalige indoor evenementen is maar één maatregel om de snelle verspreiding van het coronavirus te beletten. Meer nog maken de mensen zelf het verschil door wijs te handelen, druk bijgewoonde evenementen te vermijden, veel aandacht voor eigen hygiëne te hebben en de overige aanbevelingen om jezelf en anderen maximaal te beschermen goed op te volgen.
Ik vraag ook de bijzondere aandacht van en voor personen ouder dan 65 jaar, diabetici, personen met hart-, long- of nieraandoeningen, kinderen jongeren dan 6 maanden, zwangere vrouwen, personen met een verzwakt immuunsysteem. Hen raden we aan alle grote bijeenkomsten en bijgevolg het risico op besmetting te vermijden.
Die oproep geef ik ook nog bijkomend mee voor mensen die cruciaal zijn voor de business continuity van strategische diensten: ik denk aan verpleegkundigen, artsen, brandweerlieden, politieagenten, call-takers 112, ambulanciers en zo meer.”
AP Hogeschool neemt extra maatregelen in strijd tegen coronavirus
Ook AP Hogeschool Antwerpen neemt extra maatregelen na de nieuwe richtlijnen van de overheid rond het coronavirus. Zo wordt de infodag van 14 maart vervangen door een online versie. De hogeschool stelt hierbij steeds het welzijn van haar medewerkers en studenten voorop, maar ook de bescherming van kwetsbare groepen.
AP Hogeschool Antwerpen zal zich beperken tot haar kerntaak: lesgeven en de daarmee samenhangende essentiële taken. De mogelijkheid om lessen via de bestaande platformen online en digitaal aan te bieden wordt momenteel actief bekeken. Alle binnen- en buitenlandse excursies worden ook uitgesteld.
Online infodag
De hogeschool annuleert activiteiten zoals infobeurzen- en dagen, evenementen, …. De geplande infodag van zaterdag 14 maart gaat dus niet door.
Kandidaat studenten kunnen vanaf die dag via www.ap.be/online-infodag wel een virtuele tour doen op de verschillende campussen om alvast de sfeer op te snuiven, online inschrijven voor de opleiding van hun keuze en wie studiekeuze-stress heeft helpenwe met een online webinar.
De maatregelen gelden minstens tot 30 april, met herziening op 31 maart. Uiteraard blijven alle eerder gecommuniceerde richtlijnen verder van kracht.
De Averegten zijnnieuwe locatie voortopvergadering van jonge Europese ministers Leerlingen uit de 3de graad van het basisonderwijs combineren Europa met natuur
Nog de hele week vinden de Europa Xpert-sessies van Europa Direct Provincie Antwerpen in Provinciaal Groendomein De Averegten in Heist-op-den-Berg. Vanochtend leidde gedeputeerde Kathleen Helsen (bevoegd voor Europese samenwerking) de Europese ministerraad van de zesdejaars van de Heistse basisschool ’t Wensbos.
Europa Direct Provincie Antwerpen reist met deze Europa Xpert-sessies naar verschillende locaties in de provincie. Voor het eerst wordt haltgehouden in het Provinciaal Groendomein De Averegten. Tijdens een sessie van twee uur leren leerlingen meer over de geschiedenis en de werking van Europa. Bovendien onderzoeken ze het effect van de EU op het leven van alledag.
Tijdens een interactief rollenspel kruipen de leerlingen in de huid van ministers van Europese lidstaten en stemmen ze over een actueel thema. Deze week staat een algemeen verbod op plastic zakjes in winkels op de agenda. Gedeputeerde Kathleen Helsen leidde vandaag de ministerraad.
“Tijdens zo’n Europese ministerraad moeten de leerlingen namens het land dat ze vertegenwoordigen hun eigen standpunt toelichten over plastic zakjes in winkels. Zo leren ze naar elkaar luisteren, hun mening uiten en compromissen sluiten. Dat zijn vaardigheden die hun hele leven van pas komen,” stelt gedeputeerde Kathleen Helsen.
Het wetsvoorstel rond plastic zakjes werd door de leerlingen uit het zesde leerjaar van basisschool ’t Wensbos uit Heist-op-den-Berg goedgekeurd met 18 stemmen tegen 5 stemmen.
Na de Europa Xpert-sessie trokken de leerlingen nog op verkenning door De Averegten. Samen met een gids speelden ze ‘BioBingo’ en ontdekten ze op een speelse manier welke plant- en diersoorten er zoal zijn in De Averegten.“Door ons provinciaal aanbod op deze manier te bundelen kunnen de leerlingen op één dag zowel over biodiversiteit als over de Europese Unie leren. Het rollenspel over het verbod op plastic zakjes legt een brug tussen beide thema’s,” besluit gedeputeerde Jan De Haes.
De jonge ministers uit klas 6a van ’t Wensbos uit Heist-op-den-Berg samenmet gedeputeerde Kathleen Helsen na afloop van de ministerraad - Copyright: provincie Antwerpen
PRAKTISCHE INFO
Wanneer: Vrijdag 6 tot vrijdag 13 maart 2020 Van 09.30 tot 14.30 uur
Waar: Provinciaal Groendomein De Averegten, Boonmarkt 4a, 2220 Heist-op-den-Berg
Deelnemende scholen:
Dinsdag 10/03: Vrije basisschool uit Hallaar en Instituut Mevrouw Govaerts uit Heist-op-den-Berg
Donderdag 12/03: Sint-Jan Lagere School uit Wiekevorst
U kan als persmedewerker een Europasessie bijwonen, mits u zich een dag op voorhand aanmeldt bij één van onderstaande contacten. We kunnen dan nog tijdig afspraken maken met de deelnemende scholen over het maken van beelden of foto’s. Dank voor uw begrip. Beleidsverantwoordelijke: Kathleen Helsen, CD&V, gedeputeerde voor Europese samenwerking Perscontact: Johny Geerinckx T 03 240 52 88, M 0485 99 72 97, E johny.geerinckx@provincieantwerpen.be
Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde voor Groen- en Recreatiedomeinen Perscontact: Helke Verdick, T 03 240 58 95, M 0484 09 05 97, E helke.verdick@provincieantwerpen.be
Provincie investeert 1,3 mio euro in nieuwe paarden-en schapenstallen in PITO Stabroek Nieuw infrastructuur speelt in op tendensen in de paarden- en schapen
Op 6 maart huldigde gedeputeerde voor Onderwijs Luk Lemmens en de leerlingen van PITO Stabroek hun nieuwe paarden- en schapenstallen in. Met deze infrastructuur speelt de school in op de evoluties van dierenwelzijn en duurzaamheid voor de vakken dierenverzorging. Ook een splinternieuwe overdekte paardenrijpiste zorgt voor een gedegen vakkennis voor de leerlingen. De bouw van de nieuwe infrastructuur maakt deel uit van het masterplan voor het Provinciaal Instituut voor Technisch Onderwijs Stabroek.
De provinciale school PITO Stabroek bouwde de voorbije jaren een divers aanbod van studierichtingen uit rond dierenzorg. Naast klassieke vakken voor het houden van koeien of de verzorging van kleinere huisdieren, mikt de school ook op de paarden- en schapensector. Beide sectoren zijn immers in volle expansie en hebben nood aan geschoolde medewerkers. Om hierop in te spelen schept het provinciaal onderwijs een leeromgeving voor de leerlingen van de TSO-opleiding Plant, dier en milieutechnieken en BSO-opleiding Plant, dier en milieu die zeer dicht aansluit bij de praktijk van de bedrijfswereld.
Gedeputeerde Luk Lemmens opent officieel de paarden-en schapenstal - Copyright: provincie Antwerpen
Aangepaste verluchtingsnoden en inplanting verder van de schoolgebouwen
“Onze provinciale vakscholen spelen in op recente evoluties in de sector zodat ze de leerlingen goed klaarstomen voor de arbeidsmarkt. In de nieuwe leeromgeving zijn zowel een performante kennisoverdracht als praktijk mogelijk. Daarnaast is er op het vlak van dierenwelzijn en duurzaamheid de voorbije decennia veel veranderd,” licht gedeputeerde voor Onderwijs Luk Lemmens toe. “De vroegere huisvesting van de dieren en materialen was verdeeld over een plastieken serregebouw, de vroegere koeienstal en machineloods. De bouw van degelijke infrastructuur aangepast aan de hedendaagse normen voor dierenwelzijn drong zich op. En een splinternieuwe rijpiste maakt het plaatje af. In totaal gaat het om een investering van 1,3 miljoen euro.”
De stallen zijn niet alleen comfortabel, maar ook professioneel ingericht voor zowel de dieren als de leerlingen. Zo wordt er voortaan ook gebruik gemaakt van elektronische registratie en herkenning, wat ook ingang kent bij andere veeteeltsectoren. Het werden twee aparte gebouwen omwille van de verschillende verluchtingsnoden van de dieren. Een overdekte paardenrijpiste zorgt dat de lessen in alle weersomstandigheden kunnen doorgaan. De paardenrijpiste wordt enkel gebruikt voor educatieve doeleinden en niet opengesteld voor het publiek. Beweging is een noodzakelijk onderdeel van de verzorging van paarden, naast wassen, drogen, borstelen , stalhygiëne, hoefverzorging enzovoort.
De nieuwe gebouwen werden dieper op de site ingepland. Dit maakt het mogelijk om bij ziektes een perimeter op te stellen zonder dat de rest van de schoolgebouwen hinder ondervindt. Ook laat deze inplanting toe om aan een optimaal weidebeheer te doen, wat ook weer ten goede komt aan preventieve gezondheidszorg. In totaal huisvesten de gebouwen een tiental paarden en een vijftigtal ooien met lammeren.
Copyright: provincie Antwerpen
Richtingen en opendeur
Vanaf de tweede graad biedt PITO Stabroek de richtingen: Plant, dier en milieu (BSO) en Plant-dier-en milieutechnieken (TSO) aan. Vanaf de derde graad kan er voluit gekozen worden voor Dierenzorg (BSO), Dier-en landbouwtechnische wetenschappen (TSO) of Landbouw (BSO).
“In de tweede graad worden deze leerlingen erg breed opgeleid: via projecten en geïntegreerde lessen, waarbij theorie en praktijk nauw aan elkaar zijn gekoppeld, leren ze alle aspecten van deze sector kennen. Doordat ze ook de kans krijgen om zelf verschillende modules te kiezen, verkennen ze hun interesses en talenten. Zo kiezen ze goed voorbereid voor de richting die bij hen past in de derde graad”, verduidelijkt directrice Kathleen Van Wesenbeeck. “Op dit moment volgen meer dan 300 leerlingen een agrarische opleiding. De richting waarmee de school ooit is opgericht, is klaar voor de toekomst!”
Op 10 mei is iedereen welkom op de opendeurdag van PITO Stabroek, Laageind 19, Stabroek. Je kan dan uiteraard ook de nieuwe schapen- en paardenstallen bezoeken. Meer info: www.pitostabroek.be
Gemeente Lille en kerkfabriek gaan op zoek naar toekomstverhaal voor Sint-Jan-Baptistkerk Traject Kerk als Dorpsknooppunt gestart in Poederlee, een dorp in de gemeente Lille
Provincie Antwerpen, Innovatiesteunpunt en RURANT vzw startten zondag 8 maart samen met de gemeente Lille en de kerkfabriek van Poederlee de zoektocht naar een nieuwe invulling voor het kerkgebouw. Alle inwoners van Poederlee waren welkom om de eerste paragrafen van een toekomstverhaal te schrijven voor hun kerkgebouw. Een 75-tal inwoners van het dorp Poederlee tekende present op het startmoment.
De redenen waarom de gemeente Lille zich in dorp Poederlee engageert om het traject Kerk als Dorpsknooppunt te volgen, zijn legio. Het kerkgebouw van Poederlee staat grotendeels leeg. Op zaterdag is er nog een eredienst, sporadisch vindt er nog een begrafenis of een huwelijk plaats. De gemeente Lille maakt er momenteel al werk van om van het kerkhof rond de kerk een groene oase van rust te maken. Daarnaast wil het gemeentebestuur samen met partners provincie Antwerpen, Innovatiesteunpunt en RURANT én met zijn inwoners bekijken welke mogelijkheden het kerkgebouw nog meer biedt. Welke invullingen willen de inwoners van Poederlee geven aan hun kerkgebouw?
“Door in te stappen in het traject ‘Kerk als Dorpsknooppunt’ willen we als gemeente Lille en kerkfabriek van Poederlee samen met onze inwoners een toekomstverhaal schrijven voor onze Sint-Jan-Baptistkerk. Tijdens het startmoment op zondag 8 maart informeerden we de inwoners over de volgende stappen van het traject en polsten we al een eerste keer naar hun ideeën en ervaringen. De inspraak van de mensen van Poederlee is dan ook cruciaal in dit participatieve traject. We kijken al uit naar de eerste werksessie op maandag 16 maart,” vertelt
Marleen Peeters, burgemeester van gemeente Lille.
Startmoment in Sint-Jan-Baptistkerk in Poederlee - Copyright: Davy Sterkens, Innovatiesteunpunt
PDPO-Project ‘Kerk als Dorpsknooppunt’ in Poederlee
Poederlee is het derde dorp in het Plattelandsontwikkelingsproject (PDPO) Kerk als Dorpsknooppunt. Braken bij Wuustwezel en Sint-Jozef-Rijkevorsel gingen Poederlee al voor. Het project vertrekt vanuit de gemeenschap rond een kerkgebouw en wil samen met hen, in een participatief traject, werken aan een toekomststrategie voor het kerkgebouw. In deze dorpen wordt onderzocht of een neven- of zelfs herbestemming mogelijk is van de kerk in het dorp. In Poederlee gaat het over de Sint-Jan-Baptistkerk.
Braken en Sint-Jozef-Rijkevorsel doorliepen reeds een geslaagd traject. Een deel van de kerk van Sint-Jozef-Rijkevorsel werd alvast voor een jaar omgevormd tot een polyvalente dorpshal. In Braken werkte men een renovatieplan uit om de kapel om te vormen tot een multifunctioneel dorpshuis, waar naast erediensten en de werking van de koren ook plaats is voor faciliteiten van het dienstencentrum.
De provincie als katalysator om kerken een nieuwe bestemming te geven
Bijzondere aandacht verdient de groeiende problematiek van kerken en andere religieuze gebouwen die aan de eredienst worden onttrokken, zowel in de stad als op het platteland. Met een aan het dorpenbeleid vergelijkbare methodiek kan de provincie de katalysator zijn om deze deels of geheel een nieuwe bestemming te geven, die de socio-economische structuren van de lokale gemeenschap ten goede komt. Om dit te realiseren is een actieve samenwerking met de buurt en zowel publieke als private partners onontbeerlijk.
“Net zoals we eerder al een beleid voor veerkrachtige dorpen uittekenden, gaan we de ervaringen van het project ‘Kerk als dorpsknooppunt’ bundelen om een onderbouwd kerkenbeleid te ontwikkelen. Dit gebeurt door de situatie op het grondgebied van de hele provincie in kaart te brengen, een specifieke methodiek te ontwikkelen die voldoende ruimte laat voor maatwerk en deze uit te testen in een aantal testcases om eens hij op punt staat uitgerold te kunnen worden over de hele provincie”, verklaart gedeputeerde voor Plattelandsbeleid Kathleen Helsen.
Gemeente Lille start traject Veerkrachtige Dorpen in Wechelderzande Veerkrachtige Dorpen start op dinsdag 10 maart in Wechelderzande met infomarkt
Op dinsdag 10 maart vindt om 19 uur het startmoment plaats voor Veerkrachtig Wechelderzande. Tijdens een interactieve infomarkt kunnen de inwoners aangeven wat er leeft in Wechel, wat de uitdagingen en de kansen zijn van het dorp en welke rol ze daar zelf bij kunnen spelen.
In het Veerkrachtige Dorpen-traject wordt bekeken hoe de dromen van de inwoners voor de toekomst van hun dorp omgezet kunnen worden in concrete acties. Het gemeentebestuur van Lille wil met een aantal interactieve sessies de burgers betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe projecten in het dorp. De provincie Antwerpen ondersteunt hen daarbij.
Van dorpsvisie tot concrete acties
De input van de inwoners van Wechelderzande wordt straks de basis van een globale dorpsvisie waarmee het gemeentebestuur de komende jaren aan de slag kan, samen met de inwoners en het lokale verenigingsleven. De dorpsbewoners participeren dus in alle fases van het traject, van bij de opmaak van een dorpsvisie tot de uitvoering ervan in concrete acties. Alle inwoners zijn van harte welkom om aan het traject deel te nemen.
Veerkrachtig Wechelderzande?!
Aanleiding voor de gemeente Lille om het traject Veerkrachtige dorpen-traject op te starten is de zoektocht naar een nieuwe bestemming voor Hof d’Intere en de oude pastorij. Samen met de bewoners van het dorp wil het gemeentebestuur werken aan:
Een bruisend en dynamisch dorp waar de inwoners elkaar kennen;
Een visie op een mogelijke invulling van Hof d’Intere en de oude pastorij;
Minstens één actie of idee van de inwoners om op korte termijn te realiseren.
Na het startmoment op 10 maart wordt in verschillende fases verder gewerkt aan een dorpsvisie voor Wechelderzande. De geplande werksessies zijn:
Dinsdag 31 maart: Wat zijn de noden van het dorp?
Dinsdag 28 april: Droom mee over de toekomst van Wechelderzande.
Dinsdag 19 mei: Van droom naar actie.
Dinsdag 9 juni: Keuze van prioriteiten.
Alle sessies starten om 19 uur in PC De Zandfluiter. Geïnteresseerden zijn niet verplicht om alle sessies bij te wonen; aansluiten kan altijd.
Over Veerkrachtige Dorpen
Een dorp is niet alleen een plek waar mensen wonen, maar waar ze ook werken, naar school gaan, boodschappen doen, sporten of ontspannen, opgroeien en oud worden, vrienden ontmoeten, doorheen fietsen, naartoe rijden, …. In veel dorpen en gehuchten is het leven in een snel tempo aan het veranderen. Dat biedt zowel kansen als nieuwe uitdagingen. Met het Veerkrachtige Dorpen-traject gaat de provincie Antwerpen samen met de lokale besturen en de inwoners op zoek naar creatieve oplossingen. Wechelderzande is het negende dorp in de provincie Antwerpen dat zo’n traject doorloopt.
Provincie Antwerpen wint Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs
Provincie Antwerpen wint met het gedragsonderzoek door middel van cameratechnologie voor verkeersveiligere fietsostrades de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs. “Vanuit provincie Antwerpen wensen we de projecten ‘Sammeke de superfiltspaal’ en het ConACon project proficiat met hun nominatie. Ieder project dat bijdraagt aan meer verkeersveiligheid verdient het om in de prijzen te vallen”, aldus Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit.
Met een 3D-camera op het kruispunt van de Puursesteenweg met de fietsostrade F18 Sint-Niklaas-Mechelen in Bornem bracht de provincie Antwerpen het gedrag van alle verkeersdeelnemers in kaart. “Via deze cameratechnologie kwam duidelijk naar voor dat fietsers en voetgangers niet alleen de aangeduide oversteken maar ook het volledige kruispunt gebruiken om hun oversteekbeweging te maken. Fietsers gebruiken de enkelrichtingsfietspaden op de overweg in dubbelrichting en de bochten aan de fietsoversteken zijn zeer scherp. Dit verklaart de registratie van gemiddeld 24 bijna-ongevallen per dag tussen fietsers onderling. De analyse toont ook aan dat het aantal bijna-ongevallen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer (gemiddeld acht per dag) even groot is als het aantal bijna-ongevallen tussen gemotoriseerd verkeer onderling (gemiddeld 7 per dag)”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit uit.
Naast provincie Antwerpen selecteerden experten ook Politiezone Gent met ‘Sammeke de superflitspaal’, een project waarbij een Lidar camera werd ingezet om te sensibiliseren, draagvlak te creëren en te handhaven in zone 30. Transport & Mobility Leuven was de derde genomineerde met het ConACon project. Met dit computerprogramma onderzoekt men hoe de data van zelfrijdende voertuigen kan gebruikt worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Uiteindelijk kozen de bezoekers van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid het project van provincie Antwerpen als winnaar van de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs.
Copyright: provincie Antwerpen
Verkeersveiligheid op kruispunt verhogen
Met een beter inzicht in het gebruik van het kruispunt door alle verkeersdeelnemers en in de bijna-ongevallen ging de provincie Antwerpen samen met de gemeente Bornem op zoek naar maatregelen die de verkeersveiligheid op korte termijn kunnen verhogen. “Op basis van de resultaten van het 3D-cameraonderzoek besliste de gemeente Bornem om de aanbevelingen van de provincie Antwerpen op te volgen. Ter hoogte van de oversteekplaats voor de fietsers gaan we vanuit de gemeente de markeringen aanpassen om de zichtbaarheid er te verbeteren. We bekijken ook de verkeersborden op en rond deze oversteekplaats. Welke verkeersborden zijn overbodig maar welke zijn noodzakelijk om de veiligheid te verhogen”, aldus Saadet Gülhan, Bornems schepen van Mobiliteit.
“Provincie Antwerpen engageert zich om het effect van deze maatregelen te meten en te evalueren”, besluit gedeputeerde Luk Lemmens aan.
Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit
Wereldverteldag in het Rivierenhof vrijdag 20 maart 2020 om 19u aan het Sprookjeshuis in provinciaal groendomein Rivierenhof
Magische vertelwandeling
Op 20 maart is het Wereldverteldag! Wereldwijd gaan vertellers op stap om verhalen rond te strooien. Zo ook de vertellers van het Sprookjeshuis Rivierenhof. Ze nemen je ’s avonds mee op vertelwandeling in de magische wereld van een wonderlijk park.
Afspraak om 19u aan het Sprookjeshuisje bij de spiegelvijver. Trek stapschoenen aan, breng regenjas en paraplu mee bij druppelende wolken. Vooraf inschrijven is niet nodig. De wandeling eindigt omstreeks 20u30 en is een gezinsvriendelijke activiteit voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar.
Meer info?
De domeinwachters van het Rivierenhof staan je graag te woord op T 03 360 52 18.
Nieuwe seniorengids boordevol nuttige tips en adressen
Het district Hoboken stelde voor zijn 11.435 senioren een nieuwe gratis gids samen boordevol nuttige informatie. In het eerste deel van de gids vinden lezers antwoorden op praktische vragen rond dienstverlening. Het andere deel wil hen activiteiten aanbieden op maat.
Diverse groep senioren In Hoboken wonen 11.435 senioren. Het is een erg diverse groep met verschillende behoeften, plannen en gewoontes. Er is een deel dat nog actief is op de arbeidsmarkt, een andere groep luncht al wel eens in een dienstencentrum en oudere senioren wonen soms in een woonzorgcentrum.
Districtsschepen Carolyn Krekels: “Je leeftijd is maar een cijfer op papier. Of hij nu 55 of 105 is, elke Hobokense senior zal antwoorden vinden in deze vernieuwde gids. Voor zowel de actieve levensgenieter als de senior die wat meer zorgen nodig heeft, is de seniorengids een nuttig hebbeding.”
Gids in twee delen: dienstverlening en vrije tijd De seniorengids vormt eigenlijk twee brochures in één. Het eerste deel draait rond dienstverlening: administratie, zorg, vrije tijd, verplaatsing, huisvesting… Op zoek gaan naar de juiste dienst is niet altijd zo eenvoudig. De gids is een leidraad om Hobokenaars wegwijs te maken in het landschap van dienstverlening en hulpaanbod.
Wanneer lezers het boekje omdraaien, ontdekken ze het tweede deel dat over vrije tijd gaat. In Hoboken worden veel activiteiten georganiseerd op vlak van cultuur, evenementen en sport. Naast deze activiteiten van zijn er ook de evenementen in de dienstencentra en van talloze Hobokense verenigingen.
Gratis af te halen
De gids kan gratis worden opgehaald in de dienstencentra, in het districtshuis en aan het stadsloket Hoboken. Alle info staat ook op www.hoboken.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.
8 op 10 bereid om rijgedrag te laten analyseren voor lagere verzekeringspremie
80% van de Vlamingen is bereid om zijn rijgedrag te laten analyseren in ruil voor een lagere autoverzekeringspremie. Dat blijkt uit een onderzoek van AP Hogeschool Antwerpen. Man, vrouw, West-Vlaming of Antwerpenaar, … ze zien geen graten in extra controle door hun verzekeringsmaatschappij. Ook de sector zelf reageert positief.
Zou u een tracker laten inbouwen in uw wagen die meet hoe veilig u rijdt in ruil voor een vermindering op uw autoverzekeringspremie? Die vraag stelden studenten Marketing van AP Hogeschool Antwerpen aan Vlamingen uit alle provincies en van alle leeftijden. De premie voor de autoverzekering wordt vandaag de dag meestal berekend op basis van allerlei andere factoren: leeftijd, vroegere schadegevallen, …
“Het resultaat van de bevraging is bijzonder positief te noemen,” aldus Frederik Picard, die als lector de studenten begeleidde in hun marktonderzoek. “8 op 10 Vlamingen vindt een premie op basis van rijgedrag een goed idee. Vrouwen zijn het meest gewonnen voor het idee (85%), maar met 75% tonen ook mannen grote bereidheid om hun rijgedrag te laten analyseren. Tussen de verschillende leeftijden en provincies zijn er geen grote verschillen. Al staan vooral Limburgers en 65-plussers (beiden 88%) het meest positief tegenover een premie op basis van rijgedrag.”
Tracker meet correcte rijwijze
Een tracker in de wagen kan verschillende soorten gegevens meten. Uiteraard de snelheid, maar ook G-krachten, waardoor men perfect acceleratie, de snelheid in de bochten en remafstanden kan meten. Daarnaast kan de tracker ook aan het dashboard gekoppeld worden om te weten of de bestuurder zijn of haar gordel aanheeft. Een “voorbeeldig” chauffeur kan dan korting krijgen op zijn verzekeringspremie.
Ook de verzekeringsmaatschappijen zelf blijken in hoge mate bereid om een korting toe te kennen op de autoverzekeringspremie indien de klant zijn rijgedrag laat analyseren. Zij kunnen hun verminderde inkomsten compenseren met een daling van het aantal verkeersongevallen. Mensen passen immers hun rijgedrag aan wanneer ze daarop gecontroleerd worden.
Inhuldiging en ingebruikname gevelverlichting Gravenhof
Met het Antwerpse lichtplan rolde de stad een project uit om een aantal markante gebouwen in de kijker te zetten door de gevels van esthetische en energiezuinige verlichting te voorzien.
Het Hobokensedistrictscollege nodigt u uit op de inhuldiging en ingebruikname van de gevelverlichting van jeugd- en cultuurcentrum Gravenhof,in aanwezigheid van schepen Claude Marinower, districtsburgemeester Kathelijne Toen en districtsschepen Tom De Boeck,op zaterdag 29 februari om 18 uur aan het Gravenhof, Louisalei 7, 2660Hoboken.
Programma 18.00 uur: bijeenkomst aan het Gravenhof 18.15 uur: verwelkoming door districtsburgemeester Kathelijne Toen 18.20 uur: toespraak van schepen voor openbaar domein Claude Marinower 18.30 uur: toespraak van districtsschepen voor cultuur Tom De Boeck 18.35 uur: ontsteken gevelverlichting
Meer info over deze persuitnodiging: - Magalie Verstraelen, woordvoerster schepen Marinower, tel. 0487 67 87 03, magalie.verstraelen@antwerpen.be - Jan De Vocht, Gravenhof, tel. 0491 62 86 12, jan.devocht@antwerpen.be Verantwoordelijken: Claude Marinower,schepen voor openbaar domein - Tom De Boeck, districtsschepen voor cultuur
Obesitas en diabetes verhogen het risico op hartafwijkingen bij baby’s
Schrikkeldag is ook de dag van de zeldzame ziekten
In Vlaanderen wordt 2,81% van de kinderen geboren met een aangeboren afwijking. 29 februari is een zeldzame dag, vandaar dat er die dag ook aandacht wordt gevraagd voor ‘Rare Diseases’. Het Provinciaal Instituut voor Hygiëne pakt die dag uit met het jaarlijkse EUROCAT-rapport. Zij roepen op tot meer preventie van obesitas en diabetes bij moeders omdat die zorgen voor een stijgende trend van hartafwijkingen bij pasgeborenen.
De dag van de voorstelling van dit rapport is niet toevallig gekozen. 29 februari is een zeldzame dag, en daarom ook ‘Rare Disease Day’. Aangeboren afwijkingen zijn ook vaak zeldzaam.
“Het in kaart brengen van aangeboren afwijkingen, opvolgen van tijdstrends, onderzoeken van clusters en zoeken naar oorzaken zoals levensstijl, medicatiegebruik, foliumzuur, … is belangrijk om preventieprogramma’s te ontwikkelen en om de zorgvoorzieningen voor kinderen met aangeboren afwijkingen te vergroten. Zo zien we in Europa steeds vaker hartafwijkingen bij pasgeborenen”, aldus gedeputeerde Jan De Haes.
Resultaten EUROCAT register
Sinds 1989 registreert het Provinciaal Instituut voor Hygiëne (PIH), in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, aangeboren afwijkingen bij kinderen volgens het EUROCAT-registratiesysteem (European surveillance of Congenital Anomalies).
Van 1989 tot en met 2016 werden in de provincie Antwerpen 12.528 kinderen met een aangeboren afwijking geregistreerd op 425.342 geboortes. Dit betekent dat 2,81% van de pasgeborenen een aangeboren afwijking heeft. Dit percentage is heel vergelijkbaar met het Europese gemiddelde.
De aard van de afwijkingen is erg uiteenlopend. Enkele voorbeelden: op 10.000 geboortes worden 5 kindjes geboren met een open ruggetje; 11 met een gespleten lip; 12 met een klompvoetje. De meest voorkomende afwijking is een hartafwijking: op 10.000 geboorten worden 65 hartafwijkingen gedetecteerd, waarvan 21 met een ernstige hartafwijking.
Belangrijke signaalfunctie
Het EUROCAT register, dat deel uitmaakt van een Europees netwerk en deelneemt aan Europese onderzoeksprojecten, heeft een belangrijke signaalfunctie.
Zo werd in de jaren ’80 vastgesteld dat Valproaat, een geneesmiddel tegen epilepsie, kon leiden tot meer aangeboren afwijkingen indien het werd gebruikt tijdens het eerste trimester van de zwangerschap. Sindsdien zoeken artsen bij vrouwen met epilepsie naar veiliger alternatieven. We zien in Europa dan ook een zeer sterke daling van het valproaat syndroom doorheen de tijd, nl. van 0,22 kindjes per 10.000 geboortes in 2005/06 naar 0,03 per 10.000 geboortes in 2013/14.
Een andere trend, die in de toekomst meer aandacht vraagt, is een stijgende Europese trend van hartafwijkingen bij pasgeborenen, o.m. ernstig congenitaal hartfalen, defecten aan de hartklep of defecten van de hartkamer. Obesitas en diabetes bij de moeder zijn gekende risicofactoren voor hartafwijkingen bij de foetus, en voor deze welzijnsziekten zien we een duidelijke toename in onze Westerse wereld. Preventie van obesitas en diabetes is dus niet enkel voor de moeder zelf, maar ook voor de baby van groot belang.
Besluit
De resultaten van EUROCAT kunnen dienen als een waarschuwingssignaal om te pleiten voor het belang van een gezonde zwangerschap.
Beleidsverantwoordelijke: Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Milieu Perscontact: Helke Verdick, M 0484 09 05 97, E helke.verdick@provincieantwerpen.be
Provincie Antwerpen pioniert met expertfunctie droogte – en hemelwatercoördinator Specifieke aanpak om hinder door wateroverlast en droogte te bestrijden
Om de uitdagingen van de klimaatverstoring en meer bepaald van de verdrogingsproblematiek aan te gaan, wordt de Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie versterkt met een droogte- en hemelwatercoördinator. Provincie Antwerpen is de eerste provincie die deze specifieke functie het leven inroept. Het bestuursakkoord stelt dat de provincie de ambitie moet hebben om niet alleen het provinciale beleid af te stemmen op de droogteproblematiek, maar ook een coördinerende rol op te nemen. De droogteperiodes van de voorbije jaren toonden immers aan dat ook een tekort aan water een specifieke aanpak vergt.
Deze coördinator zal o.a. de provincie vertegenwoordigen in de verschillende overlegstructuren m.b.t. droogte, een provinciale beleidsvisie opmaken en acties initiëren. Hierbij is het belangrijk dat er over de verschillende grenzen heen wordt samengewerkt. De eerste uitdaging wordt de uitbouw van een droogte-meetnet.
Jan De Haes, gedeputeerde voor Milieu, Natuur en Waterbeleid verduidelijkt: “Door extremer wordende weerpatronen kunnen de schade en hinder door wateroverlast en droogte de komende jaren toenemen. Meer overstromingen en langere droogteperiodes kunnen een onmiskenbare impact hebben op onze provincie, met name op de landbouw en de waterafhankelijke natuur. Er kan een sterke stijging zijn in het waterverbruik tijdens de zomer en meer vraag zijn van de burger naar water, afkoeling, groen, … Gezien deze bovenlokale problematiek ondersteunen we de gemeentebesturen in hun water- en droogtebeleid.”
Het provinciale waterbeleid past in het verhaal van de klimaatadaptatie. Ruimte voor water, verminderen van de verhardingsgraad, verhogen van de bufferwerking van de open ruimte, hemelwaterplannen, structureel onderhoud en ‘vernatuurlijking’ van onze waterlopen en buffergebieden dienen als basis tegen natte winters met verhoogd overstromingsrisico en de droge, warme zomers met een sterke vraag naar meer (gezuiverd) water.
PERSINFO & INTERVIEWS
Beleidsverantwoordelijke: Jan de Haes, gedeputeerde bevoegd voor Milieu, Natuur en Waterbeleid Perscontact: Helke Verdick, M 0484 09 05 97 E helke.verdick@provincieantwerpen.be