![](http://blogimages.seniorennet.be/regionaleredactie/2046501-31c09948f8f8e1bf6004155cb774a38a.png) ![](http://blogimages.seniorennet.be/regionaleredactie/2046501-d4327b45065255535577762bb8b80d0c.jpg)
Volwassenen leren wiskunde met brandjes en plasticine Toekomstonderwijs Antwerpen gooit handboeken buiten en kiest voor praktijkgerichte wiskundelessen
Toekomstonderwijs Antwerpen biedt volwassenen de kans om hun diploma secundair onderwijs te behalen. Met ongeveer 500 cursisten per semester is het centrum het grootste tweedekansonderwijs in de regio. Cursisten vanaf 18 jaar behalen op eigen tempo hun diploma secundair onderwijs. Nadat de onderwijsinspectie de lessen wiskunde te theoretisch vond, gooide wiskundeleerkracht Koen Ferny de handboeken buiten. Nu leren zijn cursisten aan de hand van praktische opdrachten met plasticine of zelfs brandjes. Elke woensdagmorgen staat Koen voor de klas met zijn nieuwe aanpak zowel hij als zijn leerlingen zijn nu super gemotiveerd voor de lessen wiskunde!
Onderwijsvernieuwing
Toekomstonderwijs Antwerpen is sinds 1981 actief en is een van de grondleggers van het tweedekansonderwijs in Vlaanderen. Het centrum hecht veel waarde aan onderwijsvernieuwing en moedigt zijn leerkrachten aan om voortdurend de eigen competenties te verdiepen. Twee jaar geleden kreeg Toekomstonderwijs de onderwijsinspectie op bezoek. ‘Mijn lessen bleken “te theoretisch” volgens de inspectie,’ zegt Koen. Hij besloot het roer om te gooien. Nu bijten zijn cursisten zich vast in zijn opdrachten.
Motiverend voor cursisten
‘Ik geef ze zoveel mogelijk vrijheid binnen afgelijnde grenzen’, zegt Koen. Zo kiezen ze zelf met welke opdracht ze starten, of ze die alleen of in groepjes maken, hoe lang ze eraan bezig zijn… ‘Ik merk dat mijn cursisten minder snel een les missen.’ Koen probeert de opdrachten zo zinvol te maken. De cursisten mogen bijvoorbeeld een les uitwerken over vlakke figuren. Het lesmateriaal dat ze daarvoor ontwikkelen, deelt Koen op het lerarenplatform Klascement. ‘We wonnen onlangs nog een prijs van Klascement hiervoor’, zegt Koen. ‘Dat motiveert mijn cursisten natuurlijk enorm.’
Weg met klassiek doceren
De overgang van klassiek doceren naar gedifferentieerd lesgeven, was voor Koen niet gemakkelijk. ‘Een jaar lang was ik erg onzeker als ik voor de klas stond’, zegt hij. ‘De onverwachte situaties en vragen van cursisten bezorgden me veel stress. Nu sta ik met veel meer zelfvertrouwen voor de klas.’ Het is ook een kwestie van durven proberen. ‘Gelukkig kreeg ik steun van de directie om deze manier van lesgeven uit te testen’, zegt Koen. ‘Het procesmatige aspect met veel aandacht voor de individuele cursist past heel goed binnen het pedagogisch project van de school.’
Handboeken buiten
Ondertussen is Koen samen met parallelleerkracht Anke bezig met de hervorming van de volgende wiskundemodule. ‘We hebben de handboeken al weggegooid en zijn op zoek naar een veel praktischere invulling.’
![](http://blogimages.seniorennet.be/regionaleredactie/2046501-cc97da70f3106eb86221071b834ad20b.jpg) ![](http://blogimages.seniorennet.be/regionaleredactie/2046501-945a48a49d681afd5044d1fcc7de847e.jpg)
|