In de auto zijn we: ongemanierd, gehaast en asociaal...?
Ook in miserie kan men galant zijn
Reactie van Annr T. (56) Rebecq
Ik kan er van mee spreken, bovendien is het Meiserpleinqua structuur erg, erg moeilijk. Maar wat ik OOK zie is dat van de weeromstuit veel andere automobilisten extra galant, vriendelijk, geduldig enz. zijn. Misschien als een soort tegengewicht wordt er dus ook geregeld gewuifd en geglimlacht. Ik geef daar extra aandacht aan.
Een van de punten is ook dat blijkbaar niemand weet dat men bij het 'ritsen' degene die van links voorbij komt steken in feite 'zijn snelheid moet aanpassen aan de chauffeurs rechts'. Dat wordt ook té weinig benadrukt in de campagnes.
Inderdaad, hoffelijkheid in het verkeer is soms ver zoek de dag van vandaag, maar de maatschappij draagt daar ook een steentje toe bij. Welke werkgever tolereert nog dat je 5 min. te laat komt op je werk door verkeersomstandigheden? Bij mij weten geen enkele. En dan spreek ik nog niet van de maatregelen die genomen worden om het verkeer te vertragen met zoveel mogelijk verhoogde bermen, vernauwingen, enz.. De stress neemt alsmaar toe.
Maar inderdaad, we zouden allemaal eens meer inspanningen moeten doen om verdraagzamer te worden op de weg.
Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar en verbaas mij vooral over de enorme haast die de meeste automobilisten hebben. Nog even inhalen voor de afslag, meerdere gevaarlijke inhaal acties en dan even later 2 auto's voor je staan bij de stoplichten. Niet handsfree bellen en sms'en tijdens het rijden:levensgevaarlijk. Ook vrachtwagenchauffeurs doen klaarblijkelijk van alles en nog wat achter het stuur. Je ziet ze afwijken van de lijn en in het voorbijgaan zie je de chauffeur een computer of telefoon bedienen. Hier zou veel meer op gecontroleerd moeten worden. Ook het op je bumper zitten door vrachtwagens is levensgevaarlijk. Ergeren doe ik mij niet meer in het verkeer, wel verbazen.
Al 46 jaar rij ik met de auto, waarvan 38 jaar beroepshalve. Van bij het begin van mijn dienst (5u.) tot einde dienst (13u), telde ik dagelijks meer dan 100 wagens die geen richtingaanwijzers gebruiken. Steeds weer zijn er die pipo s die zo nodig op de 2de rijstrook moeten rijden en daardoor een gevaar zijn op de weg. De bestelwagens rijden nog het slechtste. Ze komen de snelweg op en verplichten je te stoppen om hen door te laten, niettegenstaande een omgekeerde driehoek laat zien dat ze geen voorrang hebben. Dan proberen ze om zo vlug mogelijk naar het 2e of 3e rijvlak te gaan, waar ze niet meer afkomen. In Engeland noemt men ze de White Van Terrorists. Een heel juiste benaming. Telefoneren of sms-en vinden ze normaal, ook parkeren op fiets- en voetpaden is normaal, net alsop de parkings 2 plaatsen innemen (egoïsten) of op plaatsen voor gehandicapten staan. Het regenweer zou geen slechte zaak mogen zijn want er zijn landen waar het meer regent dan hier en ze toch minder ongevallen hebben. Als de regering geld nodig heeft kan ze beginnen met al die overtreders te beboeten. Ze gaan verschieten hoeveel geld er zal binnenstromen. Bij mijn werkgever moesten we dikwijls een rijexamen doen en je staattelkens verstelt dat er zoveel veranderd is. De overheid zou iedereen moeten verplichten om na 2 jaar weer een theoretisch examen af te leggen. Er zijn er nu duizenden automobilisten die hun rijbewijs hebben gehaald en nadien nooit meer een wegcodeboek hebben ingekeken. De dag van vandaag moet ik kotsen als ik de baan op moet. Je rijdt nog geen km en je hebt al iemand ontmoet die de verkeersreglementen aan zijn laars lapt. Vraag ze zeker niet om wat hoffelijker te zijn, wat respect te hebben of de middenvinger gaat omhoog. Zeer triestig.
Ik ben het volledig met u eens wat het verkeer in de grootstad of zelfs in kleinere steden geldt. Ik heb zo de indruk dat veel bestuurders nooit de verkeersregels gelezen hebben. Volgens mij komt dit grotendeels door de opleiding die ze kregen van familie of privépersonen. Deze geven gewoon de fouten die ze zelf maken door aan de leerling. Zijn ze agressief, dan is de leerling agressief; gebruiken ze hun knipperlicht niet om een rondpunt af te rijden, dan heeft de leerling er ook geen weet van.
Wat het verkeer op gewone wegen of snelwegen betreft is het in België niet erger dan in het buitenland, niettegenstaande het feit dat er daar, zogezegd meer geflitst of beboet wordt. Ik rij regelmatig op de autosnelweg en gewone wegen in Frankrijk en Spanje. Wat ik daar zie is niet anders dan hier. Bij 120 km/h (of 130 in Frankrijk) word ik daar ook door talrijke autos voorbijgestoken. Het gaat om auto's van alle nationaliteiten, waarbij de Duitsers, Zwitsers EN Nederlanders de hoogste toppen scheren. 110km bij regenweer in Frankrijk? Een sukkelaar die zich daaraan houdt!
Wat gevaarlijke maneuvers op de snelwegen betreft zijn de Spanjaarden wel de kampioenen.
Overvolle wegen zowel in de stad als op den buiten
Reactie van Mireille V.(53) Zemst
Hoe meer mensen met de wagen rijden, hoe erger het gaat worden. Het is gewoon véél te druk op de autowegen en het gaat er niet op verbeteren, integendeel. Zelfs hier in mijn buurt op 'den buiten rijden ze vaak bijna de benen onder mijn lijf vandaan als ik met de hond ga wandelen! Misschien moeten we terug met paard en kar naar ons werk?
DE oorzaak zou kunnen zijn dat het hier veel te dicht bevolkt is. In Canada op het platte land zie je dit soort zaken helemaal niet. Hoffelijkheid is er een normale zaak. In Torontozie je dan weer net hetzelfde als bij ons. In dicht bevolkte gebieden is dergelijk gedrag schering en inslag. Eigenaardig genoeg zijn de Nederlanders (met een betere rijopleiding) hier alles behalve sportieve autobestuurders.
Agressie, geen respect meer. De constructeur die nog steeds auto's bouwt met de allure van race wagens, vooral om verkoop te stimuleren, geeft mensen machtsgevoel. Mijn suggestie is daarom anonieme politiewagens in te schakelen. Die kunnen het rijbewijs intrekken na meerdere grove overtredingen. Ik persoonlijk rij niet zo veel meer, maar toch nog genoeg. Als ik op autobaan 120 km/uur rij sta ik stil. Dit is strikt mijn mening en wie ben ik...
Als de politie niet strenger optreedt in het verkeer, heeft het geen zin om de rijlessen in de rijscholen nog strenger te maken. Ik heb mijn kinderen zelf opgeleid voor het behalen van hun rijbewijs. Zij zijn wel hoffelijk in het verkeer en houden zich wel aan de verkeersregels. Waarom kunnen de andere bestuurders dit niet? Het is gewoon een kwestie van zelfdiscipline.
Er wordt maar steeds met de vinger gewezen naar de autobestuurders en ja, er zijn wegpiraten. Maar even goed moet er meer opgetreden worden tegen de zwakke weggebruiker.Zowel fietsers als voetgangers zijn door hun doen een van de grootste gevaren op de weg. Ze houden zich nooit aan wat de wegcode voorschrijft.
Wat we nu meemaken zat er 20 jaar geleden al aan te komen. Mooie woorden, slogans en intenties zullen niet werken. De rijopleidingen creëren geen goede chauffeurs wegens te weinig uren rijervaring. Ook het politietoezicht op de wegen is ondertussen sterk verminderd, nochtans is dit essentieel. Mijns inziens zal er niets veranderen op korte termijn. Elke keer een rijexamen laten afleggen na een ongeval door eigen verantwoordelijkheid, vind ik een goed idee. Sorry, België is inderdaad een auto-cowboyland, dat wordt door iedere buitenlander bevestigd!
Mijn ervaring met het Meiserplein is niet zo negatief als hier verteld wordt. Het Montgomeryplein is een even groot circus. Ik heb persoonlijk niet de indruk dat de situatie de laatste jaren verslechterd is in Brussel. Het ritsen bij het in- of uitrijden van de Kleine ring is gemeengoed, maar wringers zijn er natuurlijk altijd. Ik rij de laatste jaren met een kleinere wagen dan tijdens mijn actief leven en ik moet vaststellen dat ik nu te maken krijg met een nieuwe vorm van agressie: de zware wagens die nog rap-rap die kleine eens zullen voorbijsteken. Het is inderdaad ook opvallend hoe slecht men reageert op ambulances.
Het probleem bij de opleiding van jonge chauffeurs is hen leren rekening te houden met gevaren die men niet ziet: een onoverzichtelijke bocht naar links kan je beter niet "afsnijden" want er kan een tegenligger aankomen. Voor de top van een helling of op een kruispunt in stad kan je beter niet inhalen. En houd rekening met de langere remweg bij regenweer. Men zou er ook moeten op hameren dat men alleen voorrang kan krijgen als men gezien wordt. En daarbij hoort de opmerking dat het niet is omdat jij de achterbumper van een wagen ziet die uit een zijstraat of uit een garage komt, dat die chauffeur ook jouw voorbumper ziet. Dit soort wederkerigheid bestaat niet in het verkeer.
In de praktijk houdt men zich best aan de regel, dat je alleen zeker bent dat de andere chauffeur joukan zien als je zelf de andere chauffeur kan zien (niet één of ander deel van zijn auto!)
Een correct rijgedrag kan veel ellende voorkomen (1)
Reactie van Lydie (61) Gent
Je omschrijvingen passen perfect bij het dagelijks rijgedrag in het verkeer. Persoonlijk stel ik vast dat preventief rijgedrag van primordiaal belang blijft, maar daarop zie je regelmatig inbreuken van allerlei slag. Vele bestuurders hebben jammer genoeg weinig of geen burgerzin, laat staan de nodige ingesteldheid om veilig te rijden. Om niet te spreken van aanrijdingen met derden die niet over een verzekering beschikken. Die rijden dan snel weg, met gierende banden enz... Kom het maar tegen. Elk rijgedrag is eigen aan de chauffeur. De perfecte chauffeur met 100% concentratie bij het rijden bestaat niet, maar een correct en veilig rijgedrag zou al veel ellende helpen voorkomen.
Een correct rijgedrag kan veel ellende voorkomen (2)
Reactie van Nadine A.(57) Wachtebeke
Dit artikel vat perfect samen hoe de ganse samenleving tegenwoordig is: Uit mijn weg of er zwaait wat en geef vooral aan niemand voorrang!! Jammer genoeg geldt dit voor de totale bevolking: Zoals de ouden zingen, piepen de jongen. Woorden wekken, maar voorbeelden strekken, hé.
Ik heb sinds 1955 mijn rijbewijs (voor het leger) en sinds 1967 mijn burgerrijbewijs en ik heb nog nooit een ongeval gehad. Gedurende die jaren is het verkeer enorm veranderd natuurlijk. In de loop der jaren is door de grotere drukte de agressie, en de minachting voor de andere chauffeurs op de weg enorm toegenomen. Maar volgens mij mag men dat niet in alle delen van België op gelijke voet zetten. Brussel is zeer druk, met veel buitenlandse chauffeurs, diplomaten enz.. die niet strafbaar zijn, dus is Brussel niet te vergelijken met andere plaatsen. En in de verschillende delen van ons landje is er ook een groot verschil.
Ik woon sedert 2 jaren in mijn huidige woonplaats. Wat ik ondervind is dat er hier anders gereden wordt dan in mijn vorige provincie: de opgelegde snelheden worden zeer goed opgevolgd, de afstand tussen de voertuigen beter gerespecteerd en men houdt meer rekening met voetgangers en fietsers. Meer controle?
Ik heb 26 jaren in Duitsland gewoond en daar is de politie zeer alert. De boetes zijn stijgend naargelang het aantal en soort overtredingen. Het puntensysteem in Duitsland is al tientallen jaren van toepassing. Wanneer zal hier deze wet in voege treden?
Inderdaad, in andere landen zijn er minder ongevallen. Bekijk alleen de infrastructuur buiten ons land: je vindt er minder verkeersremmers. En als die er zijn kan je er zonder schade aan je voertuig over rijden, wat je in België niet kan zeggen. Hier bij ons zijn er 4-, 3- en 2 vak banen waar je respectievelijk 70, 50 en 30 km/uur mag rijden. In Nederland zie je bijvoorbeeld 2-vaksbanen waar een maximum geldt van 100 km/uur.
Intelligente lichten aan de kruispunten? Men wil altijd vergelijken met het buitenland Wel, ga eens kijken hoe vlot het er loopt. Hier rijden de chauffeurs gestresten zijn er teveel richtlijnen en obstakels die meerdere ongevallen veroorzaken.
Elke woensdagavond ga ik biljarten in Oud Berchem. Hoe parkeert men daar na 19 uur? Je moet er meestal 20 min. zoeken naar parkeerplaats. Zelfs op de hoeken van al de straten staan wagens. Dus moet je goed je bocht inschatten! Als voetganger zal je binnen afzienbare tijd over de wagens moeten klauteren om de straat over te steken! Langs twee kanten wordt geparkeerd. Hoe kruis je dan je tegenligger? Waarom worden niet alle straten "enkele richting" gemaakt?
Ik vind dat wij een centraal sms-nummer moeten creëren om daarop alle nummerplaten van gevaarlijke en onbeschofte weggebruikers te kunnen melden. Die informatie zou dan kunnen overgemaakt worden aan de verzekeringsmaatschappijenen politie. Iemand die daar verschillende malengesignaleerd wordt zou een waarschuwing moeten krijgen en/of een hogere verzekeringspremie betalen. Als al onze ogen samenwerken, dan zou dat toch een verschil moeten maken?
De politie kan natuurlijk niet overal tegelijk zijn, maar als ze nu eens is op plaatsen moesten zijn waar het soms nodig is In België geldt nog steeds de wet van de sterkste en wie niet waagt niet wint, maar dat is geen mentaliteit voor een bestuurder. Maar wie doet er al eens geen foutje ?
Er is gewoon geen respect. Niet alleen van de automobilist maar ook van voetgangers die zomaar op de rijweg lopen alsof het een voetpad is. Fietsers die denken dat ze alles mogen en de reglementen er enkel zijn voor de automobilisten, maar ja het is altijd de bestuurder die te roekeloos rijdt. Moesten alle andere openbare weggebruikers bestraft worden zoals de autobestuurders dan zou je wat meemaken hoor.