In de auto zijn we: ongemanierd, gehaast en asociaal...?
Iedereen betaalt wel wegenbelasting (1)
Reactie van Rita C.(67) Tessenderlo
Regelmatig ben ik op de baan, doe behoorlijk wat kilometers en kan er over meespreken.Tot hiertoe ben ik gelukkig vrij van ongelukken gebleven, maar enkele keren ben ik er juist aan ontsnapt.
Er zijn enorm veel mensen die denken dat zij alleen de wegenbelasting betalen en de autosnelweg voor zichzelf opeisen. Daarbij vertonen ze onverantwoord rijgedrag: rechts voorsteken, slingeren, over de volle lijn rijden, op secundaire wegen 90km/uur rijden waar maar 70 is toegelaten.
Sinds de 19de eeuw is het Meiserplein enkel maar geasfalteerd. Verder is daar niets aan veranderd, terwijl het een van de drukste ronde punten in België is. Het toont aan hoe begaan men is om een veilig en efficiënt wegennet te bouwen. Niet dus.
Steden en gemeenten, -zelfs Vadertje Staat-, zijn verantwoordelijk voor ongevallen. Zij leggen opritten en afritten tezamen op snelwegen, wat tot chaos leidt. Ze versmallen wegen in bijvoorbeeld Mortsel met als gevolg dagelijkse files van Boechout tot voorbij de R11. Nu zijn er zelfs op de grens met Boechout van de R11 tot Boechout files tijdens de piekuren.Zelfs op zondag sta je in de file bij ons:van de grens met Boechout naar Berchem is zon 6 km waar je 45 minuten over doet. Op de kruispunten is het een chaos alom.Politie bestraft chauffeurs die met hun auto op het kruispunt staan.Maar die kunnen vaak niet anders, want als je wacht zoals het wettelijk moet dan sta je uren voor het verkeerslicht, want je kan niet door.
Wat meer politieke wil om de toestand aan te pakken
Reactie van Olivier Z.(63)Mol
Dat België nog bestaat met dergelijke wegen. Over één jaar is de gemiddelde snelheid 32 km/uur, dus zitten we met een permanent verkeersinfarct. Verder wordt er zo slecht gereden dat het inderdaad levensgevaarlijk is, bv links afslaan en rechts voorsorteren zodat er zeker niemand meer langs kan. U begrijpt dat mensen die permanent in de file staan en door een instantie betaald worden, op basis van bv 8 uur werken per dag, hier heel erg nerveus van worden en dus agressief gedrag gaan vertonen. Kijk eens naar het buitenland (Duitsland/Nederland), daar wordt het file probleem wel aangepakt (bv A2 Maastricht/Amsterdam). Er is natuurlijk wel enige politieke wil voor nodig en met alleen zakkenvullers en niet- deskundigen gaat dit niet lukken.
Wil er iemand snappen dat het Belgische wegennet oververzadigd is? Ons land is een doorvoerland: bouwwoede, spoorlijnen, kanalen en ieder dorp zijn verkeersregels, op- en afritten, allerhande verkeersborden die elkaar voortdurend tegenspreken! In andere landen kan je gerust 100 km rijden zonder files, tegenliggers, kruispunten. Een oplossing: een ring rond België!
Dit is overal een groot probleem, omdat we onze normen en waarden laten varen die we als mens geleerd hebben. De tijd is gejaagd, die eeuwige haast is ook niet goed. Maar het is zo, we kunnen de tijd niet terug draaien. Het is niet alleen in het verkeer, maar echt in alles. Die agressie veroorzaakt die ongelukken omdat men zich boos maakt op het moment dat er iets onbenulligs plaatsvindt. Dan ben je de aandacht voor het verkeer een tel kwijt en pats, dan gebeurt het ongeluk! Terwijl we weten dat op de weg alles in minder dan een fractie van een seconde kan gebeuren.
Automobilisten worden gek gemaakt door hindernissen.
Reactie van Ronald L. (67) Borgerhout
Zou het ook niet een beetje het gevolg zijn van het feit dat je als automobilist wordt gek gemaakt met allerlei hindernissen zoals vluchtheuvels, remmers, bloembakken, wegversmallingen enz. En niet te vergeten de zwakke weggebruikers (fietsers) die overal opduiken waar men ze niet verwacht! Daar zou dringend tegen opgetreden moeten worden. Er gebeuren zeer veel ongevallen met fietsers door het roekeloze gedrag van die fietsers.
Parkeerboetes zijn een gemakkelijke bron van inkomsten
Reactie van Ulrik V.O.(59) Mortsel
25 jaar geleden reed ik met de vrachtwagen vaak door Brussel. Al de dingen die in het artikel aangehaald worden bestonden toen ook al, maar dan door autos met een Europese nummerplaat. De chauffeurs in deze wagens konden zich van alles veroorloven. Dus nu moet je niet verschieten dat iedereen hun gedrag overneemt. De enige kans die je tegenwoordig loopt op een boete als je parkeertijd verstreken. Die worden uitgeschreven omdat ze regelrechte inkomsten zijn voor de gemeenten. Voor de rest doe je maar, de politie lacht ermee.
In Brussel rijden 90 à 94 procent van de auto's veel te snel. Waarom worden er nooit rijbewijzen ingetrokken? Laat die chauffeurs het openbaar vervoer maar nemen. Geen twee vliegen in één klap maar wel drie vliegen; minder subsidies nodig voor het openbaar vervoer, minder auto's op de baan en daardoor minder kans op ongevallen en ook minder files. Ik heb ooit aan de zijkant van een vrachtwagen gehangen in Schoten. Ik was verdrukt op de fiets en heb die laten vallen en mij aan de vrachtwagen vastgeklampt. Anders was ik onder de wielen terecht gekomen. Pas bij het eerstvolgende rode licht kon ik van de vrachtwagen springen en ben ik dan mijn fiets gaan halen. De chauffeur was heel verwonderd en verklaarde dat hij mij niet gezien had. Ik heb ondertussen geleerd: Als je niet in de ogen van de chauffeur kunt kijken', dan heeft hij je niet gezien.
Na in 36 jaren, zeker 2,5 miljoen kilometer gereden te hebben met de vrachtwagen ben ik eindelijk op pensioen kunnen gaan. Het was me de laatste jaren teveel geworden en ik ben blij dat ik niet meer overal naar toe moet rijden. Als ik dit artikel lees, dat we in de auto maar ook in de vrachtwagen zo ongemanierd, gehaast en asociaal zijn, dan kan ik dit alleen maar beamen. Het verkeer is steeds toegenomen en men moet elke seconde opletten. In mijn kleine auto zal ik de volgende jarenniet meer zoveel kilometers doen,want ik wil zeker afstand doen van de vele files en rijgedrag van andere weggebruikers. Hetgeen me het meest zal plezieren is het fietsen of wandelen en genieten van de rust op de boerenbuiten. Adieu transport en vooral adieu verkeer.
Men zou beter beginnen met het bijbrengen van de wegreglementering aan de zwakke weggebruiker. Bijna geen enkele fietser houdt zich aan de verkeersreglementen! Ze veranderen zomaar van rijbaan enzovoort, wat natuurlijk levensgevaarlijk is. En dan nog gezwegen van de duizenden wielerterroristen die ieder weekend de wegen onveilig maken! België en vooral Vlaanderenis geen fietsland, is het trouwens nooit geweest en zal het ook nooit worden!!! Vlaanderen is een aaneenschakeling van dorpen waar we binnenkort van de ene zone 30 in de andere mogen rijden. De fietsers en joggers rennen ons dan voorbij met hun middel vinger in de hoogte!
Wij hebben sedert oktober van dit jaar een volledige nieuwe aanpassing van onze straat gekregen. Maar zonder fietspad en met een niet te vernoemen voetpad. En dit anno 2012. Over veiligheid gesproken! Van al die reglementering en verbodstekens worden we gek. Niemand kan dat nog volgen of assimileren, vooral niet tijdens het rijden met de auto. En niet te vergeten: Vlaanderen is het dichtstbevolkte land van Europa!