Eliane & Herman op de Camino Frances, 2010, en Finisterre.

Over ons: woonachtig in Brugge, gepensioneerd, onze hobby: wandelen

• Zie andere blogs: klik op een link hier onder.
  • Eliane & Herman op de Via de la Plata, 2011

• Vooravond; Camino Frances
  • Heilig jaar, 2010

24-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Redecilla del Camino
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Nájera vertrekken we rond hetzelfde tijdstip, lopen omhoog door een dennenbos, tussen rotsen van rode zandsteen, lopen door een golvend heuvelland, waar veel druiven gekweekt worden, in het eerste dorpje Azofra stoppen we voor ons ontbijt. We passeren een golfbaan, wandelen door een nieuwbouwwijk, na nog een paar dorpjes zien we in de verte de hoge spitse toren van Santo Domingo de la Calzada,  inmiddels een bisschopsstad voor pelgrims geworden in Navarra. De grootste bezienswaardigheid van de stad is de kathedraal, waarin een kippenhok te zien is op een verhoging, met een haan en een kip, en je ook de haan hoort kraaien, hier is een speciale legende aan verbonden. We volgen de historische St. Jacobsroute steken de rivier over, we passeren het dorp Grañón tot in Redecilla del Camina, aan de rand van het dorp, tegenover de kerk stoppen we aan de herberg, met pelegrinomenu, aan de overkant in een tienda, halen we ons ontbijt.

24-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

23-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Nájera
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van Viana zetten we onze etappe verder, wandelen over een uitgestrekte vlakte, waar onder andere graan en druiven worden verbouwd, wat later hebben we een prachtig uitzicht op het stuwmeer Laguna de las Cañas, aan de andere kant de bergen van de Rioga, een stuk verder tijdens een afdaling komen we in het wijngebied van de Rioga. We naderen de oude stad Logroño, de hoofdstad van de provincie Rioga, hier drinken we onze eerste koffie, er is zeer veel te bezichtigen, o.a. de prachtige kathedraal. We trekken verder,door de schilderachtige, met wijngaarden begroeide heuvels van de Rioga- een gebied dat uitnodigt tot wandelen, elke heuvel heeft hier zijn eigen geschiedenis. In  Navarette stoppen we bij het gedenkteken van Alice Decraemer uit Beernem, hier doodgereden in 1986 op pelgrimstocht met de fiets. We lopen verder tot Ventosa, waar we hier wat water bijtanken in een cafe, nu nog 12 km tot Nájera, het was zeer lastig, gelukkig vinden we hier een goed hostal om te overnachten.

23-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

22-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Viana
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We krijgen een lekker ontbijt, na nog wat nadere kennismaking nemen we afscheid van deze zeer diepgelovige Nederlanders, ik geef  mijn warme kledij af, die ik gekregen heb in de Pyreneeên, en vertrekken rond 7,30uur, in Villamayor de Monjardín. Wij lopen langs wijngaarden, heuvels met uitgestrekte akkers, hoge heuvels met bossen ,we lopen steil omhoog en hebben een uitzicht op Los Arcos, met zijn heel moie kerk, Santa Maria, opgetrokken in een combinatie van gotiek en barok. Langs brede paden lopen we verder tot Sansol, nog 1 km dalen we af naar een ander dorpje, Torres del Rio, waar we onze lunch nemen in een herberg. We genieten van deze prachtige landschappen met wijngaarden, olijfbomen, maar vooral van de stilte, in de verte zien we zelfs de sneeuw op de toppen van de heuvels liggen. Langs de velden lopen we verder tot in Viana, hier is de gotische kerk Santa Maria interessant eens te bezoeken vanwege het barokke altaar, het is een mooie stad om te vertoeven. Aan een herenhuis kloppen we aan, krijgen overnachting van een leuke vrouw, maar eerst gaan we avondeten (peregrinomenu) in een hotel wat verder.

Klik op de foto voor meer....

22-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

21-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Villamayor de Montjardi­n
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Puente la Reina vertrekken we rond 7,30uur na ons ontbijt in deze mooie herberg, enkele dorpjes verder kopen we onze lunch, het lijkt alsof de tijd eeuwenlang is blijven stilstaan in sommige dorpen. We lopen naast de middeleeuwse brug, op onverharde paden en weggetjes is het veel stijgen en dalen, wat verder komen we in het oude centrum van Estella, welke een zeer authentieke indruk maakt. We houden halt voor onze lunch in het park, met voor ons het prachtig kloostercomplex Irache. Na onze rustpauze stappen we verder, passeren het complex van het wijnhuis Irache, waar zich een heel bijzondere pelgrimsbron bevindt; er komt niet alleen koel water uit, maar ook de uitstekende wijn die hier wordt geproduceerd, hier moet de pelgrim 2 slokken van drinken om goed aan te komen in Compostela, we tappen ons flesje halfvol, een eindje verder gaan we een bar binnen om wat af te koelen, want het is warm aan het worden. Ons einddoel wordt Villamayor de Montjardín, voor de kerk bevindt zich een herberg, een groepje pelgrims zit op het terras in de zon, we worden heel vriendelijk ontvangen door Nederlandse hospitaleros. s'Avonds krijgen we een lekker avondmaal, en slapen op zolder gans alleen, in totaal 10 pelgrims.

Klik op de foto voor meer......

21-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

20-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Puente la Reina

In Pamplona hebben we onze poncho niet meer nodig, het weer wordt beter en beter, onderweg stoppen we voor ons ontbijt. Eerst houden we halt aan de campus van de universiteit van Navarra, voor onze stempel, steken een paar rivieren over, komen in het dorp Cizur Menor, waar we de sporthal (met een frontón, een muur voor het Baskische pelata-spel)  passeren. We komen op de Puerto del Perdón, waar het meestal waait, een bergrug van nog geen 1000m, met bovenop een rij gigantische windmolens, waarop een prachtig zicht naar beneden. door een prachtige natuur lopen we naar beneden, door mooie dorpjes naar Puente la Reina. We lopen over zijn beroemde brug, wat verder is er een heel mooie grote herberg, met alles wat nodig is, twee jaar nieuw, (we zijn amper met 10 pelgrims) met avondmaal en ontbijt, alles heel proper.
    In Puenta la Reina komt de St. Jacobsroute door Aragón en door Navarra bij elkaar, dit is het ontknopingspunt waar de Camino francés begint.

20-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

19-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Pamplona
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Larrasoaina is slechts één bar wat verderop, waar we kunnen ontbijten, ontmoeten er andere pelgrims, hier kopen we onze derde maar degelijke poncho, er is terug wat lichte regen. We steken via een oude brug een rivier over, voorbij dorpjes komen we langs een steengroeve dat ons voert langs een idyllisch landschap, we lopen over twee eeuwenoude pelgrimsbruggen, passeren een middeleeuws hospitaal voor bedevaartgangers, lopen door het park steken de straat over en staan aan de voet van de stadsmuren van Pamplona. Hier stoppen we onze korte etappe, want er is hier veel te bezoeken, de stad van de stierenlopen. Hier slapen we in een hostal in de drukste straat van de stad, doch geen hinder ervan.

Klik op de foto voor meer....

19-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

18-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Larrasoaina
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We vertrekken in Burguete met wat lichte regen, door typische dorpjes, beboste heuvels, stenen bruggetjes en langs weilanden. In Zubiri maken we een tussenstop in een bar om iets te eten, het is aangenaam wandelweer geworden en we genieten van de natuur. We wandelen naar het dal van de Arre, aan de middeleeuwse brug is het plaatsje Larrasoaina, het einddoel van onze etappe. Wij kiezen voor een pension, wat verder in een bar schuiven we aan voor een peregrinomenu, met naast ons, onze Duitse vrienden.

18-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

17-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Burguete
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na ons ontbijt staan we klaar om te vertrekken, wanneer de vrouw des huizes ons komt melden dat er heel slecht weer op komst is, ze heeft medelijden. Ze brengt ons achtergebleven kledij van andere pelgrims, als bescherming voor de regen en de kou, enkele maten te groot, niet erg. We vertrekken door de regen, er komt een hevige storm opzetten, onze poncho scheurd in flarden, en zien nog enkel mist voor ons. Nu en dan horen we een schapenherder naar zijn kudde schapen roepen, af en toe moeten we uitwijken voor een busje pelgrims die vervoerd worden.Vanaf de bron "Fuente de Roldán" op de pas van Cisa (1430m) is het soms gevaarlijk naar beneden op smalle paadjes wegens modder en natte stenen, gelukkig kunnen we onderweg een stop maken in een hut speciaal voor de pelgrims. We komen in Roncesvalles, hier starten veel pelgrims aan hun tocht, we maken een rondje, stappen binnen voor onze eerste stempel, hier kunnen we ons ook wat verwarmen. We gaan verder, het regent niet meer en ook een stuk gemakkelijker om te wandelen, na een half uur zijn we in Burguete en zoeken rust in een pension, heel vriendelijk, wij zijn hier gans alleen, op ieder verwarming hangen we onze kledij om te drogen. Naast het pension in een bar eten we een peregrinomenu, 'smorgens is er hier ontbijt.

17-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

16-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar St-Jean-Pied-de-Port
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de regen komen wij met de bus aan in St-Jean-Pied-de-Port, nog een eindje lopen naar "Les Amis du Chemin de Saint-Jacques" voor de inschrijving, om het bekomen van onze credential.
    We krijgen een profiel (etappes) van de weg naar Santiago de Compostela, ongeveer 782 km.
    Om ons wat in te lopen, na de nodige inkopen vertrekken wij rond 17,00 uur in de regen naar Hunto, ongeveer 4 km, onze eerste km's. In het gereserveerd hostal is blijkbaar alles volzet, we worden teruggebracht naar een andere plaats, naar beneden, in een gite Ferme Ithur Buria, het enige wat hier is. We worden er heel vriendelijk ontvangen, direct mogen we aan tafel, het is reeds behoorlijk laat, en maken kennis met andere pelgrims, naast ons zitten 2 Duitse dertigers.

16-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

15-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooravond; Camino Frances
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wij wandelen op de Spaanse St. Jacobsroute, van St-Jean-Pied-de-Port naar Compostela.
    Te voet naar het station (Brugge), ongeveer 25 minuten, om 6,26uur met de Thalys naar Paris,... de metro naar Montparnass,... hier de TGV naar Bayonne.
    In Bayonne moeten we een bus nemen naar St. Jean, waar wij denken rond 4uur aan te komen.
    Vervolgens wandelen wij nog een 2-tal uren tot onze eerste overnachtingsplaats, in Hunto.
    Donderdag 17 juni beginnen we onze camino.

15-06-2010, 00:00 geschreven door Eliane

14-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heilig jaar, 2010

Het heilig jaar wordt ingeluid met de opening van de Heilige Poort op 31 december van het voorafgaande jaar. Het is de aartsbisschop van Santiago, die de muur waarmee de Heilige Poort is dichtgemetseld afbreekt, nadat hij er drie keer op heeft geklopt. De Heilige Poort blijft open tot 31 december 2010, waarna hij weer zal worden dichtgemetseld.

Caminante, son tus huellas, el camino y nada más (Joan Manuel Serat)
    Reiziger, het zijn je sporen, de weg en verder niets …

Een pelgrimslied, die jaarlijks duizenden pelgrims meevoeren op hun weg naar de stad van Sint-Jakobus, Santiago de Compostela. Dit jaar is er nog een bijzondere reden om deze tocht op de camino niet uit te stellen, want 2010 is immers een heilig jaar voor Compostela. Het naamfeest van de heilig Jacobus valt op een zondag en dit gebeurt slechts heel uitzonderlijk.

Een deel van de camino te voet afleggen : het laat niemand onberoerd. De fysieke inspanning, de momenten van bezinning, de culturele ontdekkingen ... het is een combinatie van al deze elementen die de ervaring zo uniek maakt.

In Santiago de Compostela wordt een heilig jaar gevierd als de naamdag van de apostel Jacobus -25juli- op een zondag valt, zoals 2010. (Vorige heilige jaren werden gevierd in 2004 en in 1999; het volgende heilige jaar zal worden gevierd in 2021).

Voor meer informatie klik op de foto.