Foto
SkODA NOSTALGIE
De Geschiedenis van Skoda
30-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 110 R 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 110 R  1971

30-12-2007 om 15:15 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Octavia 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Octavia 1959

30-12-2007 om 15:14 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1000 MB 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 1000 MB 1964

30-12-2007 om 15:12 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Octavia 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Octavia 1959

30-12-2007 om 15:12 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 445 - 1923
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda 445 - 1923

De L&K M modellen werden gezien als luxe automobielen. deze auto´s werden aangedreven door een viercylinder, 4713 cc motor met 50 pk.

Een aantal voorbeelden van innovaties van dit tijdperk waren dynamo verlichting, elektrische starters en, op verzoek van de klant, stalen velgen.

30-12-2007 om 15:09 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Hispano-Suiza - 1924
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Hispano-Suiza - 1924

De nieuwe L&K 100, die de geïntroduceerd werd in 1923, had een klassiek ontworpen chassis en een SV viercylinder motor met een inhoud van 1771 cc.

De 100 en additionele modellen (105, 110 and 120) waren topkwaliteit middenklassers met een veelbelovende toekomst. Laurin & Klement zagen echter met lede ogen aan dat de Tsjechische concurrenten hun kleine modellen, zoals de Praga Alfa en de Tatra 11, erg goed verkochten.

30-12-2007 om 15:08 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Rapid MC - 1937

Het succes van de aangepaste roadster in de Rally van Monte Carlo in 1936 was voor de fabriek aanleiding om een serie van 70 Škoda´s Popular Sport – Monte Carlo te maken

30-12-2007 om 15:06 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Popular 1100 OHV - 1938
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Popular 1100 OHV - 1938

30-12-2007 om 15:05 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Rapid 1500 OHV - 1939
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Rapid 1500 OHV - 1939

30-12-2007 om 15:04 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laurin & Klement  SG 1915

Laurin & Klement  begon zich steeds meer in automobielen te interesseren en in 1905 werd al een driewieler geproduceerd.
In 1906 kwam de eerste auto.
In 1908 beëindigde het bedrijf de motorfietsenproductie vrijwel geheel ten gunste van de automobielbouw, hoewel er waarschijnlijk tot in de jaren twintig nog mondjesmaat motorfietsen zijn geproduceerd.
Door de fusie met Škoda in 1925, verdween de merknaam Laurin & Klement.
In 1996 is de naam Laurin & Klement (L&K) teruggekeerd, als uitvoeringsindicatie.

30-12-2007 om 15:02 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laurin & Klement  L Sport 1917

Vaclav Klement en Vaclav Laurin begonnen in 1896 een werkplaats waar fietsen werden gerepareerd.
In 1905 werd een eerste auto gepresenteerd, onder de naam Laurin & Klement.
In 1912 nam Laurin & Klement de RAF-autofabriek over.
Om de positie na de eerste Wereldoorlog op de binnenlandse markt te versterken fuseerde het bedrijf in 1925 met Skoda.
Tot 1928 werden de autos verkocht als Laurin & Klement-Skoda.
Daarna verdween de toevoeging Laurin & Klement.
Daarmee werd een roemrucht merk definitief van de markt verdwenen

30-12-2007 om 15:00 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 450 1925

Nadat Skoda in 1925 het automerk Laurin & Klement had overgenomen ontstond de Laurin-Klement-Skoda

30-12-2007 om 14:58 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 422 1932

In 1933 presenteerde Skoda de Skoda 422 .
De auto werd aangedreven door een kleine 20pk viercilindermotor met een inhoud van 995cc.
Het chassis van de wagen bestond uit een enkele centrale buis, net zoals in de Tatra.
De achterwielen waren aan pendelassen bevestigd

30-12-2007 om 14:52 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 637 1937
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 637 1937

30-12-2007 om 14:51 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Popular 995 1940
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Popular 995 1940

De Škoda 995 Popular werd in de tweede helft van de jaren ´30 een legende. De kleine, lichte (650 kilo) auto, haalde een snelheid van 80 kn/u en een verbruik van 7,5 liter per 100 km.

30-12-2007 om 14:50 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 1200 1953

De komst van de Škoda 1200, een vierdeurs sedan met plaats voor vijf personen, betekende een omslag. Het was de eerste Škoda met een zelfdragende carrosserie die geschikt was voor grotere productieseries. Dankzij zijn ronde vormen, verzonden portiergrepen, hellende voorruit, naar voren openende portieren en een grote bagageruimte was het destijds een moderne verschijning.

30-12-2007 om 14:49 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Felicia 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Felicia 1964

In 1959 kregen alle Škoda personenwagens een nieuwe vooras met schroefveren en telescopische schokdempers en werden geïntroduceerd als nieuwe modellen. 

30-12-2007 om 14:48 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1000MB 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda 1000MB 1964

De eerste prototypes van een compleet nieuw model werden ontwikkeld in 1956, en werden in 1964 aan het publiek gepresenteerd als de Škoda 1000 MB. Voor de produktie van de 1000 MB werd in Mlada Boleslav, naast de oude fabriek,  een geheel nieuwe produktie locatie gebouwd. 
De nieuwe Škoda had een watergekoelde vier-cylinder motor met een inhoud van 988 cc en een vermogen van 45 pk. De motor lag achterin de auto.

30-12-2007 om 14:47 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1203 Bus 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda 1203  Bus 1969

 In 1968 werd de Skoda 1203 Minibus gepresenteerd. Hij werd gebouwd in Vrchlabi, en was in veel uitvoeringen verkrijgbaar. Er was een pick-up, een Van, een Ambulance, en een multipersoons minibus. Je zag ze ook als begrafeniswagen, koelwagen, of brandweerwagen. De motor was de bekende, betrouwbare 1221cc/47pk machine, die Skoda al een tijd zo trouw had gediend. De Skoda 1203 zou vele jaren in productie blijven. Pas in 1981 werd de productie gestopt.

30-12-2007 om 14:46 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 110R Coupe 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda 110R Coupe 1970

De Škoda 110 R tweedeurs sport coupé met een 1107 cc, 62 pk motor werd geïntroduceerd in 1970 in Kvasiny.

30-12-2007 om 14:44 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto

Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!