Foto
SkODA NOSTALGIE
De Geschiedenis van Skoda
30-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laurin & Klement  SG 1915

Laurin & Klement  begon zich steeds meer in automobielen te interesseren en in 1905 werd al een driewieler geproduceerd.
In 1906 kwam de eerste auto.
In 1908 beëindigde het bedrijf de motorfietsenproductie vrijwel geheel ten gunste van de automobielbouw, hoewel er waarschijnlijk tot in de jaren twintig nog mondjesmaat motorfietsen zijn geproduceerd.
Door de fusie met Škoda in 1925, verdween de merknaam Laurin & Klement.
In 1996 is de naam Laurin & Klement (L&K) teruggekeerd, als uitvoeringsindicatie.

30-12-2007 om 15:02 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laurin & Klement  L Sport 1917

Vaclav Klement en Vaclav Laurin begonnen in 1896 een werkplaats waar fietsen werden gerepareerd.
In 1905 werd een eerste auto gepresenteerd, onder de naam Laurin & Klement.
In 1912 nam Laurin & Klement de RAF-autofabriek over.
Om de positie na de eerste Wereldoorlog op de binnenlandse markt te versterken fuseerde het bedrijf in 1925 met Skoda.
Tot 1928 werden de autos verkocht als Laurin & Klement-Skoda.
Daarna verdween de toevoeging Laurin & Klement.
Daarmee werd een roemrucht merk definitief van de markt verdwenen

30-12-2007 om 15:00 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 450 1925

Nadat Skoda in 1925 het automerk Laurin & Klement had overgenomen ontstond de Laurin-Klement-Skoda

30-12-2007 om 14:58 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 422 1932

In 1933 presenteerde Skoda de Skoda 422 .
De auto werd aangedreven door een kleine 20pk viercilindermotor met een inhoud van 995cc.
Het chassis van de wagen bestond uit een enkele centrale buis, net zoals in de Tatra.
De achterwielen waren aan pendelassen bevestigd

30-12-2007 om 14:52 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 637 1937
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 637 1937

30-12-2007 om 14:51 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Popular 995 1940
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Popular 995 1940

De Škoda 995 Popular werd in de tweede helft van de jaren ´30 een legende. De kleine, lichte (650 kilo) auto, haalde een snelheid van 80 kn/u en een verbruik van 7,5 liter per 100 km.

30-12-2007 om 14:50 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 1200 1953

De komst van de Škoda 1200, een vierdeurs sedan met plaats voor vijf personen, betekende een omslag. Het was de eerste Škoda met een zelfdragende carrosserie die geschikt was voor grotere productieseries. Dankzij zijn ronde vormen, verzonden portiergrepen, hellende voorruit, naar voren openende portieren en een grote bagageruimte was het destijds een moderne verschijning.

30-12-2007 om 14:49 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Felicia 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Felicia 1964

In 1959 kregen alle Škoda personenwagens een nieuwe vooras met schroefveren en telescopische schokdempers en werden geïntroduceerd als nieuwe modellen. 

30-12-2007 om 14:48 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1000MB 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda 1000MB 1964

De eerste prototypes van een compleet nieuw model werden ontwikkeld in 1956, en werden in 1964 aan het publiek gepresenteerd als de Škoda 1000 MB. Voor de produktie van de 1000 MB werd in Mlada Boleslav, naast de oude fabriek,  een geheel nieuwe produktie locatie gebouwd. 
De nieuwe Škoda had een watergekoelde vier-cylinder motor met een inhoud van 988 cc en een vermogen van 45 pk. De motor lag achterin de auto.

30-12-2007 om 14:47 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1203 Bus 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda 1203  Bus 1969

 In 1968 werd de Skoda 1203 Minibus gepresenteerd. Hij werd gebouwd in Vrchlabi, en was in veel uitvoeringen verkrijgbaar. Er was een pick-up, een Van, een Ambulance, en een multipersoons minibus. Je zag ze ook als begrafeniswagen, koelwagen, of brandweerwagen. De motor was de bekende, betrouwbare 1221cc/47pk machine, die Skoda al een tijd zo trouw had gediend. De Skoda 1203 zou vele jaren in productie blijven. Pas in 1981 werd de productie gestopt.

30-12-2007 om 14:46 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 110R Coupe 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda 110R Coupe 1970

De Škoda 110 R tweedeurs sport coupé met een 1107 cc, 62 pk motor werd geïntroduceerd in 1970 in Kvasiny.

30-12-2007 om 14:44 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Octavia TS 1959

De Škoda automobielen werden vervaardigd in de Škoda Automobielfabriek te Mladá Boleslav te Tsjecho-Slowakije. De verkoop werd destijds uitgevoerd door Staatsbedrijf Motokov te Praag.

De Škoda 440, een 2 deurs coach met geheel gewijzigde carrosserie, werd geïntroduceerd in het najaar van 1955 en werd voor het eerst in Nederland geïmporteerd in februari 1956. De volgende modellen waren verkrijgbaar; 440 - 2 deurs coach, 445 - 2 deurs coach en de 450 -  2 deurs cabriolet. In Tsjechie werd de 440 ook wel "Spartak" genoemd.
De Octavia, die de 440 verving, werd in juli 1959 geïntroduceerd en omvatte de volgende uitvoeringen; Octavia - 2 deurs coach, Octavia Super - 2 deurs coach, Octavia TS - 2 deurs coach, Felicia - 2 deurs cabriolet en als 2 deurs coupé en de Combi - 3 deurs stationcar. 

Op de afbeeldingen kan je de Skoda Octavia TS zien
Deze wagen reed in 1959 mee in de rally van Monte Carlo

30-12-2007 om 14:37 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Octavia TS 1959...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda  Octavia TS 1959...

30-12-2007 om 14:36 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Octavia TS 1959....
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Octavia TS 1959....

30-12-2007 om 14:35 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Å koda 130 RS A5 (prototyp 738) 1974
Klik op de afbeelding om de link te volgen Škoda 130 RS A5 (prototyp 738) 1974

Deze Skoda 130 RS was in 1974 een prototype

30-12-2007 om 14:34 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Rapid 130H 1984

Skoda produceerde auto's in grote aantallen. Alleen al van het basismodel S100 werden er totaal 819.787 gebouwd. Van de modellen S105/S120 werden er ongeveer 1,3 miljoen gemaakt. In 1981 probeerde Skoda het weer met een coupé, de Rapid, die qua vormgeving onmiskenbaar in de S-serie thuishoorde. Het wagentje werd aangedreven door de motor uit de S120 LS, later door de iets zwaardere motor van de S130, nu met de type-aanduiding Rapid 130. De Rapid was ook de eerste Skoda, die voorzien was van een vijfbak. Door aanpassingen van stuurinrichting en onderstel, was de wegligging aanzienlijk verbeterd.

Pas in 1987 kwam Skoda met een voorwiel-aangedreven auto, de Favorit 136. De vijfdeurs carrosserie was getekend door Bertone, maar onder de motorkap zat een aangepaste motor van de S130.

30-12-2007 om 14:32 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Rapid 130H 1984...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Rapid 130H 1984...

30-12-2007 om 14:31 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Å koda Tudor 1102 1945
Klik op de afbeelding om de link te volgen Škoda Tudor 1102 1945

De eerste naoorlogse Skodas hadden een wielbasis van 248 en een lengte van 405cm.
met een topsnelheid van 100km/uur waren ze niet snel, maar daarentegen wel ijzersterk.

30-12-2007 om 14:26 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Škoda FELICIA 1962

De Octavia vormde de basis voor de Skodas sport wagens, de Felicia.
na 1961 werd dit model Felicia Super genoemd.
de Super had een 1221cc in plaats van een 1089cc motor .
tegen een meerprijs kon de klant ook een Hardtop-uitvoering bestellen.
de Felicia was onverwoestbaar, maar met een top van 130km niet echt een racewagen.

30-12-2007 om 14:25 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1203 Minibus 1968
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 1203 Minibus 1968

De Skoda 1203 werd gebouwd in Vrchlabi.
men kon deze wagen in veel uitvoeringen verkrijgen.
 Er was een Pick-Up, een Van, een Ambulance, en een multipersoons minibus. Je zag ze ook als begrafeniswagen, koelwagen, of brandweerwagen. hij had een motor van  1221cc/47pk .
 De Skoda 1203 bleef in productie tot 1981 .

30-12-2007 om 14:24 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto

Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!