Foto
SkODA NOSTALGIE
De Geschiedenis van Skoda
30-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Å koda 130 RS A5 (prototyp 738) 1974
Klik op de afbeelding om de link te volgen Škoda 130 RS A5 (prototyp 738) 1974

Deze Skoda 130 RS was in 1974 een prototype

30-12-2007 om 14:34 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Rapid 130H 1984

Skoda produceerde auto's in grote aantallen. Alleen al van het basismodel S100 werden er totaal 819.787 gebouwd. Van de modellen S105/S120 werden er ongeveer 1,3 miljoen gemaakt. In 1981 probeerde Skoda het weer met een coupé, de Rapid, die qua vormgeving onmiskenbaar in de S-serie thuishoorde. Het wagentje werd aangedreven door de motor uit de S120 LS, later door de iets zwaardere motor van de S130, nu met de type-aanduiding Rapid 130. De Rapid was ook de eerste Skoda, die voorzien was van een vijfbak. Door aanpassingen van stuurinrichting en onderstel, was de wegligging aanzienlijk verbeterd.

Pas in 1987 kwam Skoda met een voorwiel-aangedreven auto, de Favorit 136. De vijfdeurs carrosserie was getekend door Bertone, maar onder de motorkap zat een aangepaste motor van de S130.

30-12-2007 om 14:32 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Rapid 130H 1984...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Rapid 130H 1984...

30-12-2007 om 14:31 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Å koda Tudor 1102 1945
Klik op de afbeelding om de link te volgen Škoda Tudor 1102 1945

De eerste naoorlogse Skodas hadden een wielbasis van 248 en een lengte van 405cm.
met een topsnelheid van 100km/uur waren ze niet snel, maar daarentegen wel ijzersterk.

30-12-2007 om 14:26 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Škoda FELICIA 1962

De Octavia vormde de basis voor de Skodas sport wagens, de Felicia.
na 1961 werd dit model Felicia Super genoemd.
de Super had een 1221cc in plaats van een 1089cc motor .
tegen een meerprijs kon de klant ook een Hardtop-uitvoering bestellen.
de Felicia was onverwoestbaar, maar met een top van 130km niet echt een racewagen.

30-12-2007 om 14:25 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1203 Minibus 1968
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 1203 Minibus 1968

De Skoda 1203 werd gebouwd in Vrchlabi.
men kon deze wagen in veel uitvoeringen verkrijgen.
 Er was een Pick-Up, een Van, een Ambulance, en een multipersoons minibus. Je zag ze ook als begrafeniswagen, koelwagen, of brandweerwagen. hij had een motor van  1221cc/47pk .
 De Skoda 1203 bleef in productie tot 1981 .

30-12-2007 om 14:24 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 706 RT 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 706 RT 1962

30-12-2007 om 14:17 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 706 RT AKV 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 706 RT AKV 1962

30-12-2007 om 14:17 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Buggy MTX 1970

eind jaren zestig begon een groep enthousiastelingen aan de bouw van hun droom.hun honger naar rzceautos werd gestild in de MTX werkplaatsen van de firma Metalex,een specialist in metaallak.
de autos werden gefinancierd uit winst van Metalex. metertijd werden de werkplaatsen steedsprofesioneler en waren ongeevenaard ten ooste van Duitsland.vanaf 1970 produceerden zij kleine oplages van de tweezitter MTX Skoda Buggy (4x2) , de eerste Tjechische autocros special ,met onderdelen uit de Skoda 100/110.
in 1973 kwam de Buggy MTX 2-02 (met dezelfde technische specificaties) op de markt, in 1988 gevolgd door de MTX 2-04 met een motor uit de Lada 1600 er was ook een MTX Beach Buggy.
in mei 1992 voltooide MTX het prototype van de Verold Bagheera met onderdelen uit de Skoda Favorit.

30-12-2007 om 14:12 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda RTTN Truck 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda RTTN Truck 1969

30-12-2007 om 14:10 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 706 RTO Lux Bus 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 706 RTO Lux Bus 1956

30-12-2007 om 14:09 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Kirby 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Kirby 1972 

Dit is een Skoda Kirby uit 1972 deze buggys  verschenen in verschillende versies. de buggy had een motor van 1174cc en een radiator voorin.  de wagen was bedoeld voor de Staatsveiligheidsdienst. Maar in werkelijkheid was dit uitzonderlijke wagentje waarschijnlijk, gemaakt voor de autosport.
ze konden een snelheden tot boven de 200 kilometer per uur! halen. In 1972 verscheen er in samenwerking met het Italiaanse Autozodiaco en het exportorgaan van Skoda, Motorest, de Skoda Kirby. Het was een grappige open buggy, waarbij men gebruik maakte van de motor, versnellingsbak, en verschillende chassisonderdelen van de Skoda 100/110. 

30-12-2007 om 14:05 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 973 Tereinvoertuig
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 973 Tereinvoertuig

In 1953 brachten de legers van het warschau pakt een tender uit voor een licht tereinvoertuig voor het leger.
de skoda 973 ( 4x4 ), met de bijnaam babet ( na een musicalfilm waarin de auto voorkwam ), slaagde met vlag en wimpel voor de tests van het leger
het beklimmen van geulen en het rijden door Tjechische moder en Oost-Duits zand.
de firma begon met de voorbereidingen voor massaproductie,maar moscou besloot dat de Gaz/uaz in productie zouden worden genomen ondanks het feit dat ze slechter presteerden in ruig terein ,waar gebleken was dat ze logger en langzaamer waren .
van 1952 tot 1956 werden meer dan 30 exemplaren gebouwd van met canvas overtrokken staf-en verbindingsvoertuigen,met permanente achterwielaandrijving en voorwielaandrijving als optie.

llllll

ze waren voorzien van 1491cc 4 cilindermotor 52pk bij 4200t/p min, en 90km/u,een vierversnellingsbak met synschronisatie van de derde en vierde versnelling,een tussenbak en een hulpversnellingsbak.
de differentielen met een mechanische kogelvergrendeling zijn een Tsjechisch patent.
het differentieel achterin heeft cardanremmen .
de wielen waren onafhankelijk opgehangen aan een trapeziumvormige torsiestaaf.
de auto was 350cm lang , 424 breed, 452cm hoog, hij woog 1190kg, het laadvermogen was 500kg, hij had een bodemspeling van38cm,een waaddiepte van 60cm, een klimhoek van 100% en vrijloophoeken van 55°& 55°.

jjjjj

30-12-2007 om 13:56 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1101.. 1945
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 1101..  1945

In 1945 was skoda een van de allereerste europese autofabrieken die weer autos kon leveren.
en al waren de autos nog van een vooroorlogs ontwerp ,ze werden ook in belgie bijzonder goed verkocht .
het chassis van de 1101 bestond net zoals voor de oorlog uit een centrale buis.
de voorwielen waren onafhankelijk opgehangen en de 1089cc viercilinder kopklepper leverde 32pk/38tpm.
de skoda was speciaalontworpen voor de slechte oost-europese wegen was vrijwel onverwoestbaar.
de 1101was in allerlei uitvoeringen leverbaar
bij de vierdeurswagens gingen de voorportieren verkeerd open
de eerste naoorlogse skodas hadden een wielbasis van 248 en een lengte van 405cm.
met een topsnelheid van 100km/uur waren ze niet snel, maar daarentegen wel ijzersterk

30-12-2007 om 13:50 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Felicia.1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Felicia.1957

Met deze wagen wil Skoda weer de sportieve toer op. Tenslotte zijn zij de rechtstreekse erfgename van de fameuse Laurin et Klement auto’s die ooit zo een degelijke reputatie hadden.
Voor het tekenen van de carrosserie heet Skoda geen kosten nog moeite gespaard, er was zelfs een hardtop in optie beschikbaar, getekend door Carrosseria Ghia uit Turijn.
De motor was eerst een 1100 die 54 bruto pk leverde en die eigenlijk uit de vroegere Skoda 1102 kwam maar later werd hij vervangen door een krachtigere 1221 cc motor die de auto 140 km per uur snel moest maken, mede door de ingebouwde dubbele Jikov carburator. Het totaal gewicht van de auto bedroeg zowat 865 kg. 

De Felicia, en gans het Octavia-gamma trouwens, had een zeker succes want Skoda leverde betrouwbare en onverslijtbare wagens aan een zeer schappelijke prijs. Met de Octavia en Felicia werden kategorie successen behaald in rallies, o.a. de Monte Carlo rally in 1961.
De Felicia is eigenlijk een 2+2-zitter, achteraan heeft men niet bepaald alle ruimte van de wereld, maar dat was natuurlijk niet de bedoeling.

In het begin van de Felicia serie was de wagen enkel als soft-top te krijgen, later liet men door niemand minder dan Carrosserie Ghia een hardtop kap ontwerpen. Zodoende had men eigenlijk drie wagens in één, een open cabrio, een soft top en een hard top
Het is merkwaardig dat, alleszins in het toenmalig promotiemateriaal, men de Felicia blijkbaar probeert te verkopen aan de vrouwen

30-12-2007 om 13:47 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Rabid 130 H 1988
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Rabid 130 H 1988

30-12-2007 om 13:44 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 120 S 1973
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 120 S  1973

30-12-2007 om 13:42 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 110R Coupe 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 110R Coupe 1971

De Coupe uitvoering van Skoda ,de 110R zag er sneller uit
dan hij was.
hij haalde met moeite een top van 145km

De Skoda 110R  is een sportuitvoering die als
Skoda 110R in het oostblok meerdere rallys wist te winnen

30-12-2007 om 13:41 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1102 Roadster 1949
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda 1102 Roadster 1949

 In het voorjaar van 1946 werd de vernieuwde popular 1101 met een tweedeurs Tudor carrosserie geïntroduceerd. Later verschenen een vierdeurs versie en een bestelwagen met een laadvermogen van 3000 kilo.

Vanaf 1946 werd  door de Automobielen fabriek in Boleslavsamengewerkt met de Petera carrosserie werkplaats in Vrchlabí. De eerste Škoda´s die hier geproduceerd werden, waren ambulances gebaseerd op de Škoda 1101. Vanaf 1949 werd ook het chassis van de 1102 hier gebouwd.

Ook militaire versies van de Tudor werden geproduceerd. De Tudor werd een geslaagd exportprodukt, er werd zelfs geëxporteerd naar Australië.

30-12-2007 om 13:35 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Octavia 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Octavia  1959

De eerste Octavia ontstond in 1959, toen de vroegere Škoda-modellen 440 en 445 een grondige face-lift ondergingen, en de gewijzigde versie onder de naam Octavia op de markt kwam.

Ook technisch was de wagen gemoderniseerd: hij kreeg spiraalveren vooraan en een nieuwe achterwielophanging. De Octavia was verkrijgbaar in twee motorversies: 1098 cm³ (43 pk, goed voor 125 km/u) of 1221 cm³ (47 pk, 130 km/u). De vier-cilindermotoren zaten voorin.

De Octavia bleef in productie van 1959 tot 1964, en er werden 227.258 exemplaren van gebouwd. Van 1964 tot 1971 werd enkel nog de stationcar-versie gebouwd

30-12-2007 om 13:34 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto

Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!