Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
19-03-2007
station Bissegem
Een foto uit de oude doos : even een kijkje aan het station van Bissegem! Voor een goed begrip : Bissegem situeert zich in het zuidoosten van West-Vlaanderen!
Station Adinkerke : laatste Belgisch station, alvorens Frankrijk in te sporen. Aan de "Belgische" kant : de sporenbundel met vijf dieselloco's naast elkaar. Hoe zag het uit aan de Franse kant in Ghyvelde??
Ik hoop om morgen over meer gegevens te beschikken van de nieuwe "belbus" aan de Westkust! Zoniet heb ik nog wat mooie stationsfoto's van lang geleden! We gaan er dus in vliegen!
Ik zal wel eens weer oude stationsfoto's moeten plaatsen op dit blog. Dat zijn soms zo'n mooie foto's! Wie me hierbij iets kan bezorgen, doet dat maar! Ik vermeld natuurlijk mijn 'bron' als ik ze hier mag plaatsen! Vandaag : Diksmuide station (uit eigen collectie).
Heden heeft in De Panne een vergadering plaats tussen de gemeentediensten van De Panne en een vertegenwoordiging van 'de Lijn' West-Vlaanderen. Onderwerp is het vervangen van de lijnbus 55 tussen de Tuinwijk, het station en De Panne-centrum door een belbus met uitbreiding naar de ganse Westkust! Wij van 'trekhaak73' mochten onze opmerkingen voorleggen (via de gemeente), maar mochten de vergadering niet bijwonen! Het inleggen van een belbus op zich is aan te bevelen op lijnen, die niet druk bezet zijn. Trekhaak73 stond immers aan de wieg van de allereeste 'belbus' in Vlaanderen je kan in de linkerrand nog zien hoe Josekevermeulen de toenmalige minister Sauwens ontmoette). Maar de belbus komt niet langs als je hem niet telefonisch bestelt!! Daarentegen rijdt de belbus maar tussen 8 en 20 uur. Wat als je 's morgens vroeg een verplaatsing wilt maken?? Dat en nog heel wat meer vragen werden door ons overgemaakt! Ik hoop dat wij tegen 1 april, de datum dat de belbus begint te rijden, alle antwoorden ontvangen...
Tot 27 mei loopt in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen de tentoonstelling "De mooiste tweeluiken". Je kan er heen per trein en bus of tram aan voordeeltarief! Voor maximum 21,20 euro kan je een Belgisch ticket aanschaffen voor je treinrit, tram 8 (uit Antwerpen-Berchem) of bus 23 (Antwerpen-Centraal) samen met het ingangticket. Opgelet : tijdens de weekends van maart wordt er gewerkt op het spoor tussen Gent en Antwerpen!! Info over de tweeluiken bij het blog "Kunstschilder G Bulcke".
Met de DB (Deutsche Bahn) van Trier naar Cohen (richting Koblenz). Station Cohen is een prachtig gebouw! Hier staat ondergetekende met dochter Saroja onder het uurwerk aan de voorzijde van het station!
De buslijn 55 van Adinkerke-Tuinwijk via station De Panne naar De Panne-Centrum verdwijnt op 1 april! TREKHAAK TREKT TEN STRIJDE! 'de Lijn' doet alsof haar neus bloedt en antwoordt tot op heden niet (Onze organisatie is hun vriend niet)
Toen ik verleden week in de Moezelstreek was, heb ik, in station Cohem deze prachtige locomotief (met reizigerstrein) in mijn klein doosje meegenomen. Op de achtergrond : het mooie antieke station van Cohem, waar ik morgen nog een foto van breng!
De trein voor à lle reizigers aan voordeeltarief !
Niet alleen de oudsten onder ons kunnen (soms) tegen voordelige prijzen "treinen" of "sporen". IEDEREEN kan tegen een voordelig tarief sporen. En dit geldt ook voor senioren van méér dan 65, die willen reizen op "verboden" tijdstippen, zoals in mijn bericht van gisteren medegedeeld. De voordelige kaart heet "de railpas" en kost 69 euro in tweede klas voor 10 reizen in binnenlands verkeer. Je mag er mee reizen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, op voorwaarde dat je, alvorens in de trein te stappen, de dag, de datum, je vertrekstation en je aankomststation invult én onderweg je reis niet onderbreekt. Je mag dus wel overstappen van één trein naar een andere, maar het moet wel de daaropvolgende zijn. Een voorbeeldje : ik reis van Veurne naar Beveren-Waas. Alvorens ik vertrek heb ik als vertrekstation Veurne ingevuld en als bestemmingsstation Beveren, niettegenstaande ik moet overstappen in Gent Sint Pieters én in Sint-Niklaas. Als ik tijdens de terugreis mij een uurtje in Gent Sint Pieters wil ophouden, moet ik ofwel twee lijntjes invullen (Beveren naar Gent Sint Pieters en Gent Sint Pieters naar Veurne), ofwel betaal ik een ticket van Beveren naar Gent Sint Pieters (vermits dat goedkoper is dan 6,5 euro) en vul ik de railpas in van Gent naar Veurne. Als ik mijn reis niet onderbreek, dan kan ik eigenlijk van De Panne naar Arlon reizen tegen 6,9 euro, of zo'n 300 kilometer! Deze railpas is aan elk Belgisch loket te koop en staat niet op naam. Met andere woorden : als je met meerderen reist, is deze kaart ook een goedkoop groepsticket. Maar... zoveel lijntjes invullen als er personen reizen.
Ik was verleden week enkele dagen in Duitsland. Ik heb er gespoord tussen Trier en Koblenz. Hier een trein in het station Cohem! Klik op de foto en U merkt dat het perron "verbeterd" is met een metalen noodperron, dat op het originele ligt.
Onze Nederlandse vrienden hebben ook mooie treinen. Hier een foto, genomen nabij Sas van Gent, door Marc Petit. Ik heb bewust een goederentrein uitgekozen, want op mijn blog zou je kunnen denken dat ik de goederentreinen heb vergeten!!
We zijn opnieuw in Veurne beland. Het station werd in 1895 voltooid. Veurne was in de periode 1914-1918 de "hoofdstad" van het "vrije België". Zowel Koning Albert I als Koningin Elisabeth waren (bijna) dagelijks op het Veurnse stadhuis. Trouwens, het station van Veurne was gebouwd in dezelfde bouwtrend als de historische gebouwen, zoals het stadhuis, de hoge wacht, het Spaans paviljoen,... Hiernaast : het Rode Kruis aan het station, het is 1914 en oorlog... Klik op de foto om te vergroten!!
Het "mazoutje" spoorde halfwege vorige eeuw van Lichtervelde naar Diksmuide (lijn 73) en dan verder naar Nieuwpoort (lijn 74). Deze foto is niet van op deze spoorlijnen! Marc Petit heeft deze voor ons bewaard! Diksmuide, die deze avond misschien met het begijnhof strijdt voor subsidies : kijk op Canvas vanaf 20u45 en breng je stem uit! Als het begijnhof erbij is!
Wie onderstaande teksten en foto's bekijkt, stelt zich wel de vraag : wat heeft dit allemaal met "openbaar vervoer" te maken?? Ik kan er in komen : bijna niets, maar voor een weekje is dit blog omgetoverd tot een steunpunt voor de monumentenstrijd van het begijnhof/Diksmuide = stem 13! Nog eventjes geduld en dan komen er wéér oude stations, locomotieven, wetenswaardigheden over het openbaar vervoer! Morgen nog een paar foto's over Diksmuide/Begijnhof... De mooiste blijven voor het laatst!
Hier enkele bewoners van het Diksmuidse begijnhof. Als 'de Lovie' geld genoeg heeft om te renoveren, komen hier DUBBEL zoveel verstandelijk gehandicapten wonen!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??