Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
15-08-2007
Wieze en Turnhout
Ik kom op donderdag 16 augustus bij Bert in Wieze, op het marktplein ("onder den dikken eik"). Ik breng er oude foto's mee van stations, treinen, uurregelingen, want Bert houdt ook van spoorwegfoto's!!! Wie er tussen 14 en 15 uur komt, kan meegenieten en (eventueel) mijn dubbels krijgen!! Daarna ga ik (18 tot 20 uur) naar Beerse (en Turnhout). Wie me een etablissement kan aanbevelen, kan ook daar mijn spoorweggegevens bekijken en (of) gratis meenemen! Reageer gerust via dit blog! Als je dat wenst breng ik ook bijgaande foto mee! De kleine foto hierbij is van station Turnhout!!!
In Fata Morgana haalde Meerhout de vijf sterren! Maar Meerhout heeft geen station, station Mol is het dichtst bij Meerhout, zeker?? Als er nog ooit een station bestond in Meerhout, laat het me dan weten, ik heb hier "station Mol" voor jullie!
Na nogal wat obstakels te hebben opgeruimd, heeft 'de Lijn' toegegeven dat een 'belbus' vanaf 6 uur 's morgens, te laat is voor vroege reizigers! Trekhaak73 mocht nu een brief ontvangen, waarin 'de Lijn' aankondigt dat er, vanaf september, al een belbus zal rijden om 5u40 vanaf De Panne-centrum naar het station. Dat betekent dat reizigers, met belbus en trein, dan in Brussel kunnen geraken tegen 7u45! Een kleine overwinning voor onze Werkgroep! (zie ook vorige berichten, onder andere van 28 mei 2007).
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??