Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
31-05-2007
Ai mijn hoofd!
Ook gezien in het boekje van de ziekendrager bij de staatsspoorwegen van 1926 : ai, mijn hoofd! Maar in het boekje staat het volgende : "Aanleggen van een verband. In het algemeen gebruikt de ziekendrager enkel het verbandpakje voor het verbinden van gekwetsten. Slechts wanneer het verbandpakje onvoldoende is, bezigt hij de andere verbandvoorwerpen die in de kisten aanwezig zijn. De ziekendrager moet met al de verbandvoorwerpen zeer zuinig omgaan."
Uit "Handleiding voor den ziekendrager" (Beheer van Staatsspoorwegen) 1926 : Bij eene klimming, gaat de voorste drager gebukt en maakt zich kleiner, terwijl de achterste de armen buigt en de draagstokken derwijze opheft dat de berrie waterpas blijft en de gekwetste niet verschuift : men plaatst dus den grootsten en sterksten ziekendrager achteraan".
Het komt nog niet goed met de afgeschafte bussen van lijn 55 te De Panne. (zie berichten van april in deze kolommen). Vorige vrijdag kwam in "Het Wekelijks Nieuws" nog maar eens een repliek TEGEN het afschaffen van deze bussen! Westhoekers regio Kust : Lees het intervieuw met "Trekhaak73" in HWN. "De Lijn" geeft als alternatief voor het afschaffen van vroege ritten, dat de reizigers eerst de tram van De Panne naar Oostende kunnen nemen (méér dan één uur rit) en dan de trein richting Gent en Brussel kunnen sporen. Resultaat : een half uur langer onderweg dan de rit via station De Panne. We zijn goed bezig hé???
Hierbij de foto van stoomlocomotief 29013 tijdens zijn laatste rit, volgens insiders op 20 december 1966. Stoom in volle glorie... Klik eens op de trein, hij wordt zo groter!
Ik ben op zoek naar een spoorwegman, die er nog bij was tijdens de laatste officiële stoomrit tussen Ath en Denderleeuw in 1966. Het ogenblik om ook eens een paar foto's van toen mee te geven! De "stoker" van toen was 'D'Hoker Julesà. Vandaag : stoomtrein 29013 staat stil aan station Ath!
Ik heb weinig tijd om dit blog bij te werken! Eigen schuld, maar ik heb nochtans wat foto's klaar om aan jullie te tonen. Ik beloof die vanaf... morgen, misschien?
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??