Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
20-01-2006
VEURNE : taxi alstublieft???
Klik op de foto en hij vergroot! Het was al een oude vrouw, toen ik "Margrietje van voor de statie" voor het eerst ontmoette!! Toen ook gaf ze het glas naast de fles, als je een pintje bestelde, in haar café. Ze beefde teveel om zelf te schenken! Maar haar memorie was goed : "Naar waar moet je? Ah, die vertrekt om 12u15, je hebt gerust nog tijd voor een koffie, want dat is de bus die dààr komt,een kwartier alvorens hij moet vertrekken". Veel reizigers gingen juist bij Margrietje een drankje nemen, omdat zij toch wist waar en wanneer "hun" bus zou vertrekken. Aan de muur hingen twee foto's van de taxi's, die haar man zaliger gebruikte om reizigers vanaf Veurne-station naar hun bestemming te voeren, als er dan al geen bus meer was, bijvoorbeeld! Margrietje heeft me jaren later die foto's gegeven, "omdat jij zoveel opzoekt over onze statie" was haar reden! En vandaag komt één foto, met die mooie wagens uit de jaren '50 hier terecht, als nagedachtenis aan "Margrietje van voor de statie". Maar... hoe heette dat café nu al weer??? "Het Nieuw Molentje" misschien???
Reacties op bericht (1)
22-01-2006
Terug thuis
Terug van de zee,heb een weekje gaan babysitten bij mijn kleinzoon(13jaar) mama en papa waren gaan skieen!Want zo maar naar zee in de winter.Oeis niks te beleven he,heel stil en rustig.
Groetjes Mandy
22-01-2006 om 18:09
geschreven door Mandy
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??