Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Foto
Foto
Dochter Saroja was ook mee met de TGV naar Parijs ! ! !
Foto
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me.  Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Foto
Foto
De "Tour de France" stond, in 1956, voor de overweg van Station Veurne!!
Foto
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Foto
Foto
Mijn twee Elzasser-vrouwen steunen Trekhaak ook ! ! !
WEEKENDTREIN = GOEDKOPE TREIN !! !! !!
Zoeken in blog

Foto
Ikke met oude kepi bij Sauwens, toen Minister van Verkeer....
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • spectaculaire stoomontwikkeling
  • Paul Delvaux en de trein
  • telegrafische afkortingen...
  • Haar naam is Nicole
  • Families De Coninck of Lievens uit Wilrijk!
  • Gezocht : inwoners van Wilrijk
  • stoomtreinen Maldegem
  • stoom in Maldegem
  • ESEN
  • stemmingsbeelden
  • toen reed de trein naar Duinkerke
  • studententrein
  • Kerst-vrede
  • Nieuwe dienstregeling
  • ledendag
  • BOM JEZUS (Portugal)
  • treinwinkelen?
  • Mooie foto...
  • minder dan 9 euro!
  • Stoomtrein tussen Libramont en Aarlen!
  • Ongelukken met de treinen!
  • Fons
  • in memoriam : Tom Compernolle
  • spoorbrug Veurne...
  • gesmeerd...
  • oude trams
  • Heide-Calmpthout
  • stations van weleer
  • Franse trein in Adinkerke
    Foto
    Saroja, mijn dochter, in Aix-en-Province, voor het huis van Cézanne.
    Foto
    Foto
    Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
    Foto
    zie het artikel van 30.11.05...
    Foto
    "Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram.  "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
    Foto
    1989 : Dunkerque (Fr) - trein naar
    Foto
    Veurne station : een gebouw als een kerk! Spring eens binnen!
    Foto
    Trekhaak 73
    Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek
    OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !! NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
    03-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Museumkledij

    Lees dit alstublieft tot onderaan!!
    Vermits ik nogal veel zaken verzamel van de spoorwegen, ben ik aan een oude kepi geraakt, met nog een tamelijke rechthoekige klep, in plaats van gebogen.  Daarnaast heb ik ook een oude jas op de kop getikt, met insignes van een onderschef op de kraag.  Deze outfit heb ik gisteren gebruikt om te gidsen voor "Open Monumentendag" in station Adinkerke-Panne.  En geloof me, ik had er nogal wat bijval mee, ook bij mensen, die niét kwamen voor het monument te bezoeken.
    Maar die kledij heeft vroeger nog wat anders beleefd.  Hier komt mijn verhaal.  "Trekhaak 73" is een Werkgroep, die alles in het werk stelt om het Openbaar Vervoer te verbeteren in onze Westhoek.  En rond de jaren 1990 was de spoorlijn van Gent naar Adinkerke-Panne ronduit slecht.  Het was te lang sporen met te slecht materiaal : zoals we zouden zeggen een Museumlijn.  Mijnheer Dehaene (ja dé Dehaene) was toen nog Minister van Verkeer en hij kwam spreken over "verkeer" in Ieper op een uitnodiging van de toenmalige CVP-jongeren.  Wij, niet politiek gebonden, vroegen de verantwoordelijke of wij, met een ludieke aktie mochten aanwezig zijn.  Dat was geen probleem, als het niet uit de hand liep!
    Met enkele leden van onze groep gingen wij naar deze avond in Ieper.  Wij hadden een plaat gemaakt met "S.O.S. lijn 73" op en ikzelf had mijn "museumkledij" onder mijn overjas aan (het was winter).  Het debat ging over wegen : de aanleg van de autosnelweg tussen Ieper en Veurne (nog stééds actueel), over de snelweg tussen Veurne en de Franse grens (al lang opgelost... en gelukkig maar), dan het busvervoer en de spoorwegen...  Wij zaten met onze plaat recht voor de Minister, hij kon niet naast ons kijken, maar hij negeerde ons door links en rechts van ons in de zaal te kijken.  Maar op het einde van zijn betoog, kwam de vraag "ZIJN ER NOG VRAGEN" en hierzie, ik deed mijn overjas uit, zette de kepi op het hoofd, stond recht en vroeg aan de Minister : "Mijnheer de Minister, wij, van spoorlijn 73, zitten al jaren met een verouderde spoorlijn, een verplaatsing duurt véél te lang, wanneer zal de overheid daar wat aan doen, waardoor ik mijn oude spoorkledij mag uittrekken, en de reiziger kan helpen, zoals het hoort".  Natuurlijk kwam daar een "diplomatisch" antwoord op, dat wil zeggen véél woorden met weinig concrete beloftes.  Maar, HIJ ZOU HET IN DE GATEN HOUDEN. 
    Hadden wij géén direct resultaat, de volgende dag kwamen wij in àlle Vlaamse dagbladen met ons probleem.  En andere politici begonnen zich er iets van aan te trekken, het spel zat op de wagen!!
    De volgende zomer was een zeer-mooi-weer-zomer, met files naar de kust, zoals we nog nooit gekend hadden!  En wonder boven wonder : aan het begin van het parlementaire jaar kondigt de Minister van Verkeer (nog steeds de Jean-Luc) aan, dat de spoorlijn 73 zal aangepakt worden om betere sevice te leveren naar de reiziger toe, op voorwaarde dat de gemeente De Panne akkoord was om de kusttram, die toen nog in De Panne aan Zee zijn eindpunt had, door te trekken tot het station Adinkerke-Panne!!  Een verlenging van 3 kilometers voor betere treinen.
    Het gemeentebestuur van De Panne kon niet anders dan daarmee akkoord gaan en de ingenieurs konden aan het werk.  In 1996 werd de lijn 73 electrisch en duurde een rit van Adinkerke naar Gent 10 minuten minder lang, in 1997 werd de verlenging van de kusttram tot aan het station een feit en was een rit tot Gent wéér eens in 10 minuten minder.
    Conclusie : de oude kledij, die ik tijdens "OPEN MONUMENTENDAG" droeg heeft er (waarschijnlijk) voor gezorgd dat de spoorlijn 73 een volwaardige lijn werd!
    Beste mensen, dit is een echt verhaal, wie er in Ieper (eventueel) bij was, of wie daar nog over gelezen heeft in de krant, wil je dan eens reageren???  NATUURLIJK ZIJN ALLE REACTIES WELKOM!



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Foto

    "De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield!  Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
    Foto

    Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!



    Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.  Dit is zeker niet het geval !  Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!  Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.  omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne  (adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!


    Foto

    affiche voor de wereldtentoonstelling in 1910 in Brussel
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog kunstschilder_g_bulcke
  • Eindelijk nog een schilderij gevonden
  • claude manet
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...
  • Omdat kinderen belangrijk zijn...

    Trekgastenboek
  • http //ij.start.cannon
  • ij.start.cannon
  • canon.com/ijsetup
  • ij.start canon
  • ij.start.canon

    Duwt een keer op het knoptje om een berichtje bij te steekn! Je zijt er altijd welkom hoor!!!



    Zoals je kan zien, gaat "Trekhaak 73" naar de politiek, zonder zich aan een partij te binden.

    Foto

    Bover : Fortem-statie : zonder "Trekhaak73" was Alveringem verbonden met de trein uit Veurne door... een tram!!!
    Foto

    Archief per maand
  • 05-2012
  • 08-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 05-2010
  • 03-2010
  • 12-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Foto

    Foto

    Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
    Foto

    Foto

    Foto

    Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
    Foto

    Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
    Foto

    Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
    Foto

    ODE AAN DE CHAMPAGNE
    Foto

    Foto

    Foto

    DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!


    Foto

    Foto

    trein en personeel naar Duinkerke

    Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??


    Laatste commentaren
  • Try (Philip kem)
        op stoomtreinen Maldegem
  • Get (Tony Mai)
        op Haar naam is Nicole
  • Thank you so much (Yimi Mai)
        op Werkgroep wil spoorfiets op spoor van Adinkerke (b) naar Dunkerque (f).
  • Stoomtrein in Roeselare (Christiaan Therry)
        op graag gedaan...
  • Foto

    Mijn dochter met "slapersmuts"... houdt van treinreizen!
    Foto

    Vanaf 1 februari : beter streekvervoer rond Diksmuide!!
    Dankjewel  "De Lijn".
    Image Hosted by ImageShack.us

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!