Als aanhef tot het artikel hieronder, een foto van station Dunkerque uit Frankrijk. Foto van rond 1900...Zo te zien was het er nogal druk!
Hierbij een citaat uit De Standaard van vorige vrijdag :
Kusttram tot in Duinkerke?
Volgens het provincieraadslid Peter Roose (SP.A) moet een verbinding van de kusttram tussen Knokke en Duinkerke mogelijk zijn. Roose vernam van de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens (SP.A), dat noch de NMBS noch de Franse tegenhanger SNCF de spoorlijn Adinkerke-Duinkerke willen heropenen. Nu rijdt er enkel nog een pendelbus tussen beide stations. De SNCF heeft volgens Roose wel interesse om op het betrokken baanvak een zogenaamde lightrail - in plaats van een klassieke trein - te laten rijden, met aansluiting op de kusttram. De Lijn kan bij haar nieuwe studie over de toekomst van de kusttram best met die Belgisch-Franse verbinding rekening houden, zegt Roose.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Bemerking van Trekhaak 73 : onze werkgroep is hoe dan ook voor beter openbaar vervoer! Maar uitgerekend nu er weer toenaderingen zijn tussen beide landen (interregionale gesprekken), nu de BTTB (Bond Trein Tram Busgebruikers) weer naar Dunkerque gaat om besprekingen te voeren (maandag 13 februari, met enkele mensen van Trekhaak en Spoorslag erbij), NU komt de SP.A met een dergelijke uitspraak. Zouden de gemeenteraadsverkiezingen hen nu reeds parten spelen?? Wij hebben niets tegen de SPA en de Heer Roose, maar over dit item heeft hij nooit met ons gesproken, enkele politieke vrienden van hem wisten ook niet dat dit ter discussie stond! U mag ook niet vergeten dat een tramrail niet dezelfde breedte heeft als een treinrail. Dat betekend dat er géén treinen meer kunnen rijden, eenmaal die tram er zou zijn! En in dat geval kunnen er geen reizigerstreinen meer rijden, maar ook geen goederentreinen!! Dit ligt zéér gevoeilig voor onze Werkgroep Trekhaak 73! Wordt vervolgd!
|