Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
27-03-2006
laatste terechtstelling in België met de gilloutine!
Op 27 maart 1918, dus vandaag 88 jaar geleden, werd in VEURNE de laatste terechtstelling door de GILLOUTINE in België uitgevoerd. De beul werd daarvoor, samen met de gilloutine, uit Paris per trein naar Veurne overgebracht! Vermits er geen spoor meer lag tussen Veurne en Kortemark (richting Gent), is de beul en zijn 'gereedschap' daarvoor via Duinkerke (Dunkerque) in Frankrijk gekomen. De uitvoering heeft plaats gehad in de gevangenis van de rijkswachtkazerne. Het bizarre is dat de burger, die onthoofd werd, zijn lief (die zwanger was) had vermoord, terwijl honderden soldaten dagelijks (ongestraft en voor het vaderland) vijanden dood schoten of doodstaken... Oorlog en vijandschap in oorlogstijd : twee maten en twee gewichten! Wat niet betekent dat ik de moord op 'zijn lief' ongestraft wil laten voorbij gaan tijdens de oorlog!
Reacties op bericht (1)
08-05-2014
toZ9V3aEZ2tb
Merci pour tes passages et tes eroeunagcments petit belge, ils nous touchent beaucoup. Les nouvelles semblent meilleures aujourd'hui qu'hier, heureusement.(tu es de9masque9 me semble-t-il
08-05-2014 om 22:56
geschreven door MiPuvxgXvApA
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??